Spår efter 4-hjuling i Abisko NP

Jag har volontärjobbat för länsstyrelsen i Abisko nationalpark. Vi gick till fots upp till en materialgömma som var utkörd med skoter under vintern. Vi bar upp verktyg och kompletterande utrustning från fjällstationen. Efter avslutat jobb hämtades dock verktyg och rester efter jobbet med helikopter. Så, nej, jag tror inte länsstyrelsen använder fyrhjuling. Under vägen upp till det jobb vi skulle göra så var det ganska mycket stopp för återställning av fyrhjulingsskador på spänger, hämtande av ledkryss som "lånats" för fyrhjulingsbärgning i myrar och sedan lämnats kvar m.m.
 
Som sagt, det finns regler som gäller vissa och regler som gäller andra och var och varannan bofast jag känner har minst en fyrhjuling på gården. Själv har jag inget emot att samerna får bedriva verksamhet även om jag är kritisk till hur man många gånger förvaltar den rätten, t ex när det gäller terrängkörningskador och hur fiske ofta bedrivs. Välkommen till verkligheten säger jag bara. Tror man att fjällvärlden är vildmark i sin renaste betydelse lär man bli besviken och fjällområdena är ju också kulturmark som under lång tid formats av människans verksamhet på olika sätt, inte bara fyrhjulingar, utan även av renarnas nedbetning av vegetation, nerhuggning av videsnår för bränsle, nätning i känsliga vattendrag etc.
 
Dessutom ska nog inte vandrare svära sig fria från all skuld heller. Runt stora leder uppstår ju ofta skador och är det inte spångat så är det ju vanligt att det blir lerhål som blir bredare och bredare. Sen skräpas det tyvärr ner en hel del också.
 
Oj, skrämmande vilken ilska det finns mot samerna som folkgrupp..

Men hur som helst, så är det väl bara att påminna om att dom 4hjulingsskador som syns har funnits där LÄNGE. Det beror inte på att det var ett samiske fyrhjulingsrace längst kungsleden förra vecka, det är helt enkelt ställen där det under mycket lång tid har varit blött och det är väl inte så konstigt att dom finns kvar än idag, ni vet väl hur långsamt det växer där uppe?
Det behövs ingen trafik för att göra skador bara det är under fel förhållanden, när marken är väldigt blöt, osv.

Jag är mest bara förvånad att det inte syns mer än det gör, sen skulle jag uppskatta ett lite mer nyanserat svar om vilka som kör fyrhjuling i fjällen än "samerna".
 
Oj, skrämmande vilken ilska det finns mot samerna som folkgrupp..

[snip]

Jag är mest bara förvånad att det inte syns mer än det gör, sen skulle jag uppskatta ett lite mer nyanserat svar om vilka som kör fyrhjuling i fjällen än "samerna".

Men då det redan framkommit att det inte är länsstyrelsen, och ingen annan har rätt att göra det så kan vi ju inte gärna fabricera svar. Om samerna kör fyrhjuling i nationalparken så att sår som dessa uppstår får de nog räkna med kritik. Att de har rätt att göra det är en sak, men kan sen använda sina rättigheter på olika smarta sätt.

Man kan till exempelvis fråga sig om de ska få använda sina rättigheter (som de har för att bedriva renskötsel) till att bedriva turistverksamhet. Då har de fått en rätt för ett ändamål men utnyttjar den för ett annat.

Christian
 
Fast nu gällde ju kritiken mot tonen i den här tråden just formuleringen "samerna". Är det alla samer i hela världen som kör 4-hjuling? Är det en stor majoritet av alla samer som missbrukar sina rättigheter?
 
Fast nu gällde ju kritiken mot tonen i den här tråden just formuleringen "samerna". Är det alla samer i hela världen som kör 4-hjuling? Är det en stor majoritet av alla samer som missbrukar sina rättigheter?

Hur får man skriva då för att det ska vara godkänt? "de personer av sannolik samisk härkomst som kört trolig 4-hjuling i abisko nationalpark". Du tycker inte det låter som ett ovanligt krystat sätt att uttrycka sig.

Självklart så menar ingen att ALLA samer gör exakt samma sak. Det är ju så självklart att det inte ens borde behöva påpekas.

På samma sätt som när man skriver "nu är norrmännen dumma i huvudet för de ska bygga en kraftledning över Hardangerfjorden" så menar jag inte att alla norrmän är dumma i huvudet eller ens att alla norrmän ska bygga en kraftledning.
 
Om det hade varit helt förbjudet med terrängfordon i nationalparker så hade det naturligtvis varit fel att anklaga en specifik etnisk grupp vare sig det är samer eller Kirunas lilla somaliska minoritet. Nu har ju dock samer rätt att bedriva sin verksamhet även i nationalparker och denna rätt är ju kopplad till etnicitetsbegreppet så det vore märkligt att inte nämna det i sammanhanget, det är ju inte direkt något det smygs med heller. Det är väl inget konstigt med det; om man anser att samerna ska ha rätt att bedriva sin verksamhet så måste man ju också på något sätt acceptera att de gör det utifrån en modern verklighet och att det blir spår av verksamheten. Fyrhjulingsspår är ju bara en sak; det finns mängder av andra spår som vittnar om att fjällområdet under lång tid nyttjats som ett kulturlandskap. Sen kan man naturligtvis ha synpunkter på hur verksamheten bedrivs och att vissa områden kanske är känsligare än andra och där finns det ju såväl goda som dåliga exempel.
 
Samerna bedrev sin kultur med bl.a. renskötsel och fiske långt innan det svenska språket var uppfunnet. Sedan dess har majoritetsbefolkningen trängt sig på och genomdrivit krav som har begränsat samernas möjligheter att leva så som, och där, de har varit vana vid. Energikonsumtionen och välfärden i Trängselsverige har till stor del gjorts möjlig på samernas bekostnad. Låt samerna fortsätta att odla sin kultur på, så långt det är möjligt, det sätt de anser lämpligt; de är ju experterna på området. Acceptera att reglerna för vad som får göras och inte får göras är olika för dem som har fjället som sitt hem och arbetsplats jämfört med oss andra, bl.a. den högst tillfälliga besökaren som är där för sitt nöjes skull. Gillar inte turisten det han ser så får han titta åt ett annat håll eller besöka en annan plats, och därvid undvika att själv vålla skada på naturen. Därmed inte sagt att vi inte får ha åsikter om det vi inte gillar. Den same som lever på renskötsel eller fiske måste, precis som vi i våra yrken och på våra arbetsplatser, ha rätt att ta del av den tekniska utveckling som sker. Han ska kunna ta sin fyrhjuling när han ska uppför fjällsidan för att jobba. Han ska få använda helikopter för att driva ihop renar. Samerna och deras kultur ska inte vara ett museum, vare sig innanför eller utanför nationalparkerna.
Jag har sett en hel del fula spår i fjällvärlden, men det fulaste, bortsett från reglerade sjöar och älvar, är de söndertrampade sista åtta kilometrarna av leden Nikkaluokta-Kebnekaise, och där bär nöjesvandraren hela skulden. Inga protester mot de spåren, dock, inte heller från mig, eftersom jag inte vill begränsa vår rätt att besöka vår fjällvärld oberoende av hur många vi är.
 
Samerna bedrev sin kultur med bl.a. renskötsel och fiske långt innan det svenska språket var uppfunnet.

Så långt tillbaka var varken 4-hjulingen som sätter spår som tar lång tid att läka, inte heller var nylonnäten uppfunna som fiskar effektivt i fjällsjöar, och ifall de tappas bort så kan de fortsätta fiska i årtionden...

Dessutom så var inte Samerna först i sverige, isen drog sig undan i sydsverige långt innan samerna kom in österifrån i norra sverige. Ska de som då bodde i Sverige anses ha talat svenska? Sverige fanns inte ens då och vi vet inte heller vilket språk de använde.

De samer som lever av renskötsel och av/i naturen är en mycket liten del av alla som klassas som samer i sverige, har rösträtt i sametingsvalet.
 
Den same som lever på renskötsel eller fiske måste, precis som vi i våra yrken och på våra arbetsplatser, ha rätt att ta del av den tekniska utveckling som sker. Han ska kunna ta sin fyrhjuling när han ska uppför fjällsidan för att jobba. Han ska få använda helikopter för att driva ihop renar. Samerna och deras kultur ska inte vara ett museum, vare sig innanför eller utanför nationalparkerna.

Men när renskötseln inte går ihop ekonomsikt utan ska underhållas med skattepengar så lever de ju inte på renskötsel och fiske, de lever på bidrag.
se gärna http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/62/28/b9e62654.pdf finns säket nyare dockument men hittar inget just nu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Chilkoot Vad göra för att slippa se spår av motorburna renskötare ? Fjällvandring 65
farbrorjoakim Valådagsfyrkanten efter midsommar Fjällvandring 8
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Karolina86 Aktse och Skierfe efter midsommar Fjällvandring 2
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
KimE Besöksförbud efter Kungsleden Fjällvandring 2
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
dako Hud som lossnar efter fjällvistelse Fjällvandring 11
plaskdaja Stensdalen efter branden Fjällvandring 6
cinnober Padjelantaleden efter midsommar Fjällvandring 20
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
Tauer Tältplats efter Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 4
carstens Padjelanta/Nordkalottsleden efter 6/9 Fjällvandring 6
janisn abisko - nikkaluokta veckan efter midsommar Fjällvandring 3
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Lintilla Nyss hemkommen efter årets vandring Fjällvandring 7
Igelkotte Innehållet i Christophers ryggsäck efter alla råd&tips Fjällvandring 47
Gardsiö Spana efter björn vid Sånfjället Fjällvandring 10
brigas Reflexioner efter att ha gått "ovan Skierfe" Fjällvandring 0
sofihag Vilse? Vi letar efter dig! Fjällvandring 0
umemorgan Spana efter rovdjur Fjällvandring 4
carlanca Buss Nikkaluokta-Kiruna efter 14:e september? Fjällvandring 8
fjällerik längtar efter semester! Fjällvandring 3
motumba Efter tågkompaniet? Fjällvandring 3
Svartkjelen Lars Monsen i mål efter 8000 km! Fjällvandring 16
laurentiusweg Kvikkjokk / Gamajåhka efter säsongen Fjällvandring 5
Parka Lapporten o Kåtotjåkka efter midsommar? Fjällvandring 9
Lars G A Mårmamassivet efter midsommar? Fjällvandring 8
karlsson Sarek veckan efter midsommar?! Fjällvandring 0
Söker efter vandringsberättelser... Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.