Pojke försvunnen - hittad

Imponernade att han kunde hålla lugnet i skogen och käka myror istället för matsäcken han hade. Bevisligen en liten överlevnadsexpert :)
 
Men skärp er nu... ungjäkeln lyckades först tappa bort 20 pers på en stig. Sedan kommer han inte ens ihåg att han har mat i ryggsäcken utan börjar äta massa andra meningslösa grejer som knappast täcker energibehovet. Hade det varit min unge hade han fått skäll när han kommit hem.
 
Men skärp er nu... ungjäkeln lyckades först tappa bort 20 pers på en stig. Sedan kommer han inte ens ihåg att han har mat i ryggsäcken utan börjar äta massa andra meningslösa grejer som knappast täcker energibehovet. Hade det varit min unge hade han fått skäll när han kommit hem.

Är du allvarlig????
 
För att ta en utsvävad jämförelse:
Om skolklassen är ute på fjället och det helt plötsligt sker ett oväntat väderomslag och det blir snöstorm. Personalen är fortfarande ansvariga för säkerheten men dom har inte gjort något fel och helt plötsligt så har de inte tillräckliga resurser för att klara av situationen till 100%.

Det finns alltid situationer som, med facit i hand, visar att man skulle ha gjort saker annorlunda. Man kan inte ta med allt i beräkningen. Då skulle inget bli gjort.

Nu säger inte jag att personalen inte gjort något fel. Men innan man känner till den sanna historien så tycker jag att man skall vara lite försiktig med att vräka ur sig "Ni har gjort fel!", "Ni hade för 17 för lite resurser att göra en sådan här sak!" o.s.v

//Peter

Håller med dig att man skall vara försiktig med att anklaga någon.

Om det blir väderomslag så kan man väl ha det i beräkningen när man ger sig ut. Typ vad gör vi om det blir åska??
Förstår inte vad du menar med att inget blir gjort?
 
Övertro

Spännande reaktioner... Och en enorm övertro. Efter några miljoners år utveckling gör barn fortfarande lite som de vill och kommer bort då och då. Men Pang! År 2008 tror några ljushuvuden att ett par extra lärarresurser och en utredning ska lösa allt. Hujedamej!
 
Spännande reaktioner... Och en enorm övertro. Efter några miljoners år utveckling gör barn fortfarande lite som de vill och kommer bort då och då. Men Pang! År 2008 tror några ljushuvuden att ett par extra lärarresurser och en utredning ska lösa allt. Hujedamej!
Jag är egentligen mindre intresserad av om nåt enstaka barn måste letas av fjällräddningen/polisen, än jag är av det faktum att om skolresor (och naturresor i synnerhet) skulle visa sig vara "farliga" med vårt samhälles mått mätt, ja då slutar man släppa iväg barnen på dem. Och det vore väldigt synd om inte även framtida generationer får lära sig skilja på rönn och björk, plocka lingon och titta på myrstackar.

Ungefär som under pedofilhysterin, när män knappt fick bada med sina barn eller bli förskollärare utan att misstänkas för att vara pedofiler. Det intressanta är inte hur stor faran är, utan hur stor människorna tror att den är.

Men visst, om du längtar tillbaka till medeltida barnadödlighet så varsågod. Då skrämde man barnen med trollen så de höll sig hemma (ja, de barn som överlevde spädbarnsåren), och gick de ut i skogen och frös ihjäl så var det väl bara en sund, naturlig sortering? Utan det stora stygga 2000-talssamhällets onödiga storebrorsinblandning?
 
Håller med dig att man skall vara försiktig med att anklaga någon.

Om det blir väderomslag så kan man väl ha det i beräkningen när man ger sig ut. Typ vad gör vi om det blir åska??
Förstår inte vad du menar med att inget blir gjort?

Om man har med i beräkningen att "vad gör vi om det blir åska eller snöstorm?" och tar med sig utrustning för att klara av en sådan situation så ser man till att man ändå kan göra det bästa av den situationen.
Men som "Zanoii" sa angående att ta hänsyn till sina resurser.
"Vad gör vi om det blir åska?" Det har vi inga resurser till att klara av! Vi stannar hemma!
"Vad gör vi om det blir snöstorm?" Det har vi inga resurser till att klara av! Vi stannar hemma!
"Vad gör vi om ett barn kommer bort, trots alla rutiner för att se till att det inte sker?" Det har vi inga resurser till att klara av! Vi stannar hemma!

Skall man ha ett sådant resonemang! Då kommer ingenting att bli gjort!

Så menar jag.

//Peter
 
Om man har med i beräkningen att "vad gör vi om det blir åska eller snöstorm?" och tar med sig utrustning för att klara av en sådan situation så ser man till att man ändå kan göra det bästa av den situationen.
Men som "Zanoii" sa angående att ta hänsyn till sina resurser.
"Vad gör vi om det blir åska?" Det har vi inga resurser till att klara av! Vi stannar hemma!
"Vad gör vi om det blir snöstorm?" Det har vi inga resurser till att klara av! Vi stannar hemma!
"Vad gör vi om ett barn kommer bort, trots alla rutiner för att se till att det inte sker?" Det har vi inga resurser till att klara av! Vi stannar hemma!

Skall man ha ett sådant resonemang! Då kommer ingenting att bli gjort!

Så menar jag.

//Peter

Det är ju väldigt konstigt att i flertal länder arbetar man efter detta koncept att förebygga allt vad man kan före man ger sig ut man gör en riskanalys, ubildar lärare. Dom som jag vet är Australien , USA, Storbrittanien, Finland är på väg dit också. Det är lite skrämmande att man tycker att det inte behövs göras i Sverige
 
Om vuxna går längst bak så måste de ju ha uppsikt över barnen. Att inte räkna barnen när man kliver på en båt är ju helkonstigt.

Att en 10-åring tar ett steg eller 2 åt sidan från en led/stig för att titta på en myrstack när man är ute på naturvandring är väl inget som kan ses som avvikande det tycker jag att vuxna ledsagare skall upptäcka. Jag är imponerad av killens mod och kunskap vad man skall göra vid sådana här tillfällen. Förhoppningsvis har mina barn snappat upp ett och annat under sin Hitta Vilseutbildning så att jag oxå får tillbaka välbehållna barn om de skulle avvika på samma sätt på en utflykt.
 
Samhället

tycker inte att man ska bry sig, sluta oroa er för era barn, det finns hjälp mot sådant, kontakta psyk
så får du hjälp i form av lyckopiller, lugnande medel, samt en klapp på axeln med orden det är inget o bry sig om, det som händer det händer ändå.

Så kära vänner, har du oro i kroppen o anser att något inte är som det ska i samhället, ät lyckopiller o bry dig inte !

Förresten, Lobotomeringen va nog inte så tokig ide, kanske något att återinföra för oroliga föräldrar ?
 
Om man inte räknar barnen när man kliver på en båt har man gjort fel. Men det kan också bli fel om man räknar :). Det kan altid bli fel. Men jag är helt övertygat om att det finns oerhört många barn som rättats in i leden och inte försvunnit just pga av uppmärksamma lärare och ledsagare.

För ett år sedan lyckades vargungeledarna för våra barn få med halva barnstyrkan på ett tåg utan att själva vara med på tåget. Det blev lite struligt men ett av barnen lyckades lugna gruppen på tåget och en 'tant' hjälpte sen barnen tillrätta.

Naturligtvis ingen livshotanden situation och ledarna tog det mer allvarligt än föräldrarna som fick vänta en timma extra på barnen. Naturligtvis var ledarna väldigt självkritiska och förbättrade sina rutiner efteråt. På samma sätt som jag antar att inblandade och andra lärare / ledare kommer att fundera övar vad som hänt här.

Vargungeledarna tar fortfarande med sig barnen på utflykter och läger och vi föräldrar har fortfarande gott förtroende och vi är faktiskt lugnare nu än vi var tidigare. Jag hoppas verkligen att man kommer att fortsätta göra riktiga utflykter i skolorna men också att man tar risker på allvar och och gör allt för att förebygga sådana situtioner och lär av inträffade fel och misstag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.