Nybörjare uppe i kebnekaise bergen

Till skillnad från dej så har jag varit där, fler än en gång och vid olika årstider och väder. Jag pratar alltså om någonting jag känner till. Detta är tydligen elitistiskt enligt somliga, sunt förnuft enligt mej.
Jag tolkar det som att det är just Svarta Sjön som är farlig att bege sig till? Det verkar vara andra personer i tråden som gjort en annan bedömning där. Jag räknar med att trådskaparen bäst gör sin egen bedömning när han kommer dit.

Ni missar min poäng.

Om man går på ett ställe som är för brant och halt för sin kapacitet/önskan så vänder man, eller om det är områden man har svårt att bedöma, samma sak gäller om man är nybörjare, det räcker med logiskt tänkande för att ta sådana beslut - alternativt vara myndig för att göra egna val. Lång fjällvana ger väl snarare att man då kan ge sig ut på "farligare ställen" (t.ex. glaciär) samt få en bekvämare vandring då saker flyter smidigare. Sen kan olyckor alltid hända vem som helst, det säkraste är väl att ligga hemma med hjälm.

Om jag från början blir skrämd från att själv ge mig upp på någon topp, ja då missar jag kanske fina utsikter helt i onödan. Det här är ett återkommande tema på utsidan, folk som vill fjällvandra blir rekommenderade att ge sig ut i skogen runt huset etc. Det är synd (i dubbel bemärkelse)...

1. Riskerar man att bli inblåst, insnöad, "indimmad"... etc... medan man går.

Det är anledningen till varför jag ofta gillar att ha med mig packning, beroende på terräng och planering såklart....
 
Senast ändrad:
Elitistiska?

Nybörjare eller inte, en myndig person kan säkert fatta sina egna beslut, oavsett är det oftast enkla beslut. Det är säkert mer riskfyllt att gå över vägen i stan än att vandra runt keb (visst jag har inte varit där så det kanske är jättefarligt). För övrigt håller jag inte alls med om att det behöver vara säkrast med basläger och dagsturer, har man med sig packningen kan man alltid vänta ut väder om man vill.

Han har inte ens frågat efter dessa råd huruvida han ska gå själv etc. Det är trist med folk som sitter hemma framför datorn, spelar elitistiska och förstorar risker. Konkreta praktiska tips som underlättar och uppmuntran till att upptäcka fjällvärden tror jag är bäst!

kjpil,
detta är en diskussion som grundar sig på omtanke om människor med ingen erfarenhet av högfjällsterräng. Du misstolkar hela diskussionen. Jag har varit i området många gånger. Terrängen från Tarfalasjön och uppåt har små, ja nästan obefintliga möjligheter att vid hårt väder få vindskydd med eget uppsatt tält.
Jag kan förstå att du med ingen erfarenhet av området kan ha uppfattningen att 'har man med sig packningen kan man alltid vänta ut väder om man vill'.

Jag avråder på det bestämdaste en nybörjare att ge sig in i området på egen hand med full packning och tro att man kan slå upp ett tält i blockterrängen och vänta ut vädret.

Om man absolut ska ut i högfjällsterräng på sin första fjällvandring är baslägeralternativet den möjlighet som finns, och om vädret inte är bra, avstå från högfjället!
 
jag svarar på ett inlägg som jag anser vara korkat och ansvarslöst och du erkänner nu att du inte har erfarenhet av det som du rekommenderar en nybörjare att göra. Är det detta som du anser vara ett "konkret och praktiskt tips"...?
Kan illustrera tydligare grunden till varför jag tycker det är skönt med tält med sig ;)

Av olika anledningar ville vi inte gå runt i dimman, de två första bilderna är tagna med kort tidsintervall, utan kunde istället för att vända sova och vakna upp till fint väder, tid- och kraftbesparande. En situation som upprepats vid flera tillfällen under olika förhållanden. Om det är en bra ide att ha packning vid Svarta sjön har jag ingen aning om ni vet säkert bättre, det var dumt av mig att säga nåt i den frågan. Det här är i alla fall varför.
 

Bilagor

  • Sarek_09_508.jpg
    Sarek_09_508.jpg
    30.6 KB · Visningar: 775
  • Sarek_09_511.jpg
    Sarek_09_511.jpg
    19.7 KB · Visningar: 766
  • Sarek_09_513.jpg
    Sarek_09_513.jpg
    54.4 KB · Visningar: 781
Sunt förnuft har man bara sâ länge man är mätt, torr, varm och glad.
Om man genom överoptimistisk tro pâ sin förmâga har hamnat i ett sämre läge än vad som är idealt börjar det sunda förnuftet svikta rätt omgâende.
Är man dâ ensam sâ blir läget rätt snabbt kritiskt.
Av egen erfarenhet och after att ha sett mânga i omgivningen gâ pâ samma mina och hamna i ett läge med lâgt blodsocker, nedkylning och ont i kroppen skulle jag absolut avrâda frân ensamvandring utanför mer trafikerade omrâden innan man känner sina begränsningar och känner igen när fara är pâ färde.
TS kanske har denna kunskapen frân andra omrâden än just fjället och dâ är det säkert OK, om inte sâ fundera pâ de râd som givits i trâden om dagsutflykter, färdmeddelanden och säkerhetsutrustning som kan hanteras.
 
...

Ni missar min poäng.

Om man går på ett ställe som är för brant och halt för sin kapacitet/önskan så vänder man, eller om det är områden man har svårt att bedöma, samma sak gäller om man är nybörjare, det räcker med logiskt tänkande för att ta sådana beslut - alternativt vara myndig för att göra egna val. Lång fjällvana ger väl snarare att man då kan ge sig ut på "farligare ställen" (t.ex. glaciär) samt få en bekvämare vandring då saker flyter smidigare. Sen kan olyckor alltid hända vem som helst, det säkraste är väl att ligga hemma med hjälm.
...
Det är anledningen till varför jag ofta gillar att ha med mig packning, beroende på terräng och planering såklart....


Först och främst, ändra inte i texten när du citerar mej...! När man går ser man väderändringarna och kan åtminstone börja vända åt rätt håll, när man sover vet man inte vad som händer och mycket kan hända under en natt.

För det andra:
Min bild är att logiskt tänkande inte alltid används i fjällen och en "grön" vandrare kanske tar längre tid på sig att inse att man tagit vatten över huvudet och har en sämre "verktygslåda" när han väl sitter i skiten.
- Det är enklare att ta sig uppför med packning än att sedan komma ned igen.
- Man är piggare i början av dagen än i slutet
- Det är lätt att fastna i "vi går bara lite till och kollar" loopen

/M
 
Av egen erfarenhet och after att ha sett mânga i omgivningen gâ pâ samma mina och hamna i ett läge med lâgt blodsocker, nedkylning och ont i kroppen skulle jag absolut avrâda frân ensamvandring utanför mer trafikerade omrâden innan man känner sina begränsningar och känner igen när fara är pâ färde.

Själv tycker jag att det är mycket trevligare att vandra områden där det inte är någon trafik. På fjället utan humanspår är riktigt najs och har potential att bli en lyckad upplevelse :) Men visst blir det jobbigare om man bryter benet, oavsett om man är van eller ovan.
 
realistiska mål och långsiktigt

Att jag rekommenderar trådstartaren att antingen ta med erfaret sällskap eller välja mer tillåtande terräng handlar inte om något elitistiskt tänkande utan omtanke om medmänniskor och en önskan att fler vill börja och fortsätta med uteliv.

Säkerheten först:
Jag har tyvärr sett antal nybörjare på friluftsliv som tagit sig vatten över huvudet. De utsätter inte bara sig själv för fara, för det är väl ok. Alla myndiga får väl ansvara för sig själva, men det är ju någon som blir utskickad att rädda personen ifråga. Ju längre bort man tar sig från andra mäniskor, desto säkrare måste man vara på att man klarar alla tänkbara situationer.

Långsiktigt tänk.
Jag har haft ut totala nybörjare många gånger. Första gången jag gjorde det var turen lite väl tuff. Meterdjup midvinterpuder i Stubba med 25 kg på ryggen. Han flyttade tillbaka till Skåne och kom mig veterligen inte ut på någon mer vintertur. Det lärde mig att första turen ovillkorligen skall vara en positiv upplevelse. Annars blir det ingen andra. Friluftsliv handlar inte bara om att ha de rätta prylarna, som forumet här kan verka som, utan kunskap och färdigheter som byggs upp under tid. Så vill man börja en ensamtur i fjällen bör man göra det i ett område där turen med största sannolikhet blir en hit. De erfarenheter man gör där tar man med sig och spänner bågen lite högre nästa gång. Då blir turerna en rad positiva upplevelser och turen till Keb blir med stor sannolikhet en hit om 2-3 turer eller år. Bergen står kvar.

Jag önskar Brundin all lycka med sin fjällvandring och att du inte blir avskräckt för att du spänner bågen för högt.

AV

PS. Into the wild är f ö en bra film som handlar om när naturromantik övergår erfarenhet och dess konsekvenser.
 
Själv tycker jag att det är mycket trevligare att vandra områden där det inte är någon trafik. På fjället utan humanspår är riktigt najs och har potential att bli en lyckad upplevelse :) Men visst blir det jobbigare om man bryter benet, oavsett om man är van eller ovan.

Jag oxâ, men som du nog ser sâ skrev jag "innan man känner sina begränsningar".
Sâ vad du tycker hör egentligen inte till saken eftersom TS är ny pâ fjällvandring, enligt egen utsaga.
 
Om området kring keb är dåligt förstagångsställe så kan jag rekommendera Jotunheimen eller Sarek istället, det är också högalpint och finns gott om magnifika toppar som är enkla att nå om man har två ben ;) Säkert en hel del folk i Augusti också. Stor potential till en väldigt positiv förstagångsupplevelse av fjällmiljö om inte vädret, sjukdom eller liknande ställer sig på tvären.

Det verkar som om många har olika syn på det här, och garanterat att olika turer är bra för olika personer - så är det med det mesta här i livet :)
 
Om området kring keb är dåligt förstagångsställe så kan jag rekommendera Jotunheimen eller Sarek istället, det är också högalpint och finns gott om magnifika toppar som är enkla att nå om man har två ben :)

Jotunheimen håller jag helt klart med om... Sarek.. nja... mtp att den vanligast dödsorsaken (har jag läst någonstans) för vandrare, är när man skall passera vad. Då är Kebområdet bättre.

Min första solotur rundade kebområdet.
 
Fantastiskt med en så lång tråd på så kort tid om ett så slitet ämne!

Jag tycker såna här säkerhetsdiskussioner kan bli rätt fåniga. "I min ungdom" gav vi oss ofta ut på strapatsrika (var det tänkt) och överambitiösa turer som ofta slutade med att vi helt enkelt blev trötta och fick tänka om. Ibland slutade det i någon stuga efter en riktig misärmarsch i hällregn. Man kunde snacka lite skit med folk, därigenom lära sig ett och annat, och på det hela taget ha det ganska bra.

Jag har också genom åren träffat många liknande entusiaster; ensamma eller i grupp, och med allsköns utrustning. I stort sett alla hade insett sin begränsning och tänkt om, och trivdes med livet ändå. Jag minns ett fall med en grupp som helt enkelt kommit in i allt för brant terräng och fallit, en skadade sig ganska svårt. Händelsevis just på väg ner från svarta sjön, men vintertid.

Efter ett otal trådar på temat "vi tänkte gå upp på Kebnekaise i mitten av November på tre dagar -går det" så är mitt råd: undvik klättring, glaciär och svåra vad om du inte vet vad du pysslar med. Samt köp inte på dig en massa saker innan du vet vad du behöver.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.