Spår efter 4-hjuling i Abisko NP

Tycker att Tomas trådstartaren

avrundat detta bra i inlägg #40.

Ämnet kommer säkert upp igen, alltid bra med en engagerad debatt om sånt som berör.

Thure
 
Intressant

Hej på er,

Ja då var det dags att delta i detta foruminlägg.
Det är många intressanta kommentarer och inlägg som skrivits.

Personligen är jag för att naturen skall vårdas. Näringslivets intressen i kombination med fritidsutövarens intresse borde i en perfekt värld kunna kombineras för att så lite infektioner och gnissel skall uppstå. Tyvärr är det lättare sagt än gjort.

Att lämna fula spår efter sig, som dessutom kanske helt eller delvis inte går att återställa, manuellt eller med hjälp av naturen, bör undvikas så långt som möjligt.

I något av inläggen så skrivs det något i stil med att motortrafik skall vara förbjudet eftersom det är en nationalpark, som i sig är ett begrepp/stöd/form för att skydda och bevara naturen.
Det är bra.

Om vi skulle prova att lyfta fråga en nivå upp (eller ner ... ;-) ) så kan man ju undra vad nationalparksskyddet innebar egentligen om vi drar oss till minne varför Stora Sjöfallet blev en "nationalpark" ?

Det är ju fruktansvärt hemskt med spår av en fyrhjuling i en nationalpark.
För mig är det inte ens en fis i rymden, eller en droppe i havet, eller likt en finne på näsan om jag tänker på vad Sverige gjorde med Stora Sjöfallets "nationalpark"...

Jag känner INGEN same, renskötare eller icke-renskötare som tycker att Sveriges ingrepp i naturen kring Stora Sjöfallet gjorde deras liv bättre efter ingreppet än vad det var före ...
Men å andra sidan är det ju inte lika roligt eller intressant att debattera....


Oavsett vad och vilka spår som lämnas i naturen av människan i ett förstörande ingrepp, så är det inget jag stödjer eller kan motivera. Nej, jag tycker inte att samernas stugor tex i Padjelanta Nationalpark är störande med tanke på syftet med byggnaderna. Däremot gör sig stugorna inte lika fina på vykort ...

/Anders
Same och renägare som här talar helt och hållet för mig själv och inga andra människor, oavsett om det är samer eller icke-samer.
 
Hej på er,

Ja då var det dags att delta i detta foruminlägg.
Det är många intressanta kommentarer och inlägg som skrivits./

/Anders
Same och renägare som här talar helt och hållet för mig själv och inga andra människor, oavsett om det är samer eller icke-samer.

Instämmer i det mesta och jag kan tycka att många ibland sväljer kameler och silar mygg. Den lilla markpåverkan som fyrhjulingar gör eller den påverkan som helikoptrar utgör är ingenting i jämförelse med ingrepp som har gjorts, som görs nu och som planeras i framtiden i fjällvärlden. Vattenkraftsutbyggnader, överledningar av Vattendrag (t ex planerna för Vojmån), vindkraftsparker, gruvprospekteringar m.m. är reella verkligt stora hot men många turister väljer istället att störas av hjulspår eller att en och annan helikopter passerar över huvudena, för det ska vara lugnt, fridfullt och opåverkat när de besöker fjället annars störs deras sinnebild.

Förra året startade jag en tråd om vattenkraftsplaner i Arjeplog, det var knappt någon som reagerade på det men så fort man diskuterar terrängspår, helikoptrar eller, gud förbjude, snöskotrar så verkar det engagera enormt.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55476&highlight=arjeplogsstr%F6mmarna
 
Kanske man har fel fokus på fel saker ...

...
Förra året startade jag en tråd om vattenkraftsplaner i Arjeplog, det var knappt någon som reagerade på det men så fort man diskuterar terrängspår, helikoptrar eller, gud förbjude, snöskotrar så verkar det engagera enormt.
...
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55476&highlight=arjeplogsstr%F6mmarna

Kan det vara så att det sticker mer i ögonen om vissa river näver, kör skoter och fiskar i undantagna sjöar än en exploatering av mer eller mindre stora områden ?!
;-)

Det är möjligt.
Kanske det är jag som har fokus på fel saker ?!
;-)

Nåja, nu har jag kollat ditt inlägg, har missat det tidigare, men nu dragit mitt lilla strå till den berömda stacken.
Bra och konstruktivt foruminlägg du gjorde avseende Arjeplogs-fjällen.
 
Den samiska kulturen är den som finns här och nu, inte den som du eller jag som turist vill se. På samma sätt som all annan verksamhet förändras så förändras även renskötseln. De är fel att kräva gammeldags metoder för renskötsel av sentimentala skäl, det vore som att kräva att det svenska jordbruket skall bedrivas med häst och vagn för att få existera. Svenska varv skulle bygga fartyg av ek för att inte gamla hantverkstraditioner ska gå förlorade osv....
Därför hävdar jag att den samiska kulturen som existerar nu, gör det till 100% på samma sätt som den gjort i alla tider och att den utvecklas/förändras hela tiden som allt annat. Vilken rätt har jag att ifrågasätta detta?
Tack!
I mitt ursprungliga inlägg så skrev jag:
Det är naturligtvis inte rimligt att kräva att renskötseln inte skall bedrivas på modernt sätt och anpassad till dagens samhälle men vad är samisk kultur?
Är det en tekniktung industri...
Hur mycket samisk kultur finns kvar hos den moderne renskötaren?

Jag kräver alltså på intet sätt att renar skall skötas med skidor och tält men jag undrar filosofiskt om samisk kultur inte är mer än att valla renar, oavsett metod.
I så fall tycker jag att det inte skiljer sig mycket från "svensk" kultur och alla hänvisningar till ursprungsbefolkning och "lever med naturen" är romantiseringar som bör lämnas därhän.

Kanske Anders vill ge sin syn?
 
Lite reflektioner

Tack!
...
Jag kräver alltså på intet sätt att renar skall skötas med skidor och tält men jag undrar filosofiskt om samisk kultur inte är mer än att valla renar, oavsett metod.
I så fall tycker jag att det inte skiljer sig mycket från "svensk" kultur och alla hänvisningar till ursprungsbefolkning och "lever med naturen" är romantiseringar som bör lämnas därhän.

Kanske Anders vill ge sin syn?

Jag delar gärna med mig kring lite tankar här.

Alltså oavsett om man är för- eller mot samer eller om man är same eller icke-same så gemensamt egentligen för all förändring kring en verksamhet, borde nog vara att tidens nymodigheter mer eller mindre påverkar verksamheten.

Det finns ju dels en slags romantisk syn på hur det bör bedrivas. Dels finns ju en mer nutids anpassad syn. Samisk kultur för de flesta samerna är ju mer än renskötsel. Egentligen kan man ju inte säga att renskötsel är hjärtat i samisk kultur. Däremot är det så för de flesta samer. Betänk att det finns sk fiske-samer. Traditionellt finns/fanns tex jakt/fiske/renskötande samer. Där de olika delarna är mer eller mindre starkt förknippad med den aktuella grupperingen.

Den romantiserande bilden hur man tycker eller önskar att det borde vara, fet-krockar ju rejält när man blir omkörd av en skoter, överflygen av en helikopter osv osv i renskötsel-områden.

Sen liksom bland alla grupperingar så finns det personer som sticker ut i rejäl positiv riktning och tyvärr också i rejäl negativ riktning.

Renskötsel idag sköts bland annat till fots, med skidor, med skoter, med motorcykel (alltså typ cross), fyrhjuling, helikopter, islandshäst. Dessa sk "redskap" lämnar mer eller mindre önskade spår efter sig. Vi använder, tält, stugor och kåtor.

Hmmm, jag märker att jag försöker komprimera det hela extremt mycket nu, men det ger kanske en liten liten inblick.

Håll till godo.
:)
 
Tack Anders!
Det stora "problemet" tror jag nog är att renskötseln som omfattar nästan halva landet (och den mest natur- och turistiskt intressanta halvan) lätt uppfattas endast som ett livsstilsval för ett par tusen personer.
Jag tror att kunskapen om, intresset och acceptansen för rennäringen skulle vara betyligt större om det fanns renkött att köpa för normalt folk. Visst finns det någon butik i saluhallen och det som ica kallar för renskav men vår tredje areella näring går spårlöst på export och verkar därför inte tillföra landet någonting annat är bidrag och körspår.
 
Det beslutet om stora sjöfallet som togs då är väl ganska typiskt att ändamålen helgar medlen, en sorgens dag enligt mig.
(långt före min tid)
När jag startade denna tråd så ville jag dels få reda på om det var ok med terrängfordon i NP och dels sätta
igång en diskution om "spåren" men ganska snart blev stämningen lite "infekterad.
Det är som sägs i tråden man sväljer kameler men silar mygg kan ju tyckas vara fel men man måste någonstans
börja och nu har vi fått igång diskutionen.
Jag tror att om man tillåter någonting "lite grand" så kommer det inte att kunna hållas inom "lite grand".
Om det står en soptunna som man får slänga saker i och det kommer någon som slänger brevid soptunnan
så kan du ge dig på att fler kommer att göra det också fast tunnan inte är full, "dom andra gör ju så"
mentaliteten kommer fram och man har satt bollen i rullning.
Det har skrivits ett inlägg Vad ska vi göra med vår fjällvärld (hoppas att det blev rätt) som jag tycker är det
bästa inlägg jag har följt, där skriver dom just om det här fenomenet att det inte är lätt att sätta ner foten och
säga inget mer utan mycket vill ha mer.


Tomas
 
Subventionering

Tack Anders!
...
Jag tror att kunskapen om, intresset och acceptansen för rennäringen skulle vara betyligt större om det fanns renkött att köpa för normalt folk. Visst finns det någon butik i saluhallen och det som ica kallar för renskav men vår tredje areella näring går spårlöst på export och verkar därför inte tillföra landet någonting annat är bidrag och körspår.

Medhåller helt och hållet.

Ett problem (enligt mig och andra som säljer renkött) är att renkött importerat från Ryssland har blivit subventionerat till Sverige. Nu är jag osäker vem som subventionerat det, men subventionerat är det eller har varit åtminstone av någon.

Det i sin tur har gett en sådan konkurrerande prisbild att sälja svenskt renkött i Sverige har varit en mer eller mindre förlust-affär, vilket i sin tur har gjort att antingen är köttet rejält dyrt eller så finns det inte.

Fast jag undrar ju var tusan det ryska renköttet då tagit vägen ...

Men å andra sidan så är ju renköttsförädlingen/renköttsförsäljningen en kommersiell verksamhet som skall konkurrera med andra eller liknande aktörer inom segmentet.

Underligt att alla bidrag och stöd och andra allmosor som vi tycks få inte kan täcka upp detta ...
;-)
 
Senast ändrad:
Det i sin tur har gett en sådan konkurrerande prisbild att sälja svenskt renkött i Sverige har varit en mer eller mindre förlust-affär, vilket i sin tur har gjort att antingen är köttet rejält dyrt eller så finns det inte.

Fast jag undrar ju var tusan det ryska renköttet då tagit vägen ...

Men å andra sidan så är ju renköttsförädlingen/renköttsförsäljningen en kommersiell verksamhet som skall konkurrera med andra eller liknande aktörer inom segmentet.

Jag blev just av med 15 mycket trevliga tyska kollegor då mina nya kollegor i Indien gör jobbet så mycket billigare. Allt förändras, det är nog det enda vi kan vara säkra på. Det gäller såväl rennäring och IT.
 
När jag läste bla.a. fjällekologi för ett antal år sedan fick vi veta att de stora livsmedelsföretagen behöver säkra leveranser av bestämda volymer. Renägarna utlovade en viss mängd men kunde vid själva slaktdagen anse att tillväxten varit för dålig under året och därmed inte slakta så det gick inte. Av samma skäl klarar sig inte mindre slaktföretag. Resultatet har blivit en eller ett par stora uppköpare som köper från hela norden och ryssland (det är ju inte dåligt överallt samtidigt).
Jag minns inte vart köttet såldes men det gick till mellan- eller sydeuropa.
Jag har även frågat norrmän om de äter mycket får (det gör de inte) och vart allt fårkött som produceras på fjällhedarna tar vägen. Det vet de inte heller...

Det känns som om vi slarvar bort den största produktionen av miljövänligt kött i europa samtidigt som vi glatt betalar extra för danska KRAV-grisar.
 
Skönt att se att du är seriös iallafall. Lite gammaldags enögdhet behövs verkligen, eller hur. jag ger upp nu. vill man inte ens försöka se någon annan sida än sin egen så är det ingen mening.

När jag försvarar rennäringens rätt att utvecklas och övergå till moderna metoder så är jag enögd och gammeldags?
Huruvida jämförelsen mellan freon och fyrhjulsspår i fjällen är relevant har redan ifrågasatts så det behöver vi inte köra ett varv till.

Vid ett besök till Kebnekaise för några år sedan så blev jag först lite upprörd över pendeltrafiken med helikopter och tänkte att dom som väljer att flyga inte är några "riktiga" fjällvandrare.
Men om man föröker se ett steg längre så var det förmodligen det som de "riktiga" fjällmänniskorna tyckte när vägen mellan Kiruna och Nikkaluokta byggdes. Den vägen som jag nyss kört. Säkert fanns det gammeldags enögda människor som tyckte att det var höjden av lathet att inte orka gå från Kiruna.

Så vem har rätt att avgöra att gränsen ska gå just precis här och nu för utvecklingen?

Vi kan för egen del acceptera att vägar, järnvägar och vattenkraftdammar får finnas för vår bekvämlighet, men om det blir spår i mossan av samernas motorcyklar så är det oacceptabelt av en bidragsfinansierad verksamhet som inte ens ger renkött till saluhallarna i Stockholm.

Jag hävdar att det fortfarande handlar om ett kolonialt tänkande där man kräver att alla ovanför Gävle ska leva i ett friluftsmuseum som en turistfälla för besökare som förläst sig på Jack London. Misommar så gäller fäbodarna i Dalarna och när den hemska myggsäsongen är över så ska man till fjällens ödslighet och hitta sig själv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Chilkoot Vad göra för att slippa se spår av motorburna renskötare ? Fjällvandring 65
farbrorjoakim Valådagsfyrkanten efter midsommar Fjällvandring 8
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
KimE Besöksförbud efter Kungsleden Fjällvandring 2
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
dako Hud som lossnar efter fjällvistelse Fjällvandring 11
plaskdaja Stensdalen efter branden Fjällvandring 6
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
carstens Padjelanta/Nordkalottsleden efter 6/9 Fjällvandring 6
janisn abisko - nikkaluokta veckan efter midsommar Fjällvandring 3
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Lintilla Nyss hemkommen efter årets vandring Fjällvandring 7
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
Gardsiö Spana efter björn vid Sånfjället Fjällvandring 10
brigas Reflexioner efter att ha gått "ovan Skierfe" Fjällvandring 0
sofihag Vilse? Vi letar efter dig! Fjällvandring 0
umemorgan Spana efter rovdjur Fjällvandring 4
carlanca Buss Nikkaluokta-Kiruna efter 14:e september? Fjällvandring 8
fjällerik längtar efter semester! Fjällvandring 3
motumba Efter tågkompaniet? Fjällvandring 3
Svartkjelen Lars Monsen i mål efter 8000 km! Fjällvandring 16
laurentiusweg Kvikkjokk / Gamajåhka efter säsongen Fjällvandring 5
Parka Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar? Fjällvandring 9
Lars G A Mårmamassivet efter midsommar? Fjällvandring 8
karlsson Sarek veckan efter midsommar?! Fjällvandring 0
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.