Spår efter 4-hjuling i Abisko NP

Men när renskötseln inte går ihop ekonomsikt utan ska underhållas med skattepengar så lever de ju inte på renskötsel och fiske, de lever på bidrag.
se gärna http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/62/28/b9e62654.pdf finns säket nyare dockument men hittar inget just nu.

Det var ett ytterst intressant dokument. Resultatet av den samhällsekonomiska kalkylen var mest häpnadsväckande. Rennäringen ger, enligt sidan 41, "sammantaget en samhällsekonomisk förlust på 200 miljoner kronor"
 
Ja, jag vet ...

greendanger: jo, jag kan det där. Jag menade bara att samekulturen är gammal och ska enligt min mening få leva vidare. Kanske kunde jag ha skrivit "... långt innan ordet turist var uppfunnet." Naturligtvis ska det vara lika förbjudet för samer som för oss andra att lämna våra nät ovittjade, men jag vill inte ta ifrån dem rätten till nätfiske. Det finns skitstövlar bland dem precis som bland oss andra.
Almgren: Det finns i så fall många verksamheter i samhället som är skattefinansierade i högre eller lägre grad. Jag har inte kollat hur stora pengar det handlar om, men vi har jordbruksstöd, fiskestöd, tidningsstöd, kulturstöd osv. Vi betalar matens verkliga pris, en del i butikskassan, resten via skatten. Jag betalar en del av ditt operabesök även om jag aldrig själv går på operan. Nu är vi som nation överens om att samekulturen får finnas kvar även om den kräver bidrag från oss alla. Min åsikt är att vi, majoritetsbefolkningen (nåja, min farmorsmor var same), inte ska lägga oss för mycket i hur samekulturen ska se ut för då blir det förvanskat och inte längre samers kultur.
 
Harry47, och då är vi också som nation överens om att något så viktigt som rovdjurspolitiken kan vi inte överlåta till att endast handhas av de i landsbygd.

Du kan inte ha det ena men stryka det andra. Det var inte jag som började exkludera folkgrupper och ville ha lokala beslut i den här debatten, jag bara drog slutsatsen.
 
Fast nu gällde ju kritiken mot tonen i den här tråden just formuleringen "samerna". Är det alla samer i hela världen som kör 4-hjuling? Är det en stor majoritet av alla samer som missbrukar sina rättigheter?

Och hur kan man vara säker på att nån missbrukar sina rättigheter då?
Det är nog inte folkrejs dom kör på fyrhjulingarna.

Det räcker med ett fåtal körningar om det är vattensjukt och sjöblött på vårkanten kanske precis när snön har gått (dvs när renarna tas tillbaks till fjällen från kustlandet), återhämtningen i fjällen tar ju en evighet och det är samma gropar som blir lite lite djupare för varje år..

Problemet är väl snarare bristfälliga leder trots att man vet att fyrhjulingar kör där än att nån "missbrukar sina rättigheter", iaf så länge man inte vet mer om saken.

Kör stf fyrhjuling nånting?
 
Utan att avse att driva en "antisamisk" tanke så vill jag ställa en filosofisk fråga.
Det är naturligtvis inte rimligt att kräva att renskötseln inte skall bedrivas på modernt sätt och anpassad till dagens samhälle men vad är samisk kultur?
Är det en tekniktung industri som försöker göra ekonomisk vinst av ett djur som lever på gränsen till överlevnad? En industri som kräver 40% av landets yta för att föda 2000 personer.
Är det detta som är samisk kultur idag eller är detta "svensk" kultur som är ett nödvändigt ont för att bevara det som egentligen är samisk kultur och i så fall vad är det?
Hur mycket samisk kultur finns kvar hos den moderne renskötaren?
 
Hur förvånad blir man. "Ursprungsbefolkning" - bara det ordet blir man ju irriterad på. Dem är ett nomadfolk som inte haft en given plats, utan rest mellan hela norra halvklotet från Norge till östra Sibirien.

De exploaterar nå helt sinnessjukt uppe i fjälltrakterna. Arrenderar vatten av länsstyrelsen och säljer fiskekort långt över den kvoten de får. Lägger nät i skyddade vatten och säljer till butiker - vilket jag förstått inte är acceptabelt. De släpper sina renar vart de vill ungefär, man skall alltid lämna lappen företräde och inte störa. Vad är det för dravel egentligen. Vad bidrar de med till oss? Ingenting faktiskt.

Har man en nationalpark bör den gälla alla. Skall de nu ha en plats i samhället får de anpassa sig, det finns stora områden i fjällen där de kan hålla till som inte är klassat som nationalpark. Men nej, de skall gärna vara i hjärtat av Sveriges fjäll.
 
Mmm...

Ett annat sätt att se det är att vi får skylla oss själva när vi helt självsvåldigt lägger nationalparker mitt i renbetesområdet. Lite som att bygga ett torp mitt i skogen och sedan klaga på att rådjuren går i rabatten. Sedan måste ju rovdjuren i nationalparkerna ha något att äta också.
 
Mmm...

Ett annat sätt att se det är att vi får skylla oss själva när vi helt självsvåldigt lägger nationalparker mitt i renbetesområdet. Lite som att bygga ett torp mitt i skogen och sedan klaga på att rådjuren går i rabatten. Sedan måste ju rovdjuren i nationalparkerna ha något att äta också.

Det är ju en sanning med modifikation. Renbete finns att finna på ganska stora områden. Nationalparkerna har uppkommit av en anledning för att bevara flora, fauna och naturområdet. Renbetesområden är dessutom ganska lätta att styra. Personligen tycker jag det mesta luktar -rättighet- och då brukar det bli ganska dåligt.

Vi har rätt att släppa våra renar
Vi har rätt att jaga varg
Vargen har inte rätt att vistas / finnas i x antal osv osv
listan kan göras lång
 
Någon som räknat ut vad spåren (de upptrampade av skor, kängor...) på Kungsleden, Sarek, Padjelanta, Jämtlansfjällen .... hur stor yta de tar av fjällvärlden?
Hur stora är de totala skadorna av samernas fyrhjulingar?
Hur många lyft per dag sker med helikopter från Nikkaluokta till Kebnekaise under högsäsong?
Hur många vill ta sig från Staloluokta till Rinim eller Kvikkjokk med helikopter?
Det är ok att ta sig till Sarek med fyrhjuling, båtskjuts av samer som fösöker hålla en hög servicenivå till turister.
Var bla genom Rapadalen i sommar, inga skador där inte av turister, hmm... stavar huggs för att hålla balansen med, slängs efter turen... ett antal olika stigar väl upptrampade i både myrmark och torra sträckor, näver plockat från levande björkar för att fixa en eld vid lägret över natten, eldstäder som ligger djupt ner i marken...

Vi gör alla olika intrång i naturen, låt de samer som har rätt att utöva sin näring sköta den så lär fjällvärlden leva länge till!

Mvh Per
 
Någon som räknat ut vad spåren (de upptrampade av skor, kängor...) på Kungsleden, Sarek, Padjelanta, Jämtlansfjällen .... hur stor yta de tar av fjällvärlden?
Hur stora är de totala skadorna av samernas fyrhjulingar?
Hur många lyft per dag sker med helikopter från Nikkaluokta till Kebnekaise under högsäsong?
Hur många vill ta sig från Staloluokta till Rinim eller Kvikkjokk med helikopter?
Det är ok att ta sig till Sarek med fyrhjuling, båtskjuts av samer som fösöker hålla en hög servicenivå till turister.
Var bla genom Rapadalen i sommar, inga skador där inte av turister, hmm... stavar huggs för att hålla balansen med, slängs efter turen... ett antal olika stigar väl upptrampade i både myrmark och torra sträckor, näver plockat från levande björkar för att fixa en eld vid lägret över natten, eldstäder som ligger djupt ner i marken...

Vi gör alla olika intrång i naturen, låt de samer som har rätt att utöva sin näring sköta den så lär fjällvärlden leva länge till!

Mvh Per

Du nämner människor som missbrukar friheten. Det blir väldigt missvisande.. Att ge någon/några tillåtelse att köra motorfordon, fiska i - för allmänheten stängda vatten sticker i ögonen på folk. Speciellt när det missbrukas. Skall man nu leva av naturen och låta sin kulturella mångfald leva vidare kan man väl göra det hela vägen ut, och inte bara välja att ta när det passar och sätta sig emot när det inte passar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Chilkoot Vad göra för att slippa se spår av motorburna renskötare ? Fjällvandring 65
farbrorjoakim Valådagsfyrkanten efter midsommar Fjällvandring 8
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
KimE Besöksförbud efter Kungsleden Fjällvandring 2
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
dako Hud som lossnar efter fjällvistelse Fjällvandring 11
plaskdaja Stensdalen efter branden Fjällvandring 6
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
carstens Padjelanta/Nordkalottsleden efter 6/9 Fjällvandring 6
janisn abisko - nikkaluokta veckan efter midsommar Fjällvandring 3
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Lintilla Nyss hemkommen efter årets vandring Fjällvandring 7
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
Gardsiö Spana efter björn vid Sånfjället Fjällvandring 10
brigas Reflexioner efter att ha gått "ovan Skierfe" Fjällvandring 0
sofihag Vilse? Vi letar efter dig! Fjällvandring 0
umemorgan Spana efter rovdjur Fjällvandring 4
carlanca Buss Nikkaluokta-Kiruna efter 14:e september? Fjällvandring 8
fjällerik längtar efter semester! Fjällvandring 3
motumba Efter tågkompaniet? Fjällvandring 3
Svartkjelen Lars Monsen i mål efter 8000 km! Fjällvandring 16
laurentiusweg Kvikkjokk / Gamajåhka efter säsongen Fjällvandring 5
Parka Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar? Fjällvandring 9
Lars G A Mårmamassivet efter midsommar? Fjällvandring 8
karlsson Sarek veckan efter midsommar?! Fjällvandring 0
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.