Förstörelsen av Keb

Jag har nu i veckorna varit ute på min första svenska fjällvandring uppe i Kebnekaise.

Redan från tåget, innan man anlänt till Kiruna, kunde man se ett vacker massiv resa sig upp vid horisonten. Där borta ligger äventyret tänkte jag. Äventyret hade dock redan börjat när jag i Stockholm bytte till liggvagnskupé vilket var både nytt och väldigt behagligt. I Kiruna blev det buss de sista milen till Nikkaloukta. Vi vandrade de 19 kilometrarna till Kebnekaises fjällstation men den där förutfattade meningen om att fjällen skulle likna de värmländska skogarna med sitt lugn var en föruttfattad mening som snabbt slogs i kras. Här var det minsann helikoptertrafik så det stod härliga till!

Jag fick sedan reda på att redan i Nikkaloukta så kan man kasta på sin ryggsäck på en helikopter för 300 eller så kan man åka med till fjällstationen för 800 eller varför inte åka raka vägen upp till Sydtoppen? Det är inte direkt som så att det går en helikoptertransport om dagen utan uppskattningsvis 15-20 om inte mer. Jag gick sedan upp till Tarfaladalen och där finns det både en vetenskaplig station och STF:s stuga. Den vetenskapliga stationen ska servas med diverse ting och Tarfalastugan ska ha gas och är även det ett ställe där man kan få sin ryggsäck transporterad.

Man kan även åka båt en del av sträckan Nikkaloukta mot Keb. Det som är frapperande är hur fjällen kommit att bli vanhelgat. Jag tror många åker dit för att just vandra, njuta av lugnet, men då fjällen har kommit att bli en vara, en simpel produkt, så är det bara att erbjuda tjänster för den som är tillräckligt lat och har pengar att hosta upp.

Det är ett familjeföretag som kapitaliserar något ohyggligt på fjällen och det är Nikkaloukta Sarri AB. Att de, i sin stugby/restaurang vid Nikkaloukta har mage att påstå att de bryr sig om miljön och att de erbjuder slow-food mat känns bara tarvligt, krass marknadsföring. Om man hade brytt sig om miljön, djuren och vandrarna hade man absolut inte kört båt i skytteltrafik, inte använt helikoptrar, inte skoter på vintern.

Jag fylldes bara av en ren jävla äckelkänsla. Jag ska även tillstå att det är de som väljer att använda sig utav helikopter som också är medskyldiga och borde lära sig veta hut och respekt mot naturen.
 
Till viss del håller jag med. Men Kebnekaiseområdet är extremt i det här avseendet och det går inte att generalisera till resten av fjällen. Om man ser det som ett Åre eller Sälen fast utan bilvägar så är det lite lättare att smälta.
 
Jag kommer därifrån trakten och var faktiskt där för bara några dagar sedan. Vi har stuga just utanför Nikkaluokta.

Men merparten av helikoptrarna som kör upp och ner där nu är på grund av flygplanet som kraschade där i vintras, de transporterar ner delar från fjället med helikopter och samlar upp dem i Nikka. Men helt klart så hördes det helikoptersurr mest hela tiden.

Sen kan man väl tycka att det kanske är onödigt mycket helikoptertrafik annars också, men helt klart brukar det vara betydligt mindre än nu.
 
Buller!

Det var tuff kritik! Till största delen håller jag med om det du säger!
Det är absolut en styggelse med all denna helikoptertrafik. Den är det mest påtagliga störningsmomentet när man vistas i området.

LarsÖ
 
Det blir naturligtvis så på grund av att Kebnekaise är Sveriges högsta berg.

Dit ska man för att man "ska ha varit där".
Har man ett par tusen i fickan och råkar vara i närheten blir det ju en lämplig utflykt att ta en helikopter till sydtoppen, gå ut och ta några bilder, ta helikoptern ner till fjällstationen, avnjuta en middag och en öl, spendera natten där, för att sedan ta en helikopter hem igen.

Du kan se precis samma sak på andra "högsta toppar".

Störs man av trängseln där finns ju gott om alternativ där man kan röra sig i dagar/veckor utan att stöta på mänskliga ting.

Sen kan i alla fall jag undra hur du tänker när du kritiserar de som vill åka båt/helikopter, när du själv gör en helt onödig resa på kanske hundra mil för att - ja just det - besöka Sveriges högsta berg.

Tycker också det luktar skumt att en helt ny medlem i sitt första inlägg riktar skarp kritik mot ett specifikt företag.
 
Är det inte Fjällräven Classic också dessa dagar? Antar att även det arrangemanget ökar helikoptertrafiken ganska mycket mht alla funktionärer, mat och utrustning som skall portioneras ut efter leden?
 
Har inte besökt Kebnekajse på ca 12-13 år,men slogs också av den mängd människor som gick på vägen till stationen,det är rakt ingen fjällstig,och kanske vore det lika gott med asfalterad bilväg ända till stationen.Flyg större delen av dygnet-
Är nog den enda fjällsträcka där jag efter ett tags "hejande" på de jag mötte slutade med detta då jag inte fick något svar.Som på en Stockholmsgata.
Vi var hela familjen där,tältade,åt en god middag på stationen,vi gick upp på toppen vilket var en fin upplevelse,men sen har det räckt med kebnekajsande för min del.
Att det dessutom kostar att stå med bilen på parkeringen i Nikkaluokta...
Detta skrivet av en som gärna åker motorbåt,skoter och tar helikopter en bit i våra "egna" fjäll.
 
Det blir naturligtvis så på grund av att Kebnekaise är Sveriges högsta berg.

Dit ska man för att man "ska ha varit där".
Har man ett par tusen i fickan och råkar vara i närheten blir det ju en lämplig utflykt att ta en helikopter till sydtoppen, gå ut och ta några bilder, ta helikoptern ner till fjällstationen, avnjuta en middag och en öl, spendera natten där, för att sedan ta en helikopter hem igen.

Du kan se precis samma sak på andra "högsta toppar".

Störs man av trängseln där finns ju gott om alternativ där man kan röra sig i dagar/veckor utan att stöta på mänskliga ting.

Sen kan i alla fall jag undra hur du tänker när du kritiserar de som vill åka båt/helikopter, när du själv gör en helt onödig resa på kanske hundra mil för att - ja just det - besöka Sveriges högsta berg.

Tycker också det luktar skumt att en helt ny medlem i sitt första inlägg riktar skarp kritik mot ett specifikt företag.


Nu ska jag absolut inte ge mig i kast med att konkurrera med lapparna utan jag tyckte det var underligt att ett företag som gör reklam för sig själv som ett eko-företag just förpestar miljön med både buller och avgaser. Det här var ju en del av min fjällvistelse, min semester så om jag inte får uttrycka både skarp och specifik kritik så undrar jag vad fan?

Mitt eget carbon footprint kan vi kanske räkna ut. Enligt SJ:s högst subjektiva reklam så släpper en tur Sthlm - GBG ut mindre koldioxid än vad en genomsnittsbil gör på 1 km så mitt kvitto torde kanske inte bli så gorvt vad gäller utsläpp.

Man får ju se det hela i sitt sammanhang. Fjällen är inte bara mina eller dina. Det är djurens fjäll, förfädrarnas fjäll och våra avkommors fjäll och inte enbart en samefamiljs rätt att kunna exploatera bäst de vill. Precis som att man inte vill möta en motocross när man går på svamptur i de sörmländska skogarna eller ha en skoter körandes vid sidan när man åker skidor i Härjedalen så vill inte jag, och många fler då jag tog upp det till diskussion, inte ha en massa helikoptrar körandes i fjällen.

Robert Fjällborg kommenterade dock angående flygplansolyckan och det är möjligt att det var extra mycket trafik nu på grund av den. Jag kan dock inte jämföra om det är mer än vanligt så någon annan kan kanske göra det?

Frågan är om det ska finnas en möjlighet att köpa sig tjänster (korpulenta och lata som kanske inte har något att göra i fjällen) som tär mer än vanligt på miljön i just "natursköna" områden?
 
Är det inte Fjällräven Classic också dessa dagar? Antar att även det arrangemanget ökar helikoptertrafiken ganska mycket mht alla funktionärer, mat och utrustning som skall portioneras ut efter leden?

Jag var där veckan innan det drog igång så det är ju möjligt att det var förberedelser som behövdes flygas in.
 
Renskötsel

Bedrivs med mycket bränsle och motorer.
Ingen jag vet går eller åker skidor,mer än tillfälligt.Helikopter,fyrhjuling sommartid och skoter på vintern.Större bilar till och från där vägarna tar slut.
Tror en del har en mycket gammaldags romatisk bild av hur renskötseln går till.
I min del av fjällen går helikotrar regelbundet för turism,men jag tror det mesta har koppling till renskötsel.
(och hellre helikopter än än mer fyrhjulingar).
 
Bedrivs med mycket bränsle och motorer.
Ingen jag vet går eller åker skidor,mer än tillfälligt.Helikopter,fyrhjuling sommartid och skoter på vintern.Större bilar till och från där vägarna tar slut.
Tror en del har en mycket gammaldags romatisk bild av hur renskötseln går till.
I min del av fjällen går helikotrar regelbundet för turism,men jag tror det mesta har koppling till renskötsel.
(och hellre helikopter än än mer fyrhjulingar).

Nu var det dock inte tal om renskötsel utan troligtvis enbart transport relaterat till turism.
 
Jag och min dotter kom till Kebnekaise turiststation denna tid för två år sedan, efter 9 dygn på vandring i tält. Mötet med "civilisationen" när man öppnade dörren till receptionen var chockartad (lite Stureplansvarning), så vi gjorde ett ganska snabbt besök innan vi gick vidare och tältade på behörigt avstånd.
För mig var det ca 20år sedan senaste besök på Kebnekaise turist, och helt klart en annan kategori av besökare idag än vad jag kände igen sedan tidigare. Mycket mer helikoptertrafik idag, och helt klart att många besökare inte hade vandrat dig själva.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
forslund Keb sen sommar Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.