Nybörjare uppe i kebnekaise bergen

Ensamvandring?

hej
Utifrån vad jag kunnat läsa om dina planer, erfarenhet och utrustning så skulle jag nog vilja föreslå att du INTE vandrar ensam.... Skall du upp på Keb osv så är det väl lämpligt att ansluta till en grupp från fjällstationen.
Vill inte verka spydig eller så men du berättar ju själv om att du är nybörjare osv, så det kan vara bra att slå följe med någon som varit ute förr...
Det finns förmodligen lika många utrustningslistor som det finns vandrare så det kan vara jäkligt svårt för en novis att välja ut prylarna utifrån andras listor...

Mitt förslag är att vandra till Keb, stanna där och gör dagturer, se och lär.... studera andras lösningar och misstag...
 
Tips om spriten

Jag ser att du satt upp T-Röd på listan. Om du kan komma över den sprit som kallas Tenol är det enligt min erfarenhet ännu bättre. Ska väl i princip vara samma som den röda men den sotar inte det minsta. Jag tror inte att den för övrigt har några nackdelar jämfört med den röda. Tenolen fanns åtminstone förr att köpa på en del bensinmackar. Kanske färghandeln har också.

När plastflaskorna är tömda fungerar de utmärkt som vattenflaskor. En rejäl disk av flaskan behövs först, förstås. För att få bort denatureringsmedlet.
 
Jag ser att du satt upp T-Röd på listan. Om du kan komma över den sprit som kallas Tenol är det enligt min erfarenhet ännu bättre. Ska väl i princip vara samma som den röda men den sotar inte det minsta. Jag tror inte att den för övrigt har några nackdelar jämfört med den röda. Tenolen fanns åtminstone förr att köpa på en del bensinmackar. Kanske färghandeln har också.

När plastflaskorna är tömda fungerar de utmärkt som vattenflaskor. En rejäl disk av flaskan behövs först, förstås. För att få bort denatureringsmedlet.

Jag har hört att Tenol har något mindre bränslevärde (heter det så? det jag menar är iaf att det krävs mer Tenol än rödsprit för att få ut samma mängd energi). Tycker själv att det går åt mer Tenol än rödsprit i mitt kök. Sotar gör det också, men mkt mindre än rödsprit.
 
Hej!

Häll en liten skvätt vatten i brännaren (ca 5%) så sotar inte t-spriten det minsta.

häpp / Filiokus


ps. Kul att den här tråden tar så många vändningar. Tvärvetenskapligt, typ. :)
 
Skicka genast tillbaka kniven du beställt och köp en vanlig Mora hos Clas O eller Jula för 20:-

Även om du inte bekänner dig till lättpackargänget sâ ska du absolut väga dina grejer som du ska ta med dig.
När slutvikten dyker upp pâ sista raden är det enkelt att övertyga sig själv om en sanering i packningen. Glöm inte att ryggsäcksvikten ska med oxâ.

Sârsprit? En plastförpackning koksaltlösning kan vara bra att ha, och nâgra sârservetter kanske, men minimera mängden vätska i packningen, särskilt sâdan som förstör mat o kläder när den läcker ut.

Mindre dyr mat hittar du hos ICA och Coop m fl. Det finns hundra trâdar om olika färdigtorkade varianter och hemmatorkat, sök.
 
VAd kul att du skall ge dig upp till fjällen! Det är en upplevelse som du kommer att minnas länge... och förhoppningsvis kommer du att få blodad tand...

Några tankar... som spontant utan viktighetsordning dyker upp i mitt huvud när jag läser din lista...

1. Sällskap är aldrig fel på en förstagångstur, om inte, håll dig till markerade leder. Om jag begav mig ut själv så skulle jag aldrig "gå mot det som lockar" utan ha en given rutt som jag planerar hemma. Planen informerar jag sen i detalj till nära och kära. Lägg upp din planerade rutt här på Utsidan så kommer du att få nyttig feedback, kring svårigheter som kan dyka upp... t ex vad.

2. Liggunderlag... köp billigt på de stora sportkedjorna... jag använde vanligt liggunderlag för 49kr under mina fem första fjällturer, fungerade utmärkt.

3. Isyxa, behöver du inte inhandla och släpa på, fråga vid fjällstationen om förhållandena på toppen, och utrusta dig därefter. Hyr broddar och isyxa vid behov.

4. Gå inte upp på toppen själv. Definitivt inte östra leden.

5. Jag saknar reperationskit i din packning.

6. Om du kan, låna dig till så mycket utrustning som möjligt. Det gjorde jag under mina två första turer, vilket gjorde att jag kunde ta lärdom av andras utrustning. All utrustning passar inte allas behov, så slipper du köpa fel, när du väl skall investera. Kängor är egentligen det enda jag skulle avråda att låna.

7. Försök att ha så lite bomull som det går med dig.

8. Jag saknar sandaler eller liknande som du har vid läger och som vadningsskor.

9. Det räcker med ett par handskar, skal är overkill på sommaren.

10. Har du råd så skulle jag köpa ett gaskök istället för att hålla på och mecka med t röd.

11. Skippa fältflaskan utan ta med två tomma merflaskor istället, billigare och lättare.

12. Träna på att hantera din utrustning ordentligt... gå in kängor, slå upp tältet i blåst, laga mat, gå in ryggsäck med den vikt du kommer att bära, träna navigation med karta och kompass.... etc...

Det var mina fem öre...

Lycka till!
 
Men åh jag blir tokig, hade skrivit ett riktigt långt inlägg så råkar ja stänga ner webbläsaren..

Aja då kör vi på nytt!

Lite vatten i T-röd minskar sotningen, de visste jag faktiskt.;)

Byta ut sårspriten mot koksaltlösning och servetter. CHECK!
Byta ut skalhandskar och fältflaska mot sandaler och tom flaskor. CHECK!
Reperationskit verkar väldigt klokt. CHECK!


Ska kolla vad man kan få ett vettigt gasolkök för, nu med en mindre packlista så har jag kanske rum för de i budgeten, även om ja precis köpt ett spritkök hehe

Varför ska man undvika bomull ? kanske en korkad fråga, men jag har ingen aning

Ang att jag ska göra detta ensam så är de lite av själva grejen. Jag vill göra de ensam och njuta och fotografera i min egna takt. Därför ska jag inte ge mig på speciellt vågade saker, de blir sydtoppen via västa leden sen vandra markvägen mot svarta skön.

Kartan har en kille på ett annat forum ritat upp :)
http://i44.tinypic.com/5r52b.jpg

Visste att de var ett smart drag att starta en tråd här :)
 
Har du köpt ett triangia spritkök så kan du för några hundringar köpa en gastillsats.

Bomull värmer inte speciellt bra, svårt att torka och sen så luktar det skit efter ett par dagar... Ylle är att föredra, med det är dyrare...ska det vara billigare så är det syntet som gäller, fast syntet luktar också, men det värmer och torkar snabbt.

Sen så var jag nog lite förhastad i att man inte skall gå mot det som lockar... klart du skall göra det, fast med en ursprungsplan som man håller sig till... så att man kan hitta dig ifall olyckan skulle vara framme.

Kartan du bifogar är inget jag skulle använda som vägledning upp på toppen. Investera i en riktig istället.

//Thomas
 
Senast ändrad:
Har du köpt ett triangia spritkök så kan du för några hundringar köpa en gastillsats.

Bomull värmer inte speciellt bra, svårt att torka och sen så luktar det skit efter ett par dagar... Ylle är att föredra, med det är dyrare...ska det vara billigare så är det syntet som gäller, fast syntet luktar också, men det värmer och torkar snabbt.

Sen så var jag nog lite förhastad i att man inte skall gå mot det som lockar... klart du skall göra det, fast med en ursprungsplan som man håller sig till... så att man kan hitta dig ifall olyckan skulle vara framme.

Kartan du bifogar är inget jag skulle använda som vägledning upp på toppen. Investera i en riktig istället.

//Thomas



Ah ska kolla upp de med gastillsatsen,

Näe självklart ska jag inte ha med mig kartan dit, den anväder jag bara nu för att få en bra överblick på vart ja ska gå :)

Köper en karta på fjällstationen :)

Vart hittar man den där gasol tillsatsen, jag kollade på outnet men dom verkade inte ha den
 
Senast ändrad:
hej
Utifrån vad jag kunnat läsa om dina planer, erfarenhet och utrustning så skulle jag nog vilja föreslå att du INTE vandrar ensam.... Skall du upp på Keb osv så är det väl lämpligt att ansluta till en grupp från fjällstationen.
Vill inte verka spydig eller så men du berättar ju själv om att du är nybörjare osv, så det kan vara bra att slå följe med någon som varit ute förr...
Det finns förmodligen lika många utrustningslistor som det finns vandrare så det kan vara jäkligt svårt för en novis att välja ut prylarna utifrån andras listor...

Mitt förslag är att vandra till Keb, stanna där och gör dagturer, se och lär.... studera andras lösningar och misstag...


Ja, jag har ju själv utsatts för ideliga förmaningar om hur farligt det är att gå ensam - på en tågresa hävdade någon att jag rentav var en idiot (jag funderade på att be konduktören att få byta kupé).
Jag vet inte hur det är med TS, men i mitt fall är det så enkelt som att färdkamrater inte är till salu.
Jag går alltså ensam eller inte alls. Det har hittills blivit bortåt 600 ensamma vandringsdagar i nio länder
de senaste 20 åren (jag började alltså sent).

Dock har jag efterhand stegrat anspråken. Innan jag började vandra gjorde jag dagsutflykter i Schweiz och Dolomiterna men tröttnade på att vara tvungen att åka buss eller tåg ena vägen (en utflykt innebar fördetmesta en passövergång). Sen blev det stugvandring och det har jag också tröttnat på. Är ett sällskap fler än fyra tror de att de äger stugan, speciellt i Frankrike. Sen 2002 är tältet helt dominerande även på mina kontinentala turer, varvid jag är hjälpt av mina allmänna kunskaper om bergen och min improvisationsförmåga. Så mitt enda råd till TS vore väl att stegra anspråken efterhand, kanske börja med en tältvandring i anslutning till kända leder och gå över till mer alpina företag senare
(själv är jag totalt ointresserad av toppbestigningar).
 
Ah ska kolla upp de med gastillsatsen,

Näe självklart ska jag inte ha med mig kartan dit, den anväden jag bara nu för att få en bra överblick :)

Köper en karta på fjällstationen :)

Vart hittar man den där gasol tillsatsen, jag kollade på outnet men dom verkade inte ha den

Inget fel pâ Outnet säkert, men du har ju GetOut och Addnature och naturkompaniet m fl att välja pâ oxâ. En av de ovanstânde är min absoluta favoritbutik online.

Köp kartan nu, de ovan nämnda butikerna har den. Det är praktiskt att kunna göra lite noteringar o markeringar pâ den redan hemma. Vore ju retfullt om sista exet nyss sâldes när du kommer fram.
 
Inget fel pâ Outnet säkert, men du har ju GetOut och Addnature och naturkompaniet m fl att välja pâ oxâ. En av de ovanstânde är min absoluta favoritbutik online.

Köp kartan nu, de ovan nämnda butikerna har den. Det är praktiskt att kunna göra lite noteringar o markeringar pâ den redan hemma. Vore ju retfullt om sista exet nyss sâldes när du kommer fram.


Uber bra, tack för tipset på butiker :)

Är de nån speciell karta som är bäst ?

Annars verkar den här rätt bra
http://getout.se/item.asp?item=3624
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.