Ofodrade contra fodrade kängor

Håller på att beställa Jörnkängan och har därför just varit i kontakt med Allmogejakt - bra sevice, kängan kostar 2,9 tkr med full returrätt ifall den nte passar, trots att den tillverkas på beställning.
 
Tänkte återuppliva tråden då utsidan är full med liknande frågor:

Jag ska köpa skalkängor men är fattig student så jag har inte råd med Lundhags
Finns det några andra ofodrade rejäla kängor i en lägre prisklass?

Tack på förhand
 
Har du tur kan du hitta begagnade, loppisar har haft. Ibland riktigt billigt. Börja med att ge din storlek tillkänna och leta sen flitigt i IRL världen.
 
Behöver inte ens ha tur. Tradera brukar ha ett hyfsat sortiment av billiga Lundhagskängor. Även blocket.

Mvh / Johannes
 
Man är ju komplett galen om man går i dessa;)...har själv fått äran att göra detta sent 80-tal....aldrig igen!
 
Nu kan jag inte säga hur bra de är av egen erfarenhet men har läst någonstans att Österrikiska militära kängor ska vara ett lager och bra att gå i. Finnas gott om såna på eBay.

Check out this item I found on eBay: http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=331198039441&alt=web

Tack jag får kolla upp den, tänkte passa på att fråga om skillnaden mellan en billigare Lundhagskänga (Forest) och en dyrare (Ranger)?

Jag förstår heller inte hela innebörden angående fodrat respektive ofodrat skaft, jag förstår aspekten med stabilitet/dämpning men inte hur mycket det påverkar temperaturen och fukten i själva skon?

Tack
 
Det blir varmt oavsett.....läder/läder+goretex är ingen kännbar skillnad skulle jag säga.
Det var lika svettigt i mina m59, m90, lundhags(klart varmast med cellgummi), meindel vid varmt väder;)

Måste ner till öppen mesh i skorna för att du verkligen skall känna skillnad.
Torktid är givetvis annorlunda...men inte vid svett i skon, utan vid 100% nertramp där vatten forsar in över stövelskaft....där tar goretex längre...ingen dealbreaker för mig dock.

Obs ingen absolut sanning som gäller alla här inne...utan min åsikt och personliga erfarenhet ;)
 
Det blir varmt oavsett.....läder/läder+goretex är ingen kännbar skillnad skulle jag säga.
Det var lika svettigt i mina m59, m90, lundhags(klart varmast med cellgummi), meindel vid varmt väder;)

Måste ner till öppen mesh i skorna för att du verkligen skall känna skillnad.
Torktid är givetvis annorlunda...men inte vid svett i skon, utan vid 100% nertramp där vatten forsar in över stövelskaft....där tar goretex längre...ingen dealbreaker för mig dock.

Obs ingen absolut sanning som gäller alla här inne...utan min åsikt och personliga erfarenhet ;)

Ok intressant, är dock lite nyfiken om det skiljer sig mycket mellan ex 1 lagers och 3 lagers överlag?
:)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.