Hund i naturreservat

Jag har personligen inte varit i Vålådalen men på kalfjäll är stora områden helt plana med ris som högsta "buskar" och träd finns inte... Renar med mankhöjd <60 cm kanske inte syns :) Ar man osäker så kan man som skrivet alltid koppla "bara för att".

Googlade på Vålådalen och hittade bl.a. denna bild:
2187509905_6aa6dd36a9.jpg


Nu vet jag inte alls hur det ser ut i Vålådalen. Men då svaret från lst löd "Är hundägaren det minsta osäker på ifall ren finns på trakten skall hunden kopplas." så måste det ju innebära att hunden alltid ska vara kopplad om det finns buskage, klippor, träd mm som kan dölja renar som befinner sig i närheten.
 
Större delen är kalfjäll: http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/1C3217CB-DA00-4173-9045-18FE1BE53E93/0/valadalen.pdf Det kan ju hända men jag har nog inte mött renar nere i skogen sommartid. Kring vägar med bil men aldrig på vandring när jag tänker efter (undviker ju iofs att vandra i skog, det är ju utsikt jag vill åt i regel). Låt oss köra på med sunt förnuft när lagar och regler tillåter och lita på att vi hundägare inte är ansvarslösa tokar, speciellt vi som är friluftsmänniskor.

jag tycker iofs att merparten av bilderna man får fram när man googlar Vålådalen innehåller skog..
 
Intressant

skrivning från länsstyrelsen.

Gör att jag har lite bättre samvete att ibland ha min hund lös vid skidåkning på kalfjället där jag kan överblicka att inga renar finns närmaste kilometern eller drygt det.

Thure
 
jag tycker iofs att merparten av bilderna man får fram när man googlar Vålådalen innehåller skog..

Ursprungsinlägget handlar om en otrevlig och onödig incident vid Gåsenstugorna.

Bilder i ordning
DSCN0863.JPG = Taget vid Gåsenstuorna i riktning söderut (Helags)
DSCN0864.JPG = Gåsenstugorna, riktning NÖ
DSCN0883.JPG = Taget vid Gåsenstugorna i riktning västerut (Sylarna)


Googlar man på hundhatare får man fram massa bilder på folk som ser skitnödiga ut... Märkligt vad man får fram när man googlar...
 

Bilagor

  • DSCN0863.JPG
    DSCN0863.JPG
    59.1 KB · Visningar: 280
  • DSCN0864.JPG
    DSCN0864.JPG
    62.4 KB · Visningar: 281
  • DSCN0883.JPG
    DSCN0883.JPG
    55.3 KB · Visningar: 289
Jag har gått en del i fjällen med hund och har honom alltid i lång lina. Han har där en frihet kring oss som vandrar, samtidigt som jag enkelt kan hålla honom om det skulle dyka upp en ren eller liknande bakom nästa sten. Det har aldrig varit några problem med trassel eller att linan på något sätt är i vägen. Min hund lyssnar bra men visst finns ett stort intresse av det vilda, något som visserligen tonats ned något efter allehanda möten på kalfjället.

Att gå med vanligt koppel har jag aldrig ens funderat på och då jag ofta klövjar honom så sitter linan naturligt i väskan. Jag kan förstå de som anser att deras hund fixar att gå okopplad men jag vet att det finns en risk att min drar iväg om han lockas av något riktigt intressant så ett okopplat alternativ har inte varit aktuellt.
 
Uppenbart är att flera hundägare har svårt att läsa och förstå mars-augusti. Jodå det gäller även fido och fiffi. Svårare är det inte.
 
Då vill jag ha en länk som visar att det är absolut koppeltvång (eg. kopplingstvång), i motsats till bara koppeltvång, i Vålådalen i juli - tack. I början av tråden står det vad kopplingtsvång innebär.

Edit: Nu tolkade jag som att du menar att det skulle vara tvång med koppel om halsen mars-augusti men jag kanske drog en förhastad slutsats?

Uppenbart är att flera hundägare har svårt att läsa och förstå mars-augusti. Jodå det gäller även fido och fiffi. Svårare är det inte.
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
När det gäller nationalparker så får man överhuvudtaget inte medföra hund. Detta stod det iaf på skylten när jag gick in i Abisko Nationalpark med min hund för några år sedan.

När jag står där och läser på skylten så kommer det 3 st samer med varsin fyrhjuling och 3st lösspringande hundar som dessutom var nära att ryka ihop med min hund som jag då hade kopplad.
Det var inte svårt att ta beslutet att gå in i nationalparken med hunden då. Men jag höll honom kopplad. Det var ingen som sa någonting om det när vi kom fram till Abiskojaure.

Sen undrar jag vad en kopplad hund skulle åstadkomma för skada i en nationalpark? Har svårt att förstå detta när man ser spåren efter fyrhjulingarna som uppenbarligen rullat fram och tillbaka genom nationalparken mer än den gången jag såg dem.

I Abisko får man ha hund med sig efter markerade leder.

I de flesta, läs troligen alla, nationalparker i Norrbotten får man ha med sig hunden under våren. För Sarek gäller

Hund
Det är förbjudet att medföra hund i nationalparken. Under tiden 1 januari - 30 april får du medföra kopplad hund. Kopplad hund får dock medföras hela året på Kungsleden genom parken.
 
Googlar man på hundhatare får man fram massa bilder på folk som ser skitnödiga ut... Märkligt vad man får fram när man googlar...

Kan ju kanske tycka att det inlägget var lite onödigt...


Om du söker på Vålådalen bland bilderna på utsidan får man faktiskt fram massor med bilder som visar just skog!? Hur ska jag veta att det inte finns kvar skog alls (skövlad??) eller att användarna som tagit bilderna uppenbarligen inte har kunskapen att avgöra vart man är någonstans...
 
För ordningens skull kanske jag ska tillägga att jag är långt ifrån hundhatare. Har haft både hund och katt men kan inte längre pga mitt jobb. Dock har jag stor erfarenhet av hundägare som släppt sina hundar lösa dagligen i fågelskyddsområde och naturreservat där det uttryckligen har varit förbjudet. När man påpekat det är svaret oftast att det ska man skita i.

Naturälskare som t.ex. vandrar i fjällen brukar som regel bry sig betydligt mer än så, det är jag fullt medveten om.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Bjornligans.draghundar hund med klövjeväska Fjällvandring 27
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.