HUr laga mat vid ösregn

1998 Keb 10 dagar: 10 dagar regn.
2002 Abisko 5 dagar: 5 dagar regn.
2008 Helags 4 dagar: 4 dagar regn.


Det skulle kunna vara mitt fjällfacit. Vandringskamraten min har fint väder i fjällen men aldrig när vi är tillsammans (vägrar tro att det är jag). Men när vi åker ut på låglandsäventyr får vi sol och fint väder. Vi har dock åkt varje år sen 2001. Senast var i femundsmarka. +3C och ösregn i 3 dagar. Sen gav vi upp då vi hade en förstagångsvandrare med oss. Kanske dumt med tanke på vårt regnfacit ;)
 
Det verkar finnas ungefär två kategorier utemänniskor när det gäller lunch-/mittpådagenmålet; de som vill ha lagad mat och de som bara "snackar". För den senare kategorin så är då regn mitt på dagen inte så stort problem.

Själv gillar jag att laga mat och äter det stadigaste målet mitt på dagen, när jag har mest nytta av det. Alltså skall det mycket till för att jag inte skall stanna och koka. Mina slutsatser så här långt i livet:

1. Tält/skydd är som regel mer eller mindre blöta och behöver förvaras så att de inte i onödan blöter ned resten av prylarna. Dessutom så att man kan sätta upp det i regn utan att behöva öppna ryggsäcken onödigt mycket. Eftersom jag använder små lätta tarptält är en ytterficka perfekt. Jag spänner alltså upp mitt skydd till lunch om vädret är dåligt. Senast i somras när det snöade och blåste var det ganska skönt att krypa ned i sovsäcken också.

2. Termos kan väl vara trevligt, men innebär ju att man inte bara måste bära termosen utan också dess innehåll av varmt vatten. Om man använder detta varje dag vid lunchmålet är det absolut något som man kan unna sig, tycker jag. Däremot känns det overkill att varje dag släpa på en termos med varmt vatten att använda vid lunchen OM det inte skulle gå att laga mat. Men alltså inte använda om vädret är tjänligt. Men det kanske inte var tanken.

3. Paraply är ju en av mina små egenheter :) Det ger en trevlig känsla av att vara lite mer skyddad än att bara sitta och äta i regnstället, med regnet droppande i matskål och sked. Perfekt om det börjar regna när vattnet redan är på väg att börja koka och tältresande inte känns som någon höjdare.

Jörgen
 
Jahapp då är man tillbaks här igen då..

Dom saker som jag har märkt med mig själv som vandrare.
Jag är morgonpigg, kliver gärna upp när solen lyser i närheten (nog för att man kan ligga kvar under en tarp, till sklilnad från i tält.. ;) ), för mig funkar en enkel frukost på på havregryn och nyponsoppa m.m (tillsammans), brukar komma iväg 8-9 emn jag stressar inte. Äter en varm lunch typ REAL.. och fikar vid behov..
Jag brukar va färdig med dagens etapp vid kanske 14, men jag äter gärna min middag sent, en skitstor portion och sen sova en stund senare, så brukar jag känna mig mindre "tom" när jag vaknar

Paraply kanske skulle va nått för att laga mat (koka vatten), men jag tycker att min tarp duger i smidighet för dom få gångerna..

Jag har än så länge 12 sommardagar sen jag började gå på tur på egen hand (förra sommaren), och det har inte regnat mer än ett par droppar på mig dagtid ännu, så jag kanske lär mig nån gång, men inte ännu ;)

Sen har jag fler dagar vintertur och då har vi haft hårt väder några dagar, men inte många..

Som vi brukar säga på jobbet, man ska inte ta ut dåliga nyheter i förskott, det gynnar ingen :)
 
Hur spänner man upp en tarp på högfjället?

Ursäkta en okunnig fråga. Men hur spänner man upp en tarp på högfjället utan ett enda träd i sikte? På tältturen i somras, (3 dagar med sol+blåst, 2 dagar med regn + blåst och 1 ganska fin dag) var det till och med problem att spänna upp tunneltältet. En tarp hade nog mer fungerat som ett draksegel.

OK, OK, Jörgen, here you come...
 
Det verkar finnas ungefär två kategorier utemänniskor när det gäller lunch-/mittpådagenmålet; de som vill ha lagad mat och de som bara "snackar". För den senare kategorin så är då regn mitt på dagen inte så stort problem.

Jörgen

hmm.. undrar om det är samma folk som i dykningen, våtdräktsdykare kan sammanfattas i två grupper, dom som pinkar i dräkten och dom som ljuger om det..

(dyker själv i torris)
 
Ursäkta en okunnig fråga. Men hur spänner man upp en tarp på högfjället utan ett enda träd i sikte? På tältturen i somras, (3 dagar med sol+blåst, 2 dagar med regn + blåst och 1 ganska fin dag) var det till och med problem att spänna upp tunneltältet. En tarp hade nog mer fungerat som ett draksegel.

OK, OK, Jörgen, here you come...


Stavar funkar bra :)
 
Och när det gäller mättnaden har nog vädret inte så mycket med saken att göra.

Tror jag definitivt det har, åtminstone för de som tänkt sig att laga sin lunch och inte direkt planerat för oväder. Om det råkar regna och blåsa när det är dags så tar det väl emot att plocka fram köket; man skjuter upp, äter annat utan att bli mätt, blodsockret toppar och kraschar, man blir matt och ofokuserad, trampar snett, blir förbannad, slarvar och blöter ner sig..

Jag har nog också upplevt betydligt fler fina än fula fjälldagar, men några dagars ihållande skitväder är ändå så pass vanligt att det känns rätt onödigt att inte se till att ha sådan utrustning, kunskap och självdiciplin att allting blir genomblött. (vilket en känd lättpackare hävdade var en oundviklig konsekvens.. ;)) Man behöver inte läsa speciellt långt i reseberättelser eller i fjällstugornas gästböcker för att få ett hum om hur många som (helt i onödan) fått en sunkig fjällupplevelse på grund av regn.

Per
 
Man behöver inte läsa speciellt långt i reseberättelser eller i fjällstugornas gästböcker för att få ett hum om hur många som (helt i onödan) fått en sunkig fjällupplevelse på grund av regn.

Per

Så sant. Trots allas våra olika erfarenheter av bra eller dåligt väder så måste ju utrustning och rutiner vara anpassade för sämsta vädret. På min första fjällvandring hade vi soligt och varmt under 4 dagar på en stugtur i Norge. Helt OK för shorts, lätta skor och i övrigt en provisorisk utrustning. Året därpå var det ett helt annat väder, kallt och regnigt, och vi fick anledning att fundera på vad som inte funkade i utrustningen och rutinerna. Efter några år vet man vad som funkar under olika förhållanden, vad som kan kompromissas med och vad som är viktigt ur en personlig synvinkel. Dessutom växlar ju vädret snabbt på högfjället under lågtrycksperioder. I ena stunden varmt och behagligt, i nästa stund regn och hård blåst. Då gäller det att tempot kan hållas utan negativ fysisk och mental inverkan.
 
Hej!

Har själv 2-3 REAL o mini-termos för detta syfte. Mini-termosen är en eftergift till "lightisright" esom jag ett kaffevrak o njuter så av en liten förmiddags/emkopp. Men i ösregn går de 3-4 dl till REALpåsen istället och så kan jag nästan gå o äta samtidigt :) Fixar själv inte att gå utan mat, blodsockret dyker ner i knäna. Och ogillar att packa upp/ner tältet i regn om inte för nattlägret.

CHarlotte
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
dangermouse Laga ett thermarest Fjällvandring 5
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Elvah Vattendrag och vad vid Börgefjell? Fjällvandring 2
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Kait Gajnajjågåsj vid Alkavare kapell Fjällvandring 2
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.