Fjällvana?

Under mina år i fjällen har jag alltid träffat på ungefär lika många okunniga vandrare varje år. Jag märker ingen större skillnad mellan förr (60-talet) och nu. Jag har många gånger förundrat mig hur bra dom har klarat sig – men Gud skyddar ju både barn och dårar.

Samma sak med skadade människor. Inte heller där märker jag någon större skillnad. Jag har väl tagit hand om 40-50 människor under årens lopp som råkat illa ut på olika sätt och som inte klarat att ta sig hem själva. Fördelningen verkar vara ungefär 50/50 mellan erfarna och oerfarna, dvs att oerfarna skadar sig oftare än vad erfarna gör – och det bör ju peka i en viss riktning.

Förr läste man böcker, gjorde några fjällvandringar för att lära sig mer – och därefter gick man in i Sarek. Jag tycker att det är en klok princip. Men, numera finns bättre utrustning, bättre mat, osv – och det underlättar en hel del. Har man sunt förnuft klarar man att vada över svåra vad – eller avstå från att vada just där och just då.

Har man sunt förnuft så klarar man även att hantera oväder och skador – för i princip är det ju ganska enkelt, som Martin Fjäderlätt säger, regnar det så ta på regnstället. Är du hungrig så ät, osv. Enkelt och logiskt.

Jag brukar säga att man skall hålla sig: torr, varm och mätt – då klarar man nästan allt som kan hända på ett bra sätt.

Men visst, jag har sett fjällvandrare som i blåst och regnväder med bruksanvisningen i frusna våta händer försöker sätta upp ett fjälltält för första gången i sitt liv, det brukar vara kul att titta på.

Varför övar man inte på att sätta upp sitt nya fjälltält i rejäl blåst, kyla och regnväder hemma på gräsmattan? Dom få som verkligen övar – varför övar dom i solsken och vackert väder?

Thomas
 
Utbildning...

man kan ju lätt konstatera, bara i en sådan här tråd, att det finns många som har erfarenheter från upplevelser i fjällen, där man träffar på "tok" av alla de slag. Själv skulle jag kunna skriva många långa bloggar om de man upplevt i fjällen i yrket.

Jag skulle dock vilja slå ett slag för utbildningsmöjligheterna som trots allt finns för alla intresserade, nybörjare eller inte.. jag vill rekomendera studiecirklar genom Friluftsfrämjandet och Studiefrämjandet, t.ex med Fjällboken som mtrl. Att delta i en studiecrikel som startar redan under vintern är en mycket bra förberedelse inför en vandring och ett kul sätt att "komma igång". Antingen är man en grupp kompisar-arbetskamrater eller så hoppar man bara med i en cirkel med okända deltagare. Kanske vill man sen göra en vandring tillsammans i grupp som en trevlig avslutning på cirkeln. Kanske startar man sen om en ny cirkel med tema vintervandring-turåkning osv... Ett bra sätt att skaffa sig erfarenhet, ivart fall ta det första steget på en lång vandring.

Tyvärr är studeiförbunden lite dåliga på att marknadsföra sig när det gäller just denna typ av utbildningar.
Men just denna typ av utb är ett bra sätt för nybörjare att skaffa sig kunskap och kunna förbereda sig på ett bra sätt OM cirkelledaren är rätt person.
Ett tips till er som har erfarenhet och gillar gruppgemenskap, ställ upp som cirkelledare och får prata fjäll och fjällvandring året om...
 
Har man sunt förnuft så klarar man även att hantera oväder och skador – för i princip är det ju ganska enkelt, som Martin Fjäderlätt säger, regnar det så ta på regnstället. Är du hungrig så ät, osv. Enkelt och logiskt.

Och inte att förglömma, de viktigaste reglerna:

* Anpassa turen efter väder och ork. (Dagsform, inte vad du "borde orka")
* Om du är osäker: stanna, chansa inte.
 

avslutad210712

Gäst
Så länge du inte stavar det Giebmegaisi så är det ok....

Glömde nämna att det inte var riktat mot dig personligen utan jag märker att jag alltmer börjar använda förkortningen när jag pratar om Kebnekaise och numer orkar jag inte stå emot att korta ner namnet :)

Dessutom har jag problem med de nya stavningarna på fjällkartan men det blir väl att jag också måste börja använda den stavningen så småningom när alla mina gamla kartor gått bort
 
Jag tycker den bästa kunskapen kommer utifrån erfarenhet. De flesta som vandrar i svenska fjällen gör ju tämligen lätta turer, speciellt ur ett tekniskt perspektiv. Har träffat folk som vandrat i 10-tals år, men aldrig gjort något svårare vad, bestigit nån topp eller gått över en glaciär. Vi måste skilja på vandring och alpin klättring, där det sistnämnda var det som det finska gänget höll på med i Pallins korridor.

Alpin klättring är de rätt få som håller på med i Sverige. Men på Kebnekaise gör flertalet vandrare något som kan klassas som alpin klättring när de bestiger toppen. Att folk råkar ut för olyckor då har inte så mycket med fjällvana att göra.
 
Onödig tråd!

... vill jag fräckt påstå!
Har det inte sett likadan ut i fjällen genom tiderna? Plockade med mig en produktkatalog från Fjällräven där det berättades om hur allt började (finns för övrigt även på deras hemsida). Förr i tiden gick man med dålig utrustning, det var säkert jeans och lågskor upp mot Keb (vad är det för fel på denna förkortning egentligen?). Fjällräven ville få ut stadsfolket med sina Fjällräven veckor.

Det fanns då som nu säkert lika många fjällovana vandrare. Då läste man till sig kunskap, man pratade med kompisar, prövade själv. Vissa dårar fanns även då. Men är det inte exakt samma sak idag??? Möjligheterna har bara blivit fler. Idag finns det forum (som tur är!), det finns suveräna ryggsäckar och ordentliga kängor, stugor och hilleberg.

Det framstår här som något negativt att vara nybörjare och ger sig ut. Jag anser mig som nybörjare i fjällen och ska snart ut på min allra första (längre) tur. Visserligen på en rösad och välbeprövat route och övernattning sker i stugor men visst ska det bli ett äventyr! Och visst vill vi upp på Keb med guide på östra leden eller utan på västra.

Jag har sett det som en enorm tillgång att kunna använda kunskapen på detta forum, såväl när det gäller utrustning som tips om turer och själva vandringen. Jag har studerat andras packlistor in i minsta detalj och har själv utvecklat min egen. Har provpackat ryggan ett par gånger och är ivrig som en liten unge att få testa allt och att få komma ut och uppleva den storslagna naturen. Vad är det för fel på allt detta?

Vissa klarar sig bra utan att ha gått in sina kängor, utan att ha tränat med vikt i ryggan, vissa gör inte det. Så har det väl alltid varit, eller? Sedan tycker jag ju att det är fantastiskt roligt att skriva inlägg i forum och diskutera vandring med likasinnade. Vilka möjligheter vi har idag!

*med glimten i ögat!
 
Exakt Annette!

... och egentligen finns mycket mer möjligheter idag att dra nytta av andras erfarenheter. Det finns betydligt mer att läsa idag bara några klick bort,,, man blir nästan expert av att bara surfa,,, (obs, skämt, men lite ligger det i det, det gäller ju att inte bara läsa, utan att göra oxå,,,)

Nä, att fler kommer ut är väl bara bra! hellre ut i jeans än inte alls...
 
Det framstår här som något negativt att vara nybörjare och ger sig ut. Jag anser mig som nybörjare i fjällen och ska snart ut på min allra första (längre) tur. Visserligen på en rösad och välbeprövat route och övernattning sker i stugor men visst ska det bli ett äventyr! Och visst vill vi upp på Keb med guide på östra leden eller utan på västra.

Jag har sett det som en enorm tillgång att kunna använda kunskapen på detta forum, såväl när det gäller utrustning som tips om turer och själva vandringen. Jag har studerat andras packlistor in i minsta detalj och har själv utvecklat min egen. Har provpackat ryggan ett par gånger och är ivrig som en liten unge att få testa allt och att få komma ut och uppleva den storslagna naturen. Vad är det för fel på allt detta?

Vissa klarar sig bra utan att ha gått in sina kängor, utan att ha tränat med vikt i ryggan, vissa gör inte det. Så har det väl alltid varit, eller? Sedan tycker jag ju att det är fantastiskt roligt att skriva inlägg i forum och diskutera vandring med likasinnade. Vilka möjligheter vi har idag!

*med glimten i ögat!

Jag tror inte det är någon som tycker att det är negativt med nybörjare i fjällen, tvärtom så tycker iaf jag att det är väldigt positivt och du verkar ju börja så att säga i rätt ände och vara väl förberedd. Att gå en ledad stugtur är ju jättebra om man är ny.

Sen går det inte att komma ifrån att det finns mycket som man inte kan läsa sig till utan som man bara kan lära sig genom att just skaffa sig lite rutin. Bara enkla saker som hur ens fötter reagerar; skavsår kan effektivt sänka såväl motivation som grumla omdömet. Eller hur man reagerar när blodsockret sjunker, regnet öser ner och riktmärkena försvinner i dimma. Förhållandena kan skifta snabbt och det som ena dagen kan vara ett ljuvligt vackert fjällandskap i strålande sol kan nästa dag (eller timmen) vara betydligt mindre inbjudande. Det är t ex rätt stor skillnad på att slå upp tältet under en vindstilla solig dag mot när man är frusen, blöt, trött och det blåser rejält och är man lite frusen, hungrig och känner sig osäker och kanske lite rädd så är det inte bra förutsättningar för att göra kloka vägval eller bedöma t ex ett vad.

Jag vet själv hur mitt humör och min motivation svänger och det händer då och då att jag bannar mig själv för varför jag alltid måste ut och bli blöt, frysa och kämpa i eländig terräng medan man efter en stund njuter över naturens skönhet i värmen från solen. Jag tycker inte att tråden är onödig och Jokkmokk besitter ju insidekunskap om fjällräddningen som inte många har och flera här i tråden vittnar ju också om möten med folk som verkligen inte verkar ha varit förberedda. Sen är det mycket möjligt att antalet oerfarna ökat i vissa områden som t ex Kebnekaisefjällen, men frågan är om andelen ökat?

Trots allt så händer det ju tyvärr en del olyckor. Vissa kan säkert vara svåra att förebygga medan andra helt klart borde kunna förebyggas med lite kunskap. Dödsstörtningen från Kebnekaises sydtopp tidigare i sommar är ett sånt exempel. Om det var så hårt och isigt som Odd Fischer beskrev förhållandena på toppen så hade inte jag gått upp utan stegjärn, yxa och kanske repsäkring. Ofrivilliga rutschningar är ju tyvärr inte helt ovanliga även om inte utfallet alltid är fatalt. På den "säkra" västra leden har det ju t ex skett några rutschincidenter under de senaste åren.

Samtidigt så ska man ju inte överdriva farorna heller och nybörjare ska känna sig varmt välkomna i fjällen, men det är samtidigt en miljö som kan innebära risker som kan vara svåra att identifiera och bedöma om man inte har erfarenhet. Det är ju också något man aldrig kan lära sig för mycket om heller. Jag har själv varit ute en hel del i Norrbottensfjällen sen jag var barn på 70-talet, gjort värnplikt på jägarskolan och hållt på med klättring och gått glaciärkurs och åkt väldigt mycket skidor, men känner att det finns så ofantligt mycket mer jag vill lära mig och vet inte om jag skulle kalla mig fjällvan heller. Mer van än många, men har samtidigt mycket att lära från mer erfarna och därför tycker jag såna här trådar är betydligt mer intressanta än vilket tält som är "bäst" eller om man ska Lundhags eller Meindl på fötterna. :)

Men jag önskar all lycka på er fjälltur och hoppas att det kommer sporra till fler turer! :)
 
Visst håller jag med att denna tråd är intressantare än vilket tält man ska köpa. Det är ju därför jag skriver här, annars hade jag nog hoppat över den helt ;)

Det är absolut riktigt att man BÖR förbereda sig väl och kanske synd om man inte har tiden att var ute längre och stressa iväg, vill uppleva allt på kort tid. Men jag med mina 32 år är ibland lite trött på den "äldre" generationen där det låter som om allt var bättre förr. Tiderna förändras kontinuerlig och därmed möjligheterna och begränsningarna. Det är bara att inse och anpassa sig.

Självklart gäller det då som nu att uppmärksamma på farorna i fjällen men jag tror inte att ex-jobbarna som ska upp på Kebnekaise i november läser trådar som denna? Tyvärr läser dom nog mer om vilka kängor som ska köpas. Och det är det jag menade: dårar har alltid funnits och det har alltid varit lika svårt att övertyga och förmedla kunskap till den som inte vill.

Så nu ska jag vara tyst här ett tag och faktiskt bege mig ut istället för att sitta framför datorn :)
 
"våra" nybörjarkillar" är nyss hemkomna från sin premiärtur.Rätt nöjda.utrustningen fungerat som den ska,naturupplevelsen varit fin,det verkar ha gett lite mersmak,.
gått längsmed led i dal men även från den och hittat sina egna tältplatser.
Lite ömma axlar samt skoskav har inte hindrat på något vis.
Det ser jag som en god början på att skaffa fjällvana.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bikinikillah "Fjällvana" Fjällvandring 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.