Spår efter 4-hjuling i Abisko NP

Det sticker i ögonen på oss (mig) som inte tar näver, hugger björkar, eldar i naturkänliga områden också... Jag är på besök i ett område jag inte lever i utan bara njuter av på min fritid. Samerna lever med naturen nu och har alltid gjort så.
Jag ser inga stora sår i den känsliga naturen som fjället är, tycker det är väldigt välskött om man jämför med hur det ser ut i övriga landet/länder där vi majoritetsbefolkning håller till. Hur fort och stora sår har vi inte gjort med våra skogar, sjöar, avlopp som rinner rakt ut i vattendrag... listan kan vi ju göra hur lång som helst. Detta har ju ökat under 1900 talet och på ca 100 år har vi förstört stora delar av naturen som aldrig går att reparera, samerna har levt sedan urminnes tider i fjällen och nu har det dykt upp några helikoptrar, fyrhjulingar, crossar för att sköta arbetet på ett mer effektivt sätt. Då ska vi motsätta oss detta och tycka att det sticker i ögonen på oss andra...
Dom fiskar på ett mer effektivt sätt genom att använda nät... mm hur ser de stora fiskeflottorna ut som ligger och tokfiskar ut bla Ishavet.

Det är ju vi som skapar behovet av att fiska mer med nät för samerna, eftersom vi vill åka till det exotiska Lappland och äta närodlat och lokalfiskat. Om vi alla som vandrar/semestrar i fjällen hade med oss fiskespö och fisket vore fritt har vi snart tagit död på det fisket också.
Vi skapar ett behov att äta fint renkött på resturangen.
Hur ser det ut med den fria ripjakten? Har inte riktig koll på det men visst har väl ripstammen minskat?(har inga siffror men har hört av flera, både sörlänningar och samer att så är fallet)
 
Tyvärr

så är övertramp av lagar inte direkt ovanliga från icke samer i de här fjällområdena. Har t ex upprepade gånger stött på stora skotergäng i Kebnekaisefjällens skoterförbudsområden under renarnas kalvningstid.

Även slitaget från snöskotrar som kör över barfläckar är påtagligt i snöfattiga dalar som Ladjovagge och ner mot Abisko.

Jag skulle definitivt sakna samerna om renskötseln försvann från den skandinaviska fjällkedjan.

Thure
 

Det vore intressant om du ville utveckla lite.
Jag får uppfattningen att det mesta av gammal kunskap försvinner i och med att den inte behövs eftersom modern teknik och livsstil har ersatt att "leva med naturen". Yngve Ryd mfl. får gå till närmast hundraåringar för att hitta kunskap som de yngre varken har eller är intresserade av så 100% håller jag inte med om.
 
Jag tycker att det har blivit en hätsk stämning mot Samer och det var inte min mening med
inlägget utan jag ville ha reda på om det är ok att åka 4-hjuling i NP.Och det svaret har jag fått.
Som sörlänning kommer man upp till fjällen när man har semester medan ortsbefolkningen måste få sin vardag att fungera och behöver man då 4-hjuling för att ta sig fram/frakta
saker och om det är tillåtet att använda det så gör dom det naturligtvis men dom som nu kör
4-hjulingarna i närheten av Kungsleden måste väl förstå att man reagerar av att se
spår av dom samtidigt som man läser på kartan att terrängfordon ej är tillåtna.
Bilden jag tog är inte så "farlig" utan det fanns partier som var mycket sämre framför allt där det var blöt
och längre upp mot Abisko så hade det även byggts spänger för 4-hjulingarna som dom kunde köra på men allt det här har ju andra också skrivit om i inlägget.
Jag tycker som andra här att körning med 4-hjuling ska vara förbjudet alla i nationalpark, det är ju en anledning varför det har blivit nationalpark, något vi ska vara extra försiktiga om.
Men samtidigt tycker jag att samerna har rätt att bedriva renskötseln även där (som dom gjort tidigare) men då tycker jag att dom får bedriva renskötseln med minsta slitage på naturen
och välja sätt därefter.
Som jag skrev i mitt inlägg så kan man se att alla vandrare också gör stora skador i terrängen,
hur folk väljer nya spår när det blir mycke sten och där det är allmänt sörjigt och det ser ju inte heller alltför vackert ut:
Ju närmare Abisko jag kom så ökade också skräpet (fimpar, godispapper) så vi som "bara" vandrar drar också vårt strå till stacken.
Även solen har sina fläckar.

Med vänliga hälsningar Tomas
 
Det vore intressant om du ville utveckla lite.
Jag får uppfattningen att det mesta av gammal kunskap försvinner i och med att den inte behövs eftersom modern teknik och livsstil har ersatt att "leva med naturen". Yngve Ryd mfl. får gå till närmast hundraåringar för att hitta kunskap som de yngre varken har eller är intresserade av så 100% håller jag inte med om.

Den samiska kulturen är den som finns här och nu, inte den som du eller jag som turist vill se. På samma sätt som all annan verksamhet förändras så förändras även renskötseln. De är fel att kräva gammeldags metoder för renskötsel av sentimentala skäl, det vore som att kräva att det svenska jordbruket skall bedrivas med häst och vagn för att få existera. Svenska varv skulle bygga fartyg av ek för att inte gamla hantverkstraditioner ska gå förlorade osv....
Därför hävdar jag att den samiska kulturen som existerar nu, gör det till 100% på samma sätt som den gjort i alla tider och att den utvecklas/förändras hela tiden som allt annat. Vilken rätt har jag att ifrågasätta detta?
 
Men när kylskåpstillverkarna använde freon (för det var ju fiffigt och bra) då kom man på att det inte var bra för miljön och så fick de sluta. Samma sak med asbest inom byggsvängen. Ska inte samma regler gälla alla brancher?
 
Men när kylskåpstillverkarna använde freon (för det var ju fiffigt och bra) då kom man på att det inte var bra för miljön och så fick de sluta. Samma sak med asbest inom byggsvängen. Ska inte samma regler gälla alla brancher?

Självklart, i det läget borde kylskåpen och alla moderna isoleringsmaterial ha förbjudits, vitmossa och jordkällare är ju mycket mer kultur. Jag tycker att alla som ska turista i fjällen borde fotvandra från kusten som man gjorde förr, i protest mot det som sker. En tydlig protest mot dom vägar och järnvägar som skurit djupa fåror genom Norrlands vackra vildmark borde kunna sätta stopp för den enorma förödelse som nu sker. Upp med handen alla som ställer upp!
 
Självklart, i det läget borde kylskåpen och alla moderna isoleringsmaterial ha förbjudits, vitmossa och jordkällare är ju mycket mer kultur. Jag tycker att alla som ska turista i fjällen borde fotvandra från kusten som man gjorde förr, i protest mot det som sker. En tydlig protest mot dom vägar och järnvägar som skurit djupa fåror genom Norrlands vackra vildmark borde kunna sätta stopp för den enorma förödelse som nu sker. Upp med handen alla som ställer upp!

Skönt att se att du är seriös iallafall. Lite gammaldags enögdhet behövs verkligen, eller hur. jag ger upp nu. vill man inte ens försöka se någon annan sida än sin egen så är det ingen mening.
 
Men när kylskåpstillverkarna använde freon (för det var ju fiffigt och bra) då kom man på att det inte var bra för miljön och så fick de sluta. Samma sak med asbest inom byggsvängen. Ska inte samma regler gälla alla brancher?

Det är en viss skillnad på att förstöra ozonskiktet, vilket är ett globalt problem, eller att använda asbest vilket utgör en livsfara för de som handskas med det mot att köra upp en två meter bred lerväg - det dör ingen av.
 
Det är en viss skillnad på att förstöra ozonskiktet, vilket är ett globalt problem, eller att använda asbest vilket utgör en livsfara för de som handskas med det mot att köra upp en två meter bred lerväg - det dör ingen av.

Nu är ju den två meter breda vägen bara ett exempel. Och visst är det gradskillnader, men den gigantiska skillnaden är att i de andra fallen fick de ändra sig och hitta andra lösningar. fyrhjulingar och motorcyklar på fjället och helikoptertrafik däremot får man inte ifrågasätta.

Vi kan ju ta exemplet drivgarn istället. något som var en del av fiskerikulturen men som fick överges i östersjön.
 
Var det gamla även bäst?

Vi bor vid en kulturväg, som av bevarandenämden i kommunen bestämts skall vara grusväg, dvs lerväg, tvättbräda och efter senaste regnovädren fors, efter 12 lastbilslass med grus och en caterpiller samt vägvältstur återställd till tveksam grusväg. Chassislitaget, stenskotten bl a blir ju därefter. Chansen att vi skulle kunna få asfalt på (Ett 2500 årigt vägbeläggningsmaterial) bedöms som obefintlig.
De nissar som tror att samerna skulle följa renhjorden med skidor me svansskinn i rännorna och björnspjut, kanske själva skulle vilja gå med hemsydd canvassäck, spikbeslagna kängor och vadmal för övrigt?
Skansen modellen må se fin ut i broschyrer men har föga med verkligheten att göra, för de som gör något.
Att som TS här gjort är att starta en tråd för att bli varse om vilka regler som gäller fn. Det är ju bl a det som vårt utbyte här är bra på. De som vill växla in på hur det borde vara för att deras bild skall stämma, har med tydlighet berättat det.
Som unga aspiranter fick vi väldigt klart för oss att man skall aldrig kräva av andra, vad man själv inte kan genomföra väl. Uppenbart är väl att alla lever inte efter den devisen.
 
Nu är ju den två meter breda vägen bara ett exempel. Och visst är det gradskillnader, men den gigantiska skillnaden är att i de andra fallen fick de ändra sig och hitta andra lösningar. fyrhjulingar och motorcyklar på fjället och helikoptertrafik däremot får man inte ifrågasätta.

Vi kan ju ta exemplet drivgarn istället. något som var en del av fiskerikulturen men som fick överges i östersjön.

Ifrågasätta får du väl. Men eftersom nämnda gradskillnad existerar får du finna dig i att bli ifrågasatt till skillnad från i frågan om freoner som blev ett globalt problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Chilkoot Vad göra för att slippa se spår av motorburna renskötare ? Fjällvandring 65
farbrorjoakim Valådagsfyrkanten efter midsommar Fjällvandring 8
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
KimE Besöksförbud efter Kungsleden Fjällvandring 2
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
dako Hud som lossnar efter fjällvistelse Fjällvandring 11
plaskdaja Stensdalen efter branden Fjällvandring 6
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
carstens Padjelanta/Nordkalottsleden efter 6/9 Fjällvandring 6
janisn abisko - nikkaluokta veckan efter midsommar Fjällvandring 3
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Lintilla Nyss hemkommen efter årets vandring Fjällvandring 7
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
Gardsiö Spana efter björn vid Sånfjället Fjällvandring 10
brigas Reflexioner efter att ha gått "ovan Skierfe" Fjällvandring 0
sofihag Vilse? Vi letar efter dig! Fjällvandring 0
umemorgan Spana efter rovdjur Fjällvandring 4
carlanca Buss Nikkaluokta-Kiruna efter 14:e september? Fjällvandring 8
fjällerik längtar efter semester! Fjällvandring 3
motumba Efter tågkompaniet? Fjällvandring 3
Svartkjelen Lars Monsen i mål efter 8000 km! Fjällvandring 16
laurentiusweg Kvikkjokk / Gamajåhka efter säsongen Fjällvandring 5
Parka Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar? Fjällvandring 9
Lars G A Mårmamassivet efter midsommar? Fjällvandring 8
karlsson Sarek veckan efter midsommar?! Fjällvandring 0
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.