Snälla alla fjällvandrare!

En ung man har efterlysts i några dagar i Lapplandsfjällen. Nu har han hittats. Oskadd.

Anhöriga hade hört av sig eftersom de var oroliga. Mannen hade tydligen inte fjällvana.

Men hallå - Du fjällvandrare. Tro inte att du på något sätt ska kunna meddela dig till någon med mobiltelefon längs lederna. Lova inte dagliga rapporter hemåt. Det funkar inte så i de svenska fjällen.

Räddningsinsatser kostar massor med pengar. Dem kan vi behöva till något annat. Till exempel riktiga nödlägen.
 
Hur vet vi att han lovade det? Det står inte i artikeln du länkade till. Kanske var de anhöriga som förväntade sig detta?
 
Naturligtvis kan vi inte veta det med säkerhet. Men han hänvisar ju själv till att det varit dålig mobiltäckning.

Noll mobiltäckning, förmodligen! Vilket är det som är den verklighet man har att anpassa sig till i fjällen.
 
Tilltron till mobiltelefoner, utan nät. GPS utan batterier är total, och lika galen som grupper med kartor som frågar var de är! Kan man inte följa med på kartan i terrängen, p g a annan koncentration på MP3 spelare etc är det ju tveksamt om man har i naturen att göra. Oavsett friluftsutrustning för en eller flera jordenruntresor. Förväntningarna måste vara realistiska.
Det finns lägen där man inte kan surfa sig ut ur leget som man försatt sig i.
Har fler än en gång behövd hjälpa oplanenare att lösa den situation de själva försatt sig i, vare sig det var i öknen, polisstater eller bland bergen. Glad att ego kunde vara till någon hjälp.
Men ibland kommer hjälpen för sent. Utgången kan bli terminal.
 
Håller med om att många litar för mycket på tekniken, köpte en ny karta över ett område som jag ev hade tänkt vandra i under sommaren (annat kom mellan). Reaktionerna var varför köpa kartor? Du har ju GPS i båda dina telefoner samt har en vanlig GPS???

GPS i telefoner, hur ofta kan man ladda mobiler i fält? Dessutom brukar kartorna över annat än vägar vara usla. Har jag någon lur med är den avstängd och startas inte förrän jag behöver använda den, normalt ställa väckning för att inte bomma hemfärd med buss/tåg/flyg...

Nä, jag vill ha vanlig karta och kompass, de vet jag hur man använder!
 
Man kan ju undra hur vissa klarade sig innan mobiltelefonen fanns.

Livet gick alldeles utmärkt då, utan att vara tillgänglig hela tiden.
 
Visst är det kanske illa att räddningsaktioner skickas ut p.g.a. att någon hade lite dålig mobiltäckning men är det inte polisens/fjällräddningens sak att eventuellt vifta bort en sån här sak genom att fråga "anmälaren" varför denne tror att personen är i fara...

"han skulle ringt hem vid det här laget"... jojo, lycka till utan iridium eller cdma450 med fet antenn, förutom nära de största turiststråken stora sjöfallet/kebnekaise/abisko, där fungerar telia GSM ganska bra
 
Logiskt

Rätt. Vid knutpunkterna fungerar telefonen. Vilket beror på att där finns el. Mobilmaster behöver ström. ;)
 

avslutad210712

Gäst
"Det var mannens anhöriga som blivit oroliga och därför tagit kontakt med polisen då de inte hört av mannen sedan i torsdags."

Och larmet gick i lördags. Tala om att inte ha någon koll på hur det fungerar i fjällen. Men kan man egentligen klandra de anhöriga när det första anslaget man möts av när man kommer in på Kebnekaise fjällstation är "Här är användarnamn och lösenord så du kan logga in på Facebook och Twitter" (dvs via deras trådlösa nät och fritt citerat från minnet"). Och hur ofta ställs inte frågan på Utsidan "Är det något ställe efter Kungsleden där det inte finns mobiltäckning".
 
Björn, nu blandar du äpplen och päron tycker jag. Förekomsten av moderna kommunikationsmedier på kebnekajser fjällstation är inget hinder för fjällvett. Ser inget fel i att de har trådlöst där, det är en klar skillnad på syfte, och publik, på en fjällstuga och de olika fjällstationerna. Om vi ska tvinga dem att leva i dåtid (när innföll den?) så kommer endast gamla stötar frekventera dem och de läggs ner. Samhället ändras, det gäller att hantera varje ny situation, och inte bara skylla på nyheterna,
 
vad Almgren sa. Med tanke på hur pass keb frekventeras så tycker jag att det bara är fint (nåja, inte naturmässigt då) med den sabla GSM900-BSC:n som står vid fjällstationen. Säkert den som indirekt räddade de klättrare som råkade illa ut på östran för någon månad sen.

Hade sporadisk signal vid singi med en vanlig nokia på årets vandring f.ö., vilket var rätt oväntat, så fort man kommer över krönet blir det fulla staplar... förvånansvärt vad bra det letar sig fram
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.