Vågar jag vandra under Älgjakten?

Jag håller mej alltid borta från skogen under "stora älgjaktsveckan", dels för min egen säkerhet men även för att inte störa jakten. Om nu älgjakten är så viktig så kan dom väl få hållas ifred åtminstone en vecka.
Pär
 
Jägare är inte mycket farligare än svamplockare, det är fortfarande sunt förnuft som gäller. man undviker platser och marker där jakt pågår. Att ge sig in i jaktområdet är väl lika smart sm ge sig ut på militära skjutfält under övningar.

Sen att de flesta jägare gillar att sitta runt en eld och dricka kaffe och prata om kapitalbockar och gigantiska älgtjurar är väl en annan sak.

Jag inte själv och deltar inte i jakten.
 
Jägare är inte mycket farligare än svamplockare, det är fortfarande sunt förnuft som gäller. man undviker platser och marker där jakt pågår. Att ge sig in i jaktområdet är väl lika smart sm ge sig ut på militära skjutfält under övningar.
Menar du att det var det som hände den där baltiske bärplockaren för några år sen? En förlupen kula? Eller den där snubben som sköt ihjäl sin son, "Jag tyckte det såg ut som en älg"? Herrejävlar, den pojken måste ha varit tappad bakom en vagn som var ute i samma skog...

Den avgörande skillnaden mellan jägare och andra skogsmänniskor är att effekten av galenskap, dåligt omdöme, dåliga fysiska förutsättningar (syn, kognition mm) kan göra en MASSA skada om man håller i ett kulvapen, men är rätt beskedliga om man håller i en bärplockare... DÄRAV höjs röster på tydligare och mer skärpta krav på jägarkåren, inte på bärplockarna.
 
Oj, många svar!

tackar så mycket,

nog blir det vandring som planerat, men tänkte att det var bäst att höra sig för.

resan går f.ö. till Ljungdalen, sedan formodligen mot Norge, via nån av lederna, har inte bestämt än, beror ju lite på tid och ork. Och väder inte att förglömma :)

edit:
kul läsning också :)
 
den där snubben som sköt ihjäl sin son, "Jag tyckte det såg ut som en älg"? Herrejävlar, den pojken måste ha varit tappad bakom en vagn som var ute i samma skog...

Var det inte denne gubba som varken hade licens eller jägarexamen, men hade ett kriminellt förflutet med våld och misshandel på reistret bla.
Det första hans dotter sa var ...... han mördade min bror planerat.... Han hade ju hotat att slå ihjäl grabben innan.

Det finns galningar överallt, men inte är dom fler på älgjakten än övriga ställen.
 
Alla dessa dårar, kriminella och dementa...
Under älgjakten så vet man ju var man har dom. De sitter på en stubbe i skogen och sannolikheten att jag skall gå just där är nästan obefintlig men hur är det resten av året?
Då finns de ute i samhället. På vägarna, våra arbetsplatser, friluftsbutiker, stugvärdar. Du kanske bor granne med en.
Vågar man verkligen åka upp till fjällen och vandra när det inte är älgjakt...?
 
Det finns galningar överallt, men inte är dom fler på älgjakten än övriga ställen.
Eftersom det verkar vara en poäng som jag uttrycker väldigt diffust, så skriver jag det igen:

En galning med gevär är värre än en galning utan gevär.

Eller ännu hellre: En galning med gevär är värre än en galning utan gevär.

Och igen: En galning med gevär är värre än en galning utan gevär.


Gick det fram nu?

Jag har hellre halvdementa gråstarrgubbar som är helt tokiga i blåbär, ute i skogen med hink och plockare, än älgtokiga diton med skarpladdade vapen.
 
Eftersom det verkar vara en poäng som jag uttrycker väldigt diffust, så skriver jag det igen:

En galning med gevär är värre än en galning utan gevär.

Eller ännu hellre: En galning med gevär är värre än en galning utan gevär.

Och igen: En galning med gevär är värre än en galning utan gevär.


Gick det fram nu?

Jag har hellre halvdementa gråstarrgubbar som är helt tokiga i blåbär, ute i skogen med hink och plockare, än älgtokiga diton med skarpladdade vapen.

Jodå det framgår vad du tycker om jägare...........
 
Jodå det framgår vad du tycker om jägare...........
Suck.

Vad jag menar är naturligtvis inte att de flesta, eller ens många, jägare är olämpliga, eller är sämre människor än andra. Vad jag menar är att det överallt, i alla grupper av människor, finns de som är sämre lämpade fysiskt eller psykiskt (ffa omdömesmässigt) för vissa aktiviteter.

Om t ex 1 promille av befolkningen, inklusive alla bärplockare, svampplockare, korvgrillare mfl har jäkligt dåligt omdöme, så är sannolikheten att den promillen ska skada någon annan i skogen fortfarande försvinnande liten.

Om 1 promille av jägarna har lika dåligt omdöme, så ökar risken, eftersom de hanterar potentiellt livsfarliga vapen. Av samma anledning ska dessa personer inte köra skolbuss eller vara ÖB.

Förstår du nu, att jag ser jägare som vilka människor som helst? Det handlar inte om en negativ syn på varken människor i allmänhet eller jägare i synnerhet, det handlar om vetskapen att vissa människor är farliga och att man bör begränsa deras aktivitetsutbud så att man åtminstone inte sätter vapen i händerna på dem. En dåre med bärplockare är mindre farlig än en dåre med en studsare. Där har du min syn på jakt och jägare, och en massa andra sysslor i övrigt.

Jag hoppas jag inte förstörde din (van)föreställning om vad jag tror och tycker.
 
skillnaden på olle-jägare på stubben och knark-tony på plattan är att olle har utbildning, han har licens utfärdad av polisen och han gör årliga skytte prov om han är medlem i något seriöst jaktlag..
 
Varför blir vissa jägare så inihelvete provocerade av att man konstaterar att det finns andra jägare som inte borde handskas med vapen. Och vad har Tony på plattan med saken att göra?

Jägaren (undantagsgubben, inte riksgenomsnittet) blir väl inte mer lämpad att handskas med vapen för att det finns en snubbe i Tjockhult som är värre?
 
Oron över att bli skjuten i svampskogen är kanske ett större samhällsproblem än vådaskjutningarna själva.

På det stora hela taget är det ju faktiskt inte särskilt mycket som är särskilt farligt i vårt samhälle. Inte ens trafiken, som alltid kommer upp i den här typen av diskussioner, är särskilt farlig om man tittar på hur antalet persontimmar och den ofantliga mängden rörelseenergi. Gissningsvis lever vi i ett av de minst farliga länderna i en av de minst farliga tiderna i planetens historia. Det räcker att backa några generationer för att se hur folk dog som flugor av till exempel sånt som idag är rena rutinärenden inom vården. Inte konstigt att man blev vidskeplig och religiös i sin strävan att undvika "olycka".

De allra flesta av oss kommer dö för att vår kropp är gammal. Sen kan man kalla det "hjärt- och kärlsjukdomar", "cancer" eller vad man vill för att låtsas som om döden vore något undvikligt.

Ut i skogen! Klä ut er till älgar! Living on the eeeeedge! ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
Hanna86 Vågar man ge sig ut? Fjällvandring 32
P.D Vågar man lämna tältet ? Fjällvandring 24
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
RikCar Vilket kök skall jag ta med? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
persson2345 Skall jag kasserna kängorna? Fjällvandring 1
afajl ⚠️ Kommer jag frysa? Fjällvandring 14
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
aady1327 Kan jag tälta i alingsås? Fjällvandring 6
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
resomaja I år tänker jag bannemig inte frysa Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
hfw Jotumheimen - var var jag ? Fjällvandring 2
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
jimmy! Var köper jag min sko? Fjällvandring 2
englad Jag vill gå i högfjällsmiljö Fjällvandring 4
fson Hinner jag med tåget Kiruna-Ritsem? Fjällvandring 2
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
stinaL Jämtlandstriangeln,var kan jag få tag i ledbeskrivning Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.