Ensamvandring

Re: Löjligt påhopp

För de som inte fattar ironi så var min hävdelse bara på skämt. Jag underbygger mitt resonemang med ord, inte med titlar och erfarnehetssnack.

Men nog om detta. Jag ser att trollen bara matas så jag gör sorti.

För den som är intresserad av riskanalys och inte har akademikerförakt kan kan rekomendera Kahneman som fick nobelpris (titulering) just för sina banbrytande iaktagelser. Den är den teoribildningen jag delvis använt mig av i diskussionen.


[Ändrat av Snubben 2007-07-03 kl 12:16]
 
har märkt det

det är länge sedan vi här uppe upptäckte att skrivbordsmänniskor med fina akademiska titlar och stort ordförråd inte tillför speciellt mycket, i vart fall inte inom fjällräddningen.
Men som någon annan skrev, så kan även en sådan här, tidvis låg debatt, sprida några frön......Förhoppningsvis finns det någon som tänker till lite extra.
 
För att försöka få tråden på spåret igen

Karl-Erik, har du några bra typexempel på hur jag (som ensamvandrare eller i grupp) gör jobbet lättare för er om det skulle behövas?

"Lämna färdmeddelande" är ju en sak, men det måste ju finnas bra och dåliga sådana.

Det känns som om ett färdmeddelande ibland skulle bli en hel uppsats om det skall vara nog. En planerad rutt, lite avstickare om tiden medger, och ett antal alternativa vägar om verkligheten sätter käppar i hjulet...
 
Snubben; sa:
Love is in the air...

Det konstiga är att du varit sådär snedtänd i fyra år!

MTB-tråden var ju från 2003 och du uttryckte dig redan där på ett klart troll-aktigt sätt. Nu är det fyra år senare och med regeringsskifte och allt.

Som tur är så har jag försvarsmekanismen att folk som alldeles uppenbart alltid är störiga inte irriterar mig för jag tar dem inte på allvar. Men jag funderar såklart på varför vissa kan skriva vad som helst utan ångest(?).
 
Re: Nu har det spårat ur alldeles...

jokkmokk; sa:
Sen får de som läser det jag och andra skrivit här göra egna värderingar om det låter trovärdigt, och om jag som yrkesman är trovärdig eller ej.

Jag höll ju inte direkt med din initiala något kategoriska syn på färdmeddelanden. Men vill här bara säga att jag tycker ni gör ett bra jobb. Enda gången jag haft med fjällräddningen att göra var då vi fick ett armbrott i gruppen några kilometer från Kutjaure. Snabb och bra hämtning med helikopter fick vi iallafall. Tack för hjälpen.

Christian
 
Re: Re: Löjligt påhopp

Snubben; sa:
För den som är intresserad av riskanalys och inte har akademikerförakt kan kan rekomendera Kahneman som fick nobelpris (titulering) just för sina banbrytande iaktagelser. Den är den teoribildningen jag delvis använt mig av i diskussionen.

Vem har akademiker förakt? Däremot undrar jag jag om man får lära sig argumentera ad hominem på utbildningen i socialpsykologi eller vad du nu läst?
 
Färdmeddelanden

Jag tycker att det viktigaste med ett färdmeddelande är att andra skall veta var du planerat att gå i huvudsak. Skall du gå i Ruotesvagge så gör det och inte i Alkavagge.... Det blir ju lätt en uppsats om du skall ange varje dagsetapp i detalj. Man kan ju också göre en beräkning när man skall vara vid en viss punkt, tex när man skall tälta eller passera vid Mikkastugan osv.
Får man problem och måste avvika, eller av annan anledning blir försenad berätta gärna detta för andra vandrare och stugvärdar man kanske passerar.
Är man mycket försenad och passerar en stuga med hjälptelefon så använd denna och be polisen kontakta någon anhörig och meddela vad som hänt osv. Bättre det än att man skall dra igång ett eftersök i onödan.

Jag har länge propagerat för att alla vandrare borde ha med sig en "signalväst" i röd färg, för att ta på sig om man hamnar i problem och vill ha kontakt med andra. Det ser ju också andra vandrare och kan komma till hjälp. Från en hkp synns färger mycket bra. Västen kostar inte mycket och väger inte många gramm, rymms i byxfickan. Skulle underlätta både eftersöket och för den nödställde att få annan hjälp.

Är man i grupp och måste skaffa hjälp så försök att alltid lämna någon kvar hos den nödställde. Bra också om man är flera att man kan skicka iväg löpare åt två olika håll, inte alltid säkert att alla hjälp-telefoner funkar. OCH när man ringer, så sänd alltid ditt meddelande oavsett om du får ett svar i luren. Gör alltid förberedelser innan du ringer, tag fram kordinater, plastangivelse av något slag, säg alltid platsen först, inte där du ringer ifrån utan där den nödställde finns. Polisen ser från vilken hjälptelefon du ringer Gör upp med polisen om du skall vänta vid hjälptelefonen eller gå tillbaka.

Vandrar man ensammen är det änn viktigare att man har lämnat ett färdmeddelande som någorlunda stämmer i detalj och det är samma där, avvik inte allt för mycket. Vill man inte detaljplanera utan föredrar att göra det efterhand så gäller samma sak, försök prata med andra om vem man är och hur man skall vandra vidare. Vid eftersök pratar vi med vandrare och stugvärdar och de flesta kommer ihåg vilka de mött osv. Men, vill man helt och hållet sköta sig själv och inte alls varken planera eller samtala med andra, ja då får man ju faktiskt ta konsekvenserna själv om det skulle hända någonting, så enkelt är det. När man söker enl den sk MSO metoden finns ett utryck "ROW", den efterspanade kan alltså finnas i ROW (rest of the world)........säger allt.
 
Tack för råden.

Hmm, ska kanske undvika att ha min vanliga röda löpartröja på mig om jag inte är i nöd då :)

När vi ändå är inne på signaler till helikopter: är det samma som gäller i sverige som i alperna, dvs två armar uppsträckta för "Jag behöver hjälp", en arm upp och en ned för "Jag är OK"?

En annan sak som förmodligen skulle underlätta vore väl om man gör klart för väner och anhöriga vem man i första hand kontaktar? Antalet personer som kanske oroar sig kan ju vara bra mycket större än antalet personer man tänker på att ringa och berätta att man är framme för.
 
Signaler

I Sverige, har jag märkt, kör man med "enhandsvinkning" för OK och oftast viftar man med båda armarna när man påkallar hjälp. Tror inte detta är speciellt vedertaget men har väl blivit ett naturligt sätt att "hälsa" eller begära hjälp.

Mitt förslag om röd signalväst är bara på förslags-stadiet änn så länge. Tycker dock att det borde funka om man kunde sprida meningen med det. Men, som framgår i denna tråd finns det ju de som har andra åsikter om allting. Vitsen vore ju då att bara de som påkallar hjälp använder "signalfärgen"........
 
Det finns ju standardiserade signaler, problemet är väl (som så ofta) att det finns flera olika standarder...

På sjön är ju nödsignalen att vinka med båda händerna (om jag inte minns fel gjorde de nån grej på det i nån av Sällskapsresan-filmerna).

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____441.aspx

Men jag har för mig att när det gäller flygspaning så är signalerna andra och inte lika rörliga (troligen för att flyg och helikopter rör sig snabbare och det är svårare att tyda en rörlig signal än en statisk).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...