Farligt dricka vattnet?

Rinnande vatten är väl sällan farligt i fjällen...det är min erfarenhet.

Och din erfarenhet består av? Bestämningar av totalhalt bakterier i olika typer av vattendrag? Haltbestämning av specifika bakterier i olika typer av vattendrag? Har du även mätt halten giardia, cryptosporidium och olika amöbor?
 
I USA är giardiasis vanlig, vilket det inte är i Sverige. Om jag kommer ihåg rätt är parasiten rätt besvärlig att bli av med, varför bla klor inte fungerar (och inte heller alla filter). Koka vattnet skall funka.

Visst sjutton kan man bli sjuk av vattnet i naturen, men fjällen hör ändå till de renare områdena. Vore vattnet odrickbart skulle knappast djuren överleva.... (men visst har jag sett älg-ränneskita någon gång...). Nackdelen med just fjällen ur det här perspektivet är väl att det kan vara långt till civilisationen om man skulle bli riktigt dålig.

"Både Giardia och/eller Cryptosporidium detekterades i ytvatten vid 32 procent av de undersökta ytvattentäkterna."

http://www.smittskyddsinstitutet.se...och-cryptosporidium-i-svenska-ytvattentakter/
 
Min personliga erfarenhet

Har aldrig själv blivit magsjuk i fjällen, och aldrig sett någon i sällskapet bli det heller. Detta baseras på ca 10 års sommar- och vinterturer (1-2/säsong) i Sarek, Abisko-/Kebnefjällen, Vbtn-fjällen och Jämtlands-dito.

Jag har dock aldrig sett så mycket (död) lämmel som på årets sommartur, det var avföring och lämlar överallt, och i många vattendrag flöt det döda lämlar. Rätt äckligt, men magsjuka blev vi inte, trots att vi sällan kokade vattnet (däremot drack vi avsevärda mängder kallvatten i värmen).

Brukar (utom vid fjällmaror, och förstås om det är tjockt snötäcke vintertid) hålla mig till rinnande vattendrag, så stora som möjligt. Helst inte såna som avvattnar mindre myrar.
 
Jag är precis hemkommen efter en vecka i Sarek, norra Padjelanta och trakten kring Saltoluokta. Innan jag åkte var jag orolig att vattnets kvalitet skulle vara dåligt, då det ryktades om lämmelår. Därför hade jag med mig vattenreningstabletter som jag köpt på Naturkompaniet. Jag drack vattnet från jåkkarna orenat under hela tiden i fjällen och blev inte magsjuk.
 
Och din erfarenhet består av? Bestämningar av totalhalt bakterier i olika typer av vattendrag? Haltbestämning av specifika bakterier i olika typer av vattendrag? Har du även mätt halten giardia, cryptosporidium och olika amöbor?

Förmodligen samma sort som de flesta av oss som envist hävdar att man kan dricka vatten i fjällen utan någon större risk för att bli sjuk. Dvs x antal års fjällvandrande och drickande utan att bli sjuk :)...

//J
 
+1

Fast nu får jag väl rännskita om några veckor uppe i Jotunheimen, som straff.

Peppar, peppar...

Yepp, det fick jag... låg magsjuk efter sista dagen i Jotunheimen. Tur att jag slapp ligga och spy utanför tältet i alla fall. Nu blev det på ett hotellrum i Beitostolen :/

Fast jag är inte helt säker på att det var vattnet. Sambon blev inte dålig och jag tror vi drack från samma jokkar... och jag drack endast från bäckar med bra flöde...

Fast å andra sidan, vad skulle det annars varit?
 
Handhygien!

Under alla mina fjällvandringar, började första hälften av 1970-talet, så har det aldrig varit några problem att dricka av vattnet ur jokkarna.
Just hemkommen från tre olika fjällturer på ca en vecka styck.
Jag har i år vandrat i tur och ordning: Abiskoalperna, Stora sjöfallets nationalpark samt Marsfjällen. Jag har druckit massor av vatten direkt ur jokkarna. Inga problem!
De som trots allt har fått vissa magproblem när de varit ute på tur i fjällen, kanske istället borde börja fundera på om hur de sköter sin handhygien eller om kompisen gör det efter tex. uträttade toabestyr. Att hantera livsmedel/laga mat med orena händer är den i särklass vanligaste orsaken till uppkomst av tex. magsjuka.
Tack för kaffet!

mvh
Lars Östlin
 
Under alla mina fjällvandringar, började första hälften av 1970-talet, så har det aldrig varit några problem att dricka av vattnet ur jokkarna.
Just hemkommen från tre olika fjällturer på ca en vecka styck.
Jag har i år vandrat i tur och ordning: Abiskoalperna, Stora sjöfallets nationalpark samt Marsfjällen. Jag har druckit massor av vatten direkt ur jokkarna. Inga problem!
De som trots allt har fått vissa magproblem när de varit ute på tur i fjällen, kanske istället borde börja fundera på om hur de sköter sin handhygien eller om kompisen gör det efter tex. uträttade toabestyr. Att hantera livsmedel/laga mat med orena händer är den i särklass vanligaste orsaken till uppkomst av tex. magsjuka.
Tack för kaffet!

mvh
Lars Östlin

Ja, det har alltid varit min åsikt också... dvs god hygien och sunt förnuft vid val av jokkar att dricka ur så är det inga problem. har aldrig varit magsjuk förut i fjällen.

Möjligen kan det ha varit så att jag kommit i kontakt med något på Besseggen, där jag tycker att det verkade ligga skit lite här och där :/. Uträttade inga (no2) behov mellan Glitterheim och Gjendesheim, så frågan är om man kan få reaktion så långt efter, om jag kom i kontakt med något på Glitterheims toalett?
 
Det är nåt skumt med dessa magåkommor

...har aldrig varit magsjuk förut i fjällen.

Samma här. Men för mig har det alltså hänt under höstens vandring och efter hemkomsten nu i somras. Andra berättar om att de (eller någon de vandrat tillsammans med) också blivit sjuka.

Det är mycket prat om magproblem. Förr i tiden (som man säger) var det inte så, vad jag minns. Det var ovanligt att någon blev magsjuk och det var väldigt lite prat om magåkommor.

Jag får intrycket att det finns en hund begraven här (bildligt talat, naturligtvis). Onormalt mycket magsjuka i fjällen. Mångåriga fjällvandrare som drabbas för första gången i sitt liv. Och hur är det med mig själv: har jag verkligen försämrat min hygien på sistone? Nej, inte vad jag själv kan se.

Som jämförelse kan jag säga att hemma är jag magsjuk kanske vart femte eller tionde år, och då har det alltid pågått en epedemi samtidigt. I mina föräldrars sommarstuga i Småland dricker vi både brunnsvatten och på vintrarna sjövatten. Utan kokning. Använder torrdass (fast det är nog förbjudet). Tvättar oss i en spann. Aldrig någonsin magsjuk där.

Tyvärr har jag ingen lämplig konspirationsteori som förklarar de (som jag uppfattar som) ökande magproblemen i fjällen. Ingen annan teori heller. För det är väl inte enbart de förbättrade möjligheterna att kommunicera på Internet som ligger bakom fenomenet att detta diskussionsämne blommar ut?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.