Nybörjare - första vandringen ensam?

Grejen är den att oavsett vad hen gör är mer än om hen inte gör något. Trådförfattaren har dessutom ingen utrustning att testa, och att sova i vindskjul kräver så här års bara en tjock filt, då vindskjulet skyddar mot klimat bättre än annat ;)
MEN, det handlar om mycket mer än sovandet, att vistas utomhus, i hyfsat mörker, att laga te också vidare, är inte helt dumt. Det var också därför jag tipsade trådförfattaren att packa det hen hade, och sedan ge sig ut på kortast möjliga varsel, det är också ett sett att ta reda på hur bra det är med lite förberedelser och en skopa förnuft ;)

OT: TS är kvinna, alltså ingen "hen". Det framgår i första inlägget.
 
OT: TS är kvinna, alltså ingen "hen". Det framgår i första inlägget.

Man kan ju aldrig veta på Internet, jag kanske är hermafrodit! :D

Att det skulle räcka med en tjock filt tror jag inte riktigt på. Här hade vi 5 grader och regn i går natt. Jag tror jag sover inomhus tills jag investerat i en sovsäck.

Ja, 19 km fixar jag om det inte är för branta backar. Men mer än så tror jag inte att jag ger mig på utan en plan B.
 
Lita bara på...

Hej
Jag har gått i Sarek ensam ett par gånger, första gången var jag 36år (jag hade dock regält med erfarenhet av vadning i olika typer av jokkar, breda, djupa strida osv. Mitt tips till alla är att se till att skaffa er mycket erfarenhet av dyligt innan ni går in i parken. Håller man sig sedan bara till E4:eek:rna inne i parken så blir resan "a walk in the park".
Men, vill jag tillägga och detta gäller oavsett vart i naturen man går, lita bara på karta och kompass. GPSen är inte exakt och elektriska pryttlar kan gå sönder. Gör inte som jag gjorde en gång. Lita inte till ditt minne oavsett hur många gånger du gått samma sträcka.
Under en av mina turer i Sarek så gjorde jag ngt som jag idag kan skratta åt och gärna delar med mig av.
Jag var absout säker på vilken dalgång jag var påväg mot(till mitt försvar så var topparna försvunna bakom molnen) jag hade ju gått sträckan minst 4 ggr tidigare. GPSen sa att det bara blev längre och längre till den waypoint jag skulle till som jag markerat några år tidigare. Men jag var såå säker och trodde GPSen fått fnatt. Tittade på kartan men tog aldrig upp kompasset och konstaterade att jag var på rätt väg.
Jag hade planerat att sova i Guhkesvagge, gick in i från Sorva. Tack och lov har jag jobbbat i Saltoluokta så jag kände igen Pietsjaure och Alep O Lulep Kierkau när jag utan att insett det rundat Slugga och fick syn på sjön. Först då inser jag att jag gått in i fel dalgång. Förlorade en hel dag på mitt tilltag men det gav mig en massa erfarenhet och nu vet jag att jag aldrig ska lita på mitt eget huvud igen;)

Har du ingen erfarenhet av vandring föreslår jag liksom andra att du går en stugtur med ca 13-14 kg på axlarna. Skippa tältet. Även om det kan låta som att 2,3 mil mellan vissa stugor är långt så är det verkligen inget som du inte klarar av. Jag mötte en pojke i 7 års åldern som gick 2 mil på en dag. Då ska du också klara det utan problem. Jag har kompisar som också gått sådana sträckor, utan att träna ett dyft. Går du på hösten från o med slutet av aug slipper du myggen också.
 
Har du ingen erfarenhet av vandring föreslår jag liksom andra att du går en stugtur med ca 13-14 kg på axlarna. Skippa tältet.

Med den vikten får du med dig tält och matlagningsutrustning för ett kompani! Den Norske Turistförening tycker att 7-12 kg är mer lämpligt för stugturer på sommaren och jag håller med. Det är en viss skillnad på att bära 7 eller 14 kg... Sikta på 7 kilo och gå absolut inte över 10 - väg allt du tänker packa ner, lägg upp listan här och invänta tips på var du kan spara vikt.

Om jag mot all förmodan skulle gå på stugtur utan att ha med mig säkerhet i form av tält mm skulle min packning väga under tre kilo plus lite "bra att ha"-prylar som kamera, mobiltelefon och en bok...

http://www.turistforeningen.no/pakkeliste/

För en stugtur utan tält som extra säkerhet anser jag att man klarar sig (förutsatt att allt går enligt plan...) med ungefär följande:

Ryggsäck: 1300g (max!)
Sovsäck/silkeslakan: 500g (max!)
Vattenflaska 2*500ml: 60g (PET-flaska Mer)
Kåsa: 25g
Extra kalsonger: 40g
Extra strumpor: 150g
Extra t-shirt: 130g
Fleecetröja: 260g
Långärmad tröja: 170g
Långkalsonger: 190g
Mössa: 30g
Handskar: ?
Regnställsjacka: 200g
Kompass: 30g
Ficklampa: 35g
Kniv: 60g
Hygien (tandborste, tandkräm, toapapper mm) 300g

Med den packningen ligger du på 3.5 kilo och kan få med dig både kamera och en bättre Amarone utan att knäcka ryggen... :)
 
Senast ändrad:
Har du ingen erfarenhet av vandring föreslår jag liksom andra att du går en stugtur med ca 13-14 kg på axlarna. Skippa tältet. Även om det kan låta som att 2,3 mil mellan vissa stugor är långt så är det verkligen inget som du inte klarar av. Jag mötte en pojke i 7 års åldern som gick 2 mil på en dag. Då ska du också klara det utan problem. Jag har kompisar som också gått sådana sträckor, utan att träna ett dyft. Går du på hösten från o med slutet av aug slipper du myggen också.

Du har rätt i att ett par mil inte är så långt som det låter. När jag tänker efter går jag ca 16 km ibland i transportsyfte. Innan jag bytte jobb gick jag ofta ca 10 km i skogen som morgonpromenad före frukost. Men det var utan packning, och utan stora berg i vägen!

13-14 kg är ungefär 25% av min kroppsvikt. Det låter mycket. Och Patrik_L's förslag på 3,5kg låter lite. :). Jag har vägt och räknat och funderat på hur mycket jag orkar/borde bära. Min son på 18 kg bär jag hyfsat lätt på ryggen några kilometer i obanad terräng. Jag tycker så synd om honom när han fäktar sig fram med blåbärsriset upp till axlarna, så då får han åka. :) Men det är ju inte direkt jämförbart med en ryggsäck på en brant fjällsluttning i hällregn, stormvindar och med skoskav... i en hel vecka... :)

Det handlar väl om att välja beredskapsnivå, kanske. Patrik -- jag skulle nog sakna regnbyxor, liggunderlag, termos/kök, halsduk, kanske ett par extra byxor... Även om det bara är en stugtur. Men så är jag rätt frusen också.

Jag får ner min packning till 9 kg + mat för en vecka i tält. Det förutsätter dessutom att jag köper dyr sovsäck och dyrt tält (eller kanske syr ett), vilket inte är helt säkert att jag gör. Budgetalternativen är ju betydligt tyngre. Sen tillkommer 2,3 kilo i kläderna på kroppen, skor och stavar. Jag gissar att maten för en vecka väger 4 kg (ingen aning egentligen). Det blir totalt 15,3 kg att släpa på. Det skulle inte förvåna mig om jag dessutom glömt något viktigt... Skulle jag springa på herr Fjäderlätt i bergen skulle jag få skämmas. :)
 
Det är bättre att gå med en "tung" packning än att sitta hemma med lätt utrustning!

Om det blir för tungt för dig kan vi andra naturligtvis bara gissa om, men packa ryggsäcken med tänkt vikt och provgå lite hemma först så märker du nog snabbt om det är rimligt eller ej.
 
Att gå två mil på en dag är inte så jobbigt som man kan tro. Starta tidigt. Pausa så ofta du behöver. Ta en lång lunchpaus och vandra i makligt tempo. Du har ju hela dan på dig. Medan du går så blickar du ut över underbar natur. Ger kraft och vilja.
 
Jag får ner min packning till 9 kg + mat för en vecka i tält. Det förutsätter dessutom att jag köper dyr sovsäck och dyrt tält (eller kanske syr ett), vilket inte är helt säkert att jag gör.

9 kilo som basvikt för en tälttur tycker jag inte är överdrivet mycket. Men nu diskuterade vi väl stugtur, eller har jag missat något? I så fall kan du ta bort vikten för tält och liggunderlag utan att tveka. Eftersom du inte behöver oroa dig om nattemperaturer kan du byta ut sovsäcken mot ett sovsäckslakan. Dessutom kan du minska på mängden förstärkningsplagg. Om du sedan väljer att byta ut köket mot en termos som du fyller på morgonen sparar du ytterligare vikt - vad landar du på då?

Budgetalternativen är ju betydligt tyngre. Sen tillkommer 2,3 kilo i kläderna på kroppen, skor och stavar.

Varför ska du räkna med klädvikten om du inte gör det till vardags? För inte går du väl naken då? Det är extrakilona som räknas...

Jag gissar att maten för en vecka väger 4 kg (ingen aning egentligen). Det blir totalt 15,3 kg att släpa på.

Jag brukar alltid ta med mig för mycket mat vilket jag alltid förbannar mig själv för efteråt... Om du går på stugtur behöver du inte ha med dig mat för hela vandringen utan kan istället proviantera under vägen. Visst, det kostar lite mer, men då behöver du inte ha med dig mer mat än det du tänker äta under dagen samt lite nödproviant.

Det skulle inte förvåna mig om jag dessutom glömt något viktigt...

Bästa sättet att få veta det är att lägga upp din packlista här på forumet (gärna med vikter) och invänta "folkstormen"... ;)

Skulle jag springa på herr Fjäderlätt i bergen skulle jag få skämmas. :)

Inte då.
 
(...) Om du sedan väljer att byta ut köket mot en termos som du fyller på morgonen sparar du ytterligare vikt (...)
Inte säkert, bortsett från att det blir mer flexibelt och månganvändbart med en egen värmekälla. Mitt minsta kök består av FM 116T brännare, Trangia 27-gryta (1l), tamoj från Minitrangian, grytlock och vindskydd av engångspajform och värmetålig plastsked - summa ca 160 g, vilket tillsammans med minsta gaspatronen ger 360 g initialvikt. En fylld termos som kan rymma motsvarande mängd mat väger vad jag kan se mer - eller har jag letat dåligt?
 
Inte säkert, bortsett från att det blir mer flexibelt och månganvändbart med en egen värmekälla. Mitt minsta kök består av FM 116T brännare, Trangia 27-gryta (1l), tamoj från Minitrangian, grytlock och vindskydd av engångspajform och värmetålig plastsked - summa ca 160 g, vilket tillsammans med minsta gaspatronen ger 360 g initialvikt. En fylld termos som kan rymma motsvarande mängd mat väger vad jag kan se mer - eller har jag letat dåligt?

Nejdå, jag "förutsatte" bara ett komplett Trangia 25 eftersom det verkar vara "standardköket" för många...
 
Tack alla, för så bra tips och tankar!

9 kilo som basvikt för en tälttur tycker jag inte är överdrivet mycket. Men nu diskuterade vi väl stugtur, eller har jag missat något? I så fall kan du ta bort vikten för tält och liggunderlag utan att tveka. Eftersom du inte behöver oroa dig om nattemperaturer kan du byta ut sovsäcken mot ett sovsäckslakan. Dessutom kan du minska på mängden förstärkningsplagg. Om du sedan väljer att byta ut köket mot en termos som du fyller på morgonen sparar du ytterligare vikt - vad landar du på då?

Ja, det var stugtur vi diskuterade för tillfället, men det hade jag inte räknat på då. Men nu har jag! Det blir ungefär 6,5kg. Ett tunt liggunderlag har jag räknat med ändå, till pauserna.

Varför ska du räkna med klädvikten om du inte gör det till vardags? För inte går du väl naken då? Det är extrakilona som räknas...

Så sant. :) Jag har tagit bort det ur kalkylen.

Bästa sättet att få veta det är att lägga upp din packlista här på forumet (gärna med vikter) och invänta "folkstormen"... ;)

Här kommer den: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Aji2vBSXpYWidHpObnU1Zy1wUEI3ekMzX2ttLTVHZ1E&usp=sharing

Jag ska överväga att fixa ett lätt kök att ta med istället för termos, som Joanna föreslår. Som gissat är det ett gigantiskt Trangia 25 som finns tillgängligt för tillfället. Det är nog matlagingsprylar jag har sämst koll på av alla grejor som borde införskaffas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.