Förteckning över riksrösen?

Innan jag besvärar Lantmäteriet så tänkte jag kolla om någon känner till någon lista över riksgränsrösena mellan Norge, Sverige och Finland? Med positionering vore ju kul.
Det ska visst vara dryga 350st.
 
Innan jag besvärar Lantmäteriet så tänkte jag kolla om någon känner till någon lista över riksgränsrösena mellan Norge, Sverige och Finland? Med positionering vore ju kul.
Det ska visst vara dryga 350st.

Tyvärr har jag inget svar på din fråga, men några har jag stött på genom åren, bla detta förrförra året. Ligger här. Om du zoomar in kartan till grad 8 på hitta.se så kan du se dem efter gränslinjen. Numreringen verkar lite förvirrad. Vi gick på ett annat röse i närheten som hette samma sak (RR 277A)och längre bort fanns även RR277.
 

Bilagor

  • riksrose.jpg
    riksrose.jpg
    84.3 KB · Visningar: 2,984
Tyvärr har jag inget svar på din fråga, men några har jag stött på genom åren, bla detta förrförra året. Ligger här. Om du zoomar in kartan till grad 8 på hitta.se så kan du se dem efter gränslinjen. Numreringen verkar lite förvirrad. Vi gick på ett annat röse i närheten som hette samma sak (RR 277A)och längre bort fanns även RR277.

Allt beror väl på hur man läser men RR277, 277A och 277a är som det går att läsa tre skilda positioner och rösen.
 
Allt beror väl på hur man läser men RR277, 277A och 277a är som det går att läsa tre skilda positioner och rösen.

Jo, det förstår jag men logiken kunde ju vara mer "användarvänlig". Om rösena vore döpta till "277, 278, 279, 280" så krävs inget snille för att gissa att nästa bör heta 281. Nu fattar inte jag varför det finns ett 277, ett 277a och ett 277A medan det finns 276, 276A och 276B - samtidigt som det bara finns ett 278, utan vare sig A eller B. Det finns säkert en logik men den är inte direkt uppenbar.
 
Jag gissar att siffrorna stegas upp en siffra varje gång gränsen ändrar riktning (svänger). Och att A, B, C är kompletteringsrösen längs en rät linje mellan 2 huvudrösen.

Edit: Dock så finns röse 155A strax söder om Sylarna där gränsen ändrar riktning. Kan det månne vara undantaget som bekräftar regeln...

Väntar med spänning på att någon snart kommer med en riktig förklaring till nummerserien
 
Senast ändrad:
varför?

vet inte varför Lantmäteriet skulle ha satt koordinater på hela kedjan av riksröser. Men om du går in på...
http://gis.lst.se/lanskartor/
och zoomer passande in på Norgesgränsen hittar du lätt alla rösen. I min "hemtrakt" t ex 249, 249a och 249A inom 4-5 km rätt linje. Alttså har bokstaverna annan betydelse än du trodde (hörnmarkering o dyl).
Mha din karta, t ex BD10 hittar du lätt själva koordinatsätt för rösarna om du börjar med ett hörn i de 5x5 km rutter som syns på nätkartan el 2x2 km på fjällkartan

Längs hela norska gränsen är det väl rösar nog att koordinatsätta till en ganska lång vinterkväll norrut:cool:
 
Bara lite nyfiken: Vad tänker du göra?

HåkanF

Det vet jag inte ens själv, man har så många tankar som snurrar i skallen.

Men en sak är säker, jag tänker inte sitta och mäta in varenda ett från kartor.
Hade det funnits som alternativ hade jag ju inte behövt fråga efter en lista.

Intressant är att det tydligen inte är så solklart beträffande gränsdragningen mot Finland.
Tack Seobs. :)
 
Det finns en gränsbok med positionerna på varje sten, minst en i Sverige och en i Norge, då vår gemensamma riksgräns är en ömsesidigt gillad gräns. Gillade gränser råder det inget överflöd av.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.