Farligt dricka vattnet?

Precis hemkommen efter en vecka i Jämtland (i området runt triangeln) och vi drack bara vatten ur åar och jokkar och vi klarade oss bägge två.

Hörde dock att norska myndigheter varnar för Harpest och avråder bestämt att dricka orenat vatten. Men som sagt vi klarade oss.

/Kanske en med tur?
 
Nyss hemkommen från norra Härjedalen. Tre grabbar, fyra dygn till fjälls utan minsta tecken på magåkomma.... Drack enbart från vattendrag.
 
Samma här. Men för mig har det alltså hänt under höstens vandring och efter hemkomsten nu i somras. Andra berättar om att de (eller någon de vandrat tillsammans med) också blivit sjuka.

Det är mycket prat om magproblem. Förr i tiden (som man säger) var det inte så, vad jag minns. Det var ovanligt att någon blev magsjuk och det var väldigt lite prat om magåkommor.

Jag får intrycket att det finns en hund begraven här (bildligt talat, naturligtvis). Onormalt mycket magsjuka i fjällen. Mångåriga fjällvandrare som drabbas för första gången i sitt liv. Och hur är det med mig själv: har jag verkligen försämrat min hygien på sistone? Nej, inte vad jag själv kan se.

Tyvärr har jag ingen lämplig konspirationsteori som förklarar de (som jag uppfattar som) ökande magproblemen i fjällen. Ingen annan teori heller. För det är väl inte enbart de förbättrade möjligheterna att kommunicera på Internet som ligger bakom fenomenet att detta diskussionsämne blommar ut?

Har heller inte tidigare hört något om magsjukeproblem i fjällen...

Ligger nog något i att det är informationsflödet som gör att det verkar värre än vad det är.
En magsjuka på drygt 12 fjällvandringar får nog ändå ses som ett gott betyg för fjällvattnet, om det nu ens var det som orsakade magsjukan.

Men precis som Strykarräven skriver så såg jag också en del både döda och levande lämlar, och i området jag gick dagen innan så rörde sig både renar och får.

I år hade vi t om med oss handsprit och reningstabletter, som användes vid några tillfällen... men jag tycker att reningstabletter (smak och hantering) förtar lite av känslan med just fjällvandringar. Jag kommer nog att fortsätta att dricka enligt tidigare urval.
 
Under 2009 och 2010 års vandringar i Sarek och Padjelanta blev jag lös i magen, båda gångerna efter ganska exakt tre dygn. Har misstänkt rapsolja(enda gången jag använt det under fjällvandring) som orsak till den första incidenten och dåligt hemtorkad mat (också enda gången jag provat det) som orsak till den andra. Kanske var det dessa saker som orsakade magproblemen, eller så var det något otyg i vattnet (har aldrig renat det).
Har i år blivit varnad för stora lämmelmängder och följande harpest. Efter att ha läst den här tråden ska jag till apoteket och införskaffa någon slags vattenrening innan färden går till Sulitelma.

Återkommer med hur vandringen gått.
 
Under 2009 och 2010 års vandringar i Sarek och Padjelanta blev jag lös i magen, båda gångerna efter ganska exakt tre dygn. Har misstänkt rapsolja(enda gången jag använt det under fjällvandring) som orsak till den första incidenten och dåligt hemtorkad mat (också enda gången jag provat det) som orsak till den andra. Kanske var det dessa saker som orsakade magproblemen, eller så var det något otyg i vattnet (har aldrig renat det).
Har i år blivit varnad för stora lämmelmängder och följande harpest. Efter att ha läst den här tråden ska jag till apoteket och införskaffa någon slags vattenrening innan färden går till Sulitelma.

Återkommer med hur vandringen gått.

Tyvärr verkar det inte som om vattenreningspreparat finns i apotekens sortiment. Jag gick runt och frågade på ett antal apotek tidigare i somras och överallt såg de ut som fågelholkar när jag frågade efter vattenrening. Det verkar som om friluftsbutikerna är de som säljer sånt (om man nu inte vill köpa klordioxid i tioliters-dunkar på färghandeln eller vvsbutiken...)
 
Ja som alla andfa kan jag ju ge min rapport, men en handfull rapporter är ingen statistik.

Började vandringen magsjuk och sen blev det bara bättre. så lämmlar är alltså botemedlet mot Delhi-belly (hemkommen från Indien).

Men tror mycket på två saker.

1. Hygienen som nämnts
2. Det snackas mera nu, men det behöver inte innebära någon förändring i statistiken, bara att det blivit ett snackisämne.

Christian
 
...men en handfull rapporter är ingen statistik.

Förvisso.

Trots att ämnet nu ventilerats ordentligt, och att det för min del nog återstår ett och annat frågetecken, ser jag personligen inte någon anledning till att börja ta med reningsprylar till svenska fjällen. Men min medvetenhet har ökat, så jag tror nog att jag kommer att vara mer uppmärksam på mina rutiner i fortsättningen.

/Hans
 
Var i Marsfjäll 4 dagar för två veckor sedan. Vi var sju st, alla drack vattnet utan rening och ingen fick vad jag vet några magåkommor. Trots att det kryllade av lemmlar
 
12 dagar i Sarek, massor av döda och levande lemmlar. Tog med en liten flaska Xinix. Använde främst när jag fyllde vattenflaskan. Drack ett antal kåsor ur bäckar. Inga problem.

Tror nog som många andra att det hela är lite överdrivet.

Peter P.
 
Har vandra både mellan Storulvån och ramundberget samt i skäckerfjällen. Har druckit vatten i både stora och små bäckar utan problem.
 
Förvisso.

Trots att ämnet nu ventilerats ordentligt, och att det för min del nog återstår ett och annat frågetecken, ser jag personligen inte någon anledning till att börja ta med reningsprylar till svenska fjällen. Men min medvetenhet har ökat, så jag tror nog att jag kommer att vara mer uppmärksam på mina rutiner i fortsättningen.

/Hans

Klokt resonerat, tycker jag. Så kommer jag också att göra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...