Snälla alla fjällvandrare!

Hönan eller ägget. Jag menar att om han undvikit hjälptelefon i första läget så hade vi inte haft den här tråden. Men det är intressant hur vi har olika syn på saken och att diskutera.

Förvisso är det så. Men nu har vi ju faktiskt hjälptelefoner ute på fjället och då bör dom ju fungerar som det är tänkt.

I just detta fallet var samtalet för att lugna en orolig mor, men vänd på resonemanget och ponera att samtalet hade handlat om att man bestämt sig för att vara ute ytterligare 4 dagar. Hade det då varit ok att polisen också inte vidarebefordrade det meddelandet.

Lite intressant är ju också att man från polis/fjällräddning kan dra igång en räddningsinsats efter en namngiven person som med all säkerhet fått lämna sitt namn när han ringde till polisen.
I min värd bör den personen som tog emot samtalet på något sätt fört en logg över att person X har ringt datum Z och att meddelandet var Y.

Att man sedan har missat att vidarebefodra detta är ju fel, räddningsinsatsen borde ju kunnat ha stoppats redan när den orolige mamman kontaktade polisen/fjällräddningen.

Det går ju att litegrann jämföra med böckerna för färdmeddelande som finns på de flesta rastskydd/stugor/stationer osv. Det är ett jättebra hjälpmedel men för att de ska fungera måste ju sedan någon ta sig till boken och läsa vad som står = kostnad för polis/fjällräddare.

Ställer man det istället mot några hundra samtal per år (någon som har uppgifter hur mkt hjäptelefonerna utnyttjas ?) så kan ju jag tycka att det borde vara en mkt ekonomisk grej att börja använda telefonerna mer ?

Lite ostrukturerade tankar men en mkt intressant diskussion.
 
Det blir lite knasigt att diskutera då jag tycker att det är första samtalet som var fel. Dvs. att säga till anhörig att jag ringer från en hjälptelefon utan att något gått snett känns tveksamt för mig. Om turen blir längre, man går en annan väg eller har problem av olika slag så är det OK. Jag är också lite äldre, 40, och skulle inte komma på tanken att använda hjälptelelefonen om jag inte behöver hjälp eller ändrar rutten på något vis. Det är ju inte bra att Polisen missade men root cause här är ju det första samtalet.

Förvisso är det så. Men nu har vi ju faktiskt hjälptelefoner ute på fjället och då bör dom ju fungerar som det är tänkt.

I just detta fallet var samtalet för att lugna en orolig mor, men vänd på resonemanget och ponera att samtalet hade handlat om att man bestämt sig för att vara ute ytterligare 4 dagar. Hade det då varit ok att polisen också inte vidarebefordrade det meddelandet.
 
Senast ändrad:
Jaha, då fick man lära sig något nytt. Jag har alltid trott att nödtelefonerna endast är till för akuta nödsituationer. Jag skulle aldrig ha använt en bara för att tex meddela ändrad rutt eller att man blir försenad.
Men under alla år på fjället har jag bara varit i behov av nödtelefon en enda gång men då fanns närmaste telefon såklart mer än tre mil bort i stiglös terräng. Som tur var visade det sig att den misstänkte blindtarmsinflammationen bara var ett ljumskbråck så någon riktig nödsituation uppstod aldrig.
 
Det blir lite knasigt att diskutera då jag tycker att det är första samtalet som var fel. Dvs. att säga till anhörig att jag ringer från en hjälptelefon utan att något gått snett känns tveksamt för mig.

Ja du känner så, men för att citera fjällsäkerhetsrådet (som gjorde ovan i tråden)

Förr kallades de här telefonerna nödtelefon, idag hjälptelefon. Det är lätt att förstå skillnaden."
Uppenbarligen var det inte så lätt;)

Om de skriver att det är OK att använda dem på ett sätt, varför ska då utsidans medlemmar känna att det är fel och ha åsikter om at folk använder dem som de är avsedda?
 
Det är ju din tolkning. Vi är ju fler än en som tycker att det är fel att planerat använda en hjälptelefon för att meddela att allt är bra, uppenbarligen var han tom med tveksam men hans mammas oro gjorde att de kom överens om det. Du kan nog ingenstans läsa ut att man bör använda hjältelefonerna för detta ändamål. Om man hårddrar det åt andra hållet, tycker du att folk i allmänhet ska börja meddela sig via hjälptelefoner med meddelanden som "Hej, nu är vi i Singistugan och allt går som planerat. Kanonväder, Mats hälsar och ingen orsak till oro."? Det kan bli mycket nonsens att hålla reda på för Polisen på bekostnad av annat. Mina 2 cent.

Jag gjorde en liten poll här: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=67818


Ja du känner så, men för att citera fjällsäkerhetsrådet (som gjorde ovan i tråden)

Förr kallades de här telefonerna nödtelefon, idag hjälptelefon. Det är lätt att förstå skillnaden."
Uppenbarligen var det inte så lätt;)

Om de skriver att det är OK att använda dem på ett sätt, varför ska då utsidans medlemmar känna att det är fel och ha åsikter om at folk använder dem som de är avsedda?
 
Senast ändrad:
Det är ju din tolkning. Vi är ju fler än en som tycker att det är fel att planerat använda en hjälptelefon för att meddela att allt är bra, uppenbarligen var han tom med tveksam men hans mammas oro gjorde att de kom överens om det. Du kan nog ingenstans läsa ut att man bör använda hjältelefonerna för detta ändamål.

Det hävdar jag ju faktiskt att man kan.

http://fjallsakerhetsradet.se/forberedelser/nodtelefon/

Citat: "Tveka inte att använda telefonerna om det kan hindra ett fjällräddningspådrag eller lugna oroliga anhöriga."
 
Niklas, hur kan du tolka detta annorlunda. Beskriv din tolkning.

Tveka inte att använda telefonerna om det kan hindra ett fjällräddningspådrag eller lugna oroliga anhöriga. Det måste alltså inte vara larm om försvunna eller en olycka för att du skall våga använda dem. De är till för den som känner sig otrygg eller villrådig. När du använder en hjälptelefon kommer du till en larmcentral där du kan meddela dig. Du kan alltså inte ringa direkt till en annan telefon.

Detta bör inte avskräcka dig om du känner dig orolig eller om ett samtal hindrar att fjällräddningen drar igång ett uppdrag. Förr kallades de här telefonerna nödtelefon, idag hjälptelefon. Det är lätt att förstå skillnaden."
Intresserad av hur du resonerar runt detta.
 
Jag resonerar som så att man förbereder sina anhöriga på att jag är borta en vecka och kanske inte kan meddela mig med omvärlden under denna tid. Om de anhöriga är så oroliga så att man måste planerat måste ringa via hjälptelefonen en eller flera gånger under vandringen så kanske man inte ska gå flerdagarsturer i fjällen. Tänk om det blir "standard" att ringa hem mha hjälptelefon så att inte mamma och pappa oroar sig. Inte bra enligt mig.

Ett bättre alternativ är att, med samma info om att man kanske inte kan ringa alls, göra som vi gjorde 2008 och hyra en Thuraya-telefon. Det var några småbarnsföräldrar med då som kände behov av att snabbt kunna kolla läget hemma. Det är just det planerade användandet i den här händelsen som stör mig lite. Att vända på det och tycka att hela grejen är att Polisen var dum och dålig som missade att ringa vidare tycker jag är sekundärt. Jag tror också att åsikterna kan ha med ålder att göra. Inbillar mig att yngre tycker att man kan använda hjälptelefon frikostigare än äldre. När jag var liten fanns inga mobiltelefoner.

Vi får kolla pollen om en vecka. Jag tror att en hel del håller med mig om hur man tänker om användandet och andra inte alls :)


Niklas, hur kan du tolka detta annorlunda. Beskriv din tolkning.

Tveka inte att använda telefonerna om det kan hindra ett fjällräddningspådrag eller lugna oroliga anhöriga. Det måste alltså inte vara larm om försvunna eller en olycka för att du skall våga använda dem. De är till för den som känner sig otrygg eller villrådig. När du använder en hjälptelefon kommer du till en larmcentral där du kan meddela dig. Du kan alltså inte ringa direkt till en annan telefon.

Detta bör inte avskräcka dig om du känner dig orolig eller om ett samtal hindrar att fjällräddningen drar igång ett uppdrag. Förr kallades de här telefonerna nödtelefon, idag hjälptelefon. Det är lätt att förstå skillnaden."
Intresserad av hur du resonerar runt detta.
 
(...) jag skulle kontakta polisen via en nödtelefon på torsdagen på grund av att jag vandra själv och att det är utanför säsongen. Vilket man får för att lugna anhöriga. Detta meddelande glömde polisen bort att jag hade lämnat. (...)

Detta är ju en viktig diskussion - vi har tydligen en svajande praxis som ställer till med ödesdigra missförstånd. Men jag tycker att vi hamnat lite snett i den debatten. IMHO verkar det vara polisen, som behöver ett klargörande av reglerna för hjälptelefonanvändningen - både internt och gentemot vandrarna.

- Det hade varit OK om Manned, vid den förhandskoll som han tydligen gjorde, fått reda på att det inte var tillåtet med den sortens användning av hjälptelefonen. Då hade han inte lovat sin mamma att ringa.

- Det hade varit mindre OK, men fortfarande hanterligt, om Manned, när han väl ringde upp, av operatören blivit upplyst att hon p g a rådande regler inte kunde förmedla samtalet. Då hade han kunnat berätta för henne, att han fått/gjort en annan regeltolkning, alternativt - om hon envisades - insett att han måste hitta ett annat sätt att lugna sin mamma.

- Det enda som inte är OK, är att ta emot samtalet och sen låtsas som det aldrig ägt rum - tydligen inklusive underlåtelse att ens logga det. Det var ju DETTA, som orsakade det onödiga pådraget och det lika onödiga lidandet för Manneds mamma.

Ovanstående gäller ju oavsett vad vi kommer fram till att hjälptelefonerna ska få användas till. Själv tycker jag inte det är så blodigt - bara ALLA inblandade vet vad som gäller. Inhämtning av förhandbesked är väl utmärkt i svårtolkade gränsfall som (kanske) Manneds.
 
Han kan väl bäst svara själv men jag har inte läst att han i förväg fick OK av Polisen på detta. "Jag hade kommit fram med min mor att jag skulle kontakta polisen via en nödtelefon på torsdagen på grund av att jag vandra själv och att det är utanför säsongen.". Jag tolkade det som att de själva gjort den överenskommelsen och det blev ju inte bra såhär i efterhand. Hade varit bättre att tydligt förklara hur det funkar med täckning i fjällen eller gå en tur med känd täckning tycker en gamling som jag.

...
- Det hade varit OK om Manned, vid den förhandskoll som han tydligen gjorde, fått reda på att det inte var tillåtet med den sortens användning av hjälptelefonen. Då hade han inte lovat sin mamma att ringa.
 
Nån som har koll på

hur pålitliga dessa radiolänksystem är i fjällen? Fanns förr liknande i skärgårdarna och de fungerade i varje fall vintertid dåligt.

Jag tycker att det är bra om telefonerna testas off season så att de kan repareras när de fallerar. All säkerhetsrelaterad användning borde vara bra fast med tillägget nedan.

Att lova ringa från hjälptelefon för att säga att allt är OK verkar vara att be om komplikationer.

Stugvärdarna använder sannolikt telefonerna till lite av varje för att deras arbete skall kunna flyta smidigare. OK för mig, stugvärdarna har en viktig säkerhetsfunktion och användningen av telefonerna gör att polisen vet att de funkar.

Thure
 
Han kan väl bäst svara själv men jag har inte läst att han i förväg fick OK av Polisen på detta. "Jag hade kommit fram med min mor att jag skulle kontakta polisen via en nödtelefon på torsdagen på grund av att jag vandra själv och att det är utanför säsongen.". Jag tolkade det som att de själva gjort den överenskommelsen och det blev ju inte bra såhär i efterhand. Hade varit bättre att tydligt förklara hur det funkar med täckning i fjällen eller gå en tur med känd täckning tycker en gamling som jag.

Och det är här vi tycker olika ;-)

Ovan fetmarkerat tycker jag faller klockrent under fjällsäkerhetsrådets skrift :

Tveka inte att använda telefonerna om det kan hindra ett fjällräddningspådrag eller lugna oroliga anhöriga. Det måste alltså inte vara larm om försvunna eller en olycka för att du skall våga använda dem. De är till för den som känner sig otrygg eller villrådig. När du använder en hjälptelefon kommer du till en larmcentral där du kan meddela dig. Du kan alltså inte ringa direkt till en annan telefon.

Är man ute och vandrar själv utanför högsäsonger och inte använder kungsleden så är man helt klart utsatt. Att då bestämma innan att man hör av sig efter halva tiden tycker jag tyder på sunt säkerhetstänk samt att vi troligen minskat på stressen för mamma Manned då hon vet att sonen skulle höra av sig på torsdagen.

Som någon sagt tidigare så är man ju inte alls lika utsatt om man hade vandrat i grupp men det är ju en annan diskussion.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.