Vandringstips längs hela fjällkedjan

Har ägnat dagen åt att studera kartor! :)
Vårfloden kan nog medge en uppstart i mitten på juni, annars får jag väl umgås med lokalbefolkningen tills det går att börja vandra.
Från norr till söder känns också som att jag är på väg hem. ..!
Med resursplanering i stället för detaljplanering vet jag hur jag kan hushålla med mat och energi och hur jag kan fylla på mina förråd.
Det är inte bara mina egna depåförsändelser utan möjligheterna att skaffa sig torkat kött och annan proviant på vägen som är viktigt.
Men det är intressant att följa hur andra förbereder en sån här lång vandring!
 
Sen har jag en annan fundering. ...
Hur kan man komplettera ryggsäcken för att få till en flytkropp som duger till att paddla över nödvändiga vad?
Men jag har nog en idé på det...:-D
 
Allvarligt talat, om ett vad verkar för riskabelt för att vada är jag ju väldigt tveksam till hur vettigt det är att försöka att ta sig över på något improviserat flytetyg istället. Var rädd om dig! Vill inte låta alltför negativ men om du ska experimentera med dylika ting, börja i varmare vatten och där det är närmare till säkerheten, inte i fjällen och inte när du är själv.
 
Allvarligt talat, om ett vad verkar för riskabelt för att vada är jag ju väldigt tveksam till hur vettigt det är att försöka att ta sig över på något improviserat flytetyg istället. Var rädd om dig! Vill inte låta alltför negativ men om du ska experimentera med dylika ting, börja i varmare vatten och där det är närmare till säkerheten, inte i fjällen och inte när du är själv.

Jag hoppas verkligen inte att jag lurar ut någon på äventyr. ..!
Men en väl vattenförseglad ryggsäck, kanske förstärkt med ditt uppblåsbara liggunderlag, kan göra ditt Vad mycket säkrare som flythjälp än som sänke...;-)
 
Bron över Laisälven finns inte med på den topografiska webbkartan på http://kso2.lantmateriet.se/ heller.

Det är sant, men fjällkartan är viktigare. Klicka längst upp till höger i bild så får du upp den aktuella fjällkartan och ser då två broar vid Laisstugan.

Fjällkartan uppdateras väl bara vart femte år eller så? Jag tror att den 'topografiska webbkartan' alltid innehåller den senaste informationen, eller åtminstone nyare än specialkartorna.

Kannske innehåller den 'topografiska webbkartan' alltid den senaste informationen, men jag tror inte åt den innehaller samma mänga informationer som specialkartor.
I Sarek finns bron i Guhkkesvagge inte med på den 'topografiska webbkartan' men Skarjabron finns.
Bäst åt fråga Lanstyrelsen om bron.

Henning
 
Mjo, men betänk att det för det mesta är vattenhastigheten som utgör ett hinder, inte djupet. I sådana lägen har man inte så mycket nytta av speciella flytanordningar. Tycker att risken att förlora (all) sin utrustning eller att slå sig medvetslös och drunkna är uppenbar. Även om du hittar ett lungt ställe är risken för nedkylning stor. Konsekvenserna av att exempelvis förlora en ryggsäck med strömmen kan lätt bli mycket svårare på fjället än någonstans nära civilisationen.
 
Jag försökte mig på en långvandring förra sommaren, men var tvungen att bryta på grund av skador. Tänkte dock fortsätta att täppa igen 'hålen' under kommande somrar lite i taget.

Här har jag lagt ut hur den närmaste planeringen ser ut med lite olika alternativa vägval. Vet inte om jag kommer att gå hela sträckan eller bara en del nu i sommar och inte heller riktigt var jag tänker starta eller sluta.

Nu tänkte jag gå norrifrån mot söder för att få solen i ansiktet. Nackdelen med det är att landskapet ofta är vackrare i medljus, och man kan inte starta riktigt lika tidigt på säsongen.

Jag vill kunna gå relativt oplanerat utan att behöva skicka ut depåer, men blir då bunden vid de matbutiker som finns utefter vägen. Upp till Jäkkvik är det dock inga problem med att finna butiker med några dagars mellanrum. Den enda nackdelen är att jag ibland skulle vilja gå lite längre västerut än vad det upplägget tillåter. Affärerna finns utmärkta på kartan ovan.

Bron som diskuteras är en roströd stålbro, som förmodligen helt enkelt inte syns på satellitbilden på grund av färgen.

Jag är dessutom allergisk mot att gå långa sträckor på väg, vilket jag säkert kommer att ångra långt ute på någon blötmyr...
 
Kannske innehåller den 'topografiska webbkartan' alltid den senaste informationen, men jag tror inte åt den innehaller samma mänga informationer som specialkartor.
I Sarek finns bron i Guhkkesvagge inte med på den 'topografiska webbkartan' men Skarjabron finns.
Bäst åt fråga Lanstyrelsen om bron.

Henning
Tror nog också att topografiksa kartan inte är menad att vara så detaljerad. Bäst är det givetvis att fråga Länsstyrelsen men har inte kommit så långt i planeringen att det känns lönt just nu. Dessutom kan ju saker och ting ändras med nästa vårflod...
 
@pearl, det låter som ett bra upplägg!
Hoppas vi möts på stigen!
Jag planerar att vandra Treriks till Grövel från ca 20 juni till början på september.
 
Senast ändrad:
Jag försökte mig på en långvandring förra sommaren, men var tvungen att bryta på grund av skador. Tänkte dock fortsätta att täppa igen 'hålen' under kommande somrar lite i taget.

Här har jag lagt ut hur den närmaste planeringen ser ut med lite olika alternativa vägval. Vet inte om jag kommer att gå hela sträckan eller bara en del nu i sommar och inte heller riktigt var jag tänker starta eller sluta.

Nu tänkte jag gå norrifrån mot söder för att få solen i ansiktet. Nackdelen med det är att landskapet ofta är vackrare i medljus, och man kan inte starta riktigt lika tidigt på säsongen.

Jag vill kunna gå relativt oplanerat utan att behöva skicka ut depåer, men blir då bunden vid de matbutiker som finns utefter vägen. Upp till Jäkkvik är det dock inga problem med att finna butiker med några dagars mellanrum. Den enda nackdelen är att jag ibland skulle vilja gå lite längre västerut än vad det upplägget tillåter. Affärerna finns utmärkta på kartan ovan.

Bron som diskuteras är en roströd stålbro, som förmodligen helt enkelt inte syns på satellitbilden på grund av färgen.

Jag är dessutom allergisk mot att gå långa sträckor på väg, vilket jag säkert kommer att ångra långt ute på någon blötmyr...
Kul att få ta del av dina planer, Pär! Måste erkänna att du och din hemsida har varit en klar inspirationskälla till både avklarade och planerade fjällturer!

Våra planer verkar på flera håll ganska lika så det verkar ju lite betryggande, inte bara jag som bär på dessa galna idéer... Viss proviant ska även finnas till försäljning i Miekak, Camp Polcirkeln (vid silvervägen) och Gränslöst köpcenter i Umfors, strax norr om Hemavan. Hur stort utbud respektive ställe har vet jag inte men det går ju alltid att kontakta dem och fråga. Tärnavilt i Joesjö säljer säkert torkat renkött, m.m. men osäkert om de har annat i proviantväg.

Jo fast bron på bilden är väl den över Klibbuojuhka som är markerad som "förfallen" på min karta och som ska ha förstörts helt på senare år. Dessa broar är ju längs samma stig och borde vara lika gamla så det är ju lite oroande. Men som sagt jag får väl fråga Länsstyrelsen vilken senaste status de känner till på bron.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baffinguarapo Vandringstips Fjällvandring 3
Kalle G Vandringstips väster om Mavasjaure-Pieskehaure (jaure?) Fjällvandring 10
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Anders80 Vandringstips Jotunheimen Fjällvandring 2
Elin75 Vandringstips i Norge? Fjällvandring 13
Elvah Vandringstips Sylarna, Ekorrdörren, Gåsen, Holkendurrie? Fjällvandring 4
tjej_91 Vandringstips Sarek på 7 dagar Fjällvandring 6
fredrik82 Vandringstips i Sarek, Padjelanta, m.m. Fjällvandring 3
curt Vandringstips södra/östra Norge? Fjällvandring 4
AFe Vandringstips i Lyngen, Norge? Fjällvandring 1
i95_lab Vandringstips norrut från Björkliden/Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 5
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
HelenS Vill ha vandringstips i sommar! Fjällvandring 18
felix_sors Vandringstips sökes Fjällvandring 2
efred Vandringstips för nybörjare Fjällvandring 9
Stordrulen Vandringstips Nordkapp Fjällvandring 6
lirrran vandringstips Fjällvandring 5
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
alexander3 Vandringstips, Abisko Fjällvandring 3
DIF-Larson Vandringstips Fjällvandring 6
månsb Vandringstips i Toscana Fjällvandring 1
sturesture Tälttips o Vandringstips Färöarna Fjällvandring 2
nilkas Vandringstips, inre Troms (Norge) Fjällvandring 3
thodan Fina vandringstips för Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
pjurka Vandringstips? Fjällvandring 3
jaos Söker vandringstips: italienska central-alperna Fjällvandring 1
unna Sareknovis, vandringstips. Fjällvandring 3
carver Vandringstips i Norrbotten? Fjällvandring 6
VAndringstips centrala Jotunheimen Fjällvandring 0
Vandringstips Fjällvandring 4
Fler vandringstips Fjällvandring 5
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
pal2 Tältövernattning längs vildmarksvägen Fjällvandring 6
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.