Könshår och fjällvandring - klockrent eller kletigt?

Könshår på veckoturer - bra eller kass

  • Goda erfarenheter!

    Röster: 30 61.2%
  • Ingen höjdare!

    Röster: 19 38.8%

  • Totala väljare
    49
  • Enkät stängd .
Jag vet inte hur jag ska skriva detta utan att få det att låta perverst, men jag tror att många har tänkt tanken NÅGON gång inför turen, så jag skriver bara:
Vad är trevligast på fjällturen?
Könshår - naturens eget klimatsystem, eller
Rakat - svalt och fräscht i byxan.


Rakat är ju fräscht att ha hemma i veckorna. Man svettas en hel dag på jobbet och kommer ändå hem helt utan odörer från skrevet. Och man kan ta långa skidturer utan så mycket som en tillstymmelse till 'infanterield' dvs skavor mellan låren högst upp emot skrevet. MEN: när jag ska ut på långvandring odlar jag alltid ett par veckor i förväg i någon slags förhoppning att det ska lufta bättre - ofta med marginal effekt. Armhålorna håller jag alltid kala, och de klarar sig utmärkt både hemma och till fjälls. Klarar sig könsorganen verkligen inte utan håret, eller är detta fördomar från en generation som uppfostrats av Kamratposten och SVT:s Bullen?

Packningsmässigt ser jag en nackdel med att släpa med sig en rakhyvel, men kunde det kanske vara värt det?

Innan ni svarar vill jag bara be er om att använda någon slags 'diskretion' i era svar, alltså inte osmakliggöra den här tråden så att vi får lov att ta bort den. "Jag tror jag blir ding, om jag inte får veta nånting!"
 
Jag läste att Fredrik Sträng, när han besteg Seven Summits, rakade bort ALLT hår på HELA kroppen och menar jag ALLT hår.
Nu skulle jag personligen säga att det är en lite väl extrem situation där han inte har möjligheten att i huvudtaget tvätta sig och då kan det nog vara en fördel.

Normalt säger man att könshåret finns för att hålla könsorganet svalare och luftigare. Det finns ju en anledning till att det finns där...

Däremot kan jag inte se några problem med att du kör rakat om du normalt sett gör det. Passa bara på att lufta så mycket så möjligt och tvätta så ofta du kan. Dessutom är det ju skönt att bada!

//Peter
 
Klåda

Jag har aldrig förstått aspekten att det skulle kännas skönt att vara rakad där nere ens i vanliga fall. Det kliar och man får svampinfektioner och inflammerade hårsäckar som kan bli otrevliga plitor.
Byxor skaver den känsliga huden som annars skyddas av ett luftigt och fluffigt lager hår. Det blir inte lika bra lufning och är man varm så känns man svettigare.
Könshår är enastående praktiska och dessutom klädsamma på de flesta. Jag tror absolut de kommer på modet snart igen.
Rakat känns öht väldigt yesterday tycker jag.
 
Jag läste att Fredrik Sträng, när han besteg Seven Summits, rakade bort ALLT hår på HELA kroppen och menar jag ALLT hår.
Nu skulle jag personligen säga att det är en lite väl extrem situation där han inte har möjligheten att i huvudtaget tvätta sig och då kan det nog vara en fördel.

Normalt säger man att könshåret finns för att hålla könsorganet svalare och luftigare. Det finns ju en anledning till att det finns där...

Däremot kan jag inte se några problem med att du kör rakat om du normalt sett gör det. Passa bara på att lufta så mycket så möjligt och tvätta så ofta du kan. Dessutom är det ju skönt att bada!

//Peter

Fast har man inte möjlighet att tvätta sig så har man inte möjlighet att raka sig. Låter man det växa ett par-tre dagar, ja DÅ jäklar börjar det ju skava. Ett visst omak är det ändå att bära med rakhyvel.
 
Var det inte Skinnarmo som beskrev sitt bekymmer och hur han ångrade att han rakat sig här o var under sin expedition till Sydpolen?

För övrigt så förstår inte heller jag vitsen med att raka sig, förutom på hakan då. Håret har ju en funktion att just se till att det är luftigt och hälsosamt.
Men raka dig någon månad innan hemma och låt det växa ut, så kan du nog bilda dig en uppfattning om vad som funkar för dig.
Att vara lite svettig o skitig är bara nyttigt :)
 
Jag har aldrig förstått aspekten att det skulle kännas skönt att vara rakad där nere ens i vanliga fall. Det kliar och man får svampinfektioner och inflammerade hårsäckar som kan bli otrevliga plitor.
Byxor skaver den känsliga huden som annars skyddas av ett luftigt och fluffigt lager hår. Det blir inte lika bra lufning och är man varm så känns man svettigare.
Könshår är enastående praktiska och dessutom klädsamma på de flesta. Jag tror absolut de kommer på modet snart igen.
Rakat känns öht väldigt yesterday tycker jag.

Mm, en mycket bra aspekt. Alla tycker INTE att det är skönt att vara rakad, oavsett dag och uppdrag.
 
Hemma törs man ju testa, men det är jäkligt olyckligt om jag upptäcker mitt misstag mitt uppe i Sarek-massivet. Ska i och för sig på en terdagarstur nu i helgen, och det utlovas ju något av en värmebölja här så det blir en första test-runda.

Svettig och skitig ja, det är ju halva grejen :) Fast hakan skulle det aldrig falla mig in att raka i fält.
 
Klarar sig könsorganen verkligen inte utan håret, eller är detta fördomar från en generation som uppfostrats av Kamratposten och SVT:s Bullen?
"[/I]

Kanske jag är diskvalificerad då (jag är äldre än Bullen). Men, i hur många tusen år har människor rört sig i skog och mark utan att raka sig i skrevet? Och i hur många år har det varit mode, hos vissa, att raka sig? Jag tror att det är en klar minoritet och att ytterst få av dem gör det för att slippa lukt i fält.

Jag gissar att de flesta som är ute, från extremexpeditionister till söndagsflanörer, inte rakar sig och inte heller har övervägt om de skall göra det. Dessutom svettas man väl lika mycket oavsett - enda skillnaden är väl i hur svårt eller inte det är att tvätta sig - och där har jag svårt att tro att det är en större skillnad.
 

avslutad210712

Gäst
Upplever ingen större skillnad på att vara rakad eller ej i fjällen eller i civilisationen. Att man skulle svettas mindre utan hår tror jag inte på. Tycker snarare att det är kletigare utan ett lager hår som håller isär huden på benen från huden på pungen. Om man skall raka sig eller ej före fjällturen är väl upp till var och en men låt mig säga så här - brukar du inte vara rakad i vanliga fall så lär det bli en "skojig" upplevelse om du gör det strax innan du ger dig iväg. Att dra med sig en rakhyvel upp till fjälls skulle inte falla mig in oavsett om vi pratar om håret där uppe eller där nere. Finns en fördel som jag kan se det och det är när man tvättar av sig så är det lättare att skölja bort tvålskummet från en rakad yta jämfört med en hårig snårskog och med tanke på vattentemperaturen i fjällen så kanske det inte är en alltför liten anledning.
 
Den store idolen Lars Monsen skriver i sin bok Vildmarksbokeni kapitlet "Sunt att vara smutsig?" om hur han gått 50 dygn i samma kalsonger och liknande. I avsnittet om skrevet nämns inte rakning med en bokstav, det enda han föreslår är att bada och skölja ur underkläderna så ofta som man har lust med. Och jag håller med honom :)
 
Den store idolen Lars Monsen skriver i sin bok Vildmarksbokeni kapitlet "Sunt att vara smutsig?" om hur han gått 50 dygn i samma kalsonger och liknande. I avsnittet om skrevet nämns inte rakning med en bokstav, det enda han föreslår är att bada och skölja ur underkläderna så ofta som man har lust med. Och jag håller med honom :)

Lars Monsen, haha. Ja den jäkeln bär nog inte runt på rakhyvel verkar det som... En hel del annat dock.

När jag tänker efter hade jag faktiskt full behåring under värnplikten (överallt utom på huvudet) och det kändes inte så fruktansvärt mycket varmare. Å andra sidan sidan har jag fortfarande kvar små ärr på familjelyckan efter ett ganska elakt svampangrepp i samband med en sommar-fältövning som bara var en vecka lång. Å TREDJE sidan tänker jag inte återskapa de skrev-förhållandena igen: brandsäkra byxor och splitterskyddväst, så jag vet ändå inte hur tillämpningsbart svamp-exemplet blir på en civil expedition.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3
cycnia Fjällvandring som gravid Fjällvandring 25
Laura_r Skillnad fjällvandring Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.