Äventyr i skogen, första gången

Quid, nordvästra.

Om ni ska vandra t tall- och granskog så är det inga problem att få upp eld även om det är blött. Leta efter granris som sitter längst ner på tjocka granar, det är oftast torrt och lätt att få eld på. Men, som alltid, är det alltid bäst att testa i förväg.

Ett vindskydd mha presenning är en enkel och bra lösning men om det är mycket mygg så kan det vara jobbigt att sova utan myggskydd, åtminstone för ansiktet. Jag är van mygg men jag hatar när dom surrar kring huvudet.

Granris på marken, liggunderlag, sovsäck och lägereld gör det extra mysigt att sova ute.

Orienteringen borde inte vara så svår särskilt om ni har ett antal sjöar att gå efter. Om det inte är myrmark runt sjöarna så är det lättast att hålla sig inom synhåll från sjöarna för att slippa gå vilse. I tjock granskog är det lätt att villa bort sig eftersom man har få fixpunkter att gå efter.

Lycka till!

Tack för tipsen.
Har både myggnätsskydd för huvudet och en rulle myggnät för att försöka täta vindskyddet med plus myggmedel. Får hoppas att det räcker.
 
Själv tycker jag det är väldigt ,mycket svårare att orientera i skogen jmf med fjällen. Fel teknik antar jag.... Finns en hel orienterarkår som vet hur man gör...
Har ni tid kan ni gå ut på ett område som tex är avgränsat med väger och sedan snurra bort er med flit. Ganska upplysande om hur hjärnan spelar oss spratt när man är vilse.
Annars är det bara att köra på och ha kul. Ni kommer att lära er en hel del och nästa gång blir det enklare och därmed roligare.
Det som inte är roligt är att vara hungrig (blir korkad dessutom), så ta gärna med er ett extra kök (sprit eller gas) om ni får problem med elden (vilket är osannolikt men händer) och en del vandringssnacks, text jordnötter, russin och choklad.

Ha en bra tur
 
välj ett område med lagom tät skog, helst ganska platt, ca 1x1 km avgränsat och en mulen dag (minimalt med naturliga orienteringmöjligheter) går man man ut och leker "snurra runt pinnen" så man tappar orienteringen, gå lite på blindo och försök sedan reda ut riktningar och var man är med karta och lite senare med kompass.
 
[...]ett område som tex är avgränsat med väger[...]

Förr eller senare hamnar man i Norge eller Finland eller vid ett hav. Egentligen kan man inte gå vilse.
Alltså, när det blir blött om knäna eller när folk pratar svårförståeligt eller oförståeligt då har ni gått för långt.
smiley_emoticons_mttao_norwegen.gif
smiley_emoticons_yes_sad.gif
smiley_emoticons_mttao_finnland.gif







Nä på allvar nu. Det är en bra idé att ge sig ut på skogsäventyr. Jag rekommenderar att ha med tält och kök som backup utifall att vindskydd och brasa inte blir av nu på det här första strövtåget. Om det på det ena eller andra viset trasslar till sig är ni lugnare med tält och kök.

Distansen och tiden, det slog mig att 65 kilometer genom väglös svensk skog på tre dagar låter tufft. Mkt beror ju också på terrängen och vädret, men även under gynnsamma förhållanden är det tufft.
Jag rekommenderar att räkna med mer tid eller att korta ner turen.

Skavsårsskydd är en mkt bra idé. Jag (och många andra) föredrar enkel 5 cm brett Leukoplast-plåster -- den röda icke-vattenfasta, fast den är mkt vattenfast.

Ang. maten skulle jag inte släpa med konserver.

Väskor? Menar du ryggsäckar?

Jag läser inget om sovsäckar. Tänker ni skippa dem?

Ang. björn och varg behöver ni inte vara oroliga. Det är en bra idé att göra lite ljud då och då för att undvika överraska en björn, dvs man ska inte smyga genom skogen. Maten behöver ni inte lagra på ett särskilt ställe. Svenska björnar bedöms vara extremt skygga.

Go' tur!
 
I första inlägget står att de har sovsäckar.

Sen håller jag inte med om tältet heller. De har en presenning med sig, jag kan inte se att man i den svenska skogen kan misslyckas så brutalt med uppsättandet av en presenning att man ska behöva släpa på ett tält utifall att...

Jag tycker inte att man ska behöva dra på så stora växlar på en 3-dagars skogstur. Sträckan är rätt lång för 3 dagar, men inte omöjlig för två unga (starka?) herrar. Beror på terrängen som sagt. Och jag antar att de besitter sådant sunt förnuft att de vänder om vandringen känns ogörlig efter en dags vandring.
 
gör det inte för svårt

ved och tält kan ni lämna hemma förutsatt att ni inte är helt inkompetenta med tändare/tändstickor eller med rep och presenning.
som peter skrev tidigare så är de innersta nedersta "torra" grenarna på/under granar perfekta att starta elden med. går ni ned en omkullvräkt björk... plocka lite näver (görs ej på levande träd tack)

mat kan ni ha med er vad ni känner för och orkar släpa... det finns alternativ till konservburkskonserver (spaghetti carbonara i påse t.ex.).

Sträckan ni tänkt att gå är väl det som jag ställer mig frågande till. 6.5mil i osedd och ev obanad terräng kan bli ganska jobbigt.

Släpp tangentbordet och ge er ut bara. kniv/ eld/ press/ rep/ sovsäck/ mat/ kokkärl - pula ner i rygga... sen e det bar å gå.
Tänk på att det kan vara vääääääldigt lite vatten i vattendragen, även om det regnat en del nu senast. var ute på gästrikeleden och hade tänkt ta vatten i rinnande vattendrag (bar i reserv som tur va) för det va mest bottendy kvar. men visst ni går ju rint en sjö så det ska NOG ordna sig :)

BZ/
 
Ja det var rätt larvigt, men jag måste samtidigt säga att det hör till Utsidans förtjänster att folk har tålamod även med frågor av typen "jag ska tälja en korvpinne för allra första gången, hur ska jag göra".
En tråd blir det i vilket fall som helst, och av alla alternativ (att tex göra narr av trådstartaren, eller att börja diskutera något annat, etc etc) så är kanske det minst dåliga att svara på frågan.
 
Ja det var rätt larvigt, men jag måste samtidigt säga att det hör till Utsidans förtjänster att folk har tålamod även med frågor av typen "jag ska tälja en korvpinne för allra första gången, hur ska jag göra".
En tråd blir det i vilket fall som helst, och av alla alternativ (att tex göra narr av trådstartaren, eller att börja diskutera något annat, etc etc) så är kanske det minst dåliga att svara på frågan.

Med larv menar jag tjafset och försvaret som uppstod. Att bisittaren skrävlar om nån rösad gång runt nått berg i himalaya och nån "bestigning" är rent larv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daniel-S Tips på lagomt äventyr för en 5 åring? Fjällvandring 9
Naturfantast Sugen på äventyr? Bestig Kebnekaise! Fjällvandring 7
fjälltarzan Manges Äventyr Fjällvandring 0
Gustav Cronhamn Äventyr, vill du följa med? Fjällvandring 0
T.M Äventyr/Vandring i Norge. Fjällvandring 2
fredric_verklig.se Strapatz.com - Här börjar vårtat äventyr... Fjällvandring 3
kajakmannen Arrangörsledda flerdags äventyr Fjällvandring 2
manke sarek äventyr med 7 övernattningar Fjällvandring 4
Ny hemsida, angående äventyr i Sverige Fjällvandring 3
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...