Nybörjare - första vandringen ensam?

Hej!

Inför sommaren hade jag drömt om sommarfjäll i flera år utan att lyckas få med något vandringssällskap hemifrån. Jag är van vid uteliv men var rädd för orierinteringen att inte bli hittad om jag ex. ramlade och skadade mig.

Jag satte ut en annons här i forumet och fick kontakt med en tjej. Vi gick tillsammans i några dagar men jag gick även en del själv. Stugtur..

Klarar Du att orientera med karta och kompass hemma så är det lättare i fjällen. Där är det inga träd i vägen :)

Går Du från stuga till stuga på leder så se till att komma iväg tidigt. Då kommer andra att gå samma väg som dig. Är Du inte i stugan när de kommer fram blir Du saknad.

Våga!
 
Vandrade med sambon i augusti och träffade en tysk kvinna från hamburg hon gick ensam och var drygt dubbla din ålder så visst kan du.
Kan du läsa en karta, kan du gå ut i din egen skog och "överleva" i 12 timmar så är det inget problem. lämna bara alla bra-att-ha-saker hemma.

Finns viljan kommer resten på köpet
 
Hmmm... jag får ett litet dejà vu från vår gamla diskussion om första förband. Visst, det du skriver ovan låter ju logiskt och duktigt, men jag tror att du bortser - vill bortse? - från det implicita budskap om ömsesidighet, som ligger i smux och alla andras sätt att tänka och skriva om detta. För visst skulle du (liksom de flesta av oss) utan att blinka avbryta din semester, om det blev nödvändigt för att hjälpa någon annan, som "klantat sig"?

Det handlar inte om att "kräva" något av andra, utan faktiskt om vad för sorts medmänskliga relationer man förväntar sig i det samhälle/kultur man lever i - och själv vill leva efter. I den bemärkelsen handlar det ju inte om "rätt" och "fel" utan om personliga värderingar.

Jag kan visst föreställa mig ett samhälle, där människor "kräver" väldigt lite av varandra. Där det är rationellt, naturligt och berömvärt att alla bär på sin egen PLB och ingen använder sitt eget första förband på någon annan.
Men personligen trivs jag helt enkelt bättre i en kultur, som bygger på en högre grad av spontan ömsesidig hjälpsamhet.

Ett av de bästa inläggen jag har sett på länge.

/Mats
 
Tack för alla tips! Jag studerar kartor för fullt!

Väljer man att sova i eller nära stugorna så kan/får man nyttja deras utrymmen mot en liten avgift och då kan man laga frukost och middag där och klarar sig med ett litet lättviktskök för lunch mm.

Det verkar praktiskt. Vad behöver man för köksutrustning om man oftast lagar mat i stugorna och vad behöver man om man inte utnyttjar stugor särskilt ofta?

Joanna, hur mycket väger din packning ungefär, om du ska tälta en vecka? Du verkar ju förespråka både säkerhet/frihet och lättvikt. :)

Klarar jag mig med en ryggsäck på 45-50 liter tro? Blir de större än så börjar det nästan kännas som att jag skulle kunna hoppa över tältet och flytta in i ryggsäcken istället... Men jag är ju bortskämd med att kunna krypa in under en gran om det kniper. Fjälllivet kräver uppenbarligen lite mer utrustning. Det är svårt att få något grepp om volymen på prylarna, vikten är lättare att läsa sig till.
 
(...) Joanna, hur mycket väger din packning ungefär, om du ska tälta en vecka? Du verkar ju förespråka både säkerhet/frihet och lättvikt. :) (...)
Du kan se min packlista från förra året, plus en del kommentarer och alternativ, här. Lägg på 108 g för nödbivacksäcken, som jag glömt ta med eftersom den låg i en byxficka, och 50 g för pannlampan (där blev det skrivfel). Å andra sidan använde jag på min senaste tur i Jotunheimen det lättare underlägget, den toppmonterade brännaren och den lätta alpinryggsäcken - en "vinst" på dryga 800 g. Det gick väldigt bra, så jag kommer nog att fortsätta så, åtminstone på sommaren.
Till detta kommer ju mat, hur jag gör med den framgår av denna artikel. Obs dock uppdateringarna längst ner. På min senaste tur tog jag sällan fram köket på lunchen, mest p g a det hopplösa vädret. Det gick åt en 110 grams patron på knappa 10 dagar. OBS att den sortens mat är rätt tungsmält p g a hög fett- och proteinhalt och säkert inte passar alla; för mig är skillnaden, bortsett från fettandelen, inte så stor mot hur jag äter hemma.
Klarar jag mig med en ryggsäck på 45-50 liter tro? Blir de större än så börjar det nästan kännas som att jag skulle kunna hoppa över tältet och flytta in i ryggsäcken istället... Men jag är ju bortskämd med att kunna krypa in under en gran om det kniper. Fjälllivet kräver uppenbarligen lite mer utrustning. Det är svårt att få något grepp om volymen på prylarna, vikten är lättare att läsa sig till.
Bra fråga, med de vikter jag själv är nere på upplever jag detta som mer dimensionerande än vikten. Samtidigt otroligt svårt att säga något generellt, det är ju så mycket som beror på vilka konkreta saker du har med. Det kan skilja väldigt mycket på olika tält, en syntetsovsäck kan bli flera gånger om bulkigare än en dunsäck, samma gäller fr a grövre klädesplagg. Min jacka går ner i en bröstficka, men en trelagers goretex med en massa fickor, blixtlås och finesser skulle fylla en ansenlig del av min ryggsäck.
Min Exos 34 sväljer förvånansvärt mycket i diverse topp- och sidofickor och jag fyller den precis för en tur på någon dryg vecka. Alpinsäcken på 30 l får man vara lite mer kreativ med, fler småprylar hamnar i fickorna, liggunderlägget och i vissa fall tältet får fästas i sidorna med kompressionsbanden, kameran och dricksflaskan i egentillverkade fästen på axelremmarna och tjocktröjan lite på tre kvart under topplocket. Men det blir ju bättre ju mer av maten som blir uppäten ;).
Jag är nog lite extrem med ryggsäckar i 30-40 litersklassen, har man inte slimmat sin packning så radikalt eller vill göra längre turer utan möjlighet att proviantera på vägen, tror jag man får gå upp ett snäpp. Forumkamraten Patrik_L verkar vara nöjd med sin Exos 46, fast både hans tält, kök och sovsäck verkar vara bulkigare än mina motsvarigheter.
 
Ensam

Första gången. Alla säkerhetsklockor ringer o skriker nej, som fjällledare/hopp-o-lekledare. Men! Om du ger dig ut på en stugtur, håller dig till lederna och o läser på både om området och vad som kan hända på fjället i helhet etc. Fjällboken, e bra grund. Men läs allt du kommer över. O träningen bör bestå av grundläggande styrkeövningar för de stora muskelgrupperna, kondition o balansövningar. (Hjälper mot vrickningar o stukningar.) Extra matransoner i packningen för ev. Överaskningar är grundregel. O fungerande kommunikation. Ren packning behöver du inte så mycket för stugtur. Termos, två underställ, (om du inte ska ut i jun-aug. då räcker de me ett) byxor, jacka o tjocketröja. MÖSSA! Vantar e extra najs. Sex par strumpor, dubbla lager. Vattenflaska. Done! Frukost, Lunch beror ju på vad du gillar. O middag kan du alltid köpa när du kommer fram. (Förutom dem ransonerna du har i "krispaketet".

Gick själv ensam i sommras, men tältade, hade mycket packning, o Erfarenhet! (Fyra veckoturer, två sommar, två vinter. och massa timmar teori.) Men va den bästa vandringen by far!
Lycka till! Behöver du bollplank, tips o trix så skicka ett meddelande. :)
 
Undisar och strumpor kan tvättas dagligen och därmed minska packningen. Flyttlådan invändigt dm rutad visar dig hur mycket din utrustning fyller i liter, köksvåg med gramprecision ger dig pryttlarnas vikt, skriv ett excelpapper på en gång. Då har du underlaget för literbehovet och kanske ingången för vad du vill börja lätta.
go tur
 
Personligen tycker jag att det är högst oansvarigt att kräva av andra att de ska avbryta sin semester för att hjälpa mig om jag klantar till det.. De grammen en nödsändare eller Iridiumtelefon väger och den kostnad det innebär kan man gott bära om man bestämmer sig för att ta den (minimala) risken det innebär att vandra ensam...
Vi har möjligen olika åsikt (?), men om jag skulle träffa på en vandrare och medmänniska i nöd kommer i varje fall jag att erbjuda min hjälp.

Trots att jag jobbar inom kommunikationsindustrin har jag en ganska ödmjuk inställning till elektronik och batteriberoende prylar i fjällvandringssammanhang.
Skulle jag vandra ensam utanför de stora lederna, ex i Sarek mm, hade jag självklart vidtagit rimliga försiktighetsmått. Nu väljer jag att vandra tillsammans med någon annan person på dessa platser, vilket blir vår ömsesidiga säkerhet om något oförutsett skulle hända. Är olyckan framme och de elektroniska hjälpmedlen inte fungerar är hjälpen från en medmänniska oslagbar.
 
Vi har möjligen olika åsikt (?), men om jag skulle träffa på en vandrare och medmänniska i nöd kommer i varje fall jag att erbjuda min hjälp.

Trots att jag jobbar inom kommunikationsindustrin har jag en ganska ödmjuk inställning till elektronik och batteriberoende prylar i fjällvandringssammanhang.
Skulle jag vandra ensam utanför de stora lederna, ex i Sarek mm, hade jag självklart vidtagit rimliga försiktighetsmått. Nu väljer jag att vandra tillsammans med någon annan person på dessa platser, vilket blir vår ömsesidiga säkerhet om något oförutsett skulle hända. Är olyckan framme och de elektroniska hjälpmedlen inte fungerar är hjälpen från en medmänniska oslagbar.

Jag tror inte att vi har olika åsikter när det kommer till att hjälpa en människa i nöd, men om nöden hade kunnat undvikas genom kunskaper, erfarenhet, utrustning, i vissa fall redundans och eventuellt kommunikationsmöjligheter anser jag att personen i fråga agerat både oaktsamt och oansvarigt. Att ha inställningen att man inte behöver kunna klara sig själv "för att man alltid kan få hjälp av andra" och därför inte gör de förberedelser som man borde är inte ok enligt mitt sätt att se det. Det är som att ge sig ut på stan en mulen dag och förutsätta att man ska få låna någons paraply om det börjar regna - dock med risk för helt andra konsekvenser...
 
Tack för alla tips! Jag studerar kartor för fullt!

Det verkar praktiskt. Vad behöver man för köksutrustning om man oftast lagar mat i stugorna och vad behöver man om man inte utnyttjar stugor särskilt ofta?

.

Väljer man att laga mat i stugorna så behövs ingen utrustning, en del fjällstationer har indraget vatten och el men i de flesta stugor får man hämta vatten utanför och laga mat på gasolkök (stugans inte eget...). Det tas en serviceavgift om man vill nyttja utrymmena, tex kök, toalett, torkrum etc, och då har man tillgång hela dagen. Kan vara skönt om det är riktigt ruskväder att sitta inne och dricka te och läsa en bra bok när det stormar utanför.
Enligt STFs hemsida var serviceavgiften i sommar på Sylarnas fjällstation 100 kronor och då har man tillgång till riktigt kök med porslin och sköna soffor att vila sin trötta kropp i.
Väljer man att laga frukost och middag där så kan man ju välja att inte ta med sig ett kök alls utan förbereda lunchen innan och bara ha med sig en termos om man vil ha något varmt på lunchen men samtidigt riskerar man att bli strandsatt på fjället i en storm utan möjlighet att laga mat. Det finns små kök, brännare, liten gastub och liten kastrull, som inte väger mycket (exakta gram finns det andra på forumet som kan svara på). Jag personligen väljer hellre kök än termos just för att alternativen blir fler och säkerheten större. Dessutom är det härligt att ta en paus, hämta vatten och tillaga lite lunch medan man njuter av omgivningarna.
Väljer man att laga all mat på medhavt kök hade jag sett till att iaf ha två kastruller för att kunna variera matlagningen lite. Finns olika lösningar (och olika vikter och priser...). Botanera på nätet och i affärerna men ffa fundera på hur du vill använda det. Om du tror att du i framtiden kommer att vrndra med andra kan kanske ett lite större kök vara intressant.
 
Jag tycker du ska ta reda på ett schysst vindskjul nära dig, gå ut på kvällen till vindskjulet, laga middag, sov, laga frukost och gå hem. Om du aldrig har gjort något liknande så lär du dig väldigt mycket på ett sådant äventyr, som kan vara till nytta för att förstå alla tipsen här. Varför inte packa grejerna ikväll (torsdag), och sov ute fredag-lördag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.