Nybörjare uppe i kebnekaise bergen

Här får du några synpunkter på packlistan:

Underställ: i augusti skulle jag bara ta ett underställ (som främst kommer användas i lägret och att sova i).

Vandringsstav/isyxa: Strunta i isyxa. En isyxa används i glaciärsammanhang främst för att bygga t-förankring i sprickräddningssituation, samt för att sondera och hugga ut steg (om man saknar stegjärn). Eftersom ni inte har kunskapen om glaciärvandring så är den onödig. Däremot tycker jag att två vandringsstavar av teleskopmodell är bra att ha; driver på steget om man vill och skonar knäna i nedförsbackar.

Fältflaska: Petflaskor. Lätta och billiga.

Skavsårsplåster: Rekommenderar Leukoplast 5cm som du tejpar med i förebyggande syfte. Om skavsårsplåster typ compeed behövs har man låtit det gå för långt. Gå rejält med skorna/kängorna innan så får du en känsla för hur fötterna reagerar och var skav eventuellt uppstår. Lär dig dina fötter!

Toarulle: Beror ju på hur mycket som ska lassas ut men en Edet extra (100m) brukar räcka t o m för mig under en tvåveckorstur. :)

Kniv: Lämna svärdet hemma och ta en lätt enkel kniv, typ mora. Inget behov alls av en jättekniv.

Koksaltlösning: I princip onödigt. Om du behöver rengöra något så kör på tvål och vatten, det går lika bra.

Vantar: Vet inte vad du tänkt dig men en enkel syntethandske, typ monteringshandske är bra att ha så att säga under dagligt bruk. Du vill inte gå med vantar om det regnar. Behåll dem som förstärkning till raster/läger.

Angående Tarfala/Svarta sjön:

Jag har också varit i området ett antal gånger och rekommenderar att slå läger i anslutning till Tarfalastugan, eller ca 7-800 meter längre fram (på andra sidan ett blockfält) där det finns väldigt fina tältplatser (ifall ni vill vara lite för er själva men ändå ha en viss närhet till stugan).

Själva uppstigningen till passet är relativt okomplicerad men det är stenigt och påfrestande med full packning. En bit upp rundar man sen den övre klippkanten på snö.

Men jag rekommenderar att lämna packningen och göra det till en fin dagsutflykt istället.

Vid dålig sikt och från andra hållet är det inte helt självklart hur man tar sig ner. Det var inte länge sen fjällräddningen fick rycka ut och plocka ner några som kom i riktning mot Tarfala och inte hittade rätt väg ner (eftersom man ska gå ut på snön). I september för två år sen ropade jag f ö in en snubbe, fransman tror jag, som var på väg upp till passet i dåligt väder och var på väg ut till vänster ut över Kebnepakteglaciären. Då fanns inga spår i snön och han var helt enkelt osäker på hur han skulle gå.

Här en bild från ett läger några hundra meter bortanför Tarfalastugan (september 2008).
 

Bilagor

  • Keb2008_4_Utsidan.jpg
    Keb2008_4_Utsidan.jpg
    178.8 KB · Visningar: 795
Status?

Hur går det med planeringen? Bloggen verkar död.

Skall själv upp dit i augusti (fast jag tänkte hålla mig till grönare områden, föredrar lågalpint), alltid kul att se vad andra har med i packningen.

Du kan nog lägga till en del av det här - jag brukar gå in i detalj och skriva ned allt eftersom jag är ganska tankspridd av mig:

  • Tandborste
  • Tandkräm
  • Deodorant (även om man är själv känns det vettigt för min del)
  • Rakhyvel (kan vara bra om man inte är 30 eller har juste skäggväxt...)
  • Tvål
  • Shampoo
  • Tandtråd
  • Alvedon/Ipren
  • Skofett (till kängorna)
  • Plåster (vanliga små ena, använder aldrig själv men kul om andra blir skadade)
  • Badshorts (störtlöjligt kanske men varje gång jag inte har med dem hittar någon en bastu)
  • Smutstvättpåse (vanlig plastkassa från ICA)
  • Anteckningsbok (resedagbok!)
  • Penna (vira lite eltejp eller silvertejp runt)

Vad har du i reparationskittet?
 
Flera smarta saker att lägga till i listan tack :)

Reperationskitet är tänkt för tältet, har dock varken tält eller reperationskit än hehe


Har inte gjort så mycket mer i planering än, har en del annat just nu.. Har dock lyckats få med en kompis så som de ser ut nu så kommer jag inte att vandra ensam =)
 
Flera smarta saker att lägga till i listan tack :)

Reperationskitet är tänkt för tältet, har dock varken tält eller reperationskit än hehe
=)

Tänk på att du kan komma att behöva laga annat än tält också.

Jag fick laga ett par kängor en gång då de jag hade delaminerade dag tre av tio... :-/ ... då var jag glad att jag hade med mig nål, tråd, tång och liquisole.
 
Hygien i plastpåse
Tandborste barnstorlek
Nagelborste liten
Tvål resestorlek
Tandkräm finns i små tuber på apoteket
Engångsrakhyvel
Tvättlapp

Kåsan i militärformat rymmer 4 dl d v s en normalportion. Till påsmaten brukar behövas ca 4 dl vätska. 1 dl = 1/4 kåsa.

Solister brukar äta ur kokburken.

Ryms utrustningen i 40 liter börjar du komma rätt.....

Go tur
 
Ajustdja, jag har för mig att jag hittade små "reseflaskor" för tvål och sådant på Åhléns för ett tag sedan när jag skulle iväg till Åre för att åka skidor, perfekt storlek för en till två veckor. Barntandborste är också smidigt. Som tvättlapp kan man klippa en disktrasa (t.ex. Wettex) i bitar efter eget tycke.

Jag har en 65L ryggsäck och har packat ned allt utom mat och tält. Rullade ihop ett par gamla jeans istället för tält (som jag kommer att låna) för att se att det fick plats. Istället för mat fyllde jag en ICA-plastpåse med handdukar. Det blev tajt men allt får plats. Har ingen våg så jag vet inte hur mycket allt väger, men det är väl 20 kg eller däromkring. Har försökt kompromissa mellan vikt och bekvämlighet, har med mig en bok och iPod och grejer också. Man vet ju aldrig om det öser ned en dag så att man blir kvar i tältet och bara tar det lugnt.

Om du vill kan jag bifoga min egen packlista för jämförelse.
 
Flera smarta saker att lägga till i listan tack :)

Reperationskitet är tänkt för tältet, har dock varken tält eller reperationskit än hehe


Har inte gjort så mycket mer i planering än, har en del annat just nu.. Har dock lyckats få med en kompis så som de ser ut nu så kommer jag inte att vandra ensam =)

Vad jag alltid har med är vävtejp och kiltnålar, någon gång även en bit ståltråd. Kiltnålarna
har två gånger lagat remmar på ryggsäckar och en gång förstärkt där en söm höll på att gå upp.
Med vävtejp har jag lagat allt möjligt, bland annat tältväv, stav, tältstång och vattenflaska. Ståltråd använde jag en gång när en sko började sära på sig. Skor ska man dock inte behöva laga - man ska syna dem noga före turen. Jag har haft skokris två gånger, men båda gångerna haft turen att passera civilisation på den kommande etappen. Den möjligheten finns inte i fjällen.
 
Om du söker här på utsidan finns det ett par diskussioner om dessa, det hjälper inte mkt att de är vattentäta utifrån när du blir blöt av svetten inifrån... Jag personligen skulle inte använda dem men det är en fråga om tycke och smak (samt vilken terräng du går i och vilka skor du har).

Dubbla sockor i kängorna och en extra uppsättning som torkar på ryggsäcken kommer man långt med.
/M


Jag har gått mycket långa sträckor, t ex utmed hela Pyreneernas huvudkedja, med ett enda par sockor på fötterna och inget ombyte. Jag tror detta med skor och strumpor är hur individuellt som helst. Dubbla par kan precis lika gärna förstärka som motverka tendensen till blåsor och skav.
 
40L ? jag var rädd att 65L skulle vara tight :p



Som nybörjare ska du vara rejält skicklig om du får in en packning för, var det 10-12 dagar?, i en 40-litersäck. Det mest skrymmande är förstås maten, och där varierar behoven kraftigt.
Min egen säck är på 56 liter och rätt lagom för 10 dagar (8 i Alperna, där bär jag mer mat och
betydligt fler kartor). Då bär jag tältet utanpå (eftersom det är det första jag vill ha fram och det enda jag inte kan packa när jag är kvar i tältet)- för att få plats inuti skulle jag nog få ta isär det, stång här, duk där, pinnar på ännu ett tredje ställe.

Jag tror jag kunde klara mig med en nättare säck, eller mer packning (men jag vill inte bära mer än 15 kg), men jag tycker inte om att packa högt - och att packa ska gå fort!
Finns det nåt smart skäl till att så många packar ända över huvet?
 
Ajustdja, jag har för mig att jag hittade små "reseflaskor" för tvål och sådant på Åhléns för ett tag sedan när jag skulle iväg till Åre för att åka skidor, perfekt storlek för en till två veckor. Barntandborste är också smidigt. Som tvättlapp kan man klippa en disktrasa (t.ex. Wettex) i bitar efter eget tycke.

Jag har en 65L ryggsäck och har packat ned allt utom mat och tält. Rullade ihop ett par gamla jeans istället för tält (som jag kommer att låna) för att se att det fick plats. Istället för mat fyllde jag en ICA-plastpåse med handdukar. Det blev tajt men allt får plats. Har ingen våg så jag vet inte hur mycket allt väger, men det är väl 20 kg eller däromkring. Har försökt kompromissa mellan vikt och bekvämlighet, har med mig en bok och iPod och grejer också. Man vet ju aldrig om det öser ned en dag så att man blir kvar i tältet och bara tar det lugnt.

Om du vill kan jag bifoga min egen packlista för jämförelse.


De vore intressant att se din packlista, ja tack :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.