Förstörelsen av Keb

Jag åkte båten i tisdags. Från Övre båtplatsen till Lap Dånalds (vad nu stället heter). Gick fram i fören och ställde mig. Fantastisk båtresa med utsikt både framåt över vattnet och stranden och bakåt med panorama över Kebnekaise och dess grannar. En båtfärd värd varenda krona.

I mitt tycke är TS antingen ett troll eller så blev han förolämpad av någon Sarri när han kom till Nikkaloukta. Alternativt så berättade hans farfar hur det var på den gamla goda tiden när man behövde åka häst och vagn till fjällen och bara de äkta entusiasterna var där.

Det är möjligt att utsikten från båt och helikopter är magnifik men om det har jag inte ordat om alls så var kommer detta ifrån?

Är man ett troll för att man tycker att det är på tok för mycket maskiner i fjällen som för oljud och kan knappast sägas vara miljövänliga. Kom med någon väsentlig kritik av det jag sagt istället för att rent utav komma med nonsens eller var tyst.

Att de flesta inte kopplar just naturen och fjällen med kamp och strävan är märkligt. Istället ska man ta en räkmacka upp till toppen eller göra bördan lättare genom att skicka med ryggsäcken i helikopter eller varför inte ta båten när man är trött.

Det är dock den här utvecklingen samhället tar. Livet ska inte vara svårt. Det ska vara lätt. Den svenska staten har blivit en sk terapeutisk stat som gör vuxna omyndiga och tar en sjuklig hänsyn till just metafysiska föreställningar som just egalitarismen. Detta smittar av sig på folk, enligt mig, och man förväntas bli uppassad. Man har helt enkelt rätt till bekvämlighet. Människan har blivit modern.

Det vore intressant att veta vad ni tycker om t.ex. ledningarna som drogs i Hardangervidda och som mötte folkliga protester? Eller nej, googla och läs om dem istället så håller vi oss till just Keb. (prof Arne Naess var bland annat en ivrig motståndare till allt från staket till elledningar som sattes upp just i Hardangervidda kan tilläggas.)

Som ett tillägg... Sidan 110 i Fjällboken av Claes Grundsten och Göran Palmgren: Ny teknik har gjort fjällen tillgängligare, men helikopter och framför allt snöskoter skapar intressekonflikter.

Nog om detta. Same AB kommer frakta glada resenärer till Keb året ut och nästa, och nästa... så var lugn alla ni som törstar efter vyer som enkelt kan nås. Är det inte en knapptryckning via TV:n så är det lätt med en helikoptertur.

Ett litet lästips: http://oskorei.motpol.nu/?p=432
 
Ett jäkla gnäll. Åk inte till Kebne då.


Jag föreslår Sarek eller varför inte Västerbottensfjällen i november. Garanterat turistfritt.
 
Hej!

Jag tycker trådskaparen har flera poänger i sina observationer kring fjäll, exploatering och turism. Alla vet att vi inte kan vara så pass egoistiska och tänka på våra egna behov och vardagsbekvämligheter. Är tex helikoptertransporter hållbart för sju generationer framåt?

Ofta, men inte alltid, väcker kritiserande av ens egna livsstil och bekvämlighet starka känslor bland människor, mig själv inkluderad! Hur ska vi kunna se våra kommande barn och barnbarn i dess ögon med rent samvete och säga att vi inte visste, inte kunde...

För alla vet att vår livsstil, med överkonsumtion och allt tillgängligt till alla, inte är hållbar och alla vet att en annan värld är möjlig, det handlar bara om ideologi och vilja.

Vi måste börja definiera behov och vad som är nödvändigt, välja bort och omfördela. För det är en klassfråga det här.

Här är en text jag skrev för ca ett år sedan då det blev känt att STF eventuellt skulle bygga om/renovera sylarna fjällstation. Nu blev det här ett väldigt långt inlägg men så kan det bli ibland!

Hej
*
Mitt namn är Kaj Söderin och ja, jag är släkt med Billy Söderin, nuvarande platschef på Sylarna, men det är inte tal om nepotism. Jag skriver på eget bevåg och jag känner knappt Billy, jag kommer inte ens ihåg senast jag träffade honom. Nu är det förklarat så att inga missförstånd uppstår kan jag gå vidare!

Varning! Hiskeliga generaliseringar väntar! Tro mig, jag är ingen vän av generaliseringar, men för att få fram mina poänger i detta format gör jag ett undantag!

Jag hörde ryktesvägen av en kompis att STF ska avveckla/bygga om fjällstationen uppe i Sylarna och smart nog tagit hjälp av extern expertis av er. Genast började jag tänka, fundera och drömma. Jag har vistats en hel del i Alperna, på Korsika och bott i ett flertal hytter, stugor och har 1 000 idéer om hur man kan förbättra boendet i fjällen!

Jag sitter i Östersunds Klätterklubbs styrelse och enda sedan 70-talet har klubben anordnat skid- och klätterträffar i Sylarna. Komfort är relativt, men för mig räcker det med en madrass på golvet och tillgång till torkrum! Mer vill jag inte betala för!

Inför pantsystem i Storulvån! Om en gäst bär med ett till två kilo mat till sylarna får man rabatt på boendet, på samma sett får man rabatt om man bär ner sopor på vägen därifrån! Bryt skoterberoendet, skippa helikoptertransporterna! Varför ska man erbjuda en service som inte är ekologiskt hållbar?

Anställ någon lokal förmåga som får köra renrajd upp med förnödenheter vinter och sommartid. Vem blir inte glad av att se en gullig ren/häst som på ett hållbart sätt levererar förnödenheter. Dessutom sprider djuren lagom mycket gödsel där det behövs mest – längs leden och på så sätt motverkar erosion!

Om det nu ska byggas en ny station, våga då vara lokalpatriotisk! Varför inte ett gammalt hederligt säter/fäbodvall/lappkåta som smälter in i omgivningen! Ekologiskt och originellt! Allt byggnadsmaterial bör köpas in lokalt, vilket minimera transporter och skapar arbetstillfällen i närområdet.

Gardiner! Stora fönster med storslagen utsikt mot fjällen är energibovar! Kontakta ullforum som håller till i Ås utanför Östersund bedriver produktion av olika ullprodukter och kan säkert med Ullfrotté utveckla gardiner i ull som har oöverträffad isoleringsförmåga, är ljud och fukt absorberande, kapslar in luftföroreningar och är flamsäkra! Glokalt!

Vid entrén, fixa skofack med tofflor som man kan byta till när man kommer fram till stationen och så slipper man bära med sig egna – alla vill ha en lättare ryggsäck. Tofflor finns alltid i hytter i alperna men inte i Sverige. Självklart gjorda av ekologiskt material, trä eller liknande. Inte plast!

Om det planeras restaurang (vilket leder till helikoptertransporter) så integrera matsalen med själhushållet. Oavsett om man är snål och lagar egen mat eller köper färdig så vill man prata och umgås, skryta om dagens bedrifter. Tänk foodcourt! Självklart ska ni enbart servera ekologisk mat, det är dyrare men det klientel STF vänder sig till har råd.

Solceller, vindsnurror, små vattenkraftverk förutsätter jag att det planeras för! ”Vid gynsamma förhållanden producerar vi 20-30 % av vårt behov” ”Harrisburg, Tjernobyl och nu Fukushima. Som ett företag inom turism och miljö tar vi vårt ansvar och använder bara grön el”. Jag har goda kontakter med Sveriges billigaste leverantör av solceller och vindsnurror. Kolla in http://egenel.etc.se
De säljer solföljare med solceller som levererar ca 2 000 kWh per år och vindsnurror som levererar 1kW som normprestanda. Det betyder att den vid 12 m/s ger 1000 W.

Allt är möjligt, människans kapacitet är oändlig men det är inte jordens resurser.

De ideér jag presenterar här gör jag inte för min egen skull, utan för kommande generationer. Det är hög tid för STF att leva upp till sin egna högt ställda krav. Som enda aktör på marknaden har man ett enormt ansvar.

Om man väntar på vad kunden vill ha då är det för sent. Gå före, visa vägen till ett hållbart samhälle. Sylarna har en unik chans att profilera sig som ett ekologiskt hållbar fjällturistcenter!

Med vänliga hälsningar

Kaj Söderin
 
Kaj Söderin,

jag applåderar dig och att du osjälviskt delar med dig utav idéer för hållbar turism.

Uppe i Tarfala kom jag i samtal med Lars, en lång göteborgare bortåt de sextio som var hur trevlig som helst, denne var stugmästare i Tarfala och han hade solceller på sin stugmästarstuga. bara som ett exempel att det går om man vill.

Man kan tycka att vi nordbor ändå borde visa framfötterna vad gäller ekoturism och detta grundar jag enbart på att vi är extremt skickliga i allt vi företar oss. Dessutom vet vi vad som gör skada och inte och vi har dessutom valen att välja mellan skadligt och icke skadligt. Men vi är lata och människans lathet är inte att förakta.

Kul med lite medhåll från en fjällräv!
 
Är man ett troll för att man tycker att det är på tok för mycket maskiner i fjällen som för oljud och kan knappast sägas vara miljövänliga. Kom med någon väsentlig kritik av det jag sagt istället för att rent utav komma med nonsens eller var tyst.

Nä men man är en jävligt dålig debattör om man inte förstår skillnaden på sina egna åsikter och naturlagar. Du har rätt till din åsikt, men den är inte den enda åsikten och när du backar upp den med rena faktafel och spyr galla över ett specifikt fretag får du ju tåla mothugg.

Du hävdade glatt att allt du ansåg ont var det ett företag so var snavrigt för, du har sen fått reda på att detta var ett rent faktafel, något som du förbigått med tystnad.

Sen hävdar du glatt att fjällen är till för si och så. Visst, det är din ÅSIKT, men inget annat. Som du kan se är det EN åsikt bland många.

Du har fått förslag på andra områden som är mera lämpade för det du söker, Keb är en turistmagnet som dessutom ligger utanför nationalparkerna. vill du ha lugn och ro finns det gott om plats i vårt avlånga land du kan få det.
 
Abisko,Björkliden,Riksgränsen är det aldrig "gnäll" kring.Ändå är det fullt tillgängligt med väg så man kommer rätt till områdena,dessutom liftar upp på fjällen.(abisko o gränsen i alla fall).Är inte dessa populära områden förstörda då? Eller är de bara tillgängliga på ett enkelt sätt?
 
Är inte dessa populära områden förstörda då? Eller är de bara tillgängliga på ett enkelt sätt?

De är "förstörda" på pecis samma sätt som Keb. Skillnaden i reaktioner ligger nog i våra förväntningar. Platserna som du nämner ligger ju precis invid riksvägen och malmbanan - dvs urbaniserade trakter. Keb fst ligger som en liten ö mitt ute i ingenstans vilket bryter mönstret och därmed skapar debatten.

Men sen är ju frågan vad som är förstört eller inte. Varje ingrepp av människan påverkar ju naturen - men samtidigt är vi ju en del av den.

Menmen... Det känns som att tråden börjar upprepa sig själv så dags att avsluta. De flesta nördar på detta forum verkar ju vara överens om att Keb fst är överdriven för deras behov, men accepterad för att den fyller andras behov. Vill man ha lugn, ro och ostörd fjällmiljö finns den bara nån mil bort. Fjällvärlden är till för oss alla men behöver då göras tillgänglig även för dem som inte vill käka bark en vecka.

Fridens!
 
Jag har inte sagt något om de halta och lytta men givetvis har de lika stor rätt till fjällen som mig. Det är dock ingen jävla rättighet att transportera sig upp medelst helikopter till toppen.

För att använda ditt eget uttryck, det är ingen jävla rättighet att ta sig med buss till Nikkaluokta heller men det gnäller du inte på. Du gnäller och gnatar om helkoptertransporten till Keb bara för att du anser det fel, att den naturen och miljön är viktigare än övriga naturen.

Om inte folk tog tåg och buss från södra Sverige skulle inte de turerna behövas heller och då skulle ju naturen inte ta skada. Så nästa gång du vill till fjällen: GÅ och bespara oss ditt fjanteri
 
Korpulent är inte liktydigt med lat! Fy!

Frågan är om det ska finnas en möjlighet att köpa sig tjänster (korpulenta och lata som kanske inte har något att göra i fjällen) som tär mer än vanligt på miljön i just "natursköna" områden?[/QUOTE sa:
Jag höll till stor del med dig i ett tidigare inlägg, men när du skriver "korpulenta och lata" så tycker jag det osar väldigt "förutfattad mening/fördom"
Undertecknad betraktar sig själv tillhörande kategorin korpulenta, men absolut ej lat! Jag vandrar, fiskar och mortionerar m.m. på större del av min lediga tid!

LarsÖ
 
Mina (eller "våra") erfarenheter av Sarri är inte helt positiva heller. T ex skriva att båttransporten är 6 km när den är 4.7 (inte för att det spelar mig sådan roll, men mer sanningsenlig längdangivelse skulle inte skada för de som luras på 250 kr att åka en båt där man knappt kan se ut genom fönstren), att åka runt med fyrhjuling och vara ett allmänt irritationsmoment för alla som parkerar i Nikka. Stockholmarna verkar väl vara nöjda med detta.

Ett litet påpekande. Det är inte "Nikkaluokta Sarri AB" som kör denna båttransport. Alla Sarri hör inte ihop lika lite som alla Johanssons gör det.

Själv brukar jag anlita "Nikkaluokta Sarri AB" till de första 12 km upp i Vistasdalen. Och nej de kör inte helikopter heller. Dock kör de bandvagnen till Kebne och erbjuder skoterskjuts upp till Vistas på vintern. Jag förstår inte alls varför just detta företag har utsetts till syndabock. Om inte de gjorde det så skulle någon annan göra det.
 
Möjligheten att åka helikopter till Keb har funnits lika länge som jag vandrat, dvs i nästan 30 år.

Själv undviker jag gärna Keb-området om jag kan. Människorna som rör sig i dessa område är oftast mer självupptagna och otrevliga i jämförelse med människorna man stöter på i övriga fjällområden.

Jag ser dock inga behov av att förbjuda kommersialiseringen av fjällområden såsom Nikkaloukta och Keb. Jag ser det som något som kan skapa arbetstillfällen vilket kan behövas i Norrbotten om råvarupriserna går ned. Norrbotten är så mycket mer än ett naturmuseum för oss Stockholmare.

Själv så får jag se till att hitta andra områden att vandra i. Som tur är så finns det en hel del natur i fjällen förutom Keb-området.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
forslund Keb sen sommar Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.