Min packningslista 10 dagar

Hej, har suttit och knåpat på årets packlista inför fjällen i sommar. Packningen avser 10 dagar. Mottager gärna idéer och synpunkter. Vissa viktangivelser är uppskattade, en del egenvägda och en del efter tillverkarens beskrivning. Men överlag är det nog inga större skillnader. Antalen i sjukvårdskitet stämmer inte, och har glömt uppskatta vikten på långkallingarna.

packn.png
 
Sheit, vad seriöst!! Imponerad.

Några tankar;

Glöm inte solskyddsfaktor.
Kudde är inte riktigt vildmarksmässigt, eller?
Ska du inte variera kosten lite mer?
Man måste inte äta bara frystorkat, det är ju så sjukt tråkigt...


Tänk på att du ska gå långt och bära tungt.
Flapjack till middag efter en frystorkad skörbjuggspåse till lunch?
Ta med ordentligt med godis isåfall, det kommer att bli jobbigt hur som helst.
Jag hade tagit med mer mat.
 
packlista

Ser bra ut, du har fått med alla viktiga saker, förutom vattenrenare!!! vikten är inget att gnälla på heller. komplettera med koltabletter, vattenfilter eller liknande. Lite sylt, russin och nötter och kanske lite pulvermos, så är du - ready to rock!
 
Senast ändrad:
Vattenrenare i svenska fjällen?! Det har jag aldrig behövt och aldrig hört nån använda heller. Då är de jag pratar fjäll och friluftsliv norrlänningar som jag själv i och för sig.

Ser bra ut, du har fått med alla viktiga saker, förutom vattenrenare!!! vikten är inget att gnälla på heller. komplettera med koltabletter, vattenfilter eller liknande. Lite sylt, russin och nötter och kanske lite pulvermos, så är du - ready to rock!
 
Ser bra ut, du har fått med alla viktiga saker, förutom vattenrenare!!! vikten är inget att gnälla på heller. komplettera med koltabletter, vattenfilter eller liknande. Lite sylt, russin och nötter och kanske lite pulvermos, så är du - ready to rock!

Vattenrenare i fjällen är verkligen helt onödigt. Finns inte renare vatten någonstans.

I mina ögon finns det en del onödiga saker men det kan kännas som petitesser däremot ställer jag mig väldigt frågandes till en 400g kudde!
Du har ju redan grejer med dig för att göra en bra kudde, andra kläder och utrustning. Nu har du ju, i och för sig, inte skrivit i lättviktsforumet så vikten är kanske inte så viktig för dig.
Annars är det inte mycket att invända på. Du får ju med dig det viktigaste!

//Peter
 
Om jag förstått det rätt med vattenrenare så är det en sak som smugit sig in i det svenska utelivet.
I varenda utiskogenbok man läser från staterna så skall man rena vattnet femtielva gånger då det finns allt möjligt farligt i det. I Sverige är det mesta vattnet drickbart direkt, ur nästan vilket vattendrag som helst. Om vattnet är "konstigt" kan du ju koka upp det två gånger (det är åtminstone det senaste jag har hört, men det kan vara ändrat numera).

Om du vill spara något gram kan du skippa Nalgene-flaskan och ta en vanlig halvliters PET istället.
Skippa späjjspennan och ta en enkel blyertspenna från IKEA. Se bara till att du får dem det bara står IKEA på, de är bättre än de nyaste.
Separat sax i förbandslådan behövs inte då du har en i multitången.
Kudde är också överkurs. Ta med ett örngott och stoppa i tröjan och lite annat.

Lycka till. :)
 
packlista

Jag är sörlänning och van o gå nere i landet, och här är man piskad o använda vattenrening av något slag. är det helt onödigt i fjällen alltså? går vattnet att dricka även i stillastående vattendrag där uppe menar du? kanske måste man någongång dricka ur icke strömmande vatten, beroende på var man är, eller är jag helt fel ute?
 
Hej, har suttit och knåpat på årets packlista inför fjällen i sommar. Packningen avser 10 dagar. Mottager gärna idéer och synpunkter. Vissa viktangivelser är uppskattade, en del egenvägda och en del efter tillverkarens beskrivning. Men överlag är det nog inga större skillnader. Antalen i sjukvårdskitet stämmer inte, och har glömt uppskatta vikten på långkallingarna.

packn.png

En spontan åsikt när jag ser denna typ av inlägg är att TS har väldigt mycket fritid som tar sig tid att väga varje gram som skall bäras. Fattar bara inte syftet. Är innehållet eller vikten det viktiga ?
 
En spontan åsikt när jag ser denna typ av inlägg är att TS har väldigt mycket fritid som tar sig tid att väga varje gram som skall bäras. Fattar bara inte syftet. Är innehållet eller vikten det viktiga ?

Ja, det är klart att det är analt. Men är det inte lite charmigt också?
Sitta och planera sommarens vandring redan i januari och skriva packlista med specs och gram.

Klocka; Casio 163 AW
Telefon; Nokia N93

Det är gulligt ju!
 
En spontan åsikt när jag ser denna typ av inlägg är att TS har väldigt mycket fritid som tar sig tid att väga varje gram som skall bäras. Fattar bara inte syftet. Är innehållet eller vikten det viktiga ?
Ja man kan nog säga att jag har väldigt mycket fritid, och dessutom lite av en sk. "prylbög". Jag tycker planeringen är minst lika kul som själva upplevelsen :)
 
Ang. kudden så förra året när jag gjorde en 7-dagars tur märkte jag att jag aldrig blev riktigt tillfredställd med den upplåsbara jag hade med mig, hade dessutom med mig ett örngott men saknade ändå en riktig kudde.

Så jag tänkte, varför inte?

nackdelen är ju dock vikten :/

Angående kosten så tänkte jag gå padjelantaleden, så jag köper nog lite snask på vägen som drygar ut energibehovet.

Min Leatherman Charge ALX har inte sax, så blir tvungen att ha en i sjv-kitet. Fast kanske hinner köpa en Leatherman Wave istället som har sax, så då skippar jag saxen i sjv-kitet.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
fjälltarzan Min Malamute! Fjällvandring 1
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
jbylund Fortsätt min vandring från Kvikkjokk Fjällvandring 0
Asynja Min vandring Fjällvandring 4
CyberJunkie Min vandring i Grövelsjön juli 2009 Fjällvandring 2
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
BrittMarie Finslipa min Sarekplan! Fjällvandring 7
Walters Min Sarek färdväg Fjällvandring 6
AndreasE Hjälp min mamma Fjällvandring 12
metrotiger Min preliminära tur Abisko - Kebb Fjällvandring 20
mdlist Sarek aug/sept - tips om min ruttplan Fjällvandring 11
da_flower Min packlista .. Fjällvandring 46
AddeKeb Min Sälka-toppbestigning!!! Fjällvandring 6
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
cnygardh Packningslista Fjällvandring 19
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.