Min packningslista 10 dagar

Jag är mest imponerad av hur du fått ned dagsransonsvikten till strax över 500 gram. Jag saknar dock godis, nötter och bröd - källor till snabba kolhydrater och viktig energi.

Jag gissar att jag oxå brukar ligga strax över 500g/dag, och saknar inte godis, nötter och bröd. Med rejäl frukost, lunch och middag har jag inga problem att skippa snaskandet helt, annat än vid toppturer odyl.

Per
 
Ett hyfsat och lätt alltiallo lagningsmaterial är en smältlims stav, smälts med tändare och kan reparera en del man inte kan med tejp och tråd. Ex hål i gummisulan, trasiga pannlampor, spräckta naglar, fransande tyg etc.Väger nog inte många gram och man kan klippa till en lagom stor bit om man tycker en hel är för mycket.
 
Fin packlista du har! Har dock ett par synpunkter på innehållet.

-Personligen skulle jag byta bambu mot syntet eller ylle.
-Lämna kudden hemma.
-Bara ta med tändstålet.
-Äta nötter, russin och choklad istället för lunch. Satsa på rejäla middagsmål.
-Behåll kniven, lämna multiverktyget hemma.

God tur!
 
Shortsen skulle jag ev saknat, myggen är oftast inte ett så stort problem i padje. Kanske satsa på ett par brallor med zipp-off ovanför knät?
Materialvalet i brallorna...jag använder g1000 till vardags och när jag ska elda...och på vintern. På sommaren är det tunnare syntet bättre tycker jag.

Gaiters!!! Mycket underskattat, sparar dina tunna regnbyxor (vilket pacaway är, fina och ba men knappast slitstarka) när du går i ris och stenskravvel och ofta slipper du helt ta fra.m brallorna utan kan gå med bara gaiters.
Detta kan ju ev vara fel-tipsat av mig om dina stövlar är så pass vida att du enklet kan ha alla brallor på insidan av dem?

Rymdpennan skulle jag lämna hemma till fördel för en blyerts.
Antecknicksblocket är inte specat vad det är för material, jag har special-loggbocker som är totalt väderbeständiga och väldigt slitstarka om du är intreserad, materialet är "polyart"(http://www.polyart.com/) och finns i lite olika omfång beroende på hur lätt du vill ha ryggan eller hur mycket du skriver. Format A6
Dessutom är de snygga med riktiga näbbskor på!

Till mat skulle jag fundera över att bära lite färskvaror att äta i början av vandringen, vikten så fort det är slut är ju opåverkad och lyxen av riktig mat på en fjällsluttning i början av vandringen ska inte underskattas.
Och mer småtilltugg skulle jag rekommendera, det är väl värt sin vikt/volym.
 
Vi är ju inte inne i lättpackningsforumet, så jag vet inte hur du tänker kring vikt, men jag anar att det är ganska viktigt eftersom du lagt upp i excel och bemödat dig att väga allt... då väcker du iaf min lättviktsjävul till liv ;-)

Mitt bidrag till förädling...

- Behåll kniven, byt ut multitoolet till separat nagelsax, och ev en liten tång.
- Kanske mindre rygga, jag använde 52 liter till 14 dagar i sarek i somras och det funkar perfekt. Där kan du spara c:a 500g
- Du har 3 tändarvarianter, jag har med tändstickor ifall piezon inte funkar.
- Handuk... testa en eller två wettex istället, funkar minst lika bra både på kroppen och till kondens i tältet.
- Kläder som kudde istället.
- Petflaskor, istället för finflaskan... MER är kanonbra.
- Jag har bara ull närmast kroppen, det är ganska skönt att slippa lukta svett dag 2-10 ;-)
- Använd bara regnbyxan, ta bort de andra.
- Har du nya packaway så kanske de håller... men mina LIM byxor har börjat släppa nere vid fötterna lite, så estetdräggets tips om gaiters tror jag nog att jag skall testa. Finns ju fler fördelar med dem än att hålla byxorna hela... såg nu att du har stövlar, och det är ju en smaksak, som kan diskuteras i oändlighet... det kanske skyddar regnbyxan lite?
- Mugg verkar i tyngsta laget...

Thomas
 
Senast ändrad:
Fin packlista du har! Har dock ett par synpunkter på innehållet.

-Personligen skulle jag byta bambu mot syntet eller ylle.
-Lämna kudden hemma.
-Bara ta med tändstålet.
-Äta nötter, russin och choklad istället för lunch. Satsa på rejäla middagsmål.
-Behåll kniven, lämna multiverktyget hemma.

God tur!
Är det verkligen så bra att bara ha ett alternativ till att göra upp eld? Tänk om jag tappar bort kniven, då blir ju tändstålet värdelöst.

Många påpekar kudden har jag sett, så jag lämnar nog den hemma då.

Ullkalsonger verkar ju kosta en förmögenhet, och enligt mig så funkar bambu rätt så bra, även på löprundor med mycket svett.

Jag är kanske lite annorlunda, men jag tycker om att äta det största målet till lunch. Sen så innehåller ju flapjacken runt 500 kcal så den lär nog funka kanon till middag.

Kanske lika bra att lämna multiverktyget hemma, väger ju trots allt en hel del.
 
Vi är ju inte inne i lättpackningsforumet, så jag vet inte hur du tänker kring vikt, men jag anar att det är ganska viktigt eftersom du lagt upp i excel och bemödat dig att väga allt... då väcker du iaf min lättviktsjävul till liv ;-)

Mitt bidrag till förädling...

- Behåll kniven, byt ut multitoolet till separat nagelsax, och ev en liten tång.
- Kanske mindre rygga, jag använde 52 liter till 14 dagar i sarek i somras och det funkar perfekt. Där kan du spara c:a 500g
- Du har 3 tändarvarianter, jag har med tändstickor ifall piezon inte funkar.
- Handuk... testa en eller två wettex istället, funkar minst lika bra både på kroppen och till kondens i tältet.
- Kläder som kudde istället.
- Petflaskor, istället för finflaskan... MER är kanonbra.
- Jag har bara ull närmast kroppen, det är ganska skönt att slippa lukta svett dag 2-10 ;-)
- Använd bara regnbyxan, ta bort de andra.
- Har du nya packaway så kanske de håller... men mina LIM byxor har börjat släppa nere vid fötterna lite, så estetdräggets tips om gaiters tror jag nog att jag skall testa. Finns ju fler fördelar med dem än att hålla byxorna hela... såg nu att du har stövlar, och det är ju en smaksak, som kan diskuteras i oändlighet... det kanske skyddar regnbyxan lite?
- Mugg verkar i tyngsta laget...

Thomas
Wettex, vad är det och var hittar man det?
Nalgene tål ju brutalt mycket mer våld än en pet-flaska, så vågar man verkligen chansa?
Bambukalsongerna behåller jag och polyester-tshirt måste ju funka precis lika bra som ull-tshirt?

Angåenede lukten så har jag ju faktiskt med mig galltvål om jag vill tvätta kläder.

Muggen köptes från USA för just denna resan, så nog fan ska den med :) Är ju ändå aluminium.

Stövlarna är inte köpta än, men blir nog nu till våren. Har lätt för att få stukningar så känns säkrast med stövlar, dessutom underlättar det ju vid vad. Gaiters ska jag kolla upp lite.
 
Många påpekar kudden har jag sett, så jag lämnar nog den hemma då..

Äsch - lyssna inte på talibanerna; om du tror att din tur kommer att berikas av att du kan sova riktigt gott, och du inte kan få till nåt liknande med de kläder du har med ändå, så tycker jag absolut du ska försöka knöla ner kudden - det låter smutt tycker jag!

Stövlarna är inte köpta än, men blir nog nu till våren. Har lätt för att få stukningar så känns säkrast med stövlar, dessutom underlättar det ju vid vad. Gaiters ska jag kolla upp lite.

Gaiters är väl lite overkill om du har stövlar? (vilket jag tycker är ett utmärkt val av skodon)
 
Shortsen skulle jag ev saknat, myggen är oftast inte ett så stort problem i padje. Kanske satsa på ett par brallor med zipp-off ovanför knät?
Materialvalet i brallorna...jag använder g1000 till vardags och när jag ska elda...och på vintern. På sommaren är det tunnare syntet bättre tycker jag.

Gaiters!!! Mycket underskattat, sparar dina tunna regnbyxor (vilket pacaway är, fina och ba men knappast slitstarka) när du går i ris och stenskravvel och ofta slipper du helt ta fra.m brallorna utan kan gå med bara gaiters.
Detta kan ju ev vara fel-tipsat av mig om dina stövlar är så pass vida att du enklet kan ha alla brallor på insidan av dem?

Rymdpennan skulle jag lämna hemma till fördel för en blyerts.
Antecknicksblocket är inte specat vad det är för material, jag har special-loggbocker som är totalt väderbeständiga och väldigt slitstarka om du är intreserad, materialet är "polyart"(http://www.polyart.com/) och finns i lite olika omfång beroende på hur lätt du vill ha ryggan eller hur mycket du skriver. Format A6
Dessutom är de snygga med riktiga näbbskor på!

Till mat skulle jag fundera över att bära lite färskvaror att äta i början av vandringen, vikten så fort det är slut är ju opåverkad och lyxen av riktig mat på en fjällsluttning i början av vandringen ska inte underskattas.
Och mer småtilltugg skulle jag rekommendera, det är väl värt sin vikt/volym.
Brallorna är ju slittåliga och fyller sin funktion väl, med kartfickor och annat.

Anteckningsblocket är av vanlig skolmodell A6, vilket jag har plastat in pärmen på. För att förhindra fukt lägger jag den i en plastpåse.

Blyerts gillar jag inte, och bläck funkar bättre tycker jag. Tror det står sig bättre med tiden. (Kanske vill läsa anteckningarna när jag är 80 bast på ålderdomshemmet).
 
Stövlarna är inte köpta än, men blir nog nu till våren. Har lätt för att få stukningar så känns säkrast med stövlar, dessutom underlättar det ju vid vad. Gaiters ska jag kolla upp lite.

Jag har svårt att se att stövlar medger något vriststöd.

Utan att försöka dra igång en kär gammal debatt, så vill jag ändå tipsa om meshlågskor vid vandring. Har du svaga vrister kan denna lösning vara ett alternativ: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=58087
 
Jag har svårt att se att stövlar medger något vriststöd.

Utan att försöka dra igång en kär gammal debatt, så vill jag ändå tipsa om meshlågskor vid vandring. Har du svaga vrister kan denna lösning vara ett alternativ: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=58087
Ja det verkar ju vara en riktigt bra viktbesparare. Dock känns det för dyrt för min del.. lever på studiebidraget..

Viking Victory verkar riktigt prisvärda iallafall, även fast de väger en del.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
fjälltarzan Min Malamute! Fjällvandring 1
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
jbylund Fortsätt min vandring från Kvikkjokk Fjällvandring 0
Asynja Min vandring Fjällvandring 4
CyberJunkie Min vandring i Grövelsjön juli 2009 Fjällvandring 2
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
BrittMarie Finslipa min Sarekplan! Fjällvandring 7
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
AndreasE Hjälp min mamma Fjällvandring 12
metrotiger Min preliminära tur Abisko - Kebb Fjällvandring 20
mdlist Sarek aug/sept - tips om min ruttplan Fjällvandring 11
da_flower Min packlista .. Fjällvandring 46
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
cnygardh Packningslista Fjällvandring 19
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.