Ensamvandring

Gratis......

allting sådant är gartis, en del kostnader som är rena sjukdomsfall belastar ju landstinget.
Det tokiga är ju egentligen att utlänningar också kan nyttja dessa transporter utan kostnader. Det krävs inte några speciella föräkringar.
Vet dock ej om landstinget skickar ev räkningar för sjukvård och ambulanshkp vidare...
Fjällräddningen är gratis och för norrbotten ligger budgeten på ca miljonen inkl en del utb kostnader osv.

Man måste skilja på fjällräddning och sjuktransport.
Enklast kan man säga att behövs någon form av eftersök, oklar adress/plats så är det i regel ett fjällräddningsuppdrag som handhas av polisen.
Gäller det istället tex en sjuk person t.ex. i Singistugan (fast adress) sköts det av landstinget, och det blir ambulanshkp (läkare, sjuksköterska osv) eller en mindre maskin.
Polisen använder ju i första hand den egna maskinen i Boden, men den skall täcka upp hela BD och AC län....en stor del av sveriges yta på en hkp och sommartid 2 st piloter...
 
Välkomna tillbaka, snubben och johankse.

En gång när jag blev nypt i örat av forumvärdarna lovade jag på eget initiativ sluta skriva i trådar med brännbara ämnen som t ex energipolitik och vargar. Ett löfte som jag höll - i ungefär 24 timmar ...
 
mellpat; sa:
Välkomna tillbaka, snubben och johankse.

En gång när jag blev nypt i örat av forumvärdarna lovade jag på eget initiativ sluta skriva i trådar med brännbara ämnen som t ex energipolitik och vargar. Ett löfte som jag höll - i ungefär 24 timmar ...

De bästa inläggen är de man aldrig skriver.
 
Dom bästa inlägg jag skriver - i eget tycke vill säga :) - är dom jag skriver men väntar med att posta tills lägligt tillfälle yppat sig.
 
Såg att sachsaren i en annan tråd skrev "Gör en ensamvandring i Sarek utan färdplan - och du tar vansinniga risker." Det där förstår jag inte.

Har lekt med tanken att ensam gå tvärs genom Sarek från Akka till Pårte under ca två veckor, hela tiden uppe på höjdryggarna utom under korta förflyttningar mellan de aktuella massiven. Risken för mig att skada mig illa under en sådan tur och bli liggande uppskattar jag för egen del till ca ett på tusen. Vansinnig risk för en så avancerad tur?
 
Re: Gratis......

jokkmokk; sa:
Fjällräddningen är gratis och för norrbotten ligger budgeten på ca miljonen inkl en del utb kostnader osv.
Jag tycker att det låter väldigt billigt, men jag kanske är tätortsskadad. Vad räknas in i den miljonen? Underhåll av helikopter, personalkostnader för polisen osv? Eller är det bara pengarna som går åt under själva sökningarna?
 
Bara........

själva kostanderna för eftersöken, å då räknas inte alls kostanderna för polisens helikopter, bara ersättningar till tex civila flygföretag, civila fjällräddarna osv...
Det som är viktigt att veta är att dessa kostander tas ur det anslag polisen i norrbotten får, alltså inget extra anslag eller likanande...
 
Re: Bara........

jokkmokk; sa:
Det som är viktigt att veta är att dessa kostander tas ur det anslag polisen i norrbotten får, alltså inget extra anslag eller likanande...

Nåja alla landsändar har sina utgifter. Vi har ett och annat dyrbart statsbesök i stockholm. så just den saken jämnar nog ut sig.
 
Re: Gratis......

jokkmokk; sa:
allting sådant är gartis,

Det tycker jag är bra att det är. Om man blir räddad eller ej ska inte vara beroende på om man har råd eller ej. Däremot borde missbruk beivras. Kan inte lagstiftningen i detalj men såvitt jag förstår kan man bli åtalad för falsklarm om man av okynne kallar på brankår eller ambulans eller polis. Detsamma borde gälla för fjällräddningen, även om det finns gränsdragningsproblem.
 
Precis.....

allting jämnar ut sig..... och så har ni en massa fotbollsmatcher som suger slantar. Jag klagar inte men det finns en hel del missuppfattningar ute i buskarna. Det är ju så det funkar, de som ställer upp civilt typ fjällräddare klagar aldrig över uppdragen men visst får man anledning i bland att skaka på huvudet och önska ett å annat.......
 
Karl-erik, jag säger det igen. Ni gör ett bra jobb. Har som jag skrivit tidigare använt er en gång och är tacksam (även om just jag fick gå tillbaka :) ).

En hel del i samhället idag bygger på frivilligarbete, men när jag tar hand om ungdomar i friluftsfrämjandet så gör jag det iallafall inte med livet som insats.

Så hatten av för fjällräddningen.

Christian

PS. för den som försöker tolka det ironiskt så är det väl bäst att påpeka att det INTE är ironi.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.