Pojke försvunnen - hittad

Strykarräven;382712 sa:
Och vilka specialutbildade övervakare vill du betala för att vakta barnen i skogen? Securitas? SÄPO? Husmorsföreningen?

Ja, varför inte securitas, eller de där killarna/ tjejerna som bevakar fångar på bevakade permissioner, det betalar vi glatt till med skattemedel, ge dom en specialutbildning i barns beteende också, samt ta med en specialtränad hund som kan eftersöka vid behov.
Givetvis välutbildade på forsfarande, klättring, livräddning o ch överlevnad.
Det är väl rimligt ?, tänk på våra kära barn, det är väl dom värda, eller hur ?, jämfört med våra oönskade fångar som t.om. får bättre mat i fängelset än barnen får i skolan...
 
(...) en helt världsfrånvänd verksamhet som borde förbjudas....
Näe, de blir bättre i framtiden då vi tex fattar att engelskan vi lär ut i skolor runt om i världen, ska läras ut likadant överallt i världen (...)
Fram för "internationell engelska",

Vem är det som är flummig?
De är världsfrånvända för att de inte vill lära ut din låtsas-engelska som ingen i världen talar?

Bara att lära ut engelska på samma sätt till en som talar finska och en som talar svenska är ju flummigt, minst sagt världsfrånvänt och dessutom fullkomlig idiotiskt. Skillnaderna i folks sätt att tala och tänka engelska beror ju på att deras modersmål skiljer sig, inte didaktiska skillnader.

Hur många vuxna svenskar känner du som har svårt att skilja mellan "he" och "she" på engelska? Inte många. Hur många finländare? Ganska många fler. Gissa vad det beror på...
 
Ja, varför inte securitas, eller de där killarna/ tjejerna som bevakar fångar på bevakade permissioner, det betalar vi glatt till med skattemedel, ge dom en specialutbildning i barns beteende också, samt ta med en specialtränad hund som kan eftersöka vid behov.
Hahaha, själv skulle jag ogärna överlåta eventuella barn i händerna på Securitas (men kanske Blackwater?). Och de där som sköter permisar, vafan, det är ju som att sätta ut barnen i skogen direkt utan mellanhänder...
 
Problemet med att ha barn (nu pratar jag om mig) är att jag vill att de skall skada sig, gå vilse, ramla av cykeln, skära sig i tumgreppet, halka ned för trappan (och känna den där märkliga känslan i ögonblicket när man tappar kontrollen) samtidigt som jag inte vill att mina barn skall drabbas av något ont...

Lös den ekvationen.


Martin! Jag vet varför, jag vet, hallå fröken... ...viftar med två armar...
 
Hahaha, själv skulle jag ogärna överlåta eventuella barn i händerna på Securitas (men kanske Blackwater?). Och de där som sköter permisar, vafan, det är ju som att sätta ut barnen i skogen direkt utan mellanhänder...

joo, du har rätt, retade mig bara på deras tungt beväpnade välbevakade transporter, rättegångar med automatvapenförsedda superpoliser från internationella styrkan som står på taken runt om, då får det kosta vad det vill minsann...
Men våra små telningar ska ha inte få ha "proffs" i skogen, vilka som kunde passa på o lära ut lite
kunskap om hur bete sig i skogen etc., det vore väl fiffigt?
 
Problemet med att ha barn (nu pratar jag om mig) är att jag vill att de skall skada sig, gå vilse, ramla av cykeln, skära sig i tumgreppet, halka ned för trappan (och känna den där märkliga känslan i ögonblicket när man tappar kontrollen) samtidigt som jag inte vill att mina barn skall drabbas av något ont...

Lös den ekvationen.

Väl skrivet. Ekvationen löses väl bást att man försöker hàlla sig till risker med begränsade, men trots allt existerande eventuella följder. Lite ont mâste det ju trots allt göra...
 
Problemet med att ha barn (nu pratar jag om mig) är att jag vill att de skall skada sig, gå vilse, ramla av cykeln, skära sig i tumgreppet, halka ned för trappan (och känna den där märkliga känslan i ögonblicket när man tappar kontrollen) samtidigt som jag inte vill att mina barn skall drabbas av något ont...

Lös den ekvationen.

Det är klurigt, men jag tror att man åtminstone kan välja inställning till ekvationen.
Jag är nybörjarförälder, men har beslutat mig för att köra med ungefär den här inställningen:

Jag tänker inte hindra dig från att klättra
jag tänker inte hålla i dig medan du klättrar
men jag kommer hindra dig från att bryta nacken om du ramlar ner.

(Vissa föräldrar väljer istället att hindra barnen från att klättra, vilket jag anser är ödesdigert.)

Både bildligt och bokstavligt, alltså. Min teori är att försiktighet ska komma av det kända, inte av det okända.

Än så länge funkar det riktigt bra. Äldste sonen (2,5) är en jäkel på att klättra och hoppa, men är samtidigt försiktig när han börjar närma sig sina gränser.
 
Fast ni måste väl ändå hålla med om att hade grabben haft jacka med GPS sändare och cykelhjälm på sig hade det varit betydligt bättre eller ????? :cool:
 
som det är nu så har en Kines svårt att snacka med en finländare samma sorts engelska, vilket bevisar hur flummig skolan är, detta var bara ett exempel.
QUOTE]

Har Du nångång hört en finsk Formel 1 förare prata förståelig engelska, eller en finländare överhuvudtaget. Det går bara inte. Ihan mahdotonta, sitä ei ymmärrä kukaan!!
 
Kopierat från Wighsnews för 30 sek. sedan:
Östgötanyheter
Norrköping: Barn står i diket vid Söderleden
Polisen har larmats till Söderleden i östlig riktning mellan Hageby och påfarten till Söderköping, då man fått uppgifter om att ett barn i 2-3 års åldern står i diket intill vägen.
Publicerad av
Teija, 2008-09-02 15:32:35
Näe, skandal !, var är all personal ?
Och främst vad sysslar dom med ?
 
Apropå pedagoger, lärare osv.
Visst "skall" tre "pedagoger" klara av att transportera 25 elever mellan A och B och det har väl alltid funkat förut, på studiebesök i "stan".

Jag skulle kunna gå ner till skolan här och plocka ut ett dussin "pedagoger" som har hur många poäng som helst i pedagogik, lärande, dittodatt osv. men de skulle aldrig kunna se skillnad på gran och tall. Att dra dra ut dem på en tur i skogen är rent vansinne. Då blir det som Peter ritade så fint. "pedagogerna" har fullt upp med att ta in upplevelserna i den nya miljön så de blir helt förvirrade. I det aktuella exemplet så hade det kanske inte varit helt fel att haft med några "extra" personer. Saker kan hända i naturen. dessa personer behöver ju inte ha tusen poäng pedagogik eller liknande, de är bara fler ögon och fler fötter i marken. Det behöver inte ens vara "vuxna", det kan vara PRAO, 50+, arbetslösa eller vad som helst. Fem ledare på 25 pers. "Du har koll på de där fem!". När Nisses fem ungar bara är fyra, då får man göra halt och räkna in. Om någon i Nisses grupp behöver stanna, så stannar alla fem.
Dessutom är jag skeptisk att det räcker med tre vuxna om det händer något. Om en vuxen blir kvar med ett skadat barn osv, så är det helt plötsligt tolv barn per person.
Visselpipa till alla barn.

Tyvärr går det väl inte av budgetskäl att dra med alla assistenter, pers-assar och annat runtikringfolk med ut på varje utflykt.

Jag tycker att killen skall ha en eloge för att han klarade sig, han blev ju faktiskt "lämnad" i skogen.
Jag tycker att personalen som var med skall få en kram och en god kaka till fikat, de har ju faktiskt varit uppe länge nu.

Sedan ett tips till alla skolutflyktsplanerare. Dra med vaktis, städtanten, IT-killen och andra "stödtrupper" ut när det är utflykt. De behöver också komma ut och kan kanske avlasta och stötta. Med tre extra personer som egentligen inte är med i "budget" så finns det extrahjälp på plats om det skulle ske något. De kan ju hålla koll på utkanterna av "skocken" så att ingen kommer bort. Dessutom behöver ju inte alla stanna bara för att Pelle behöver pinka eller liknande. Det blir också fler som kan bära all korv, bröd, saft och annat som skall med.
Fler fötter i marken och fler ögon på "målet".
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.