• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Vill lära mig baddla

Jag ska paddla kanadensare den 2-4 maj och få lära mig paddel tekning kamrat räddning m.m...Men vill även lära mig paddla kajak och kanot men är det bäst att lära sig det på en e kanot klubb..?
 
Hej Stea!

Förstår du menar paddelkurser :) Men vännen du bor ju tydligen i Jönköping sök dig till deras kanotklubb! Där tror jag dom jättegärna vill hjälpa dig å förhoppnings få dig lite kanot/kajak intresserad!

Lycka till!

/Janne
 
Hej Stea!

Förstår du menar paddelkurser :) Men vännen du bor ju tydligen i Jönköping sök dig till deras kanotklubb! Där tror jag dom jättegärna vill hjälpa dig å förhoppnings få dig lite kanot/kajak intresserad!

Lycka till!

/Janne


Nej jag bor i Dalarna kommer i från jönköping
 
Paddla

För den som känner sig osäker i kanadensaren el. kajaken kan det vara bra att gå en kurs. För strömmande vatten, eller den som paddlar längre bort från land än vad man vill simma, skulle jag säga att det är nödvändigt. I lugna vatten är det dock inte mycket som kan hända, och att lära sig själv att paddla är inte särskilt svårt. Leta upp en annan paddelsugen kamrat, närmaste kajakuthyrare och åk ut och testa, det är mitt förslag. :)
 
Undrar om det finns baddelkurser?

/Fredrik
Undrar jag med. Dessutom känner jag inte igen detta med paddeltekning, trots att man sett en och en annan period hockey i mitt liv.
Arten av stavfel får mig dock att undra om trådstartaren är dyslexisk. Det skulle göra mitt o Fredriks inlägg till lyteskomik och i så fall ber jag om ursäkt...
Gå en kurs. Det ska jag göra i sommar. De kostar småpengar och är nog både roliga och nyttiga....
 
Kanot

Det känns som att kanot är bättre att börja med än kajak.
Och att besöka en kanotklubb är väl ett jättebra sätt att börja på om man känner att man vill få instruktioner och tips.

Att paddla kanot på en spegelblank sjö i fint väder kan vara något av det bästa som finns.
 
Senast ändrad:
kanadensare eller kajak?

Hej
Kanot är ett samlingsnamn för små smala vattenfarkoster. Kajak och kanadensare är två typer av kanot vilket kan leda till förvirring eftersom många i allmänhet använder ordet kanot endast för kanadensare. Många kanotklubbar sysslar endast med kajakpaddling.
Ang att lära sig paddla går det förstås att hyra en kanot och träna på egen hand. Nu är det ju väldigt kallt i vattnet i dalarna, så det kan ju vara trevligt att träna inomhus i bassäng. Särskilt om du vill träna räddning, eskimåsväng och liknande.
Jag håller nog inte med om att kanadensare skulle vara enklare att börja med. Även om man de är bredare så sitter man högre, vilket för att det inte är så stor skillnad i stabilitet. Dessutom finns det ofta roder på kajaker vilket gör att man kan ta sig fram även om man inte lärt sig styrdragen ordentligt.
Många kanotklubbar har bassängträning under vinterhalvåret. Vet inte var du bor, men i Falu Kanotklubb finns både trevligt folk och bassängträning.
/Anders
 
Först till vattlefjäll (tror du heter så här inne) och till fredrik. och alla er andra ja jag har dyxelexi men jag fattar inte varför alla gör så stor sak av det..det handlar om frilufs liv på denna sida inte stavning... nåja tack för alla bra tips jag har fått här..ska värkligen försöka börja paddla på något sätt
 
Först till vattlefjäll (tror du heter så här inne) och till fredrik. och alla er andra ja jag har dyxelexi men jag fattar inte varför alla gör så stor sak av det..det handlar om frilufs liv på denna sida inte stavning... nåja tack för alla bra tips jag har fått här..ska värkligen försöka börja paddla på något sätt

Lite orolig för respekten på detta forum. Visst kan en text bli kul med lustiga felstavningar och härliga Sär stavningar.
Men att det är så viktigt att kommentera dessa, när ni uppenbart förstår. Antingen kan ni inte låta bli
att vara lustiga eller så kan ni inte inse att ni faktiskt är elaka och där med också lider av ett handikapp brist på emotionell förmåga att kunna läsa och förstå hur en okänd människas mår och känner sig. Eller bara fatta att en kommentar om det vi inte rår för eller behärskar.
Det är inget nytt att visa ha dysex...dysl...Det är också jävligt att man har ett handikap man inte kan stava till.

Men skärper er så att ni inte jagar bort fler, man känner så jävla liten och dum i huvudet.

Och vad som är skillnaden mellan kanot kajak och kanadensare kan ni ju diskutera vidare.

Tävlings grenarna heter C1 och K1 och står för Canoe and Kayak. Indianerna paddlar med enkel paddel alltså canoe kanot och inuiterna har en dubbel paddel och paddlar då alltså kayak. Namnen kommer från deras urtidsspråk . Kanadensare är ett jävla märke från början. Så hela grejen med kanot, kanadensare och kajak är äckligt Svenskt .

Har jag fel så lär jag få reda på det snart... Kanske skapade jag just en långtråd
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...