Ensamvandring

Re: Vilken färg syns bäst?

swabr; sa:
Har hört att "orange syns mycket längre än rött".
Har läst att "den färg som syns bäst är FN-blått".

Mot en bakgrund av grå klippor tvivlar jag på FN-blått.

Mot en bakgrund av höstfärgad fjällhed tvivlar jag på orange. :)

Men jag tror på orange eller gröngul i slutändan.

Problemet är kanske storleken. En väst ökar nog chansen att bli upptäckt, men ett väldigt lätt tyg i lämplig färg kan ju göras mycket större. Johan Rundbergs segelduk lockar.
 
Frågan är varför "alla" tält ska vara militärgröna? Jag har också ett grönt (Nallo) men även ett gult Marmot som jag brukar signalera min närvaro med när jag ska ha upphämtning med heli. (ja, inte fjällräddningen då.. hehe) Piloterna brukar se det på långt håll. Annars har jag en knallröd dunjacka som nog borde synas rätt bra. :)

(F ö så har en del av blodcentralerna reflexvästar. Iaf i Norrbotten. Så nu när det är brist på blod i hela landet så, slå två flugor i en smäll och lämna av lite blod och få en väst för besväret) ;)
 
dave1; sa:
Frågan är varför "alla" tält ska vara militärgröna? Jag har också ett grönt (Nallo) men även ett gult Marmot som jag brukar signalera min närvaro med när jag ska ha upphämtning med heli. (ja, inte fjällräddningen då.. hehe) Piloterna brukar se det på långt håll. Annars har jag en knallröd dunjacka som nog borde synas rätt bra. :)

(F ö så har en del av blodcentralerna reflexvästar. Iaf i Norrbotten. Så nu när det är brist på blod i hela landet så, slå två flugor i en smäll och lämna av lite blod och få en väst för besväret) ;)

Ska och ska ;). Jag föredrar att klä mig och använda prylar som smälter in, andra gör tvärtom eller både och. Tycke å smak :) men viktigast är väl att man kan synas om man vill...

Ang väst så är det en utmärkt idé när man rör sig på mörka vägar, även mörka skoterleder/tätt snöfall.
Men jag tror inte att väst räcker för att man ska synas vida omkring från en helikopter...kanske fjällräddaren Jokkmokk kan svara på det..?

//J
 
Jo, vi körde länge med rött eller någon annan glad färg för att synas utifall något hände.

Film0790.jpg


Numer har vi dock mer diskreta färger. Man vill ju gärna kunde använda t ex en dyr goretexjacka till vardags utan att se ut som en julgran. Att ha en färg som sticker ut är kanske viktigast om man åker skidor off-piste.
 
Jag har varit inne på att köpa en röd regnjacka, men nackdelen är att man ibland vill ha regnjackan utan att bli väldigt synlig. Så det vore bättre med någon annan röd detalj. Mitt tält är rött, men inte alltid uppslaget.

En väst är lite väl liten. Men det kanske blir en sån ändå. Eller två.

Röksignaler?
 
Väst???

Min tanke var att man skulle kunna ta fram någon form av standard som bara användes vid nödstituationer.
T.ex om man flyger i fjällen utan speciellt uppdrag, tex polishelikoptern och man ser en människa på håll i en röd signalfärg så skall piloten kolla upp det.
Eller om en annan vandrare ser en människa på håll, kanske på en fjällslutning, så skall man ta sig dit och kolla vad som hänt.
Alltså, det gäller att få in detta i vandrarkretsarna osv så att inte alla springer omkring med tex röda västar........
Inom jakten används olika former av signalkläder, och de flesta färgerna lyser fint.
Vad det handlar om är ju att få till en slags enhetlig modell, som accepteras av tex räddningspersonal och användare...
 
Det är en bra ide Karl-Erik, och tyvärr som så många bra ideer kommer den tyvärr inte att fungera i praktiken är jag rädd.

Fjällvandrare är en ganska oorganiserad skara och jag tror inte dessa kommer att fatta systemet, än mindre veta om det. (tyvärr)

Men jag lovar, jag ska bara vifta med mitt röda tält då jag behöver hjälp:)
 
Ingen rök utan eld...

Nattetid vid bra sikt måste en "bengalisk eld" synas långt...
Efter att ha gått omkring i grönt och camo (och blå huvudbonad)i massor av år så är det färger som jag undviker!
Personligen väljer jag färger som Syns lite mera, röd skaljacka, rödsvart rygga, rött tält... Men som någon skrev så är ju det individuellt om man vill "synas" eller ej!

Angående färger så tror jag på antingen HB rött eller FN blått!
Förutom senhösten vid trädnivå som blir mera gul/orande så är den mesta fjällvegitationen tämligen grön/grå. En röd jacka/tält syns Mycket bra!

//A
 
Re: Ingen rök utan eld...

andy69; sa:
Nattetid vid bra sikt måste en "bengalisk eld" synas långt...
Efter att ha gått omkring i grönt och camo (och blå huvudbonad)i massor av år så är det färger som jag undviker!
Personligen väljer jag färger som Syns lite mera, röd skaljacka, rödsvart rygga, rött tält... Men som någon skrev så är ju det individuellt om man vill "synas" eller ej!

Angående färger så tror jag på antingen HB rött eller FN blått!
Förutom senhösten vid trädnivå som blir mera gul/orande så är den mesta fjällvegitationen tämligen grön/grå. En röd jacka/tält syns Mycket bra!

//A

Blå är i princip den enda färg som inte förekommer naturligt i några större mängder (bortsätt då från himlen om man har väderlycka och en del vattensamlingar). Alla andra signalfärger har en svag punkt i form av miljö eller årstid.
Blå är bäst så länge man inte ska flyga eller simma skulle jag säga.
Få civila aktörer och auktoriteter framhåller blå men alla militära som jag kan komma på nu kl 4 på natten.

Men en enheltlig sak är nog omöjligt att få fram, tex tror jag att en vindsäck är bättre i rött än i blått.
Det finns många som vill ha årstidsspecifika prytlar.
 
Det lära vara mycket svårt att få till en enhetlig färg som inte används alls annat än vid nödsituationer. Ta alla utländska turister som kommer, de lär inte ha koll. Och det blir svårt att hitta nån färg som folk inte redan har på sina kläder, då måste de alltså byta kläder bara för att den färg deras gamla kläder har råkat bli utsedd till nödfärg?

Tanken är god, men den är nog inte genomförbar tyvärr. Det är ungefär som det här med blinkers på bilar, eftersom folk använder dem lite hur som helst så kan man ändå aldrig lita på dem.
 
Nåväl!

förmodligen är det så att det inte går att få till någon "nyordning" men om alla hjälps åt och sprider nyttan med ett plagg i en sk "signalfärg" och att detta skall användas då man behöver hjälp, så kommer det i vart fall att underlätta för oss som söker, från luften eller marken. Sprider man detta via alla de organisationer som finns, (STF, FF, fjäll-stationer) via internet osv osv så kommer det att på sikt i vart fall fungera bättre än idag. Enbart kamofärger borde vara förbjudna.
"plagget" skulle funka som en varningstriangel gör i trafiken........alla saktar ned, blir nyfikna och så småningom fattar man att någon har eller har haft problem.
Beställde ett paket jaktkläder häromdagen och då ingick en färgglad väst i köpet, kanske det vore en idé, man får en väst när man köper det svindyra Goretex plagget.., eller ryggsäcken eller...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.