Farligt dricka vattnet?

Allt handlar om grader av farlighet och acceptabla risker. Om man ska se bara riskerna är det slut med skidåkning i dalar med branta fjällsidor. Laviner går ju och en sådan bör man ju undvika.

Att ens gå in i Sarek där telefontäcking är ickeexisterande känns ju meningslöst då det finns fjällområden där man betydligt snabbare kan få hjälp i och med att telefonen fungerar.

Vet inte varför just vattnet får folk att gå i spinn så. det är en risk till javisst. Och i tråden gör vi helt uppenbarligen olika riskbedömningar. Vi är jus trots allt olika människor så det är ganska naturligt.

Konsumtionssamhället ger alltid en enkel utväg i de flesta situationer, köp en ny pryl och använd den så "försvinner´"risken eller ökar effektiviteten, eller något annat som vi "behöver". Själv har jag inget emot att dämpa eller eliminera risker och gör så i de flesta avseenden. men frågan är när risken börjar bli så liten att det inte längre är intressant...hur agerar man då..?

Just vattenrenare är typiska prylar som används på marginalen minst sagt i fjällen (en helt annan situation är det såklart om man vandrar i områden där vatten är stillastående eller påverkas av bebyggelse, diken m.m.. Som framgått verkar de flesta vana vandrare klara sig alldeles utan att bli magsjuka. En och annan har något enstaka exempel på motsatsen.

Å andra sidan lockar den fina friluftsbutiken med en glänsande pryl - denna "pryl" kan kanske anses vara "nödvändig"..?...inte samma ihåliga känsla som när man köper ännu en ryggsäck eller ännu ett kök ;)...

Lockande...

//J
 
Å andra sidan lockar den fina friluftsbutiken med en glänsande pryl - denna "pryl" kan kanske anses vara "nödvändig"..?...inte samma ihåliga känsla som när man köper ännu en ryggsäck eller ännu ett kök ;)...

OK, you got me there.

Efter förra årets vandring så var det dags att börja banta kilon på packningen. (nej inte lättpackare ännu)

Men

  • ny kamera (zuperzoom istf system)
  • Ny sovsäck, dun istf syntet
  • Nytt liggunderlag (neoair istf thermarest gen 1)

så vem har råd med vattenrenare:cool:
 
Allt handlar om grader av farlighet och acceptabla risker. Om man ska se bara riskerna är det slut med skidåkning i dalar med branta fjällsidor. Laviner går ju och en sådan bör man ju undvika.

Att ens gå in i Sarek där telefontäcking är ickeexisterande känns ju meningslöst då det finns fjällområden där man betydligt snabbare kan få hjälp i och med att telefonen fungerar.

Vet inte varför just vattnet får folk att gå i spinn så. det är en risk till javisst. Och i tråden gör vi helt uppenbarligen olika riskbedömningar. Vi är jus trots allt olika människor så det är ganska naturligt.
Jo, risken verkar ju vara liten och man dör kanske inte av lite dålig mage... Men för min del kändes det som en liten insats att ta med en flaska klordioxid för några tior som väger några gram för att kunna slappna av när det mesta vatten jag hade tillgång till kändes ganska sunkigt. Det handlar ju inte bara om vetenskap och antal sjukdomsalstrande mikroorganismer per liter, utan om känsla också... Men hade det enda alternativet varit att köpa och släpa med ett filter för ett par tusenlappar så hade jag nog struntat i det.
Jag undviker gärna onödiga risker när kostnaden är rimlig. Visst innebär fjällvandring stora risker men att avstå från den innebär ju enorma kostnader. För att använda en liknelse så sitter jag inte hemma på grund av risken att bli överkörd men jag vrider gärna på nacken och tittar innan jag korsar gatan.
 
Jo, risken verkar ju vara liten och man dör kanske inte av lite dålig mage... Men för min del kändes det som en liten insats att ta med en flaska klordioxid för några tior som väger några gram för att kunna slappna av när det mesta vatten jag hade tillgång till kändes ganska sunkigt. Det handlar ju inte bara om vetenskap och antal sjukdomsalstrande mikroorganismer per liter, utan om känsla också... Men hade det enda alternativet varit att köpa och släpa med ett filter för ett par tusenlappar så hade jag nog struntat i det.
Jag undviker gärna onödiga risker när kostnaden är rimlig. Visst innebär fjällvandring stora risker men att avstå från den innebär ju enorma kostnader. För att använda en liknelse så sitter jag inte hemma på grund av risken att bli överkörd men jag vrider gärna på nacken och tittar innan jag korsar gatan.

Alla skall givetvis göra det mesta möjliga för att uppfylla det viktigaste vid en vandring: att deltagarna har kul och känner sig bekväma i situationer som uppkommer.
Det jag ville belysa med mina näst intill provocerande följdfrågor till de som drabbats av problem är att hittils har vad vi vet inga mängder av människor drabbats av problem i fjällvärlden i år där slutsatsen varit att det uteslutande varit dricksvattnet som varit problemet.
Däremot tycker jag som jag nyss skrev ovan, att det viktigaste är att alla är bekväma och har kul. Det kan innebära att ett sällskap tar med sig vatten, vattenreningstabletter/lösning eller till och med ett eget reningsverk. Ytterligare ett sätt är att koka dricksvattnet under en tid innan man dricker detsamma ( lite lurigt då vatten kokar vid olika temperatur beroende på yttre faktorer).
Jag vill på intet sätt tvinga folk att dricka orenat vatten, utan snarare lyfta diskussionen lite innan alla känner sig tvugna att springa till närmsta friluftsbutik och köpa dyra filter och reningsverk.
Återkommer som sagt ungefär den 8:e med hur det gått för oss och hur gnagarsituationen sett ut där vi vandrat.
 
Jag vet inte om "tomtigt" är rätta ordet. I mina gamla kunskaper som jag fick mig till livs en gång i tiden så var grunden för resonemanget att mängden smältvatten i de svenska fjällen är stor och klimatet för bakterier är kärvt. Därmed blir föroreningar väldigt utspädda, dvs vattnet mycket "rent".

Att detta är ett förenklat resonemang står väl ganska klart. Och man skulle ju gärna ha lite mer vetenskapliga belägg.



Det handlar väl om erfarenhet, helt enkelt? Europeisk och amerikansk erfarenhet är helt enkelt olika, efter vad jag förstått.

Nu dominerar Alperna och Pyreneerna (346+128=474 dagar av 652)
för min del och där har det handlat om förnuft, att se upp med betande boskap (fr a kor)
och att inte heller ta vatten för lågt eller långsamt rinnande vatten. Som sagt, jag har
aldrig renat vatten i Alperna och endast ett fåtal gånger i Pyreneerna och jag tänker vara lika sparsam (och försiktig) med det i fortsättningen. Jag diskar f ö aldrig flaskorna
under turen (jag har två för att inte behöva hämta under matlagningen) och matkärlet
skrubbar jag rent med en svamp, diskmedel använder jag däremot inte.

Dock, nu var jag 6 dagar i Trollheimen (min sannolikt sista fjälltur) och i Norge har man ju explicit varnat för harpest efter lämmelexplosionen i våras.
så där använde jag Micropur forte, utom när jag tog vatten vid stugorna jag passerade. Lämmel såg jag dock endast sista dagen. Om renandet behövdes kan jag inte veta.
De flesta jag talade med verkade inte ha renat sitt vatten, men varit noga med var de tog det.
 
Nu kan det här vara lite gamla uppgifter, men det stämmer nog...

Jag läste nyligen i US Air Force Survival Handbook och i Katadyns material att båda rekommenderar att rena allt vatten taget från naturlig källa. Personligen tycker jag det låter lite tomtigt att tro att vattnet skulle vara så himla rent i just svenska fjällen.

I USA är giardiasis vanlig, vilket det inte är i Sverige. Om jag kommer ihåg rätt är parasiten rätt besvärlig att bli av med, varför bla klor inte fungerar (och inte heller alla filter). Koka vattnet skall funka.

Visst sjutton kan man bli sjuk av vattnet i naturen, men fjällen hör ändå till de renare områdena. Vore vattnet odrickbart skulle knappast djuren överleva.... (men visst har jag sett älg-ränneskita någon gång...). Nackdelen med just fjällen ur det här perspektivet är väl att det kan vara långt till civilisationen om man skulle bli riktigt dålig.
 
I USA är giardiasis vanlig, vilket det inte är i Sverige. Om jag kommer ihåg rätt är parasiten rätt besvärlig att bli av med, varför bla klor inte fungerar (och inte heller alla filter). Koka vattnet skall funka.

Visst sjutton kan man bli sjuk av vattnet i naturen, men fjällen hör ändå till de renare områdena. Vore vattnet odrickbart skulle knappast djuren överleva.... (men visst har jag sett älg-ränneskita någon gång...). Nackdelen med just fjällen ur det här perspektivet är väl att det kan vara långt till civilisationen om man skulle bli riktigt dålig.

Giardia är enkel att filtrera, den är 6-14 mikrometer stor och dom flesta keramiska filter är 0.2 mikrometer (detta för att klara av bakterier som är mindre).
Om man istälet har tänkt att använd klortabletter så får man vänta i minst 4h om man ska skydda sig mot giardia.
Virus är däremot ett problem då dom nästan inte går att filtrera, lite läsning om virus i svenskt vatten http://www.svensktvatten.se/Global/Dricksvatten/från täkt till kran/SVU 2010-09.pdf

Generell info sammanställt av Katadyn http://www.katadyn.com/fileadmin/user_upload/katadyn_products/Downloads/Water_Guide_EN.pdf intressant läsning båda två.
 
Vi var fyra personer i Sarek, två dagar på Kungsleden pga nyttjande av "plan B", under tiden 17-24 juli. Vi drack vatten överallt men såklart inte stillastående och som vanligt noga med hygienen vid matlagning. Inga problem för någon av oss under eller efter turen. Jag tyckte att det var ganska lite lämmel i Sarek jämfört med Jämtland (Vålådalen) veckan innan. Då såg vi väldigt mycket lämmel och lämmelspillning.

Jag är mycket tveksam till att man ska behöva använda vattenrening så länge man inte tar vatten som är stillastående. Postaren mb.plk svarade aldrig men jag undrar om inte det där var "toabesök utan handtvätt före matlagning" som knäckte dem.
 
Jag har just varit en vecka på Hardangervidda, där jag drack vatten ur sjöar, älvar och större bäckar som jag alltid har gjort. Däremot så undvek jag mindre bäckar. Andra vandrare som jag talade med gjorde likadant. Lite mer lämmel än andra år var det, men inga enorma mängder. Enligt en av mina norska fjällbekanta, som arbetar med vattenförsörjning i en kommun, är vattnet i sjöar i regel bättre än vattnet i älvar. Den lägre hastigheten på vattnet gör att partiklar hinner sjunka till bottnen. Förutom att det blir färre partiklar så drar de med sig bakterier och andra föroreningar.
 
Giardia är enkel att filtrera, den är 6-14 mikrometer stor och dom flesta keramiska filter är 0.2 mikrometer (detta för att klara av bakterier som är mindre).
Om man istälet har tänkt att använd klortabletter så får man vänta i minst 4h om man ska skydda sig mot giardia.
.

30 minuter med AquaCare =)
http://www.addnature.com/xinix1.htm

För att besvara tråden i helhet:
Man får ju se till att ha litet sunt förnuft. Allt i livet handlar om kompromisser. Allt är mer eller mindre farligt. Kallkällor eller klart rinnande vatten känns ju (och är troligen) bättre än grumligt och/eller stillastående vatten. Är det lämmelår eller renar i närheten får man vara litet extra försiktig.

En flaska AquaCare är smidig att ha med sig och räcker länge. Det kör jag på, även om jag inte använder den varje gång jag hämtar vatten =)
 
Vi är nu tillbaka i den sk civilisationen.
Vatten dracks i riklig mängd när vi kände oss törstiga från diverse vattenkällor, allt från skogsbäckar, forsar, sjöar och små strilande rännilar som det var svårt att få ner hela kåsan i.
Ingen av oss drog på sig någon åkomma. Den enda vattenkällan vi stötte på där vi avstod dricksvatten var en stillastående göl där vattnet luktade kadaver, vilket till och med en nybörjare skulle förstå att undvika. Normalt med lämmelbajs, en del ren-dito, men även höga vattenstånd. Ett tips från coachen är att bron som tidigare funnits vid Luhottojåhkå längs den markerade stigen är bortspolad och att vadet ett par hundra meter nedströms är minst sagt knepigt om vattenståndet är högt.
Slutklämmen jag vill framföra är att vatten kan vara farligt på många sätt, oftast inte, men känner man sig osäker, så bör man ha med sig utrustning och erfarenhet så att man känner sig bekväm i de situationer som uppkommer. Vadet över Luhottojåhkå gav oss erfarenheter, men vi hade nog i efterhand haft med oss ytterligare en vadlina så att vi kunde vara inknutna kontinuerligt över vadet.

Alla skall givetvis göra det mesta möjliga för att uppfylla det viktigaste vid en vandring: att deltagarna har kul och känner sig bekväma i situationer som uppkommer.
Det jag ville belysa med mina näst intill provocerande följdfrågor till de som drabbats av problem är att hittils har vad vi vet inga mängder av människor drabbats av problem i fjällvärlden i år där slutsatsen varit att det uteslutande varit dricksvattnet som varit problemet.
Däremot tycker jag som jag nyss skrev ovan, att det viktigaste är att alla är bekväma och har kul. Det kan innebära att ett sällskap tar med sig vatten, vattenreningstabletter/lösning eller till och med ett eget reningsverk. Ytterligare ett sätt är att koka dricksvattnet under en tid innan man dricker detsamma ( lite lurigt då vatten kokar vid olika temperatur beroende på yttre faktorer).
Jag vill på intet sätt tvinga folk att dricka orenat vatten, utan snarare lyfta diskussionen lite innan alla känner sig tvugna att springa till närmsta friluftsbutik och köpa dyra filter och reningsverk.
Återkommer som sagt ungefär den 8:e med hur det gått för oss och hur gnagarsituationen sett ut där vi vandrat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.