Nybörjare - första vandringen ensam?

Jag tycker du ska ta reda på ett schysst vindskjul nära dig, gå ut på kvällen till vindskjulet, laga middag, sov, laga frukost och gå hem. Om du aldrig har gjort något liknande så lär du dig väldigt mycket på ett sådant äventyr, som kan vara till nytta för att förstå alla tipsen här. Varför inte packa grejerna ikväll (torsdag), och sov ute fredag-lördag.

Idén är väldigt bra, då vädret så här års är lätt att jämföra med fjällen sommartid;). Ger en bra erfarenhet av vad man behöver, hur utrustningen fungerar och hur man använder den. Testa gärna även att tälta.
 
Jag tycker du ska ta reda på ett schysst vindskjul nära dig, gå ut på kvällen till vindskjulet, laga middag, sov, laga frukost och gå hem. Om du aldrig har gjort något liknande så lär du dig väldigt mycket på ett sådant äventyr, som kan vara till nytta för att förstå alla tipsen här. Varför inte packa grejerna ikväll (torsdag), och sov ute fredag-lördag.
Håller med - även om jag fattade det som att du redan är väl "inkörd" på att vara ute i din hemmateräng, kan en provtur vara en god investering, särskilt om du skaffar några nya delar till din utrustning. Du kanske inte upptäcker några livsfarligheter, men även småsaker kan göra livet på fjället behagligare. Insikten att de underbyxor man valt har en skavig söm eller att ens gamla regnjacka börjat läcka på ena axeln kan liksom vara hela skillnaden ;).
Skippa dock vindskyddet och sov i tältet, om du nu tänker ta med tält - gärna en regnig dag på någon kal och blåsig kulle :cool:.

Innan jag flyttade till Sverige hade jag tillbingat mycket tid i betydligt mer alpina berg än fjällen, så jag tyckte jag "kunde det där" och rev bara med mitt standardkit första gången. Mitt övermod straffade sig direkt - jag fick vända första dan för att bl a byta mina lätta alpinkängor mot nödinköpta gummistövlar, fixa regnöverdrag till ryggsäcken samt tiodubbla den medhavda mängden myggmedel ;).

(...) dessutom är tidiga mornar såhärårs oxså rätt speciella.
go tur
Jag känner igen mig, att vakna strax före soluppgången i den krispiga höstluften, med morgondimma och rimfrost i gräset, ger mycket "fjällkänsla" även på Romeleåsen :).
Gryning i fjäll och berg vill jag inte missa. Jag som normalt är en extrem och oförbätterlig nattuggla kommer upp utan knot vid 5-tiden nä jag vandrar.
 
Jag tycker precis som joanna att du skall försöka tälta istället för att sova i vindskydd då det ger dig bättre möjligheter att testa utrustningen mm under samma förhållanden som på en fjällvandring. De svala nätterna den här tiden på året är även de jämförbara med fjällen sommartid, så ger dig en bra test på hur varm sovsäck du behöver mm.
 
Jag tycker precis som joanna att du skall försöka tälta istället för att sova i vindskydd då det ger dig bättre möjligheter att testa utrustningen mm under samma förhållanden som på en fjällvandring. De svala nätterna den här tiden på året är även de jämförbara med fjällen sommartid, så ger dig en bra test på hur varm sovsäck du behöver mm.

Fast om man siktar på att sova alla nätter i stuga kan man ha en mindre, lättare sovsäck som iofs inte värmer lika bra men som fungerar ändå i en nödsituation. Om man nu vill spara gram. Tycker dock att det är en utmärkt idé att provköra sig själv och sin utrustning för att veta vad som behöver uppdateras eller införskaffas.
 
Jag skulle gärna ge mig ut nu direkt för att testa utrustningen, om jag bara hade haft någon utrustning att testa. Det mesta är helt enkelt utnött och kasserat. Min gamla ryggsäck fick åka soptunna för någon månad sedan och jag har haft större framgång när jag sovit under bar himmel än i något av budget-tälten som korsat mina vägar. Sovsäcken är också dags att byta och luftmadrassen är numera av den typen som har luften på utsidan snarare än insidan. Jag börjar alltså på noll när det gäller de stora grejerna.

Jag har tillgång till ett Trangiakök med gasbrännare, men det har jag aldrig riktigt litat på. Där jag har rört mig har det alltid funnits gott om pinnar att elda med och det är ju lite enklare. Jag får pallra mig ut och träna på det där.

Det lutar åt att det blir Vindelfjällen som kommer att få stå för min första fjällerfarenhet. Om det är någon som har några tips kring det så är jag redo att suga i mig information. :)
 
Mina tips är följande:
Vandra Ammarnäs till Hemavan som stugtur. Packa lätt!!! Morgonmål i stugorna, lunch under vandringen fixar du med termos. Sen fixar du mat igen i stugorna när du kommer fram. Du klarar dig med ett reselakan, typ sidenselma, när du går stugtur. Dagsetapperna är korta och lättvandrade. Du kan ta båt över Tärnasjö, vilket jag rekommenderar. Njut av bastu i Aigert och Tärnsjö. Mycket nöje med planeringen!
 
Avsluta gärna med lite komfort, gott mål, god måltid och god sömn före hemfärd. Hemavan har det hele. Ammarnäs- Hemavan är ett utmärkt val, storslagen natur, lättvandrat och tätt mellan stugorna.
go tur
 
Avsluta gärna med lite komfort, gott mål, god måltid och god sömn före hemfärd. Hemavan har det hele. Ammarnäs- Hemavan är ett utmärkt val, storslagen natur, lättvandrat och tätt mellan stugorna.
go tur

Ja, det låter som en bra plan. Men jag blir lite orolig om 19 km räknas som tätt mellan stugorna. :)
 
Överkomligt

Du har 19 km mellan Aigert och Serve. Det är inga egentliga uppförsbackar. Du passerar ett vindskydd eller är det två? Vad jag minns, har gått sträckan två gånger, så är det lättframkomligt. Vill du så kan du ta båt över Tjulträsk. Då är det inte långt till Serve. Men du missar den storslagna utsikten och bastun. Med hyfsad kondis klarar du 19 km!
 
Går du mellan stugor i Svenska eller Norska fjällen är avstånd på 18-23km inte helt ovanligt. Avstånden beror lite på hur lättgått det är men också baserat på att du har lättare packning på en stugtur.
Bär du en tyngre packning med ex tält mm, väljer du ju ditt eget dagstempo och slår läger när du vill;)
 
Jag tycker precis som joanna att du skall försöka tälta istället för att sova i vindskydd då det ger dig bättre möjligheter att testa utrustningen mm under samma förhållanden som på en fjällvandring. De svala nätterna den här tiden på året är även de jämförbara med fjällen sommartid, så ger dig en bra test på hur varm sovsäck du behöver mm.

Grejen är den att oavsett vad hen gör är mer än om hen inte gör något. Trådförfattaren har dessutom ingen utrustning att testa, och att sova i vindskjul kräver så här års bara en tjock filt, då vindskjulet skyddar mot klimat bättre än annat ;)
MEN, det handlar om mycket mer än sovandet, att vistas utomhus, i hyfsat mörker, att laga te också vidare, är inte helt dumt. Det var också därför jag tipsade trådförfattaren att packa det hen hade, och sedan ge sig ut på kortast möjliga varsel, det är också ett sett att ta reda på hur bra det är med lite förberedelser och en skopa förnuft ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.