Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart!

emblabembla; sa:
Måste bara säga att det är väldigt inspirerande och tänkvärt att läsa den här packningstråden. Jag har aldrig brytt mig särskilt mycket om vad min packning har vägt, utan mest bara packat och gått. Inför förra årets tur vägde jag för första gången alla grejerna jag stoppade i ryggsäcken, men det ledde vare sig till någon analys eller några åtgärder. Det var mest som vanligt: ”Shit vad tungt… men OK, jag orkar ju… och dessutom lättar det med tiden.” Och som vanligt gick det bra också, det är väl därför jag aldrig riktigt brytt mig om att fundera över läget… Men med tanke på att jag hade ungefär 24 kg på ryggen första dagen börjar jag inse att jag kan spara in ganska många kilo (och ändå äta lyxigt!). Till exempel tänkte jag skaffa en ny sovsäck (den jag har nu väger 2.5 kg). Så om det finns någon som kan tipsa om en bra och varm (minus 15-20, jag är frusen…) sovsäck i, låt oss säga enkilosklassen, får ni gärna dela med er!

Även i sovsäck är huvudet kroppens kylare. Bär luva och du kan ha lättare säck. Vintertid krävs det balclava och vintermössa mm.
 
marmotta; sa:
Talar du om sommarsäck? Min syntet väger 1300 gram
och tar rätt stor plats. På stugövernattningar
(det blir ngra såna på en kontinental tur)
var den groteskt varm.

Om du är frusen av dig, gäller det överkroppen,
eller även benen? En sak att tänka på är att kylan
ofta kommer från marken, så det kan handla om att
balansera vikten mellan säck och madrass, eller
lägga kläder under madrassens ena ände, eller nåt.
Rent meteorologiskt måste den klara höst också, dvs dygnsmedeltemperatur under tio grader... vis av erfarenhet vet jag att det kan bli rejäla frostnätter i slutet av augusti - september. Det var efter en sån nästan sömnlös vecka jag skaffade min grymma Caravan Carry Combi (grymt tung, grymt stor och grymt varm) för en massa år sen. Sen dess har frostnätterna i princip lyst med sin frånvaro (eller har jag bara inte märkt dem?)... Så lutad mot statistiken (och bättre sovplanering, precis som du föreslår) vill jag nu ha en mer pack- och bärbar säck. Men minus 15 bör den i alla fall fixa, så jag slipper oroa mig.

Även i sovsäck är huvudet kroppens kylare. Bär luva och du kan ha lättare säck. Vintertid krävs det balclava och vintermössa mm.
Jadå, mössan har jag i beredskap.
 
Beredskap skjuter ingen hare....
Mössan skall var på skallen! Precis som tidigare nämts kan sovställ, sockar och tumvantar jämte innerlakan få sovsäcktemperaturen att bli komfortablare. Men att själv vara nytvättad gör för mig en betydligt varmare sömn.
Att frysa gagnar inte go tur
 
johankse; sa:
Beredskap skjuter ingen hare....
Mössan skall var på skallen! Precis som tidigare nämts kan sovställ, sockar och tumvantar jämte innerlakan få sovsäcktemperaturen att bli komfortablare. Men att själv vara nytvättad gör för mig en betydligt varmare sömn.
Att frysa gagnar inte go tur
Om man ligger i en dubbelsäck och det är 10 grader varmt lovar jag dig att det räcker att ha mössan i beredskap :) Annars åker den såklart på. Nu är det många år sen jag senast frös i tält och jag hoppas att det så förblir. Kvällsdoppet tillhör dagens höjdpunkter, det gör en absolut varmare!
 
Kanonlista!

Bra lista. Skall avnända mig av den då tillfälle ges! (och även kommentarerna, faktiskt, och det är väl det som är vitsen av denna öppenhet av packningen och åtföljande torpedering... Imponerande att du vågar Peter,,,)
 
Re: Kanonlista!

Lars_P; sa:
Bra lista. Skall avnända mig av den då tillfälle ges! (och även kommentarerna, faktiskt, och det är väl det som är vitsen av denna öppenhet av packningen och åtföljande torpedering... Imponerande att du vågar Peter,,,)

Tackar, ja torpederingen gav lite matnyttigt och ledde till några ändringar ;)
 
Modigt...

Kamvandraren; sa:
Lars_P; sa:
Bra lista. Skall avnända mig av den då tillfälle ges! (och även kommentarerna, faktiskt, och det är väl det som är vitsen av denna öppenhet av packningen och åtföljande torpedering... Imponerande att du vågar Peter,,,)

Tackar, ja torpederingen gav lite matnyttigt och ledde till några ändringar ;)

Kan bara instämma i att det är modigt att lägga ut sin packlista och fråga om synpunkter :), ska snart ut på en tre veckors skidtur och funderar på att göra detsamma!

//Anders
 
En detalj som tycks vara självklar för flertalet
och som jag själv velat en del med är (långt) underställ.

Skälet är att vädret sällan är konstant under dagarna.
Blir det varmare eller kallare verkar det opraktiskt att
ta av eller på kläder längst in på kroppen, även
om kanske förbipasserande tycker det är vackert.

Nu har jag ändå fem lager som mest till överkroppen
och två till benen, så senast i Italien lämnade jag
undestället hemma. I Norge tror jag att jag tog med
underdelen, minns inte, den anvädnes iaf aldrig.

Det var förstås varmt, snudd på hett, fördetmesta
i somras.
 
Hmmmm

marmotta; sa:
En detalj som tycks vara självklar för flertalet
och som jag själv velat en del med är (långt) underställ.

Skälet är att vädret sällan är konstant under dagarna.
Blir det varmare eller kallare verkar det opraktiskt att
ta av eller på kläder längst in på kroppen, även
om kanske förbipasserande tycker det är vackert.

Nu har jag ändå fem lager som mest till överkroppen
och två till benen, så senast i Italien lämnade jag
undestället hemma. I Norge tror jag att jag tog med
underdelen, minns inte, den anvädnes iaf aldrig.

Det var förstås varmt, snudd på hett, fördetmesta
i somras.

Bra frågeställning. Körde med superbrynjeställ tidigare och hade det på mig i stort sett jämt i fjällen. Det var sällan för varmt utan hjälpte till att transportera bort svetten från huden.

När det var steksol (tänker tillbaka på kanonvädret i Sarek i somras :cool: ) så använder jag syntet t-shirt eller bar överkropp + syntetkallingar under shortsen (coolmax) tycker det funkar bra som underställsvariant.

Är lite inne på att jag gjort fel som bytt ut superbrynjestället mot ultranet. Tror jag får gå tillbaka till superbrynje för ultranetstället kommer att bli för varmt till sommaren. Har testat det några dagar nu och det värmer...

Men byta måste man som sagt ibland.
 
Hej!

Blir det inte lite väl mycket gramjakt, även om det är intressant rent akademiskt hur lite man kan klara sig med. Klart att man inte skall bära med sig onödiga grejer, men det är väl inga problem att bära 25 kg på ryggen i en vecka. Om säcken väger 20, 25 eller 30 kg spelar väl ingen större roll om man är en vuxen karl (såvida man inte måste springa fram)?

mvh,
Lasse
 
lassepolmag; sa:
Hej!

Blir det inte lite väl mycket gramjakt, även om det är intressant rent akademiskt hur lite man kan klara sig med. Klart att man inte skall bära med sig onödiga grejer, men det är väl inga problem att bära 25 kg på ryggen i en vecka. Om säcken väger 20, 25 eller 30 kg spelar väl ingen större roll om man är en vuxen karl (såvida man inte måste springa fram)?

mvh,
Lasse

Det är skillnad att vandra på led och utanför.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.