Min packningslista 10 dagar

Ja en del förändringar kommer göras. Här är några:
- Bort med kaffepressen och kör näskaffe istället.
- Bort med kudden och tar med örngott istället
- Bort med rymdpennan och ta IKEA-penna istället
- Byta ryggsäck till Osprey Talon 44
- Skaffa ullunderställ istället
- Skaffa ull-tshirt och kalsonger
- Byta handduk till disktrasa
- Ta med kaloririka linser m.m

Är lite osäker på om jag får plats med min vikbara cellplast-underlag i ryggsäcken, om inte så tar jag ett rull-cellplast istället som fästs på utsidan, alternativt skaffar ett neoair om jag får råd.
 
Ja en del förändringar kommer göras. Här är några:
- Bort med kaffepressen och kör näskaffe istället.
- Bort med kudden och tar med örngott istället
- Bort med rymdpennan och ta IKEA-penna istället
- Byta ryggsäck till Osprey Talon 44
- Skaffa ullunderställ istället
- Skaffa ull-tshirt och kalsonger
- Byta handduk till disktrasa
- Ta med kaloririka linser m.m

Är lite osäker på om jag får plats med min vikbara cellplast-underlag i ryggsäcken, om inte så tar jag ett rull-cellplast istället som fästs på utsidan, alternativt skaffar ett neoair om jag får råd.

Osprey Talon 44 är en kanonsäck. Använde den på förra sommarens 8-dagars stugtur. Inga problem. I sommar planerar jag en 10-12 dagars tälttur utan möjlighet till proviantering. Räknar inte med att OT 44 ska räcka till. Funderar på Osprey Exos 58. Rymligare och lättare!
 
Jag är sörlänning och van o gå nere i landet, och här är man piskad o använda vattenrening av något slag. är det helt onödigt i fjällen alltså? går vattnet att dricka även i stillastående vattendrag där uppe menar du? kanske måste man någongång dricka ur icke strömmande vatten, beroende på var man är, eller är jag helt fel ute?
Jag har sysslat med vandringar och uteliv hela livet, bor i Uppland. Vandrat mycket i Sörmland, Uppland, Västmanland, Småland, Närke etc. Vid vandringar i mellansverige har jag aldrig använt någon vattenrening över huvud taget. Gäller bara att se till att de ställen där man vandrar och använder vattnet för dryck inte är i jordbruksmarker. Kollar kartor, ser till att sjöar heller inte har tillförsel av vatten via åar från jordbruksmarker. Får se upp lite så man inte tankar där just där bävern eller andra har skitigt. Nätet finns idag, kolla vad som finns skrivet om vattnen ifråga, kolla hur sjön ifråga ligger.

Exempel: sjön Yngern på ena sidan om Nykvarn är en ren och fin sjö, inga problem att dricka vattnet. Sjön Turingen på Nykvarns andra sida, skitig sjö. Anledningen är en å som rinner från Yngen till Turingen, genom Nykvarn där det förr pumpades ut en massa föroreningar i ån och vidare till Turingen. Sådant får man ta reda på.

Annat exempel: Vallentunasjön, jordbruksmarker, drick inte vattnet där. Inte långt därifrån i Tärnanområdet, utmärkt vatten.

Sipprar vattnet genom en myr, mosse? Utmärkt rening. Välj att vandra i trakter där bra vatten utgör ett kriterium.

Med omdöme och sunt förnuft kommer man långt.

Fjällvärldens vatten kan nog bara bli skitigare via vattenreningstabletter, filter etc.

Raskesven
 
Osprey Talon 44 är en kanonsäck. Använde den på förra sommarens 8-dagars stugtur. Inga problem. I sommar planerar jag en 10-12 dagars tälttur utan möjlighet till proviantering. Räknar inte med att OT 44 ska räcka till. Funderar på Osprey Exos 58. Rymligare och lättare!
Hur många dagars proviant tror du det får plats, om man i övrigt satsar på lätta och kompakta grejer?
 
Hur många dagars proviant tror du det får plats, om man i övrigt satsar på lätta och kompakta grejer?

Menar du Talon? Hade med all mat för 8 dagar och det blev dessutom mat för kanske 2 dagar över. Köpte dock en del godis på vägen. Hade inget tält, inget liggunderlag. Inte heller sovsäck, bara en sovpåse. Annars hade jag den utrustning som jag räknar med att ha i sommar. Säcken var väl i det närmaste full vid starten. Hade dock inget fastspänt utanpå säcken.
 
Menar du Talon? Hade med all mat för 8 dagar och det blev dessutom mat för kanske 2 dagar över. Köpte dock en del godis på vägen. Hade inget tält, inget liggunderlag. Inte heller sovsäck, bara en sovpåse. Annars hade jag den utrustning som jag räknar med att ha i sommar. Säcken var väl i det närmaste full vid starten. Hade dock inget fastspänt utanpå säcken.
Hmm.. ja, jag får kanske ta och kika åt exos 58 istället då.

Har även kollat på bergans helium, fördelen med den är ju att det går hänga på sidofickor.
 
Är det verkligen så bra att bara ha ett alternativ till att göra upp eld? Tänk om jag tappar bort kniven, då blir ju tändstålet värdelöst.

Många påpekar kudden har jag sett, så jag lämnar nog den hemma då.

Ullkalsonger verkar ju kosta en förmögenhet, och enligt mig så funkar bambu rätt så bra, även på löprundor med mycket svett.

Jag är kanske lite annorlunda, men jag tycker om att äta det största målet till lunch. Sen så innehåller ju flapjacken runt 500 kcal så den lär nog funka kanon till middag.

Kanske lika bra att lämna multiverktyget hemma, väger ju trots allt en hel del.
Vad du väljer att ta med för utrustning är ju till syvende och sist ditt eget personliga val.
Beträffande tändstålet så är det enligt mig det mest pålitliga. Vill dock fortsätta rekommendera ylle i underkläderna. Okej, det är lte dyrare, men har helt överlägsna egenskaper, då det passar både när det är varmt eller kallt. Luktar inte huggorm i första taget. Vid raster tar man bara på något vindtätt, yllet värmer även när det är fuktigt!
Hur man vill fördela maten över dagen är naturligtvis även det väldigt personligt. Men att slippa ta fram köksutrustningen redan vid lunchtid, känns för mig mera praktiskt. Tycker också det har sitt värde att ha huvudmålet efter avklarad dagsetapp.

God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
fjälltarzan Min Malamute! Fjällvandring 1
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
jbylund Fortsätt min vandring från Kvikkjokk Fjällvandring 0
Asynja Min vandring Fjällvandring 4
CyberJunkie Min vandring i Grövelsjön juli 2009 Fjällvandring 2
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
BrittMarie Finslipa min Sarekplan! Fjällvandring 7
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
AndreasE Hjälp min mamma Fjällvandring 12
metrotiger Min preliminära tur Abisko - Kebb Fjällvandring 20
mdlist Sarek aug/sept - tips om min ruttplan Fjällvandring 11
da_flower Min packlista .. Fjällvandring 46
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
cnygardh Packningslista Fjällvandring 19
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.