Hund i naturreservat

Vi var och vandrade i Härjedalen/Jämtland i somras. Turen gick: Kläppen-Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Kläppen.

Ni som känner till området vet att området kring Gåsen och Vålåstugorna ingår i Vålådalens naturreservat och eftersom vi vandrade med hund så läste vi vilka regler som gäller i reservatet noggrannt. Vid skyltarna till reservatet stod:

För dig som besöker Vålådalens naturreservat är det förbud mot att:

- störa djurlivet, exempelvis genom att klättra i boträd eller medvetet uppehålla sig närmare än 100 meter från rovfågelbo, lya eller gryt
- göra åverkan på mark eller växtlighet, torrträd och vindfällen inräknade
- vid eldning använda annat än döda grenar, medhavd ved eller ved från de förråd som anordnats i reservatet
- framföra motorbåt
- färdas med båt (inklusive kanot) på Rekån uppströms Rekåstugan som är belägen cirka 1,5 kilometer från Rekåns mynning
- framföra motordrivet fordon i terräng
- utan länsstyrelsens tillstånd landa med luftfarkost.


Vi blev glada över att det inte var specificerat att hund skall vara kopplad eftersom vi har en väldigt from Cockerspaniel som håller sig nära oss och inte ens jagar lämmlar och än mindre drar efter renar.

Stugvärden på Gåsen tyckte dock att vi var väldigt oansvarsfulla och sade att vi kunde åka på böter ifall vi blev påkomna av en naturvårdare. Vi påpekade att det inte stod något om koppeltvång på informationstavlorna men han menade att det var underförstått att hundar i naturreservat skall hållas kopplade.

Vet någon vad som gäller i detta naturreservat och generellt? Just naturreservat och nationalparker brukar vara väldigt tydliga med vad som gäller för hundar eftersom de kan ställa till så stor skada för ett känsligt djurliv.
 
Finns

uppgifter om ovillkorligt koppeltvång i naturreservat: Se https://www.flashback.org/t293288 som hänvisar till Kennelklubben.

Men jag har svårt att hitta några uppgifter om ovillkorligt koppeltvång på naturvårdsverkets sida.

I många naturreservat är det absolut koppeltvång vilket tyvärr många hundägare skiter i.

Sedan finns tolkningsproblematik. Jag har stött på tillsyningsmän som hävdat regler som inte står på skyltar eller som jag inte menar finns stöd för på skyltar.

Renskötseln har speciella regler. http://www.natur.huddinge.se/alleman/pdf/hund.pdf citat nedan

"Kopplingstvång i fjäll och skyddad natur
I vissa fall gäller absolut kopplingstvång, och då finns inget utrymme för egna
tolkningar av lagen. I nationalparker och naturreservat gäller med stöd av
Miljöbalken nästan undantagslöst att hund ska vara kopplad. Rennäringslagen
föreskriver kopplingstvång i områden där renskötsel förekommer
, och det är ju i
större delen av fjällen. En lösspringande hund som ofredar renar får dödas av den
som äger eller vårdar renarna."

Men vad står det i själva lagtexten? Koppel respektive hund finns inte nämnt i http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19710437.HTM vad jag kan hitta.


Thure
 
Jag kanske är annorlunda, men jag anstränger mig att inte ge hundnegativa människor nâgon anledning att gnälla.
Jag vet att jag kan hävda att jag har kontroll pâ hunden i alla lägen men varför ta en debatt när det är sâ enkelt att koppla pâ ett flexi och göra alla nöjda och glada.
 
Thure, jag vet inte om du kollade min länk? Det var väldigt detaljerat skrivet om kopplingstvång, inte hund alls och så vidare för varje enskilt reservat så trådskaparen har hyfsat säkert rätt.

http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/Hund/

"… och i naturreservat
I de flesta naturreservat gäller kopplingstvång, framför allt är det så i naturreservat med känsligt djurliv eller många besökare. Se informationsskylten vid entrén till naturreservatet eller fråga din länsstyrelse eller kommun."

Kopplingstvång blir ofta feltolkat av de som inte läst på:
http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Fragor-och-svar/Vad-ar-det-egentligen-som-galler-om-kopplingstvang-under-var-och-sommar-/

"Under tiden 1 mars till 20 augusti måste du hålla din hund under extra stor uppsikt när ni är ute i naturen. Detta framgår av paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, där det står att hundar ska hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt.

Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden 1 mars till 20 augusti."
 
För att det på många platser är tillåtet att vara i naturen med hunden lös? Det är ju roligt att vara i skogen eller på fjället med hunden. Att alltid ha koppel på är tråkigare och flexikoppel vet jag ingen jägare som använder. Jag tänker också väldigt mycket på att inte försöka störa någon annan, men när jag har rätt i lagen så känns det lite märkligt att tassa på tå i onödan.

PS. Vet inte riktigt vad du menar med "enkelt att koppla på en flexi". Om du menar att koppla hunden när man möter människor så är jag med dig. Om det innebär att gå med hunden kopplad 100% av tiden på vandring eller liknande så är jag inte det.

Jag kanske är annorlunda, men jag anstränger mig att inte ge hundnegativa människor nâgon anledning att gnälla.
Jag vet att jag kan hävda att jag har kontroll pâ hunden i alla lägen men varför ta en debatt när det är sâ enkelt att koppla pâ ett flexi och göra alla nöjda och glada.
 
Thure, jag vet inte om du kollade min länk? Det var väldigt detaljerat skrivet om kopplingstvång, inte hund alls och så vidare för varje enskilt reservat så trådskaparen har hyfsat säkert rätt.

http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/Hund/

Längre ned i samma korta dokument http://www.naturvardsverket.se/sv/A...lighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/Hund/ står också. "I ett område där renskötsel bedrivs ska hundar, som inte används i renskötseln, kopplas. Detta gäller också när renar flyttas. " Men var har vi lagtexten?

Thure
 
Ovillkorligt koppeltvång råder inte i naturreservat utan varje reservat har sina egna regler. Naturvårdsverket skriver på sin hemsida:

"Varje naturreservat är unikt och har därför egna föreskrifter för att bevara naturvärden. Syftet med naturreservatet avgör vilka begränsningar som gäller. Skyltar informerar om vad som gäller när du besöker naturreservat. Du kan också kontakta din kommun eller länsstyrelse för information."

Det måste väl ändå visa att något absolut koppeltvång inte råder i just detta naturreservat. Annars hade det stått på informationstavlorna.

Gundj. Det är stor skillnad på upplevelsen om jag har hunden kopplad eller inte. Både för mig och för hunden. Och varför ska jag ha den kopplad om det inte behövs? Då tycker jag att jag gör bättre nytta om jag tar en eventuell debatt för att få mer förståelse för att ha hunden okopplad.

Sen var det det där med rennäringen... Det låter onekligen som en väldigt hård regel eftersom många okopplade hundar inte stör renarna . Den regeln skulle ju göra det omöjligt att vandra med okopplad hund på fjället. Utan civil olydnad vill säga.
 
Den redan hundnegative fâr bara vatten pâ sin kvarn om man tjafsar med dom , och man riskerar ytterligare inskränkningar i rätten att ha hunden med sig.
Därför tycker jag det är en liten uppoffring att koppla upp hunden när man har annat folk ikring sig.
Som hundägare i Sverige jobbar man ständigt i motvind och fâr tänka sig lite för oavsett vad man igentligen tycker.

Sen är det tyvärr sâ att det är ett fâtal hundar som verkligen är 100% viltrena oavsett vad ägaren säger.
Jag skulle gissa att ca hälften av de hundar jag stött pâ under mentaltester och beskrivningar där ägaren säger i förväg att jaktlustmomentet kan vi hoppa över, h*n jagar inte, har gett sin förare en överraskning.
 
Rennäringslagen

Det stämmer ju som sagts tidigare. Hittade detta i 93 § i rennäringslagen.

"När renar befinner sig inom betesområde där renskötsel då är
tillåten, skall hund i trakten som ej användes i renskötseln hållas i
band eller instängd, om ej länsstyrelsen medger annat. Detsamma
gäller när renar flyttas, såvida hundens ägare i förväg underrättats
om tiden för flyttningen."

För hårt tycker jag. Vi som inte ens hade koppel med på turen. Det borde betyda att stugvärden hade rätt i sak men med fel motivering. Det var inte i naturreservatet hund skulle vara kopplad utan i renbetesområdet.

Nästa fråga blir hur hårt lagen i praktiken efterlevs. Det finns ju som bekant många lagar som i praktiken inte används utan bara tas till i nödfall. I det här fallet skulle jag kunna tänka mig att lagen ämnad för bofasta hundar i trakten och har som syfte att möjliggöra för samer att skjuta hundar som jagar deras renar och inte i första hand riktar sig mot klövjeväskbärnade fjällvandrarhundar.

Någon som har erfarenhet av hur lagen efterföljs? Nån som fått böter?
 
Det blev lite fel då jag hänvisade till mitt tidigare inlägg nr 2 och den här länken: http://www.lst.se/jamtland/amnen/naturvard/Skyddad_natur/Regler/index.htm

Hundar och renar blir ju lite specialfall. Jag jagar ripa på just renbetesfjäll, till i alla fall en del samers förtret, och då får man ju tänka till lite extra. Det är ju hårda bandage där en renägare har rätt att döda hunden om den driver renar men jag har aldrig hört att det har hänt (att någon fått en hund skjuten av den anledningen). Jag har heller inte varit med om att någon hund gått efter renar, brukar inte vara ren där vi jagar. Dock så går vi med kopplade hundar på vägen till och från markerna oftast. Det är väl främst för att hundarna inte ska vara i jakt-mode hela dagarna utan slappna av och förstå att nu går vi bara.

Längre ned i samma korta dokument http://www.naturvardsverket.se/sv/A...lighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/Hund/ står också. "I ett område där renskötsel bedrivs ska hundar, som inte används i renskötseln, kopplas. Detta gäller också när renar flyttas. " Men var har vi lagtexten?

Thure
 
Den redan hundnegative fâr bara vatten pâ sin kvarn om man tjafsar med dom , och man riskerar ytterligare inskränkningar i rätten att ha hunden med sig.
Därför tycker jag det är en liten uppoffring att koppla upp hunden när man har annat folk ikring sig.
Som hundägare i Sverige jobbar man ständigt i motvind och fâr tänka sig lite för oavsett vad man igentligen tycker.

Jag tror tvärt om. Ifall alla väldresserade hundar som utan problem hanterar ett "människomöte" på ett bra sätt alltid vore kopplade så blir det svårare att få acceptans för att ha sin hund okopplad. "tjafsa" med dem ska man förståss inte göra, men ifall vi vill kunna gå med hund okopplad så måste vi väl kunna argumentera för det och visa att det går. Gömmer vi oss så göder vi ju bilden av att alla hundar är kopplade och klarar inte av att gå lösa. Okopplade hundar måste bli en naturlig del av ute- och friluftslivet. "Annat folk omkring sig" har man ju mest hela tiden.

Sen är det tyvärr sâ att det är ett fâtal hundar som verkligen är 100% viltrena oavsett vad ägaren säger.
Jag skulle gissa att ca hälften av de hundar jag stött pâ under mentaltester och beskrivningar där ägaren säger i förväg att jaktlustmomentet kan vi hoppa över, h*n jagar inte, har gett sin förare en överraskning.

Håller med. Få om ens någon hund är 100 % viltren som du kallar det. Men jag kommer ju inte att släppa iväg hunden ensam på fjället. Så länge jag ser hunden och kan kalla den till mig oavsett omständigheter så är den ingen fara för renen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Bjornligans.draghundar hund med klövjeväska Fjällvandring 27
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.