Vågar jag vandra under Älgjakten?

En viktig skillnad mellan en pundare med ett illegalt vapen och en dement eller på annat vis olämplig "utbildad" jägare är förstås att även om båda är lika dödliga (och finns i miljöer som i någon mån kan definieras och undvikas), så är pundaren med det illegala vapnet just illegal.

Jag tycker vidare att det är uppenbart att Strykarräven inte värjer sig mot kompetenta jägare utan mot inkompetenta. Den jägare som sedan menar att "angreppet" på dårarna avser alla jägare har ju uppenbarligen själv en lite märklig syn på jägarkollektivet.

Jag tycker förstås att det är ett problem med alla förare som fått sitt körkort, kanske inte i ett paket flingor, men vid en tid då de var väldigt mycket vassare avseende syn, reaktioner osv än vad de är idag. Jag kommer antagligen själv ha svårt att avgöra när jag är för dålig bilförare om jag blir så gammal.
Nån måste ta dessa obekväma beslut utan att bli sentimental. Man behöver ju inte njuta av att hindra folk från att göra sånt som är viktigt för dem, men ibland är det ändå det goda beslutet.
 
En viktig skillnad mellan en pundare med ett illegalt vapen och en dement eller på annat vis olämplig "utbildad" jägare är förstås att även om båda är lika dödliga (och finns i miljöer som i någon mån kan definieras och undvikas), så är pundaren med det illegala vapnet just illegal.

skillnaden är att en jägare med klinisk demens ska ifråntas sin licens om läkaren gör sitt jobb dessutom så är skytteproven som alla seriösa jaktlag har ganska komplicerade.. men som sagt, det finns luckor överallt, läkare som inte gör sitt jobb, jaktlag som ser mellan fingrarna osv. men att tro att det är någon fara i skogen är bara löjligt..
 
Jag har gamla licenser från tiden innan jägarexamen. Ingen läkare har ju nån koll på det. Licenserna har jag fått utan ringaste utbildningkrav.
 
Jag har ingen större kunskap angående det här att dra in jaktlicenser men det verkar vara ganska svårt om jag får döma av en bekant som fick arbeta hårt för att få läkare, myndigheter att dra in hans fars jaktlicens då denne var ordentligt dement (skulle t.ex. börja göra iordning vapen för älgjakt i februari) och med riktigt dålig hörsel. Det slutade med att han tog ifrån fadern jaktskåp med alla vapen i och förvarar dem hemma hos sig för att undvika olyckor.

Att ta ifrån äldre personer körkortet verkar inte heller vara helt enkelt.

Däremot har jag svårt att förstå varför man skall börja klä sig i annorlunda kläder bara för att det är jakt. Min jacka är visserligen röd. :) Jag har heller ingen förståelse för de jägare på pass i Kindla norr om Örebro som tyckte jag skulle vara försiktig med att röra mig ute i skogen under älgjakten.
Och att skogsmurvlar, bär- och svampplockare mm skulle skrämma bort älgarna för jägarna är skrattretande enligt en jagande kollega.

De få jägare jag känner personligen är rekorderliga människor med ett gediget intresse och god portion sunt förnuft. Problemet är väl att de jägare som ser skillnad på en människa och en älg, som hellre väntar tills de är helt säkra på sin sak (sitt skott) får klä skott för de ruttna äpplena i korgen.

Hösten börjar visa sig och snart alla fina höstfärger. Det blir säkert några härliga turer på helgerna här framöver i skogarna norr om Örebro, älgjakt eller inte!

Peter P.
 
Jag har gamla licenser från tiden innan jägarexamen. Ingen läkare har ju nån koll på det. Licenserna har jag fått utan ringaste utbildningkrav.


läkarna har inte koll på ditt körkort heller, trots detta kan dom olämpligförklara dig som bilförare och vapenägare.. jag säger inte att det är vattentätt men jag säger att debatten är snedvriden och risken att befinna sig i skog och mark under jakt är obefintlig. dom flesta jägarna som är äldre än 38-39 har haft möjlighet att skaffa vapenlicens utan utbildning.. tyvärr har mycket av säkerhetstänket legat på jaktlagens egen vilja som skjutprov, krav på jägarexamen och så vidare, vapenlicens i sig innebär inte en garanti för att man får jaga i lag.. det finns diskussioner om årliga obligatoriska skjutprov för alla jägare, detta tycker jag hade varit kalasbra, t.ex. skjutprov och säker vapenhantering årligen.
 
Men så bra då. Som jag skrev ovan är körkortet också ett problem, samt att det defintivt är så att det finns sätt att jaga idag där läkare inte har koll, skjutprov och krav på jägarexamen inte gäller.

Att jämföra med trafik är inte enkelt, men jag tror inte att en i mina ögon rättvis statistisk jämförelse skulle göra det uppenbart att det är säkrare i skogen under älgjakten än i trafiken.

Lustigt är ju också faktist vissa jägares förslag på varselklädsel, eller att folk ska hålla sig borta under jakten. Det är ju inte ovanligt med varningsskyltar, och flera markägare har överenskommelser med klätterklubbar om förbud på klippor under jakten.
 
Tror att rädslan för jägare är väldigt överdriven... Jag springer och cyklar ofta i skogarna under älgjakten runtom sthlm.... har oftast på mig något färglatt och lägger om rutten när jag ser varningsskyltarna som är uppställda, mest för att inte störa jägarna.... har aldrig stött på något problem.

Angående jämförelserna med bilister och "tony på plattan" så har jag betydligt mer "rädd" för dem. Jag jobbar mycket nära just plattan och stöter på dessa personer varje dag. Jämförelsen med skarpladdat jakt gevär är inte helt galen, skillnaden är att dom har en blodig kanyl i handen istället, eller ännu värre... en 9mm...

Äldre bilister, och att inte förglömma yngre motorcyklister, är jag nog "räddast" för av alla... under årets vätternrunda orsakade en äldre herre en olycka då han skulle göra en högersväng 5 meter framför vår klunga vi kom i 35kmh... det gick liksom inte så bra.... eller som i förrgår kväll då jag fick tvärnita då en äldre herre skulle svänga av vid macken vid Stuvsta korset, han genade via trottoaren... Övre åldersgräns för både körkort och jaktlicens kanske vore en idé?

Jag kan räkna upp massor av saker jag är mer rädd för än just jägare... speciellt i sthlm där det är ganska "idiottätt"...

Så.... ut i skogen med er. Där är ni tryggast.

Thomas

Edit: apropå unga mc förare: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3234853.ab
 
Senast ändrad:
Äldre bilister, och att inte förglömma yngre motorcyklister, är jag nog "räddast" för av alla... under årets vätternrunda orsakade en äldre herre en olycka då han skulle göra en högersväng 5 meter framför vår klunga vi kom i 35kmh... det gick liksom inte så bra.... eller som i förrgår kväll då jag fick tvärnita då en äldre herre skulle svänga av vid macken vid Stuvsta korset, han genade via trottoaren... Övre åldersgräns för både körkort och jaktlicens kanske vore en idé?
Alla såna där typer av tillstånd som kräver någon form av fysisk förmåga (syn, hörsel osv) borde naturligtvis vara tidsbegränsade. Ett körkort kunde gälla i 10 år, eller 5 när man blir över 60. Samma sak för vapenlicens.
 
skillnaden på olle-jägare på stubben och knark-tony på plattan är att olle har utbildning, han har licens utfärdad av polisen och han gör årliga skytte prov om han är medlem i något seriöst jaktlag..

Nu ska jag krossa lite fördomar om stockholm. Knark-tony på plattan är en ganska beskedlig typ. Han gör lite inbrott och snatterier för att finansiera sitt missbruk, men i övrigt så är det väldigt sällan han skjuter någon (när hörde ni senast om skjutning på plattan?)

Då är förorts-kidsen värre. De är dock väldigt välutbildade i att slåss, skjuta och misshandla. Det urgamla lärlingsystemet fungerar nämligen där.

Christian
 
Det gäller ju körkort i vissa fall. Fick gå till doktorn för att få behålla behörighet för tunga fordon för en tid sedan.
 
Åjo. Jag har själv stött på älg vid två olika tillfällen, visserligen i närheten av björkskogen, men definitivt ovanför trädgränsen. Om någon bläddrar bland mina foton här på Utsidan så hittar ni en bild "Björnspillning?". Det visade sig vara "sommar-älg" i videt rejält ovanför trädgränsen.
Ovanför bergsstupen väster om Latnjavagge (Guoblatjårro?) såg personer vid forskningsstationen en stor älgtjur i silhuett för ett antal år sedan.
Möjligen är det sista en skröna, men inte resten. ;)
Mitt påstående var ju en generalisering, i stil med "alla jämtlänningar kör fyrhjuling" eller "det finns bara stockholmare på Kebnekaise fjällstation". Dina motexempel är bara undantagen som bekräftar regeln.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
P.D Vågar man lämna tältet ? Fjällvandring 24
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.