Nybörjare - första vandringen ensam?

MÅnga bra tips finns det, förmodligen så du klarar dig. Ett ytterligare kanske kan vara att testa helgturer på hemmaplan för att hitta rätt form, skopassning, utrustning etc. Det är (beroende på var du bor) betydligt mindre risk för björn, varg och lämmel även om terroristerna med säkerhet är teoretiskt fler.

Förresten, vill du gå själv eller är det ingen av de du frågat som vill följa med?
 
Tack alla för så bra svar! Jag är mer peppad än någonsin. :)

Jag har reserverat boken, Vild, på biblioteket. Den verkar intressant.

Anledningen att jag nog vill gå ensam delvis på grund av brist på lämpliga människor att ta med. Det finns nog några jag skulle kunna övertala, men jag tänker att om inte intresset finns där så kanske dom inte är det bästa sällskapet heller. Jag njuter hellre av naturen än lyssnar på gnäll. Sånt där smittar ju av sig också, och det är ju onödigt. Jag trivs utmärkt både med och utan sällskap, båda varianterna har sin charm.

Terrorister i fjällen har jag faktiskt inte hört talas om, däremot har jag blivit varnad för yxmördare. Men lättpackning verkar ju vara populärt, så jag antar att de flesta lämnar yxan hemma. :) Björnmat kan jag lika gärna bli på hemmaplan, det verkar uppehålla sig en nalle här i närheten.

Det som skrämmer mig är (fånigt nog) orm, därför siktar jag på att vandra så långt upp i fjällen att jag inte behöver råka ut för det. Jämtlandsfjällen är väl inte ormfria, tror jag mig ha läst någonstans?

Fastfindern verkar smart, tack för tipset! Den ryms inte riktigt i budgeten nu, men jag gör en mental anteckning för framtida äventyr. Jag ska i alla fall lyda rådet att hålla mig till en vältrampad led.

Packningen är ju en hel vetenskap. Jag ser absolut poängen i att kunna övernatta i det fria, så jag tror det får bli att släpa på ett tält. Jag har skrivit packlistor och räknat gram, men det blir många kilo ändå! Jag måste nog lusläsa lättpackartrådarna.
 
Beroende på hur fräsch man vill vara på hemresan så finns det en sak til att fundera på. Om man väljer en rundslinga, tex Jämtlandstriangeln finns det möjlighet att lämna ett ombyte och duschsaker på fjällstationen att ha när man kommer tillbaka. En dusch är väldigt skönt efter en vecka på fjällen. Väljer man att gå tex från Abisko till Nikkalukta behöver man bära sånt med sig eller vara lite ofräsch på hemresan...
När det gäller vikten så har du redan fått det bästa rådet. Provgå hemmavid. Sommarvandring i fjällen kan vara som en kall höst/vinterdag. Har haft både 25 grader varmt och snöstorm (fast inte samtidigt...).
En tunn mössa och tunna vantar är skönt att ha med, väger inte mycket.
Ett par underkläder och strumpor, blir det blött är det skönt att ha torrt att ta på medan det blöta torkar.
Förstärkningsplagg, fleece är lättare än de flesta andra material. Med regnjacka utanpå klarar man rejäl kyla.
Väl ingångna skor, vilken sort är en smaksak. På de flesta större rösade leder behöver man inte fundera på att vada men ett par lätta sandaler alt tofflor kan ändå vara skönt men kan bortprioriteras om vikten blir för stor.
Väljer man att sova i eller nära stugorna så kan/får man nyttja deras utrymmen mot en liten avgift och då kan man laga frukost och middag där och klarar sig med ett litet lättviktskök för lunch mm.
 
Nödsändare är helt onödigt om du vandrar utmed de större lederna under vandringssäsong. Du kommer alltid att träffa andra vandrare som kan hjälpa till om något händer, dessutom är det max ca 1 mil till närmaste stuga med nödtelefon. Själv skulle jag inte fundera på att skaffa en sådan till solovandringar utmed markerade leder där det finns stugor.
 
Nödsändare är helt onödigt om du vandrar utmed de större lederna under vandringssäsong. Du kommer alltid att träffa andra vandrare som kan hjälpa till om något händer, dessutom är det max ca 1 mil till närmaste stuga med nödtelefon. Själv skulle jag inte fundera på att skaffa en sådan till solovandringar utmed markerade leder där det finns stugor.

Nej, det håller jag med om...

Så länge man håller sig längs "vältrafikerade" leder ska den inte behövas, men det kan vara bra att veta att möjligheten finns.
 
Ut med dej bara! (bil)resan till och från vandringen är nog mycket mer riskfylld än själva fjällturen! Jämtlansfjällen är fina men stirra dej inte blind på "triangeln"! Min favoritstugplats där är Lunndörren och Helags bland fjällstationerna, men helst tältar jag... Jag har vandrat ganska mycket i Jämtlandsfjällen men aldrig sett någon orm!
 
Nödsändare är helt onödigt om du vandrar utmed de större lederna under vandringssäsong. Du kommer alltid att träffa andra vandrare som kan hjälpa till om något händer, dessutom är det max ca 1 mil till närmaste stuga med nödtelefon. Själv skulle jag inte fundera på att skaffa en sådan till solovandringar utmed markerade leder där det finns stugor.

Nej, jag skrev som sagt mitt inlägg om nödsändare innan jag hade läst trådstartarens frågeställning ordentligt.

/Mats
 
Nödsändare är helt onödigt om du vandrar utmed de större lederna under vandringssäsong. Du kommer alltid att träffa andra vandrare som kan hjälpa till om något händer

Personligen tycker jag att det är högst oansvarigt att kräva av andra att de ska avbryta sin semester för att hjälpa mig om jag klantar till det.. De grammen en nödsändare eller Iridiumtelefon väger och den kostnad det innebär kan man gott bära om man bestämmer sig för att ta den (minimala) risken det innebär att vandra ensam...


Akta dig för bjärven bara.

Bjärven är fan inte att leka med... En bra kniv är ett måste om du måste dräpa en sådan!
 
OT - eller kanske inte

Personligen tycker jag att det är högst oansvarigt att kräva av andra att de ska avbryta sin semester för att hjälpa mig om jag klantar till det.. De grammen en nödsändare eller Iridiumtelefon väger och den kostnad det innebär kan man gott bära om man bestämmer sig för att ta den (minimala) risken det innebär att vandra ensam...
Hmmm... jag får ett litet dejà vu från vår gamla diskussion om första förband. Visst, det du skriver ovan låter ju logiskt och duktigt, men jag tror att du bortser - vill bortse? - från det implicita budskap om ömsesidighet, som ligger i smux och alla andras sätt att tänka och skriva om detta. För visst skulle du (liksom de flesta av oss) utan att blinka avbryta din semester, om det blev nödvändigt för att hjälpa någon annan, som "klantat sig"?

Det handlar inte om att "kräva" något av andra, utan faktiskt om vad för sorts medmänskliga relationer man förväntar sig i det samhälle/kultur man lever i - och själv vill leva efter. I den bemärkelsen handlar det ju inte om "rätt" och "fel" utan om personliga värderingar.

Jag kan visst föreställa mig ett samhälle, där människor "kräver" väldigt lite av varandra. Där det är rationellt, naturligt och berömvärt att alla bär på sin egen PLB och ingen använder sitt eget första förband på någon annan.
Men personligen trivs jag helt enkelt bättre i en kultur, som bygger på en högre grad av spontan ömsesidig hjälpsamhet.
 
Hej!
Gick Padjelantaleden från Ritsem (nåja, båt var det över Akkajaure) till Staloluokta för första gången på 30 år, håller med de andra: Gör det!
Jag gick ensam i mitten av Augusti och sov i stugorna, det var perfekt för mej.
Min packning vägde strax över 16 kg varav 2kg var fotogrejor, då hade jag proviant för i stort sett hela vandringen med mej.

Jag rekommenderar Padjelanta, men trots att det är längre norrut kanske Abisko är enklare att nå, åtminstone om Du tar tåget. Till Ritsem får Du "tåga" till Gällivare, sedan är det 3-4 timmar i buss

Gå till biblan och låna böcker om den sträcka Du vill gå. Finns flera att välja på.
Peter Antman och Clas Grundsten är två författare t.ex.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.