Ofodrade contra fodrade kängor

Har ettpar Lundhags Ranger jag är mycket nöjd med. Men som inlägget ovan skrev; Bra sockor är a och o! För egen del tycker jag Smartwools är bäst.
 
Visst är Lundhags rangers fodrade kängor?

Har varit inne på Haglöfs solite när det gäller fodrade men nu fick jag ett alternativ till dom :)
 
Alla i den här tråden nämner Lundhags ofodrade kängor. Men hur är det med Lundhags fodrade kängor, är de lika svåra att torka som andra tillverkares fodrade kängor?
 
Slutna celler

Fodret i skaftet som vissa av Lundhags kängor har ska vara gjort av slutna celler, dvs det suger inte åt sig något vatten.

Mina Lundhags Alaska har lite stoppning längst upp på skaftet precis som Ranger och Bielne och jag har aldrig märkt eller ens reflekterat över att stoppningen blivit blöt när jag badat med kängorna.
 
"Mina Lundhags Alaska har lite stoppning längst upp på skaftet precis som Ranger och Bielne och jag har aldrig märkt eller ens reflekterat över att stoppningen blivit blöt när jag badat med kängorna."

Aha därför jag misstog mig när jag såg bilden på kängan..
Den verkar ha en lagom skaftstorlek tycker jag. Kan nog bli den..
 
Den absoluta jackpotten när det gäller ofodrade kängor är Jörnkängan, de är handgjorda och liknar Lundhags förutom att de är lättare, mjukare och smidigare!
Se recensioner här.
Det enda kruxet med Jörn är att de är svåra att få tag på, företaget som tillverkar dem är ett litet familjeföretag som då och då får stororder från försvaret, när en stororder trillar in är de upptagna 1-2 år framåt och tar inte emot beställningar.

Men det är bara att chansa! Ring 0916-101 21.

Ibland kan man få tag på ett par från återförsäljare som exempelvis J Jensen

Dom kängorna verkar riktigt bra! Har ringt företaget två dagar i rad men inget svar, kanske dom fått en stororder då..:) Såg dock att dom är lite väl dyra, läste en siffra kring 4 000. Så jag tror det får bli en senare fråga..
 
Efter att jag haft åtskilliga GoreTex kängor så tröttnade jag på att de börjar läcka efter nåt år eller två.
Likaså tjock stoppning som ALDRIG torkar, när man gått ner sig i nått kärr...

Lundhags Professional High övertygade mej att ALDRIG mer köra med fodrade kängor.
Tunn ull liner + tjock raggsocka. Vid läger så trär jag sockarna över en flaska med varmvatten och tar med mej i sovsäcken samt innersulorna. Då är "fodret" torrt och skönt på morgonen.
Lite ev. småfuktiga och kalla kängor spelar ingen som helst roll då foten är så pass väl isolerad.

Sen har jag hört att Lundhags har bra service om nåt händer med kängorna och det gör att det känns som ett tryggt val.
 
Har själv mest erfarenhet av fodrade kängor, och blir mest rädd när folk börjar prata om kängor som sitter fast i sitt foder, så ja, jag har mina fördomar. Men, ni som tycker att fodrade kängor är vettiga nämner "bekvämlighet" som ett argument. Vad, mer specifikt, är det ni menar är bekvämare med fodrade kängor än ofodrade?
 
De är lika enkla att använda som vanliga skor, bara sticka ner fötterna och traska i väg. Funkar med ett par tunna strumpor. För korta turer, snöslask på stan och när man bara ska gå ett varv runt huset är de svårslagna. Men som sagt så blir de fuktiga och förblir så tills man torkar dem vid en värmekälla, detta spelar naturligtvis ingen roll när man bara går runt huset eller kommer hem på kvällen, då är de toppen. Mina fodrade är ganska mjuka så de funkar mycket bättre på asfalt och betong än mina ofodrade som är gjorda för tunga bördor i svårterräng.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.