Pojke försvunnen - hittad

Skönt på sätt och vis att det den här gången verkade vara grabbens eget "fel", eftersom han inte höll sig till sin grupp.
...

"Vi måste se över våra rutiner" kommer det heta om någon unge kommer bort.
Ja, precis. Fast som jag minns det var vi en lärare och två-tre föräldrar på våra längre klassresor, om vi skulle ut i naturen eller till "stan" (Gbg...) Då har man en som kan fokusera på strulgänget, en som kan leda hela projektet och dessutom någon som kan stanna med den/de som blir kissnödiga, tappar plånboken eller vad som nu händer. I fjällen är ju sånt inte minst viktigt, t ex att kunna ha någon som tar kön och ser till att ingen sackar efter. Om inte barnet självmant bryter sig ur gruppen och rusar bort, funkar ett sånt upplägg rätt bra.

"Vi måste se över våra rutiner" kommer det heta om någon unge kommer bort.
Som Martin skriver kommer de säkert att säga, eller :


"vad tråkigt att föräldrarna upplever att deras barn är borta"
Precis, "Att ditt barn försvunnit är bara din beskrivning av verkligheten. Skolan skall tillsätta en utredning för att ta reda på vad som hände." Det är ju en allmänt spridd sjukdom, nåt slags lögn-motiverad-med-postmodernism
 
Säkerhetsrutiner

Jag håller med om att det behövs mindre klasser och fler personal. Men skolan behöver se om sina säkerhetsrutiner vi skolutflykter och liknande kringaktiviteter. (Jag har själv jobbat en del med detta och är utbildad inom ämnet både i Finland och Australien.
Har själv en 8 mån gammal dotter nu så jag blir riktigt förbannad över skolans eller kommonens agerande.
 
Observera ingen skugga på ansvariga personer beträffande denna tråkiga händelse som ändå slutade bra.
 

Bilagor

  • fjälltur.jpg
    fjälltur.jpg
    111.4 KB · Visningar: 410
"Att ditt barn försvunnit är bara din beskrivning av verkligheten. (...)"
Det är ju en allmänt spridd sjukdom, nåt slags lögn-motiverad-med-postmodernism

Hahaha!

Hur som helst blir jag väldigt sugen på att uppfostra mina söner till att åtminstone lära sig säga "Min pappa har lärt mig att tänka positivt" när de typ sågas loss ur en ventilationstrumma som de har krupit ner i för att sno läsk.
:)
 
Hahaha!

Hur som helst blir jag väldigt sugen på att uppfostra mina söner till att åtminstone lära sig säga "Min pappa har lärt mig att tänka positivt" när de typ sågas loss ur en ventilationstrumma som de har krupit ner i för att sno läsk.
:)

Nästan OT men min sjuåring började sin jujutsu-träning i går och jag önskar jag hade haft kameran med mig för att fånga bilden på den lilla tjejen när hon står framför skylten på väggen med texten (fritt ur minnet, inte hundra korrekt) "...om det gör ont beror det på att du inte lärt dig bita ihop tillräckligt..." :)
 
Jag hänger inte riktigt med, vad är du förbannad på? Vad är det kommunen/skolan gjort fel?

Håller med! Barn kommer alltid vara barn och de kommer att distraheras av annat, rymma, blanda ihop personer och så vidare och så vidare. Vi kommer att drabbas av försvunna barn så länge som de inte tvingas gå hand i hand med en vuxen eller får nån tracking-utrustning inopererad i nacken. Alltid tråkigt när någon försvinner oavsett om det är ett par timmar eller för gott. Men det är en frihet vi måste ge våra barn för att de ska kunna utvecklas till fria ansvarstagande människor och frihet kommer alltid ha ett pris.

Bra jobbat alla som deltog i sökandet. Bra jobbat ni föräldrar som lyckats uppfostra den tryggaste ungen nånsin. Och framförallt: Bra jobbat grabben - du är min idol!
 
Nån lärdom

finns förhoppningsvis i den här historien, både för pojken, skolpersonalen och vi övriga.

Att det är lätt hänt att någon försvinner från en grupp vid skogspromenader vet jag av egen erfarenhet. Alla i gruppen har ett ansvar och måste gemensamt se till att gruppen hänger ihop.

Det gäller att anpassa tempot och ha överblick både framåt och bakåt.

Indelning i mindre delgrupper som ansvarar för att hålla ihop och hålla koll på varandra kan fungera.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.