Snöläget

Man kan ringa till Länstrafiken Norrbotten de närmaste dagarna och höra hur det går. 0771-100 110 (på Trafikverket ger man väl ingen information eftersom det är en enskild väg). Man tycker att det inte borde ta en vecka att få vägen fri, det borde gå fortare än så.
Hur fort det går vet jag inte, men i och med att det är en enskild väg som har Gällivare kommun en av huvudmännen är nog deras hemsida bästa stället att bevaka situationen på. Hoppas det löser sig, jag hoppas åka buss från Gällivare till Ritsem på söndag.
 
Senast ändrad:
På bildspelet på den sidan ser det ut som det är Loamejåhkå (strax efter Suorva, mot Ritsem) som ställt till problem. När jag ringde till Länstrafiken fick jag veta att bussarna idag går upp till Suorva och vänder. Ingen uppgift fanns om imorgon. Den jag talade med trodde (=hoppades?) att problemet kanske skulle lösas snabbt. Men när jag först frågade hade hon inte ens hört talas om att det var problem. Så jag vet inte vad man ska tro om det.

Man kan ringa till Länstrafiken Norrbotten de närmaste dagarna och höra hur det går. 0771-100 110 (på Trafikverket ger man väl ingen information eftersom det är en enskild väg). Man tycker att det inte borde ta en vecka att få vägen fri, det borde gå fortare än så.

Tack så mycket för informationen! Tänkte precis själv ringa dom, men jag kan ju ringa dom imorgon igen.
Jag tog direkt fram din bok "vandringsturer i sarek" och började läsa om en alternativ rutt. Fick en ide om att vi lämnar bilen vid suorvadammen och vandrar därifrån bierikjavrre - skarja- guohpervagge - akkastugorna. Sen får man hoppas på att vägen är framkomlig efter vandringen så man kan ta bussen från ritsem till suorva. Vi har ingen tidspress på oss. Vi har planerat runt 10 dagar, och det borde räcka.

tjågnårisjågåsj borde ha snöbryggan kvar, den använde jag 2010 den 5 juli, och nu är ju våren senare än normalt, så det vadet borde inte orsaka problem.

Två frågor... vadet Njabbejåhkå beskriver du som svårt vid mycket vatten, det borde vara mycket vatten nu pga snösmältningen(?), men den är väl inte omöjlig? Vad gör den svår ?

2.Har aldrig varit vid suorvadammen, finns bra parkering och är det säkert att grindarna där är öppna ?

/Samuel
 
Enligt STF Ritsems facebooksida:

"Busstransfer mellan Vakkotavare och Saltoluokta är just nu inte möjlig p g a en slasklavin som sköljt över vägen. Kommer du vandrande norrifrån på Kungsleden och ändå vill gå vidare söderut, ring till STF Ritsem 0973-420 30 så kommer vi och hämtar er. Padjelantaleden till Kvikkjokk blir då alternativet. Preliminärt beräknas vägen öppnas för busstrafik igen om 1,5 vecka. //Teresa"

Bra bilder på skredet, som är rätt stort:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.438610319502644.95487.360063137357363&type=1
 
Tack så mycket för informationen! Tänkte precis själv ringa dom, men jag kan ju ringa dom imorgon igen.
Jag tog direkt fram din bok "vandringsturer i sarek" och började läsa om en alternativ rutt. Fick en ide om att vi lämnar bilen vid suorvadammen och vandrar därifrån bierikjavrre - skarja- guohpervagge - akkastugorna. Sen får man hoppas på att vägen är framkomlig efter vandringen så man kan ta bussen från ritsem till suorva. Vi har ingen tidspress på oss. Vi har planerat runt 10 dagar, och det borde räcka.

Jag tycker inte att det borde ta särskilt många dagar att gräva fram vägen. Men det kan ju i värsta fall bli nya ras.

tjågnårisjågåsj borde ha snöbryggan kvar, den använde jag 2010 den 5 juli, och nu är ju våren senare än normalt, så det vadet borde inte orsaka problem.

Jag ska själv börja vid Suorva på måndag och gå delvis samma väg som du. Och jag räknar absolut med att snöbryggan finns kvar.

Två frågor... vadet Njabbejåhkå beskriver du som svårt vid mycket vatten, det borde vara mycket vatten nu pga snösmältningen(?), men den är väl inte omöjlig? Vad gör den svår ?

Strömfåran är smal och blir då djup och strid när det är mycket vatten. Men man kan följa den uppströms tills man hittar ett enklare ställe (någon här på Utsidan berättade att han gick ända upp till sjö 906 för att hitta ett lätt ställe, men det tycker jag verkligen inte ska behövas om man är hyfsat van vid vad). Om det passar med planeringen kan man gå över på morgonen om det ser ut att vara vara allmänt höga nivåer.

2.Har aldrig varit vid suorvadammen, finns bra parkering och är det säkert att grindarna där är öppna ?

/Samuel

Jag skrev nyligen om Suorvagrindarna på min blogg här:
http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/grindarna-vid-suorva.htm
P-platser ska finnas utmed Ritsemvägen, strax norr om fördämningen (står faktiskt utsatt på min fjällkarta).

Det verkar tydligen dröja innan vägen är fri. Suorva är ett bra alternativ om man ska in i Sarek.

Lycka till, hoppas ni får en god tur!
/Hans
 
Tack för all info som ni har letat fram! Vi hade planerat att gå Padjelantaleden från Ritsem till Kvikkjokk med start på söndag. Men förhoppningsvis behöver vi då bara gå från andra hållet istället. Går det på något sätt att ta reda på i Staloluokta om vägen faktiskt är öppnad igen som planerat? Är den då fortfarande avstängd kan man ju välja att gå tillbaka till Kvikkjokk eller stanna i området och unna sig helikoptern tillbaka.
 
Trots att det är 20 juni skulle då inte jag ge mig på vandring. Jag har bara koll på Jämtlandsfjällen men jag gissar att snöläget i Sarek är sju resor värre.

För tre dagar sedan var jag vid Snasahögarna i Jämtland och där är det fortfarande mer aktuellt att gå på skidtur än vandra.

Visst, det går men någon trevlig tur lär det inte bli.
 
Flyg

Har varit i kontakt med Fiskeflyg för att se vilka möjligheter de har med att bidra till transport. De kommer att vara på plats vid Stora Sjöfallet from måndag 26/6 och erbjuda helikoptertransport till Ritsem. Kostnad 3800 sek per helikopter med plats för 4 personer. Låter lockande, men personligen funderar jag nog snarare på om jag helt enkelt ska vända på vandringen och utgå ifrån Kvikkjokk i stället.
 
Bron vid Skarja i Sarek

@ plaskdaja: man bör absolut vara medveten om vilka svårigheter man kan stöta på pga snömängden. Men de gröna dalgångarna ligger på relativt låg nivå och kan (i princip) redan vara barsmälta. Högre nivåer har mera snö, då kan det bli visst pulsande över snöfält eller över större sammanhängande snöpartier.

Men det finns ett annat mer akut problem när det gäller Sarek just nu. Och det är bron över Skarja. Den är nämligen inte utlagd, och den behövs om man tänker sig passera där. Jag pratade nyss med Eva Oskarsson på Länsstyrelsen och hon sa att bron planeras läggas ut i nästa vecka. Men hon kunde inte lova något, det beror nämligen på bland annat vädret.

När bron är utlagd kommer det meddelas på Länsstyrelsens Fjällinformation:
http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/Sv/djur-och-natur/friluftsliv/fjallen/Pages/default.aspx
under rubriken Aktuellt i fjällen.

Man kan också ringa till henne när det är dags att ge sig av: 070 - 609 04 42.

Om bron inte är på plats i nästa vecka kommer det bli mycket vanskligt att passera Skarja för dem som har tänkt att göra det. Jag skulle aldrig tillåta någon att försöka ta sig över Smaijllajåhkå efter sammanflödet med Mihkkajåhkå genom att vada. Att försöka korsa Mihkkajåhkå före sammanflödet är också det ett mycket riskabelt projekt som jag bestämt måste avråda från.

Detta ställer till det för eventuella Sarekvandrare nästa vecka. Alternativa färdplaner behövs att ha i reserv om bron inte är utlagd när man påbörjar sin vandring.

/Hans
 
Senast ändrad:
Om man är i Stalo och vill veta status på vägen.

Det är bara att fråga stugansvariga i Staloluokta ifall vägen är öppnad. De har daglig kontakt med flyget som trafikerar Stalo-Ritsem.
 
Fick en ide om att vi lämnar bilen vid suorvadammen och vandrar därifrån bierikjavrre - skarja- guohpervagge - akkastugorna.

/Samuel

Hej igen, Samuel!
Med tanke på den obefintliga bron skulle jag föreslå att ni från Suorva tar er till Guhkesvagge och använder den dalen för att ta er till Nijak. Därefter finns det alternativ om ni vill tillbringa mer tid i Sarek och inte gå närmaste vägen till Akkastugorna.

Guhkesvagge är en relativt lättvandrad dal med små eller måttliga vad. Storslagen utsikt upp mot sarektopparna och väl värd att besöka. Det står inget i min bok om den men jag berättar gärna mer. Om vädret är bra hinner ni bestiga Nijak (om ni vill). Jag måste också själv överväga annan väg än Skarja nu, även om jag inte ska börja riktigt så tidigt som du.

Bästa hälsningar
/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
myrberget Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 11
fowwe Snöläget Laponia 2018 Fjällvandring 13
Erik.erik Snöläget i muddus nu i början av maj Fjällvandring 6
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4
camlun Snöläget Fjällvandring 0
cloud76 Sen vår - snöläget i Lapplandsfjällen 9 juli? Fjällvandring 1
josia Snöläget på Luohttolahko och i Lullihavagge Fjällvandring 20
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 14
Magnus S Snöläget i Abisko/Kebnekaisefjällen Fjällvandring 19
Hmk Snöläget Laponia Fjällvandring 0
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
virror Snöläget i Sarek i påsk? Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
josia Snöläget i Fjällen 2013 Fjällvandring 7
JoeSwede Snöläget Grövelsjön? Fjällvandring 12
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
jens.voepel snöläget Nikkaluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 11
norrahisingen snöläget i Kirunafjällen Fjällvandring 3
Mr. O Snöläget i Sylarna-Blåhammaren Fjällvandring 3
C_Johansson Snöläget kring sylarna? Fjällvandring 5
jmb77 Snöläget i Hemavan Fjällvandring 0
claesf Snöläget i Kebnekaisefjällen Fjällvandring 0
camillabacher Snöläget + status Abisko Fjällvandring 1
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
avslut1008 Snöläget i Jokkmokksfjällen Fjällvandring 0
niklas104 Snöläget på kenbnekaise nu??? Fjällvandring 0
sandwichman Snöläget i Jotunheimen? Fjällvandring 1
sundstorm Snöläget i Hemavan/Artfjället? Fjällvandring 1
en kollega Snöläget i jämtlandsfjällen Fjällvandring 4
Skråmsta Snöläget i Härjedalen? Fjällvandring 6
niki Snöläget i Helags? Fjällvandring 1
Tuki Snöläget i Padjelanta Fjällvandring 1
Snöläget på Kebnekaise just nu Fjällvandring 4
nidob49 Snöläget i Padjelanta idag. Färsk rapport. Fjällvandring 3
MLind Väta och snöläget i Abisko-Nikkaloukta nu Fjällvandring 37
samme83 snöläget i stora sjöfallets naturreservat? Fjällvandring 6
sundancekid Snöläget sylarna/helags Fjällvandring 7
Hedman Snöläget Abisko Fjällvandring 3
Strykarräven Snöläget i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 3
Anna_N Snöläget på Jojoleden i år? Fjällvandring 7
mafr snöläget Kungsleden Abisko-Keb Fjällvandring 0
Hedman Snöläget Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.