Spår efter 4-hjuling i Abisko NP

Herregud, du missar allt. men jag är inte förvånad.
ha en bra inskränkt dag.

Du bara måste slänga ur dig en kränkning som avslutning. Bara för att jag inte köper din argumentering så innebär det inte att jag nödvändigtvis är enögd, gammaldags och inskränkt. Det betyder bara att man kan se saker från olika synvinkel beroende på olika erfarenhet och bevekelsegrunder. Att sjunka till negativa omdömen om andra forumdeltagares peronlighet eller fattningsförmåga är inte speciellt öppensinnigt och kreativt. Jag önskar även dig en bra dag tillsammans med någon som du älskar och beundrar.
 
Ja, för i oss svenskar bor samma rasism mot samer som man i andra länder har mot kurder, romer, karener och ett otal andra minoriteter. Listan kan göras lång och utöver att vi inte har gasat ihjäl vår minoritet (åtminstone inte det senaste seklet) så är vi inte särskilt mycket bättre än de länder som vi förfasas över när det rapporteras om minoriteters förhållanden.

Vi exporterade bara gasen och hejade på i vår kammare.
 
Du bara måste slänga ur dig en kränkning som avslutning. Bara för att jag inte köper din argumentering så innebär det inte att jag nödvändigtvis är enögd, gammaldags och inskränkt. Det betyder bara att man kan se saker från olika synvinkel beroende på olika erfarenhet och bevekelsegrunder. Att sjunka till negativa omdömen om andra forumdeltagares peronlighet eller fattningsförmåga är inte speciellt öppensinnigt och kreativt. Jag önskar även dig en bra dag tillsammans med någon som du älskar och beundrar.

Jag ber om ursäkt för det nedsättande omdömet, det var fel av mig.
 
Sönderkörda leder

Jag har gått några sträckor på mycket sönderkörda leder i sommar och tänkt "skottpengar på fyrhjulingar på myrarna" när jag klafsat i lera ibland upp till knäna. Men sedan funderade jag på om inte en lösning kunde vara att helt förbjuda fyrhjulingarna helt på lederna och hundra meter kring dem. Då skulle konflikten bli mycket mindre. Sedan finns det naturligtvis ställen där leden går på enda möjliga vägen där man får göra undantag. Kanske finns det också EU-pengar att söka för att bygga någon slags fyrhjulingsväg av stockar över myrarna, för fyrhjulingsförarna gör som vandrarna, söker ny mark när "stigen" blivit för geggig, då skulle naturen också sparas.
 
Vandringsleder och stigar må vara vackert upptrampade till fots, men de är per definition ett stycke förstörd natur. Då är det väl lika bra att fyrhjulingarna också kör där? Eftersom naturen redan är förstörd menar jag...
Så får den oförstörda, oledade naturen fortsätta vara just det?
 
Renen bestämmer delvis :)

Betyder det att samerna ska få köra sönder Sarek också? Fyrhjulig motorcykel känns inte så ursprungligt. Borde inte samerna tvingas gå till fots eller rida hästar i våra nationalparker? Om de ens ska vara där.

Oj då, här kommer den ena uttalande efter det andra i kategorin ingen-kunskap...

Naturligtvis kan vi påverka och flytta hela eller delar av en renhjord.
Det vi inte kan påverka är våra renars "minne" som de haft sen urminnes tid, det sitter liksom i generna skulle man kunna säga. Renarna har sina stråk och områden som de och deras förfäder varit under lång tid tillbaks i tiden.

Eftersom inte alla bidrag, stöd och allmosor som vi antas få inte räcker till så har vår verksamhet naturligtvis marknadsanpassats och följer delar av utvecklingen på ett mer affärsmässigt sätt.

Det är ett intressant uttalande/påstående "... Borde inte samerna tvingas gå till fots eller rida hästar i våra nationalparker? Om de ens ska vara där."

Oavsett vad vi/ni/du tycker om vår vistelse i nationalparkerna så kan man om man vill titta tillbaks i tiden eller läsa om våra områden som vi har varit i långa tider innan det ens börjades fundera på om det skulle bli en/flera nationalparker.

Det har varit riktigt intressant att följa diskussionen som blivit efter ursprungs-frågan. En del påstående har enligt mig varit riktigt rasistiska och indirekta påhopp på oss samer. Varför kan inte den/de som har dessa åsikter skriva det i klartext istället för att uttrycka sig på ett sätt som man inte med klarhet kan visa däremot så läser man mellan raderna vad som menas.

Hälsningar
Anders
Same och renägare ;-)
 
Förutom att vara en såndär stockholmare som helst inte ska uttala sig om vad som sker i sverige utanför tullarna (stockholms) så har jag rötter i Stockholms skärgård. Vad jag undrar är när jag får mina specialrättigheter därute.

Jag vill slippa strandskyddet och bygga hus som vi alltid gjort i skärgården
Jag vill fiska där det passar mig, de där finlandsbåtarna får faktiskt flytta på sig.
Jag vill även ha en fullgod service i skärgården
samt såklart ett skärgårdsting där vi ska utöva vår självbestämmanderätt.


Det är inte bara samer som kommit i kläm under de 2000 senaste årens skapande av europa...
 
Oj då, här kommer den ena uttalande efter det andra i kategorin ingen-kunskap...

Naturligtvis kan vi påverka och flytta hela eller delar av en renhjord.
Det vi inte kan påverka är våra renars "minne" som de haft sen urminnes tid, det sitter liksom i generna skulle man kunna säga. Renarna har sina stråk och områden som de och deras förfäder varit under lång tid tillbaks i tiden.

Eftersom inte alla bidrag, stöd och allmosor som vi antas få inte räcker till så har vår verksamhet naturligtvis marknadsanpassats och följer delar av utvecklingen på ett mer affärsmässigt sätt.

Det är ett intressant uttalande/påstående "... Borde inte samerna tvingas gå till fots eller rida hästar i våra nationalparker? Om de ens ska vara där."

Oavsett vad vi/ni/du tycker om vår vistelse i nationalparkerna så kan man om man vill titta tillbaks i tiden eller läsa om våra områden som vi har varit i långa tider innan det ens börjades fundera på om det skulle bli en/flera nationalparker.

Det har varit riktigt intressant att följa diskussionen som blivit efter ursprungs-frågan. En del påstående har enligt mig varit riktigt rasistiska och indirekta påhopp på oss samer. Varför kan inte den/de som har dessa åsikter skriva det i klartext istället för att uttrycka sig på ett sätt som man inte med klarhet kan visa däremot så läser man mellan raderna vad som menas.

Hälsningar
Anders
Same och renägare ;-)

Eget sameting, egna regler, bidrag efter bidrag. Skall man nu ha alla möjligheter i världen kan man väl också anpassa sig? Jag tycker Sverige har anpassat sig väldigt bra till Samerna. Du som renägare, har dina renar något inprogrammerat minne av att springa i trädgårdar och utmed vägar eller är det bara för dem är släppta såpass nära samhällen och det lätt finns mat där? Min grannes hund rev en ren som var inne på deras tomt, vem tror du fick böta? Grannen fick köpa en ny ren.... Bara det säger en del

Man får då aldrig klaga på att renar är i vägen, för dem har ju inprogrammerat & får i princip springa hur dem vill. Nädu, spela ut rasistkortet nån annan stans. Jag förstår självklart att man blir irriterad över hur det får fungera.
 
Eget sameting, egna regler, bidrag efter bidrag. Skall man nu ha alla möjligheter i världen kan man väl också anpassa sig? Jag tycker Sverige har anpassat sig väldigt bra till Samerna. Du som renägare, har dina renar något inprogrammerat minne av att springa i trädgårdar och utmed vägar eller är det bara för dem är släppta såpass nära samhällen och det lätt finns mat där? Min grannes hund rev en ren som var inne på deras tomt, vem tror du fick böta? Grannen fick köpa en ny ren.... Bara det säger en del

Man får då aldrig klaga på att renar är i vägen, för dem har ju inprogrammerat & får i princip springa hur dem vill. Nädu, spela ut rasistkortet nån annan stans. Jag förstår självklart att man blir irriterad över hur det får fungera.

Så du tycker att lösa hundar får riva djur på privata tomter?
Bara som information så är det inte acceptabelt vare sig det gäller renar eller grannens kanin. Jag förstår att detta kan vara svårt att förstå men renarna har inprogrammerade vandringsstråk på samma sätt som flyttfåglar, ålar, laxar, älgar mm.mmDen inprogrammeringen skedde långt före trädgårdar och vägar byggdes.

Renar äter inte mat som serveras i samhällena, det gör däremot rådjur och älgar men det är lätt att se skillnad på dessa och en ren.

FN;s definition på minoritetsfolk är väl värd att läsa för att förstå vem som har fått anpassa sig till vem och vilka kriterier som gäller, skärgårdsbor i Stockholm fyller till exempel inte dessa kriterier.

Man behöver absolut inte vara rasist för att missförstå orsaker och samband, det kan hända att man bara behöver läsa in lite fakta men att rasism ofta har en upprinnelse i rädsla och okunskap är vedertaget, och därmed kan man faktiskt vara rasist utan att ens själv förstå detta.
 
Så du tycker att lösa hundar får riva djur på privata tomter?
Bara som information så är det inte acceptabelt vare sig det gäller renar eller grannens kanin. Jag förstår att detta kan vara svårt att förstå men renarna har inprogrammerade vandringsstråk på samma sätt som flyttfåglar, ålar, laxar, älgar mm.mmDen inprogrammeringen skedde långt före trädgårdar och vägar byggdes.

Renar äter inte mat som serveras i samhällena, det gör däremot rådjur och älgar men det är lätt att se skillnad på dessa och en ren.

FN;s definition på minoritetsfolk är väl värd att läsa för att förstå vem som har fått anpassa sig till vem och vilka kriterier som gäller, skärgårdsbor i Stockholm fyller till exempel inte dessa kriterier.

Man behöver absolut inte vara rasist för att missförstå orsaker och samband, det kan hända att man bara behöver läsa in lite fakta men att rasism ofta har en upprinnelse i rädsla och okunskap är vedertaget, och därmed kan man faktiskt vara rasist utan att ens själv förstå detta.

Vore kanske bättre att använda hägn till renarna som svenska bönder idag gör. För vad jag vet har jordbruket i Sverige funnits en ganska lång tid också. Men inte ser jag några kor på vägarna.

Samerna har ett annat stort problem, det är vargen, som dem rakt igenom hatar. För att den "förstör" deras rennäring. Om vi nu skall prata om vem som var här först?

Ditt argument flackar lite, vi bor idag i 2000-talets Sverige. Att ha stora djur på tomten är inte att föredra. Jag har inget emot varken samer eller rennäring, men jag kan väl inte gå och släppa mina djur i fjällen som jag vill. Prova kör någon mil utanför storstäderna i norrland så får du se hur kul det är när det flyger upp hundratals renar utmed vägarna. En god vän till mig totalkvaddade sin bil förra vintern och skadade sig svårt efter att ha träffat en stor renjord. Betalning av renar + bil.

Att det är en etnisk minoritet och att dem skall ha rättigheter är en självklarhet. Men det finns gränser för allt. Man måste också förstå att man lever i ett samhälle som inte fungerade som det gjorde för tusen år sedan.
 
Vore kanske bättre att använda hägn till renarna som svenska bönder idag gör. För vad jag vet har jordbruket i Sverige funnits en ganska lång tid också. Men inte ser jag några kor på vägarna.

Samerna har ett annat stort problem, det är vargen, som dem rakt igenom hatar. För att den "förstör" deras rennäring. Om vi nu skall prata om vem som var här först?

Ditt argument flackar lite, vi bor idag i 2000-talets Sverige. Att ha stora djur på tomten är inte att föredra. Jag har inget emot varken samer eller rennäring, men jag kan väl inte gå och släppa mina djur i fjällen som jag vill. Prova kör någon mil utanför storstäderna i norrland så får du se hur kul det är när det flyger upp hundratals renar utmed vägarna. En god vän till mig totalkvaddade sin bil förra vintern och skadade sig svårt efter att ha träffat en stor renjord. Betalning av renar + bil.

Att det är en etnisk minoritet och att dem skall ha rättigheter är en självklarhet. Men det finns gränser för allt. Man måste också förstå att man lever i ett samhälle som inte fungerade som det gjorde för tusen år sedan.

Jag bor i Norrbotten sedan 40 år tillbaka och aldrig någonsin sett "hundratals renar flyga upp längs vägarna". Däremot är det vanligt att det kan finnas ett antal renar på eller vid vägen. Det händer då och då även att man blir överraskad av älgar, rävar, grävlingar och på senare år även rådjur som dyker upp på vägen. Ibland får man väja för låg och mellanstadiebarn på cykel som vinglar fram på väg till skolan. Självklart är det synd om din vän som skadades i en viltkollision men jag tror inte att orsaken till olyckan går att finna i frågan om samernas rätt att få bedriva renskötsel. Jag har haft problem med älgar som gillar att beta på rönnarna på tomten men det känns inte som ett stort problem, barnen älskar att se på det ståtliga djuret.
Det jag absolut under inga omständigheter skulle vilja ha är en lös hund som anfaller vare sig renar eller något annat på min tomt.

En stor del av den här tråden har handlat om att samhället förändras och konsekvenserna av det, grejen är att man kan ha olika perspektiv på tid. I vissa lägen kan en timme kännas som en evighet men när man pratar om ursprungsfolk och deras rättigheter så handlar det om lite längre perspektiv. Man pratar i Skandinavien om en förändring som startade för 13000 år sedan när istiden drog sig tillbaka och landet började befolkas. I det sammanhanget så är tex bildandet av Sverige som stat under medeltiden en ganska ung händelse. Jordbruk har bedrivits i ca 6000 år. Samhället förändras allt snabbare, problemet med renar på vägarna har tex inte varit ett problem förrän bilen blev var mans ägodel i början/mitten av 1900-talet. Det vill säga för kanske 70-80 år sedan. Det är inte en lång tid satt i lite perspektiv.

Att samerna har vissa rättigheter som ursprungsbefolkning och att rennäringen ser ut som den gör idag beror till väldigt stor del på beslut som är fattade av Sveriges Riksdag som är demokratiskt vald och sammansatt så att den borde vara representativ för landet. Att inte varg får existera i renbetesland är ett sånt beslut och vill man ha en förändring så är förmodligen det bästa sättet att göra detta politiskt. En partiledare hade ett rätt så konkret förslag i frågan bara för några dagar sedan. Förslaget gick i korthet ut på att vargen skulle få finnas vid Norrbottenskusten för att på det sättet skapa en korridor för invandrande vargar från Ryssland. Jag kan personligen tycka att det känns mer genomförbart och långsiktigt än att inplantera fångade vargar.
Naturligtvis protesterar samebyarna som har renbetesland längs kusten, men om riksdagen skulle fatta ett sånt beslut så får de acceptera detta på samma sätt som alla människor får acceptera demokratiska beslut.

Att bedriva renskötsel i den omfattning som sker idag är inte möjligt genom att ha renarna i hägn, det vore praktiskt omöjligt och dessutom ett enormt djurplågeri så det är helt enkelt inte möjligt. Naturligtvis så kan man utrota renarna, på samma sätt som visenten men jag tror att det skulle innebära stora negativa konsekvenser både för turismen men kanske även för faunan och djurlivet i fjällen.

Jag kan förstå att du tycker att mina argument flackar lite men det är inte alltid så enkelt att lösa alla problem, ju mer man sätter sig in i hur saker och ting fungerar och hur komplexa frågor kan vara desto svårare är det att se enkla och snabba lösningar. Risken finns att lösningen blir ytterligare en del av problemet om du förstår. Beslutet att inte tillåta varg i renbetesland kändes säkert enkelt och självklart när det togs, men idag är det beslutet ett stort problem i stället. Så det gäller att inte göra det lätt för sig.

Att förbjuda renskötsel för att din kompis varit med om en olycka eller din grannes hund bitit en ren kan helt enkelt skapa mycket större problem och konsekvenser för många fler människor och djur i stället.
 
Lite sen här, och jag återgår till första inläggget.

På vandring i augusti i år ungefär på beskrivet ställe, mötte vi en fyrhjuling som kom från en grupp personer som arbetade med spängerna på leden. Om jag inte minns fel hade den en kärra efter, och det kan ha stått fler fyrhjulingar vid deras läger. Vi hörde senare motorljud när vi passerat, som vi tolkade som att den var på väg tillbaka. Så det förekommer en del trafik.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Chilkoot Vad göra för att slippa se spår av motorburna renskötare ? Fjällvandring 65
farbrorjoakim Valådagsfyrkanten efter midsommar Fjällvandring 8
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
KimE Besöksförbud efter Kungsleden Fjällvandring 2
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
dako Hud som lossnar efter fjällvistelse Fjällvandring 11
plaskdaja Stensdalen efter branden Fjällvandring 6
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
carstens Padjelanta/Nordkalottsleden efter 6/9 Fjällvandring 6
janisn abisko - nikkaluokta veckan efter midsommar Fjällvandring 3
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Lintilla Nyss hemkommen efter årets vandring Fjällvandring 7
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
Gardsiö Spana efter björn vid Sånfjället Fjällvandring 10
brigas Reflexioner efter att ha gått "ovan Skierfe" Fjällvandring 0
sofihag Vilse? Vi letar efter dig! Fjällvandring 0
umemorgan Spana efter rovdjur Fjällvandring 4
carlanca Buss Nikkaluokta-Kiruna efter 14:e september? Fjällvandring 8
fjällerik längtar efter semester! Fjällvandring 3
motumba Efter tågkompaniet? Fjällvandring 3
Svartkjelen Lars Monsen i mål efter 8000 km! Fjällvandring 16
laurentiusweg Kvikkjokk / Gamajåhka efter säsongen Fjällvandring 5
Parka Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar? Fjällvandring 9
Lars G A Mårmamassivet efter midsommar? Fjällvandring 8
karlsson Sarek veckan efter midsommar?! Fjällvandring 0
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.