Könshår och fjällvandring - klockrent eller kletigt?

Könshår på veckoturer - bra eller kass

  • Goda erfarenheter!

    Röster: 30 61.2%
  • Ingen höjdare!

    Röster: 19 38.8%

  • Totala väljare
    49
  • Enkät stängd .
Min erfarenhet är att pungen känns svettigare när den är rakad än när den inte är det, just eftersom det blir hud som ligger mot hud och ingen luft kan cirkulera och ventilera bort fukten. Håret gör ju att luften kan cirkulera och fukten ventileras alltså bort bättre.

Att svettlukten sätter sig i håret är väl en myt? Jag upplever i alla fall samma sak där, när jag är rakad börjar det lukta pungsvett fortare.

Sen har vi ju stubb-problemet som flera tagit upp, ett par dagars stubb i skrevet känns allt annat än skönt. Och vad är vinsten om man måste raka sig varannan dag?
 
Måste härmed tacka för en mycket intressant diskussion. Trodde att det skulle bli hur urballat som helst. Tänk att inte ett enda inlägg började med "Jag har en kompis..."
 
...med risk att se ut som en inavlad redneck, se bild ...

Imponerande att dela med sig av bilder som ser ut att kunna användas i kampanjer för att kusiner inte bör få gifta sig... hihi! :)

För övrigt var detta en mycket intressant tråd, utan att bara innehålla sågningar av folk som funderar över dofter, hår, naglar, speglar, toalettmöjligheter etc i friluftslivet så som det blivit många gånger förut. Den som inte frågar, får inget veta!

Både den friluftsfascistoida Fjällräven-falangen såväl som de friluftsteoretiska pryl-plastisarna, man kan ju ha olika åsikter om vad som är viktigt, bara man hittar sin egen version av "ute"!
 
Jag rakar mig inte i betydelsen rakhyvel, men har inte heller långt hår. Trimmar ner håret både på huvudet, under armarna och mellan benen till ett par millimeter. Det gör att jag får betydligt lättare att tvätta mig i fält och det har rent hygieniska fördelar. Riktigt svettigt långt hår som misshandlats i fält har en tendens att tova ihop sig och kan bli en rent helvete att reda ut i en kall fjällbäck.
 
Varför talas det bara om könshår? De flesta har väl trots allt mera hår på huvudet, är det någon som rakar huvudet inför en fjällvandring (och som inte gör det annars)?

Där kan ett annat problem uppstâ.
Jag snaggade mig rejält inför en längre tids tjänst i södra Spanien. Det tog ca 20 minuter innan svâlen sved rejält, trots att jag hade solkräm istället för Brylkräm. Sâ det ä rkeps, hatt eller buff som gäller.
Själv har jag gâtt frân hatt7keps till coolmax-buff, smâfult men skönt..
 
Personligen så kör jag med Barnängens Barnolja mellan låren och pungen när jag är ute och går. Funkar kanon! Ingen risk för infanterield alls. När man känner att friktionen blir lite mer frekvent så är det bara att lägga på ett nytt lager. Rekommenderas starkt (oavsett om man kör pp eller buske)!
 
Barnolja?! Den var ny. Fast ska man kleta barnolja försvinner ju vitsen för mig som ville SLIPPA klet-känslan.

Får jag bara gå in och moderera litet här, eftersom jag jag startade den här tråden och känner ett visst ansvar för den akademiska processen: Kan vi skippa sociologi-lektionerna? Självklart är frågan 'könshår i Sverige 2009' viktig, inte minst för tonårsgenerationen som växer upp just nu, men detta är ett forum om fjällvarndring och jag ser den här diskussionen som en utav många för att toppa sin förmåga, och ställer den jämte trådar om ryggsäcksval och avsågade tandborstar, alltså helt vetenskaplig. Alla här är vuxna nog att ta sig ut i bergen, och därmed vuxna nog att raka, eller inte raka sig, precis var de vill.
Och ni som HAR erfarenhet - Dilla inte ner er utan rösta
 
Får jag bara gå in och moderera litet här, eftersom jag jag startade den här tråden och känner ett visst ansvar för den akademiska processen: Kan vi skippa sociologi-lektionerna? Självklart är frågan 'könshår i Sverige 2009' viktig, inte minst för tonårsgenerationen som växer upp just nu, men detta är ett forum om fjällvarndring...
Ja, jag tycker också att barnolja eller vaselin är lite kontraproduktivt. För att inte tala om de osmickrande fläckar dylika petroleumprodukter kan ge upphov till...

Men jag förstår inte riktigt ditt senaste inlägg, behovet av att moderera har väl sällan varit mindre? Diskussionen har ju hållit sig förvånansvärt väl till "praktiska erfarenheter..." trots det potentiellt inflammerade ämnet? [tre trumslag som markerar poängen] ;-)
 
Nej, rakning är inte ett villkor för att en svampinfektion ska blossa upp, men definitivt en möjliggörare. När man rakar sig skapar man (oundvikligt) mikroskopsika sår på den skyddande hudkostymen. Svamppartiklarna , som finns på huden och ingår i en normal mikroflora på människan, får en ingångsport och kan infilterar djupare.
Tro mig, jag talar från gedigen erfarenhet från svampens område.

...fast det där jag berättade om när jag fick svamp, trots att jag är kille (!) var då jag HADE full behåring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25
Laura_r Skillnad fjällvandring Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.