Kungsleden på en dag!

Finns det någon som förstår vad denna tråd egentligen handlar om?
Det enda vettiga förslaget hittills verkar vara de som tror att det är troll i farten.
Är böjd att hålla med.
 
Rekordvandring?

Jag funderar på att försöka bli noterad i Guinness Rekordbok med en fjällvandring längs Kungsleden på en (1) dag. Naturligtvis måste jag använda luftburen transport över vissa sträckor. Men de mest intressanta partierna vill jag inte missa. Jag tar gärna emot förslag på var en fotvandring är absolut nödvändig för att kunna överskåda helheten, innan jag hastar vidare mot slutmålet i Hemavan. Rekordvandringen är tänkt att börja i Abisko.
En "rekordvandring" borde enligt mig, domineras av att man avverkat största delen av sträckan till fots, inte att man förflyttats sig med helikopter. Kalla det för flygning i så fall.
Trollstigen i Norge, baklänges cyklande uppför, kanske kan vara nåt för Guinness Rekordbok?
 
Ännu knäppare

Du menar pga att du inte är Sthlmare så rättfärdigar det din tur med helikopter bara för att du ska komma i någon rekordbok?

Varför inte försöka komma i rekordboken utan att släppa ut en massa avgaser i naturen?

Det verkar som det viktigaste för dig verkar att få komma med i rekordboken och som jag ser det har du hittat något som någon annan inte har gjort.


Men skippa det här löjliga snacket att du vill komma kungsleden på djupet osv.
Ett sådant här projekt handlar bara om att synas inget annat.

Jag kan komma med ett mer extremt förslag om du vill.

Hyr den enda helikopter i världen som kan flyga upp till Everest topp, besök ett flertal toppar & Everest, senare på dagen kan du sitta på ett lyxhotell någonstans i Asien och njuta över att du varit den första som varit på alla dessa toppar under en och samma dag för att sedan sitta i baren och dricka på kvällen.

Jag har mycket svårt att respektera de sk äventyrare som hittar på så konstiga saker som möjligt bara för att synas och få sitt namn inskrivet i rekordboken.

Speciellt när de är berredda att ta till vilka hjälpmedel som helst.

Det är lätt att bli snabbast med en helikopter tills någon annan skaffar en snabbare hellikopter.

zzeezz


Hej seobserver! Jag ser att du är en luttrad person med rika erfarenheter, men min flygning är bara ett hjälpmedel, inte ett självändamål.

Hej också zzeezz, och tack för din naturliga reaktion. Mina senare inlägg vederlägger kanske en del av dina synpunkter. Jag hamnade i ett slags sportsligt beteende, där det bara gäller att besegra en motståndare. I det här fallet finns det ju ingen. Så hoppas jag att du inte är stockholmare, för de kubikkilometer av avgaser som huvudstaden varje dag släpper ut, kan inte jämföras med mitt lilla Soda-Stream-spår ute i vildmarken.
 
Det är dags för mig att be läsekretsen om ursäkt för att jag lämnat felaktiga uppgifter om mitt projekt. Som platonist är jag mer intresserad av idéläran och dess möjligheter att skänka "totala" upplevelser av resor genom ett landskap, än att vara empirist, där allt bygger på kunskap genom erfarenhet. Jag behöver inte hänvisa till Platons "grottliknelser", att vi ser världen som en avbild av skuggor, utan att veta vad de egentligen betyder.
När jag ser de sista inläggen, förstår jag att jag gett mig in på ett område som jag inte behärskar. Jag vill inte vara en flåshurtig "amerikan", som rusar ut och in i en helikopter i jakten på något som ändå är undflyende. Min resa skall vara en "strukturell expansion". Men det vet ju inte de vänliga läsarna av dessa rader, när jag uttryckt mig så oklart . Och stockholmarnas avgaser hör ju inte hit.

Tack för förtydligandet. Att du vill utforma resan som en strukturell expansion baserad på Platons grottliknelser gör det hela mer lättförståligt. Borde inte vara några problem att komma med i Guinnes rekordbok i så fall. Det snabbaste som jag hittills har hört talas om var en norrman som under 20 timmar expanderade hela Padjelantaleden strukturellt, men då baserat på Gauss divergensteorem vilket ju inte är riktigt jämförbart.
 
Hej Anders!
I mitt barndomshem fanns en världskarta i Gauss projektion, och jag tyckte om bilden av Sverige som var nästan lika stort som Afrika. Jag erinrar mig detta när jag ser hans divergensteorem omnämnas. Jag minns också när någon frågade en som "trottat på globen" om vilken reseskildring han satte allra främst. Till min förvåning nämndes de Maistres Resa i mitt rum - en resa som slutfördes på 42 dagar bland författarens tavlor. Detta storslagna projekt har egentligen aldrig överträffats, och är ett utmärkt exempel på vad jag menar med "strukturell expansion": gå inte utåt, i den inre människan bor sanningen.
Tack, Anders!
 
Senast ändrad:
Tack sir Toby, du måste vara en riktig "sir" som kan ge ett så här bra tips, för jag är också intresserad av att se den här filmen igen. Inte för att den kan bidra så mycket till mitt projekt, för fortfarande är det nog bröderna Marx och deras "En dag i Vilda Västern" som är den stora inspirationskällan. När Groucho och Harpo håller igång fyren i ångloket med att riva loss inredningen i alla passagerarvagnarna, betraktar vi en av de allra roligaste scenerna i filmhistorien. Filmen "Kungsleden" är ju på ett annat sätt.

Jag lämnade en felaktig uppgift på den ledande skådespelerskan i filmen. Hon hette faktiskt Maude Adelsohn, och inte "Lena", och avled tyvärr alldeles för tidigt.
 
Senast ändrad:
Någon riktig "sir" är jag nog inte men min mormor var i alla fall adlig! Men eftersom det inte räknas på mödernet är jag inte adllig:(
Men teoretiskt skulle jag väl kunna ta namnet och byta bort Nilsson och låtsas var lite adlig som vissa gör...
Men det här hörde ju inte direkt tråden!
 
Sir Toby!
Tipset till "Kungsleden" återställer din adelstitel. Jag är en gröngöling på Utsidan.se, och jag ser att en del talar om "tråden" men vet inte vad den innebär. Föreligger det något krav på att hålla sig till "saken"? Just nu erbjuder vi en slags motsvarighet till Filmkrönikan, men Kungsleden finns ju med hela tiden.

Hoppsan, tompa kom emellan, men det unika i bedriften för att lägga grunden till ett rekord, finns dold i tidigare inlägg, och jag ber att få hänvisa till dessa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
cnygardh Ses vi på Kungsleden i höst? Fjällvandring 11
dibblah Snö på Kungsleden? Fjällvandring 4
LundbergOscar 4 tonåringar på kungsleden Fjällvandring 5
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
Daggstänk Bilplats till Kungsleden på Tisdag finnes. Fjällvandring 0
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Pelia Sträcka på Kungsleden? Fjällvandring 11
Jörgen Fjaderlatt.se Yngst på Kungsleden Fjällvandring 10
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
MarieC Kortare vandring på Kungsleden? Fjällvandring 9
Ljung_dalen Otrevligt på Kungsleden Fjällvandring 4
Petri Niemelä Finaste stället på kungsleden? Fjällvandring 14
Solitere Vandra eller båt, Jäkkvik Norrut på Kungsleden? Fjällvandring 5
DanielK Nybörjartur vecka 31 på Kungsleden Fjällvandring 8
nilssa Kungsleden på fredag! Fjällvandring 11
antonson Första gångsvandring på kungsleden Fjällvandring 10
chinerunner Kungsleden på snöskor. Fjällvandring 16
Jonik Tips på upplevelser runt Kungsleden Fjällvandring 6
maskon Kungsleden på snöskoter Fjällvandring 3
Geoff Kungsleden på Snöskor? Fjällvandring 2
lizardking Kungsleden i mitten på april Fjällvandring 1
andrevs Snabbast på Kungsleden Fjällvandring 1
7377 Vandring på Kungsleden Fjällvandring 6
kungsleden Gas på kungsleden? Fjällvandring 3
loppisen Kungsleden-hur tidigt på sommaren? Fjällvandring 5
CB Rekordet på Kungsleden Fjällvandring 30
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...