Snälla alla fjällvandrare!

Nu var det en så pass orolig anhörig så han borde inte ha gett sig ut på en sådan tur. Jag tolkar att lugna oroliga anhöriga som sådana som har orsak att oroa sig pga att man är ute tre dagar för länge eller förväntas inte hinna fram till överenskommen tid. Det skulle faktiskt inte falla mig in att planera att lova meddela mig från en hjälptelefon för att säga att allt går som det ska. När vi var i Sarek i somras så var första meningen i färdmeddelandet vi mailade till våra anhöriga i stil med att "Obs! Pga dålig täckning kan ni inte alls räkna med att höra av oss förrän vi är tillbaka på lördag eller senast söndag nästa vecka".

Och det är här vi tycker olika ;-)

Ovan fetmarkerat tycker jag faller klockrent under fjällsäkerhetsrådets skrift :



Är man ute och vandrar själv utanför högsäsonger och inte använder kungsleden så är man helt klart utsatt. Att då bestämma innan att man hör av sig efter halva tiden tycker jag tyder på sunt säkerhetstänk samt att vi troligen minskat på stressen för mamma Manned då hon vet att sonen skulle höra av sig på torsdagen.

Som någon sagt tidigare så är man ju inte alls lika utsatt om man hade vandrat i grupp men det är ju en annan diskussion.
 
Jag håller med Niklas här. Hjälptelefonerna är inte något allmänt alternativ när mobiltäckning saknas och att redan hemma innan avfärd planera sig av att använda dem är fel. Antingen får han lära sin mamma att inte vara orolig, skaffa sig andra medel för kommunikation eller i värsta fall helt enkelt stanna hemma.
 
Tur vi har dessa karlakarlar som lär sin anhöriga att veta hut. Att fjällsäkerhetsrådet går ut med riktlinjer om hur de ska användas är då i sammanhanget ointressant tydligen.

Ja, jag använder dem själv inte. Jag tycker nog att anhöriga bör klara sig utan dagliga rapporter. Men jag omtolkar inte fjällsäkerhetsrådets anvisningar och säger tvärsäkert hur andra ska göra heller.

Och sen undrar ni varför andelen traditionella fjällvandrare minskar? De klara inte av att leva upp till drömidealen och ger upp såklart.
 
(...) jag har inte läst att han i förväg fick OK av Polisen på detta. (...) Jag tolkade det som att de själva gjort den överenskommelsen och det blev ju inte bra såhär i efterhand. (...)
Det spelar ingen roll för mitt resonemang. Om Manned hade misstolkat reglerna, så skulle ju operatören ha upplyst honom om detta.

Jag tycker naturligtvis att hjälptelefonerna skall användas med omdöme, men har lite svårt att moralisera över enstaka gränsfall och övertramp. Skulle inte själv drömma om att använda hjälptelefonen som Manned, men det övergripande syftet måste väl ändå vara att systemet fungerar när det verkligen gäller, och bara då. Om ett samtal till en abnormt nipprig anhörig minskar risken för onödigt sökpådrag, så har jag svårt att se den enorma skadan.
 
Senast ändrad:
Vi tolkar ju hur en hjälptelefon ska användas helt olika. Jag ser det som rent hjälpmedel medan du kanske ser det mer som en service att det står telefoner lite här och var. Om min sambo varit så orolig för någon vandring eller jakt i fjällen att hon gråtit av oro så hade jag inte åkt till att börja med.

Att vi diskuterar vår olika syn på saken och att det skulle hindra andra att börja fjällvandra känns ju rätt långsökt. Jag ser dock en tendens till att numer börjar inte alla med fjäll man klarar av utan det är Kebnekaise eller kanske tom Sarek som gäller direkt. När man sitter med Goole Earth uppe och läser andras bloggar verkar det mycket enklare än det kanske är. För mig tog det ganska många år att komma fram till vilka kläder och utrustning som funkar för mig. Jag tycker att det kan vara bra att börja lagom.

Vad menar du med att andelen tradiotionella fjällvandrare minskar? Det ökar väl snarare och har så gjort i några år av allt jag läst.

Tur vi har dessa karlakarlar som lär sin anhöriga att veta hut. Att fjällsäkerhetsrådet går ut med riktlinjer om hur de ska användas är då i sammanhanget ointressant tydligen.

Ja, jag använder dem själv inte. Jag tycker nog att anhöriga bör klara sig utan dagliga rapporter. Men jag omtolkar inte fjällsäkerhetsrådets anvisningar och säger tvärsäkert hur andra ska göra heller.

Och sen undrar ni varför andelen traditionella fjällvandrare minskar? De klara inte av att leva upp till drömidealen och ger upp såklart.
 
Men vi har ju svart på vitt om hur myndigheterna tolkar det. Sen kommer det en massa "jag anser att" från utsidans medlemmar. Det har ju ingenting att göra med den text som nu citerats ett antal gånger. Den texten är inte svårtolkad. At man sen tycker annorlunda, fine. Men det gör inte den texten FEL.
 
"Tveka inte att använda telefonerna om det kan hindra ett fjällräddningspådrag eller lugna oroliga anhöriga."

Jag har stora problem med att man planerar att använda telefonen i förväg. Min tolkning är att man inte ska tveka att använda den om man t.ex. har minsta orsak att anta att någon är orolig för att jag har varit borta för länge. Om jag säger till i förväg att jag är hemma om sex dagar så får de köpa det eller så bör jag gå en kortare vandring - tycker jag. Jag kan inte se att man ska kompensera dålig mobiltäckning med hjälptelefonerna. Vi kommer nog inte att bli överens om den här tolkningen tror jag.

Men vi har ju svart på vitt om hur myndigheterna tolkar det. Sen kommer det en massa "jag anser att" från utsidans medlemmar. Det har ju ingenting att göra med den text som nu citerats ett antal gånger. Den texten är inte svårtolkad. At man sen tycker annorlunda, fine. Men det gör inte den texten FEL.
 
Nu var det en så pass orolig anhörig så han borde inte ha gett sig ut på en sådan tur. Jag tolkar att lugna oroliga anhöriga som sådana som har orsak att oroa sig pga att man är ute tre dagar för länge eller förväntas inte hinna fram till överenskommen tid. Det skulle faktiskt inte falla mig in att planera att lova meddela mig från en hjälptelefon för att säga att allt går som det ska. När vi var i Sarek i somras så var första meningen i färdmeddelandet vi mailade till våra anhöriga i stil med att "Obs! Pga dålig täckning kan ni inte alls räkna med att höra av oss förrän vi är tillbaka på lördag eller senast söndag nästa vecka".

Jag håller med Niklas här. Hjälptelefonerna är inte något allmänt alternativ när mobiltäckning saknas och att redan hemma innan avfärd planera sig av att använda dem är fel. Antingen får han lära sin mamma att inte vara orolig, skaffa sig andra medel för kommunikation eller i värsta fall helt enkelt stanna hemma.

För att förtydliga lite vad jag står bara:
1. Hittills har jag klarat mig från att själv använda någon hjälptelefon och hoppas att det ska förbli så.
2. Att på en ensamvandring efter halva tiden meddela sig hem att allt går bra anser JAG är helt ok användande av hjälpteleonen och i förlängningen mina skattepengar.
3. Att ringa hem vid varje hjälptelefon för att meddela att vädret idag varit regnig/soligt anser jag vara onödig samtal.
4. Även om det blir några hundratal onödiga samtal per år skulle jag tippa på att det är kostnadseffektivt att ta detta om det bara kan förhindra EN enda påbörjad räddningsoperation med fjällräddning och polis.

I min värld är det också en av anledningar att fjällsäkerhetsrådet har skrivit sina anvisningar relativt lösa/generösa.

Vidare tycker jag det är lite konstigt resonemang att man ska stanna hemma pga av att man har en orolig anhörig. När det nu finns tekniska hjälpmedel för att undvika det tycker jag inte man ska tveka.
Uppenbarligen har ju också fjällräddningen tagit detta på allvar när Mamma inte fått besked som avtalat. (vilket enligt tidigare resonemang kunnat undvikas osv osv)

Dvs mamma har inte fått beskedet när hon hör av sig att: Vänta några dagar till det är ju då han ska vara framme.

Som någon klok människa tidigare också påpekade så blir ju även telefonerna funktionstestade på detta sätt lite då och då vilket innebär att det är större sannolikhet att dom fungerar när det verkligen är en nöd/kris-situation.


Jaja lite utav ett storm i vattenglas tycker jag hela diskussionen har blivit. Det märks att det börjar bli höst och inte lika mkt folk är ute i fjällen utan att alla sitter framför datorn:D
 
Haha, det är sak samma som på MC-forumen när löven börjat falla och det blir för halt och farligt för att vara ute och köra. Det blev ju en lite speciell händelsekedja här när Polisen inte gjorde sitt jobb så att idén med att höra av sig blev total backfire. Nåja, det blir alltid falsklarm hur man än gör.

Något jag kan tipsa om off-season är att gå en Första Hjälpen-kurs så man ökar tryggheten och kunskap lite om ev. knepigheter man kan hamna i. Jag lyckades hitta en specialare på 2½ dag med tema "Wilderness First Aid". Helt suveränt men andra lite längre varianter utöver vanlig hjärt- och lungräddning är en bra investering och kul också.
 
[Någon som har koll på] hur pålitliga dessa radiolänksystem är i fjällen? Fanns förr liknande i skärgårdarna och de fungerade i varje fall vintertid dåligt.

Enligt min erfarenhet fungerar de för det mesta alldeles utmärkt. Ibland tappar man kontakten mellan två "kom", men då är det bara att ringa upp igen (eller vänta på att bli uppringd). Eftersom alla såna här telefoninstallationer fungerar som reläer så brukar man kunna "tjuvlyssna" på lite allt möjligt som råkar passera över Polisens nät. När jag var i Nallo för några vintrar sedan kunde jag t.ex. höra om trafikproblem på Ritsemvägen efter en snöstorm, eller om en efterlyst bil i Jukkasjärvi. :)

Jag tycker att det är bra om telefonerna testas off season så att de kan repareras när de fallerar. All säkerhetsrelaterad användning borde vara bra fast med tillägget nedan.

Att lova ringa från hjälptelefon för att säga att allt är OK verkar vara att be om komplikationer.

Stugvärdarna använder sannolikt telefonerna till lite av varje för att deras arbete skall kunna flyta smidigare. OK för mig, stugvärdarna har en viktig säkerhetsfunktion och användningen av telefonerna gör att polisen vet att de funkar.

Jo, vi nyttjar dem en del, åt båda håll. Till att börja med ingår det i stugvärdens rutiner att ringa upp Polisen både vid ankomst (öppning) och avfärd (stängning), dels för att säkerställa att systemet verkligen fungerar och dels för att meddela att stugplatsen är bemannad/obemannad.

Sedan dyker det då och då upp frågeställningar som inte kan hanteras brevledes. Exempelvis bad jag (i Unna Allakas) Polisen kolla med SJ vilka (om några) tåg som var inställda p.g.a. banarbete på Ofotenbanan, då gäster anlänt med uppgifter om att sådana var å färde, eftersom det är mindre kul att sitta och vänta i Katterat på ett tåg som aldrig kommer. Andra gånger har jag blivit uppringd för att STF behöver veta om saknat gods hamnat hos mig, för att grannstugvärden undrar när jag tänkt dra upp linfärjan på land och därmed skära av en vandringsväg, eller för att Erik Sarri i Nikkaluokta behöver meddela att han inte kan hämta de gäster som bokat skotertransport nästa dag eftersom det inte längre går att ta sig fram i Vistasdalen. Slutligen har jag använt telefonen vid några tillfällen för att faktiskt larma fjällräddningen också, dock ej för egen räkning.

Vi har en bra relation med Polisen i de här avseendena, men det är klart att de drar öronen åt sig om det går till överdrift. För några år sedan var det faktiskt en stugvärd som mer eller mindre fick sparken delvis för att hon (enligt uppgift) försökte få dem att anordna telefonmöten med kollegorna där hemma stup i kvarten. Allt med måtta, i vanlig ordning.

Jag ser det som en mycket viktig uppgift som stugvärd att se till att folk inte är rädda för hjälptelefonerna (inte nödtelefonerna). Så fort ämnet kommer på tal brukar jag alltid förklara läget med någon utförligare variant på den här så flitigt citerade texten och uppmana folk att om de befinner sig i ett läge där de känner sig tveksamma inför om man "får", "borde" eller "kan" ringa -- så ring! Det går inget automatiskt larm bara för att man lyfter luren; helikoptern varvar inte upp och fjällräddarna väcks inte ur sin skönhetssömn -- det enda som händer är att man hamnar hos Polisens länskommunikationscentral. Då är det bara att lägga fram sitt ärende och därefter är det upp till dem att besluta om vad -- om något -- som skall göras. Vilket beslut som än tas så är detta alltid Polisens ansvar -- aldrig vandrarens eller ens stugvärdens (så länge det inte rör sig om rena falsklarm, förstås). Det värsta som kan hända är alltså att någon säger "nej, det här får ni klara själva".

Sedan finns det som sagt en poäng i att göra slumpmässiga förbindelseprov, eftersom man då slipper skicka ut en tekniker som gör det då funktionen måste säkerställas på något sätt. Detta gäller främst telefoner som sitter avsides och knappast används alls (Stuor-Kärpel brukar ofta omnämnas i dessa sammanhang).

Alltså: ring hellre en gång för mycket än för lite. Slitet uttryck måhända, men något annat behövs egentligen inte.
 
"Tveka inte att använda telefonerna om det kan hindra ett fjällräddningspådrag eller lugna oroliga anhöriga."

Jag har stora problem med att man planerar att använda telefonen i förväg. Min tolkning är att man inte ska tveka att använda den om man t.ex. har minsta orsak att anta att någon är orolig för att jag har varit borta för länge. Om jag säger till i förväg att jag är hemma om sex dagar så får de köpa det eller så bör jag gå en kortare vandring - tycker jag. Jag kan inte se att man ska kompensera dålig mobiltäckning med hjälptelefonerna. Vi kommer nog inte att bli överens om den här tolkningen tror jag.

Den där tolkningen kan även jag skriva under på. Om något oförutsett händer under turen, tex en försening, kan man bruka hjälptelefonen för att undvika att anhöriga blir oroliga och triggar igång en hjälpinsats från Fjällräddningen i onödan. Jag har svårt att se hur man kan tolka det på annat vis.
Jag vill dock betona att jag inte tycker att det är någon stor grej om någon använder den på annat sätt, det är bara lite trist när folk ska töja på ramarna överallt och utnyttjar allt som bjuds till max.
 
Jag är också lite inne på "använd den gärna för att meddela något oförutsett, men planera det inte"-linjen. Tycker det känns en smula vanskligt att planera att meddela sig genom den, då kan ju hjälptelefonen indirekt orsaka ett pådrag (vilket faktiskt hände).

Likaså tror jag inte riktigt att man bör lita på att polisen bryr sig så mycket om sådana här hyfsat personliga meddelanden som inte är kopplade till brott (jag hoppas åtminstone de bryr sig mer om info kopplad till brott). Om inte annat ska man ju inte räkna med att få reda på om nån ringt in om ens borttappade hund om man ringer polisen och frågar... (nej, jag är inte bitter ;))
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.