Farligt dricka vattnet?

Det är inte utan att även jag börjar fundera. I höstas blev jag rejält magsjuk en av de sista dagarna på den vandringen, men jag antog att jag kört slut på mig och var uttröttad. Å andra sidan har jag inte blivit magsjuk tidigare genom att ta ut mig.

I år var jag smått förkyld under hela vandringen, men det hade jag med mig hemifrån. Någon dag efter att jag kommit hem blev jag magsjuk på precis samma sätt som i höstas. Och då hade jag ändå sovit en natt på tåget och en natt hemma, så direkt slutkörd var jag väl inte efter så mycket sömn. Men jag hade haft en flaska vatten med från Sitoälven som jag fyllt när vi väntade på taxin vid bron. Och den flaskan drack jag ur på tågresan.

Precis som alla andra ogillar jag att ändra åsikt, och hittills har jag fanatiskt försvarat allt fjällvatten. Men nu vet jag faktiskt inte riktigt vad jag ska tro om detta. Jag kommer givetvis att fortsätta dricka vatten i fjällen. Men kanske ibland med viss försiktighet/misstänksamhet.

Att du hade med dig vatten i flaska kan ju ha påverkat bakterietillväxten i vattnet? När du fyllde flaskan innehöll vattnet ett antal bakterier som i den mängd som uppträder i kallt fjällvatten inte ger större påverkan på systemet, men när vattnet sedan står stilla och dessutom värms upp under tågresan, så får bakterierna tillfälle att växa i antal och helt plötsligt så är vatten som är helt ok att dricka "färskt" dåligt att dricka. Vatten är en färskvara, även vatten som kommer ur kranen i civilisationen.
 
Jag snor tråden litegrand.

Jag är som de flesta (verkar det som), har levt eftr devisen - en kåsa vatten ur varje bäck jag passerar- och aldrig blivit dålig. Nu börjar jag fundera om inte någon vattenrening ska få åka med.

Det är alltså svenska fjällen (Sarek) vi pratar om. Det finns lite olika varianter av droppar och tabletter (Xinix, Micropur). Vad rekommenderas?

Mvh
Peter P.
 
Att du hade med dig vatten i flaska kan ju ha påverkat bakterietillväxten i vattnet? När du fyllde flaskan innehöll vattnet ett antal bakterier som i den mängd som uppträder i kallt fjällvatten inte ger större påverkan på systemet, men när vattnet sedan står stilla och dessutom värms upp under tågresan, så får bakterierna tillfälle att växa i antal och helt plötsligt så är vatten som är helt ok att dricka "färskt" dåligt att dricka...

Detta är ju möjligtvis vad som kan ha hänt. Min kompanjon gjorde likadant utan att bli magsjuk, men det kan ju bero på att man är olika mottaglig/känslig.

Det blir en hel del "kan" och "kanske" i resonemangen när man försöker komma fram vad orsaken är. Jag är fortfarande inte säker på att det är vattnet är boven, det skulle behövas lite mer handfasta mätningar av vattenkvalitén för att bli mer säker. Men ämnet är ju väl värt att diskutera.
 
Jag läste nyligen i US Air Force Survival Handbook och i Katadyns material att båda rekommenderar att rena allt vatten taget från naturlig källa. Personligen tycker jag det låter lite tomtigt att tro att vattnet skulle vara så himla rent i just svenska fjällen.

Jag vet inte om "tomtigt" är rätta ordet. I mina gamla kunskaper som jag fick mig till livs en gång i tiden så var grunden för resonemanget att mängden smältvatten i de svenska fjällen är stor och klimatet för bakterier är kärvt. Därmed blir föroreningar väldigt utspädda, dvs vattnet mycket "rent".

Att detta är ett förenklat resonemang står väl ganska klart. Och man skulle ju gärna ha lite mer vetenskapliga belägg.
 
Under min första fjälltur i år (Tavva-Råsto-Lainio) hade jag sett att det var extremt mycket lämmel i farten. Före den andra turen för i år läste jag denna tråd och började fundera över hur rent vattnet jag drack verkligen var. Även jag har en gång lärt mig att vattnet i fjällen överallt är drickbart och har under drygt femtio fjällturer druckit i princip okritiskt och har aldrig blivit dålig i magen eller magsjuk - jag har faktiskt inte ens tänkt tanken. Men med alla lämlar i minnet köpte jag en flaska klordioxid med till den andra turen (till Helags/Kloppanån/Skarsfjället) och det är jag glad för. Det var lämmel - döda och levande - i mängder. Lämmelspillning låg överallt, i drivor på renstigarna där regnet hade spolat ihop den. Till och med i jokkarna kunde man se spillningen ligga i bakvatten och mellan stenar. Och har man väl börjat tänka på det känns det inte särskilt hygieniskt med döda gnagare och råttskit i dricksvattnet. Utan klordioxiden hade jag nog haft svårt att få ned några större mängder vatten.
I framtiden kommer nog en liten flaska AquaCare alltid att finnas med i packningen.
 
Precis som fowwe efterfrågar jag mindre subjektiva mätningar av vattenkvalitén innan jag tar aktivt beslut om att rena dricksvatten utanför jord/skogsbrukslandskapet. Orsak till feber och dålig mage kan lika gärna bero på dålig hygien vid toalettbestyr som bristande dylik vid hantering av mat och vatten, eller ett flertal andra faktorer (utmattning är en av dom).
Vi är 4 stycken som går ut i området kring padjelanta/sarek i övermorgon och kommer vara ute ca 9 dagar. Ingen av oss planerar att rena vattnet men jag återkommer med hur det gick för oss när jag är tillbaka till en internetuppkoppling.

Med hopp om trevlig tur,
Negativ
 
Gick på en grusväg för en månad sedan. Efter en stund så kändes vägen lång och vi började räkna döda lämlar på vägen. Vi kom upp i 68 stycken och det var på "en halvtimmes" vandring. Vet inte om det är mycket eller lite men det kändes inte så kul att dricka vattnet nedströms.
 
Vilket velande.
Klart det finns en risk att dricka orenat vatten men det är mycket i livet som är farligt. En kåsa vatten från Vättern eller annan sjö här i södern är väl få som blivit sjuka av. Då känns fjällen betydligt renare.

Lite vaksamhet så löser det sig säkert. Har Du otur kan Du stuka foten också... ;)

Skål!
 
Vilket velande.
Klart det finns en risk att dricka orenat vatten men det är mycket i livet som är farligt. En kåsa vatten från Vättern eller annan sjö här i södern är väl få som blivit sjuka av. Då känns fjällen betydligt renare.

Lite vaksamhet så löser det sig säkert. Har Du otur kan Du stuka foten också... ;)

Skål!
Så vilken var din poäng? Om du riskerar att stuka foten kan du lika gärna skita ner dig när du ändå ligger där med skadad fot? Vidtar man inte försiktighetsåtgärder även när det gäller stukning, typ att inte hoppa runt i blockmark med tung ryggsäck i jesussandaler? Eller ska man strunta i det också, eftersom man ju kan få hjärtinfarkt om man har otur? Det är ju så mycket som är farligt i livet...
För övrigt är det väl ingen som pratar om "en kåsa vatten"? En varm dag när man går tjugofem kilometer i fjällen kan det ju handla om ett par, tre liter. Minst.
 
Så vilken var din poäng? Om du riskerar att stuka foten kan du lika gärna skita ner dig när du ändå ligger där med skadad fot?

Allt handlar om grader av farlighet och acceptabla risker. Om man ska se bara riskerna är det slut med skidåkning i dalar med branta fjällsidor. Laviner går ju och en sådan bör man ju undvika.

Att ens gå in i Sarek där telefontäcking är ickeexisterande känns ju meningslöst då det finns fjällområden där man betydligt snabbare kan få hjälp i och med att telefonen fungerar.

Vet inte varför just vattnet får folk att gå i spinn så. det är en risk till javisst. Och i tråden gör vi helt uppenbarligen olika riskbedömningar. Vi är jus trots allt olika människor så det är ganska naturligt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.