Hund i naturreservat

Det där med att skjuta gäller nog oavsett om hunden är bofast och med eller utan klövjeväskor :) Jag har aldrig hört det hända men man får se det ur samernas perspektiv. Om en hund jagar och sprider en renhjord så kanske man förstör massor av arbete för dem. Det värsta skulle ju vara om den gav sig på dem fysiskt också. Det kan hända att en vaja lämnar sin kalv osv. pga stressen av en hund så det finns flera risker.

Läs till exempel på den här jaktkartan om förhållningsregler vid ripjakt på renbetesfjäll:

http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/391F1517-F4DA-4C8D-8BF9-F5F4B55D1562/0/stromsund_2010_2011.pdf

"5. Jakt skall ske på sådant sätt att olägenhet av betydelse inte uppkommer för rennäringen. Exempel på områden där olägenhet av betydelse kan uppkomma är
där samling, skiljning och slakt av ren sker under hösten samt känsliga avsnitt av flyttvägar. Jakträtten gäller ej inom 500 m från ansamling av minst 25 renar inom
ett område om 100x100 meter eller mindre. Det ankommer på jägaren att informera sig om var risk för störning av renskötseln kan inträffa samt att avstå från jakt
inom sådana områden. Jägaren bör vara observant på att störningar kan inträffa över hela jaktområdet.

6. Jakträtten gäller ej inom 1 000 meter från:
- arbetshage för renskötsel eller slaktplats under tid när anläggningen används
- område där renar samlas ihop, flyttas eller drivs
- inhägnat område för får eller andra betesdjur under tid när djuren finns i området
- permanentbostad, renvaktarstuga eller fritidshus.
Jakträtten får endast utövas nära bostad och enstaka byggnad om denna endast används av tillståndshavarens eget hushåll. Jakträtten nära enstaka byggnad får
endast utövas om någon inte vistas i eller i nära anslutning till byggnaden. Det åligger även jägaren att ta reda på var bebyggelse finns samt att undvika jakt kring
bebyggelse enligt ovanstående villkor.

7. Jakttillståndet gäller ej för
- Inom kommunområden på renbetesfjällen i Jämtland län tiden 5 sep -19 sep (älgjaktsuppehåll).
- jakt efter rådjur, andfåglar m.fl. arter (se respektive läns hemsidor).
- snarning.
- träning av stående och stötande fågelhund efter följande datum i resp. län. för Jämtlands län, sista februari, för Västerbottens
län 15 mars, för Norrbottens län 30 april.
- mer än åtta ripor och tre skogshönsfåglar av arterna orre och tjäder per jaktdag.
Hund som ofredar ren får ej medföras vid jakt. Hund skall hållas kopplad vid färd över mark som inte är upplåten."

Nästa fråga blir hur hårt lagen i praktiken efterlevs. Det finns ju som bekant många lagar som i praktiken inte används utan bara tas till i nödfall. I det här fallet skulle jag kunna tänka mig att lagen ämnad för bofasta hundar i trakten och har som syfte att möjliggöra för samer att skjuta hundar som jagar deras renar och inte i första hand riktar sig mot klövjeväskbärnade fjällvandrarhundar.
 
I det här fallet skulle jag kunna tänka mig att lagen ämnad för bofasta hundar i trakten och har som syfte att möjliggöra för samer att skjuta hundar som jagar deras renar och inte i första hand riktar sig mot klövjeväskbärnade fjällvandrarhundar.

Finns nog gott om klövjeväskbärande fjällvandrarhundar ( vad nu det är...) som jagar ren om dom får chansen... Koppla hunden.
 
Jag förstår riskerna med lösspringande hundar och inser vad det innebär för samer och renar om hundar jagar och hetsar renar som splittras och lämnar sina kalvar. Därför skulle jag aldrig låta en hund gå okopplad om det fanns minsta risk att han skulle dra iväg efter en ren. Som svar på ditt inlägg Staffan. Om jag inte tillåter min hund att jaga ren så gör han inte det.

Regler för att skydda kalvarna finns ju i hela Sverige i och med lagen kring perioden 1/3 - 20/8 så det är ingen skillnad i fjällen.

Att ha hunden okopplad kräver mer av både hund och husse men med rätt hund och sunt förnuft tycker jag att man kan gå med hunden okopplad på sensommarfjället.

Men det spelar egentligen ingen roll vad jag anser. Någon som har erfarenheter av hur §93 i rennäringslagen efterlevs? förekommer det att böter uttdelas i fall då hunden inte missköter sig?
 
Beträffande

min egen hund så har jag den kopplad när det finns skäl till det. Och renar i närheten blir han väldigt exalterad av och börjar med jaktskall. På fjället är han kopplad. Det enda undantaget är mycket besvärlig utförskörning på skidor med eller utan pulka där jag riskerar att skada honom om han är kopplad. Men så fort föret medger kopplar jag honom igen.

Men visst skiljer det från hund till hund, ras till ras, och från husse till husse matte till matte hur väl hunden följer kommandon. Det finns emellertid många hundrädda att ta hänsyn till. Respekt för både andra människor och djur måste vara grundregeln för hundförare.

Din attityd stigdaniel är att du bryr dig mera om din hund än om omgivningen. Det är problematiskt.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_7067.JPG
    IMG_7067.JPG
    65.3 KB · Visningar: 632
Vad är det för skada som hunden medför?

När det gäller nationalparker så får man överhuvudtaget inte medföra hund. Detta stod det iaf på skylten när jag gick in i Abisko Nationalpark med min hund för några år sedan.

När jag står där och läser på skylten så kommer det 3 st samer med varsin fyrhjuling och 3st lösspringande hundar som dessutom var nära att ryka ihop med min hund som jag då hade kopplad.
Det var inte svårt att ta beslutet att gå in i nationalparken med hunden då. Men jag höll honom kopplad. Det var ingen som sa någonting om det när vi kom fram till Abiskojaure.

Sen undrar jag vad en kopplad hund skulle åstadkomma för skada i en nationalpark? Har svårt att förstå detta när man ser spåren efter fyrhjulingarna som uppenbarligen rullat fram och tillbaka genom nationalparken mer än den gången jag såg dem.
 
Jag vill gärna tro och hoppas att jag tar hänsyn till min omgivning då jag inte låter hunden störa vilt eller gå fram till okända människor (potentiellt hundrädda). Däremot tycker jag att det är en hundlig rättighet att gå okopplad och en mänsklig skyldighet att uppfostra sin hund så att detta blir möjligt och då vill jag inte att folk ska tvinga på min hund ett koppel bara för att det är mer lämpligt så.

Det jag skriver måste ses i ljuset av att min hund är väldigt lugn och jag gissar att i de lägen då du kopplar din hund så kallar jag in min hund att gå tätt vid min sida för att inte störa eventuellt hundrädda.

Vilken vacker bild! Det är en snygg hund du har. Jag måste kontra med en bild från vår senaste tur
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    70.3 KB · Visningar: 617
Det är ju väldigt olika beroende på var man befinner sig också. Ett av ställena där vi jagar i Jämtland har jag bara stött på en enda same med egna hundar på några höstar. Senast i Hemavan mötte vi några andra jägare med egna hundar på tre dagar. Att alltid ha hunden kopplad, speciellt i fjällen, skulle göra upplevelsen fattigare tycker jag. Där man väldigt troligt stöter på folk med jämna mellanrum så är det förstås koppel som gäller. När vi nått kadaverdisciplin vad gäller stadga kanske saken blir en annan. Dock så vet jag att koppel på gör att det känns bättre för eventuella hundrädda som då ser att hunden inte kan komma fram till dem.

Fina bilder! Här kommer också en fin hund men jag är ju lite lätt partisk.



Det finns emellertid många hundrädda att ta hänsyn till. Respekt för både andra människor och djur måste vara grundregeln för hundförare.
 

Bilagor

  • hund.jpg
    hund.jpg
    75 KB · Visningar: 589
När jag står där och läser på skylten så kommer det 3 st samer med varsin fyrhjuling och 3st lösspringande hundar som dessutom var nära att ryka ihop med min hund som jag då hade kopplad.

Det är nog svårt för deras hundar att valla ren kopplade, eller vad tror du? Är du dessutom säker på att det inte var din hund som var nära att ryka ihop med deras hundar?
 
Gissar att detta stoppar diskussionen? Du får inte ha hunden lös på detsätt som du har beskrivit.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
Tillsyn över och omhändertagande av hundar i marker där det finns vilt
16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.


17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd skall i stället polismyndigheten underrättas. Om jakträttshavaren eller den som företräder honom eller henne inte vill ta hand om hunden, skall i stället polismyndigheten omhänderta hunden.
Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten avliva hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt.


18 § Har inte ägaren eller innehavaren, efter det att kostnader betalats enligt 20 §, återtagit hunden inom fem dagar efter det att han eller hon underrättades om omhändertagandet eller, om ägaren eller innehavaren inte är känd, inom tio dagar efter det att polismyndigheten underrättades, får jakträttshavaren behålla hunden eller polismyndigheten, efter utredning, besluta att sälja, skänka bort eller, om hunden utgör en fara för människor eller djur eller om det annars finns särskilda skäl, avliva hunden.


FAKTA Rättsfall
Lycksele tingsrätt B 24-00.

Den 11 augusti 1999 ertappades en norsk hundägare med två lösa settrar i svensk fjällterräng. Norrmannen sade sig träna hundarna och att han hade full kontroll över dem. När hundarna upptäcktes var de ur synhåll för norrmannen.

I sin bedömning hänvisade tingsrätten till förarbetena till § 6 jaktlagen där det framgår att hunden i princip måste vara under samma kontroll som när den förs i band, och att bestämmelsen med hänsyn till viltet skall tolkas och tillämpas med stränghet. Tingsrätten fann också att hundarna befunnit sig i vart fall 60 meter från norrmannen, och att denne inte haft ögonkontakt med hundarna.

Tingsrätten dömde norrmannen till 5.700 kronor i böter för grov oaktsamhet, eftersom han underlåtit att hålla sina hundar under sådan tillsyn att de hindrats att löpa lösa i marker där det fanns vilt.

Lunds tingsrätt B492-00.
Hundägaren hade under tiden 25-31 oktober och 19 december 1999 inte hållit sina två hundar av rasen bordercollie under sådan tillsyn att de hindrats att driva eller förfölja villebråd.

Hundarna hade i en remis med 80 utsatta fasaner förföljt och skingrat fåglarna till andra platser, som inte var tillgängliga för jakträttshavaren. Förlusten beräknades till 50 fasaner till ett värde av 200 kronor per fasan.

Tingsrätten dömde hundägaren att utge skadestånd till jakträttshavaren med 10.000 kronor samt 900 kronor i böter för brott mot jaktlagen.

I rättsfallen fastslås några viktiga principer vid tolkningen av § 6 jaktlagen.

Det är grovt oaktsamt och straffbart att under förbudstiden låta hund löpa lös utan att vara under full kontroll, vilket i princip innebär att den skall vara kopplad. Det behöver heller inte styrkas att hunden har stört något vilt. När det gäller skadekriteriet är det tillräckligt att hunden under icke förbudstid stör och skingrar vilt för att hundägaren skall bötfällas och åläggas skadestånd.
 
Eh - har du läst någonting alls av ovanstående? TS har ju dessutom haft hunden nära sig. Det enda jag har att anmärka på är att han inte hade koppel med sig. Det är ju bra om man ser t.ex. renar på håll för att kunna koppla hunden.

Rättsfallen du hänvisar till handlar om att hundarna var utom synhåll eller till och med jagade. I det här fallet finns inget kopplingstvång i det naturreservatet (läs speciellt min länk i inlägg nr 2).

Gissar att detta stoppar diskussionen? Du får inte ha hunden lös på detsätt som du har beskrivit.

...massa text...
 
Senast ändrad:
Frågeställningen var: ” Vet någon vad som gäller i detta naturreservat och generellt? Just naturreservat och nationalparker brukar vara väldigt tydliga med vad som gäller för hundar eftersom de kan ställa till så stor skada för ett känsligt djurliv.”

Dessutom var detta under denna tid och plats: ” Vi var och vandrade i Härjedalen/Jämtland i somras”


”16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.”

Lunds tingsrätt B492-00.
”Det är grovt oaktsamt och straffbart att under förbudstiden låta hund löpa lös utan att vara under full kontroll, vilket i princip innebär att den skall vara kopplad. Det behöver heller inte styrkas att hunden har stört något vilt.”


Slutsatts: Hunden skall vara kopplad. Detta enligt både lag och prejudicerande dom(ar).
Att det inte står speciellt att något gäller inom ett visst område betyder inte att det är tillåtet.

Enligt lag skall ju hunden vara kopplad, och behöver den inte vara det inom ett visst område meddelas detta. För att påminna okunniga så kan det tilläggas vid känsliga områden att här är det koppeltvång.

Jämför med bilbälte, det är krav på bilbälte när du kör bil, dock finns det undantag för när du inte behöver använda det. Åker du dit på en 70-väg utan bälte och försöker med "Det fanns ju ingen skylt om detta" så funderar nog polisen på om de ska dra ditt kort eller ge böter...
 
Hmm... jag har nog kanske cyklat lite men jag vidhåller ändå att kopplingstvång inte till 100% innebär koppel om halsen.

Kolla även mitt inlägg nr 5 angående kopplingstvång.

"Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti". Dvs. har man en väldigt väldresserad hund, t.ex. jakthund med bra stadga, så behöver inte kopplingstvång vara liktydigt med koppel om halsen på hunden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Bjornligans.draghundar hund med klövjeväska Fjällvandring 27
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.