Nybörjare - första vandringen ensam?

Hej!

Jag har länge varit sugen på att fjällvandra, och har bestämt mig för att det ska bli av nästa sommar. Jättekul, säger de jag nämnt det för, men så fort jag säger att jag nog tänker göra det ensam blir de flesta väldigt bekymrade och tar sig genast an uppgiften att rädda mig från att göra mitt livs misstag. Tydligen kan man bli uppäten av både vargar, björnar och lämlar. Man kan få stora bitar av fjäll i huvudet, blixtnedslag i rumpan eller getingar i halsen. Skulle man mot förmodan klara sig ifrån allt det så är visst risken stor att man bara trillar ihop och dör spontant. Nu är det inte direkt några erfarna fjällvandrare som påstår detta, så jag tänkte konsultera experterna här istället...

Jag är 35 år och kvinna. Jag är inte så stor (158cm) så jag orkar inte släpa runt på 20 kg för-säkerhets-skull-grejor. Jag tränar bara sporadiskt men har lite svårt att sitta still, så fysiken är hyfsad ändå. Dessutom har jag ju ett år på mig att träna. Jag har som sagt ingen erfarenhet av fjällen, men är uppvuxen i skogen. Vore det helt vansinnigt att ge sig ut en vecka själv?
 
Absolut inte, går man en stug-led vare sig i Norge eller Sverige behöver man ju inte bära med sig bohaget heller. Ett regnställ, natta kläder och något värmande till lunchrasten brukar räcka länge.
go tur
 
Beror väl lite på vart du tänkt vandra, skulle du t.ex. gå mellan Abisko och Nikkaluokta är du knappats ensam och kanske en lämplig introduktion till fjällen. Men en ensam vecka i Sarek är kanske inte att rekommendera.
Jag tror inte det är några större problem om man bara använder sitt sunda förnuft, hjälp kan du få i mängder här på formen när du planerar.

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4
 
Kul med elaka sammanfattningar av folks nojjor/fördomar ;).
Din iakttagelse att det mest handlar om okunskap gäller ju mer än fjällvandring. Jag minns hur jag liftade runt i f.d. södra Jugoslavien, och blev varnad av makedonierna för de elaka och tjuvaktiga albanerna på andra sidan bergen - samt av albanerna (när jag väl kommit dit) för de elaka och tjuvaktiga makedonierna ;).

Naturligtvis har seobserver och FrankR rätt i att svaret på din fråga beror på var du gör din första vandring. Men fjällen bli ju inte mindre vackra för att det finns stugor, markerade leder och (framför allt) åtminstone någon människa per dygn som kan tänkas passera förbi, om man nu skulle råka stuka foten.
Vill du ha lite mer dramatiska landskap omkring dig och lite mindre folk än i Jämtland eller de vanligaste delarna av Kungsleden, men ändå stugor på dagsavstånd, tryggt rösade och rimligt frekventerade leder, så fundera på typ Jotunheimen kring Gjende.

Personligen skulle jag dock inte gärna göra mig beroende av att alltid behöva nå fram till en stuga - tycker fr a att det är en ofrihet och ett onödigt stressmoment, men faktiskt också en potentiell säkerhetsfråga. Det minsta som får följa med är sovsäck, tunnaste sortens liggunderlag och ett 100 grams vattentätt sovsäcksöverdrag. Med den utrustningen kan jag ligga och vänta i flera dygn, ifall det nu skulle hända något - även i lägen när jag inte skulle klara att sätta upp ett tält.
Men jag är ovanligt känslig för nedkylning, och andra tycker/prioriterar annorlunda. En bra diskussion om detta finns i denna tråd.

Ang. vikten på packningen: bortsett från att man inte kan dela på vikten av kök och ev. tält, behöver du inte bära på mer än om du gick i sällskap (både köket och ev. tältet kan ju dessutom vara mindre/lättare). Att försöka välja lätt utrustning vad gäller de stora sakerna (ryggsäck, tält, sovsäck, kök, liggunderlag, större klädesplagg) plus packningsdisciplin vad gäller allt övrigt "bra att ha" ger betydligt större utslag.

Att planera/laga/torka sin mat själv blir billigare, godare, nyttigare och betydligt mer effektivt (näringsvärde/vikt), jämfört med färdiga frystorkade påsar. Finns många fina forumtrådar och artiklar om detta på Utsidan.

Din fråga är inte ny på detta forum, sök på "fjällvandra" + "ensam" så hoppar det fram en hel del funderingar och synpunkter. Det finns också många nyttiga trådar om hur man packar lätt (alt. rimligt lätt) utan att ge avkall på säkerheten.
 
Hej!

Jag har länge varit sugen på att fjällvandra, och har bestämt mig för att det ska bli av nästa sommar. Jättekul, säger de jag nämnt det för, men så fort jag säger att jag nog tänker göra det ensam blir de flesta väldigt bekymrade och tar sig genast an uppgiften att rädda mig från att göra mitt livs misstag. Tydligen kan man bli uppäten av både vargar, björnar och lämlar. Man kan få stora bitar av fjäll i huvudet, blixtnedslag i rumpan eller getingar i halsen. Skulle man mot förmodan klara sig ifrån allt det så är visst risken stor att man bara trillar ihop och dör spontant. Nu är det inte direkt några erfarna fjällvandrare som påstår detta, så jag tänkte konsultera experterna här istället...

Jag är 35 år och kvinna. Jag är inte så stor (158cm) så jag orkar inte släpa runt på 20 kg för-säkerhets-skull-grejor. Jag tränar bara sporadiskt men har lite svårt att sitta still, så fysiken är hyfsad ändå. Dessutom har jag ju ett år på mig att träna. Jag har som sagt ingen erfarenhet av fjällen, men är uppvuxen i skogen. Vore det helt vansinnigt att ge sig ut en vecka själv?

Förutom ovan nämnda farhågor har jag även blivit varnad för terrorister... Varför de skulle hålla till i svenska fjällen framkom tyvärr inte....
Precis som nämnts av övriga tråddeltagare så spelar det stor roll var du tänker vandra och jag håller med om att möjligheten att göra bivack inte ska prioriteras bort. Går man en rösad välvandrad led kan marginalerna vara lite mindre än om man ger sig ut en vecka där man inte räknar med att möta nån annan människa.
Mitt råd blir att som första fjälltur, där du vill vandra själv kanske ändå välja en rösad led, där du tror att det kommer vara en del annat folk som vandrar och sikta på att sova i stugorna. I packningen har du med liggunderlag och sovsäcksöverdrag/bivacksäck eller tält för att kunna slå läger i händelse av oväder/olycka eller för att det helt enkelt bara är väldigt härligt. Av stugvärdarna och av andra vandrare kan du få tips och ev råd.
 
Var det inte någon här för ett tag sedan som vägrade sova i tält i fjällen för hon var övertygad om att hon skulle bli våldtagen?

Är du uppvuxen i skog&mark så är det inga konstigheter att vandra ensam. Speciellt inte om du går i lite mer trafikerade områden.
 
Ge dig iväg! Det kommer att bli en oförglömlig tur =) Jag gick själv med min hund förra hösten. Gick Abisko-Nikkaluokta. Gick hur bra som helst. Hade 24 kg packning som jag släpade på, det gick även det, men det är inte att rekommendera. Vi tältade bitvis, därav så mycket packning.

För mig kändes det som en trygghet att ha med hunden, men det kan även innebära att man drar till sig djur. Men vi blev inte uppätna av vare sig vargar, lämlar eller björnar.

Välj bara en led/stig som är välmarkerad och där chansen är stor att du kommer att möta någon. Sträckan Abisko-Nikka kan jag verkligen rekommendera, vackert, lättvandrat och lagom mycket folk. Finns även stugor längs hela sträckan och provianteringsmöjligheter.
 
Tveka inte att ge dig ut på en tur ensam i fjällen, men som andra redan noterat välj en av de större lederna första gångerna tills du skaffat egen erfarenhet. Går du ex norra Kungsleden mellan Abisko och Vakkotavare (alt till Nikkaloukta) kommer du hela tiden att träffa andra vandrare och ha närhet till stugorna. Dessutom säljer Alesjaure, Sälka, Kebnekaise och Kautumjaure stugorna proviant och bränsle som innebär att du kan minska lite på vikten du bär på. Tält- eller stugboende väljer du efter egen smak. Bor du i tält så ger det mer flexibiltet och frihet, men ökar vikten du tvingas bära på, och även om du bor i tält finns stugorna att tillgå om vädret visar sig från den sämre sidan;). Stugorna har dessutom hjälptelefon om olyckan är framme.
Vill du fortfarande vandra lika säkert som på norra Kungsleden men med lite mindre folk omkring dig är Padjelantaleden ett bra tips. Du kan åka helikopter tillbaka med Fiskflyg (bara det en upplevelse) till Kvikkjokk eller Ritsem från Staloloukta om du inte vill gå hela leden som tar ca 9-10 vandringsdagar (Kvikkjokk-Staloloukta är lämpligt på 5 dagar)
Andra bra leder att rekommendera är Jämtlandsfjällen, Grövelsjöfjällen. Även Norge har mycket bra ledsystem med stugor i fjällen.

Man kan få stora bitar av fjäll i huvudet...

Visst förekommer ras i fjällvärlden, och terrängen bär tydliga spår av detta efter miljontals år. Själv har jag vandrat mycket i fjällen, men aldrig sett ett större stenras i verkligheten förrän i somras. Vi tältade precis söder om själva Tjäkktjapasset och på morgonen kom en häftig regnskur som upphörde kl 05. Strax därefter kom ett kraftigt ljud som blandning av åska och ett jetplan genom dalen. Öppnade direkt tältet och såg 4-5 block stora som bilar och husvagnar som rasade från toppen av Tjäkkjatjåkkas branta västsida och störtade 400-500m ner i dalen (nästan som i slowmotion pga fjällväggens höjd) varefter lukten av kordit länge låg kvar i dalgången. Då var jag ganska nöjd med att vi placerat tältet på betryggande avstånd från de brantaste fjällväggarna, men samtidigt blev det en rejäl tankeställare. Låt inte detta avskräcka dig, det var inte min mening. Var dock alltid medveten om att vi är därute på naturens villkor, så chansa inte utan tänk före.;)
Största risken är givetvis att bli uppäten av mygg:)
 
Hej!

Jag har länge varit sugen på att fjällvandra, och har bestämt mig för att det ska bli av nästa sommar. Jättekul, säger de jag nämnt det för, men så fort jag säger att jag nog tänker göra det ensam blir de flesta väldigt bekymrade och tar sig genast an uppgiften att rädda mig från att göra mitt livs misstag. Tydligen kan man bli uppäten av både vargar, björnar och lämlar. Man kan få stora bitar av fjäll i huvudet, blixtnedslag i rumpan eller getingar i halsen. Skulle man mot förmodan klara sig ifrån allt det så är visst risken stor att man bara trillar ihop och dör spontant. Nu är det inte direkt några erfarna fjällvandrare som påstår detta, så jag tänkte konsultera experterna här istället...

Jag är 35 år och kvinna. Jag är inte så stor (158cm) så jag orkar inte släpa runt på 20 kg för-säkerhets-skull-grejor. Jag tränar bara sporadiskt men har lite svårt att sitta still, så fysiken är hyfsad ändå. Dessutom har jag ju ett år på mig att träna. Jag har som sagt ingen erfarenhet av fjällen, men är uppvuxen i skogen. Vore det helt vansinnigt att ge sig ut en vecka själv?

Inte alls. Men vandrar du utanför frekventerade leder så skaffa en sådan här:

http://www.serviceport.se/sv/produkter/kommunikation/nodsandare-sart/plb/fastfind-plb-220.html

Jag har föregångaren till den och vill mena att det innebär en dramatiskt höjd säkerhet till en mkt rimlig penning.

/Mats (nyligen tillbaka från en 2 veckors ensamvandring: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75651)
 
Jag läste ditt inlägg lite slarvigt - nu ser jag att du inte har ngn erfarenhet av fjällen sedan tidigare. Då tycker jag du ska börja med att gå en väl frekventerad stugled - t.ex. ngn del av Kungsleden eller Padjelantaleden. Du kan ju fortfarande gå ensam, om du vill.

/Mats
 
Är i samma ålder och situation! :) Har dock tänkt vandra med min hund. Ställde en fråga här för ett tag sedan om Fjällräven Classic var bra att börja med och fick en del åsikter om det samt tips på andra bra nybörjarsträckor, t.ex Jämtlandstriangeln. Håller nu på att läsa trådar här och skaffa lite mer teoretisk kunskap innan beslut tas :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.