Min packningslista 10 dagar

Jag brukar rulla ihop min fleecetröja och använda som kudde, men du verkar inte ha någon tjock tröja med dig (mer än västen).

I vanliga fall tycker jag att kudde är rätt överskattat, på plant underlag har jag inga problem att sova utan. Men när det är risk att det är lite knöligt kan det vara bra att ha.
 
Jag hade tagit 2 par strumpor till och ett par kallingar till, plus handtvättmedel så man kan vara ren och fräsh varje dag.
 
Jag är sörlänning och van o gå nere i landet, och här är man piskad o använda vattenrening av något slag. är det helt onödigt i fjällen alltså? går vattnet att dricka även i stillastående vattendrag där uppe menar du? kanske måste man någongång dricka ur icke strömmande vatten, beroende på var man är, eller är jag helt fel ute?

Det finns vatten nästan överallt så är man det minsta tveksam om vattnets kvalité så går man vidare till nästa vattendrag.

Ja man kan nog säga att jag har väldigt mycket fritid, och dessutom lite av en sk. "prylbög". Jag tycker planeringen är minst lika kul som själva upplevelsen :)

Planeringen är ju halva nöjet. Att sitta och skriva packlistor och väga grejer är ett perfekt göromål under mörka vinterkvällar. Dessutom är det bra att ha en packlista att checka av mot innan man åker så att man inte glömmer nåt viktigt.

Angående din packlista har jag inga invändningar alls, den ser klok ut.
 
Bambukallingar är sköna, men jag tycker att de torkar alldeles för långsamt. Eftersom man aldrig vet hur det blir med fjällvädret (...eller... det är kanske det man vet?) så försöker jag alltid ta med snabbtorkande kallingar och T-shirt.

Petitess kanske?

HåkanF
 
Gustav Cronhamn

1 kniv, multiverktyg och sax tycker jag är lite samma sak.
2 kudde när du har kläder?
3 Långkalsonger, jag brukar ha tightare vandringsbyxor, som blir underställ när jag tar på skallbyxorna.
4 Längs Padjelantaleden, har du kontrollerat hur mycket försäljning samerna har i sina stugor?

/Gustav
www.cronhamn.net
 
Bra lista

Det som inte riktigt framgår i packlistor är vad man tänkt sakerna ska användas till och om det som saknas är medvetet bortplockat. I denna lista saknar jag t.ex. en varm tröja/jacka. Har du glömt det eller räknar du med att plocka på dig alla kläder samtidigt (alternativt en varm sommar)? Läs kommentererna med detta i åtanke.

Lock till kastrull?
Vikten på kastrullen kändes hög - är det två kastruller? Borde räcka med 1. Inkl. lock? Fundera på lättare lock av typ folie.
Varm tröja/jacka? - Kan bli kallt även på sommaren (beror lite på var du ska).
Vindjacka/vindblus? - Ett givet val för mig personligen och väl värt vikten. Kanske tänker du dig regnjackan istället? Återigen - är det ett medvetet val så kör.
Handskar?
Kudde - ja men lättare finns (sök t.ex. "swiss pillow" på youtube)
Karta - kopiera till A4 istället - smidigare och lättare. Regnskydda med plastpåse.
Shorts?
Reparationskit? Minst någon meter silvertejp
Stavar?

Lycka till!

/ Tomas
 
En spontan åsikt när jag ser denna typ av inlägg är att TS har väldigt mycket fritid som tar sig tid att väga varje gram som skall bäras. Fattar bara inte syftet. Är innehållet eller vikten det viktiga ?

Varför kan inte båda vara viktiga?
För övrigt så tar det inte speciellt lång tid att väga sina grejer och syftet är upp till var och en men oftast är syftet att man vill se till att man inte bär med sig för mycket.
//Peter
 
Lock till kastrull?
Vikten på kastrullen kändes hög - är det två kastruller? Borde räcka med 1. Inkl. lock? Fundera på lättare lock av typ folie.
Använder ett 1-liters kokkärl från primus, med ett lock som kan användas som stekpanna.

Varm tröja/jacka? - Kan bli kallt även på sommaren (beror lite på var du ska).
Planerar att underställ och fleeceväst ska räcka gott och väl. Har ju mössa annars.

Vindjacka/vindblus? - Ett givet val för mig personligen och väl värt vikten. Kanske tänker du dig regnjackan istället? Återigen - är det ett medvetet val så kör.
Precis så jag hade tänkt göra.
Handskar?
Tvivlar på att det blir så pass kallt att jag behöver det.
Kudde - ja men lättare finns (sök t.ex. "swiss pillow" på youtube)
Ska kolla upp det.
Karta - kopiera till A4 istället - smidigare och lättare. Regnskydda med plastpåse.
Bra tips där. Ska kolla efter möjligheter att kopiera.
Shorts?
Gick abisko-nikkaluokta förra året under troligen de varmaste dagarna, och då funkade byxor bra, så skippar shorts.Sen har ju myggen mindre yta att bita på :)
Reparationskit? Minst någon meter silvertejp
Om jag behöver reparera med tejp så tar jag den från sjukvårdskitet istället.
Stavar?
Aldrig vandrat med stavar, och gissar att det inte är jättenödvändigt på led?
 
Bambukallingar är sköna, men jag tycker att de torkar alldeles för långsamt. Eftersom man aldrig vet hur det blir med fjällvädret (...eller... det är kanske det man vet?) så försöker jag alltid ta med snabbtorkande kallingar och T-shirt.

Petitess kanske?

HåkanF

Sen jag köpte mitt första par bambu-kallingar förra året är jag förälskad, så satsar på att de ska funka finfint under vandring med. Får inget skav med dessa till skillnad från andra kalsonger jag testat.
 
Imponerande viktminimering! Jag är mest imponerad av hur du fått ned dagsransonsvikten till strax över 500 gram. Jag saknar dock godis, nötter och bröd - källor till snabba kolhydrater och viktig energi. På mina vandringar brukar dagsransonsvikten ligga på mellan 700-800 gram och då ingår en hel del choklad, bröd och nötter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
fjälltarzan Min Malamute! Fjällvandring 1
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
jbylund Fortsätt min vandring från Kvikkjokk Fjällvandring 0
Asynja Min vandring Fjällvandring 4
CyberJunkie Min vandring i Grövelsjön juli 2009 Fjällvandring 2
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
BrittMarie Finslipa min Sarekplan! Fjällvandring 7
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
AndreasE Hjälp min mamma Fjällvandring 12
metrotiger Min preliminära tur Abisko - Kebb Fjällvandring 20
mdlist Sarek aug/sept - tips om min ruttplan Fjällvandring 11
da_flower Min packlista .. Fjällvandring 46
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
cnygardh Packningslista Fjällvandring 19
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.